Szkoła Podstawowa w Polanie
SOS Edukator w Łomży

Szkoła Podstawowa w Polanie

Polana 67, 38-710 Czarna
e-mail: sp.polana@sosedukator.pl
tel 724 484 402

ZASADY ORGANIZACJI ZADAŃ SP POLANA ZWIĄZANE Z CZASOWYM OGRANICZENIEM FUNKCJONOWANIA SZKOŁY W ZWIĄZKU Z COVID-19, W TYM ZASADY ORGANIZACJI ZAJĘĆ Z WYKORZYSTANIEM TECHNIK I METOD KSZTAŁCENIA NA ODLEGŁOŚĆ

PRZEPISY OGÓLNE

  1. Zasady organizacji zadań szkoły z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, zwane dalej Zasadami, określą sposób i tryb realizacji zadań Szkoły Podstawowej w Polanie, w okresie czasowego ograniczenia jej funkcjonowania, o którym mowa w Rozporządzeniu MEN z dn. 23 października 2020r. zmieniające rozporządzenie w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, zwanym dalej Rozporządzeniem.

  2. Od 24 października 2020r. do 8 listopada 2020r. ogranicza się funkcjonowanie publicznych szkół podstawowych dla dzieci i młodzieży – w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty rozpoczyna się realizacja zadań szkoły, w tym realizacja podstawy programowej z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.

  3. Na początku roku szkolnego, nie później niż do 15 września, przeprowadzane jest badanie dotyczące dostępu uczniów i nauczycieli do infrastruktury informatycznej, oprogramowania
    i internetu.

  4. Technologie informacyjno – komunikacyjne wykorzystywane przez nauczycieli do realizacji zajęć w trybie pracy zdalnej to w szczególności:

(klasy 0-VIII platforma Microsoft Office, Messenger, poczta mailowa, telefon, strona szkoły).

  1. Zasady bezpiecznego uczestnictwa uczniów w zajęciach w odniesieniu do ustalonych technologii informacyjno-komunikacyjnych są następujące:

  1. uczniowie otrzymują indywidualne loginy i hasła dostępu do wykorzystywanych platform,

  2. nie należy udostępniać danych dostępowych innym osobom,

  3. należy logować się przy użyciu prawdziwego imienia i nazwiska,

  4. nie należy utrwalać wizerunku osób uczestniczących w zajęciach,

  5. należy korzystać z materiałów pochodzących z bezpiecznych źródeł,

  1. Zasady bezpiecznego uczestnictwa nauczycieli w zajęciach w odniesieniu do ustalonych technologii informacyjno-komunikacyjnych są następujące:

  1. nauczyciele otrzymują indywidualne loginy i hasła dostępu do wykorzystywanych
    platform,

  2. nie należy udostępniać danych dostępowych innym osobom,

  3. należy korzystać z materiałów pochodzących z bezpiecznych źródeł,

  4. pozostałe zasady obowiązujące nauczycieli i innych pracowników zawarte są w
    prawie wewnątrzszkolnym.

  1. Kształcenie na odległość będzie odbywało się przemiennie z użyciem monitorów ekranowych (zajęcia on-line) oraz bez ich użycia przez podejmowanie przez ucznia aktywności określonych przez nauczyciela, potwierdzających zapoznanie się ze wskazanym materiałem i dających podstawę do oceny pracy ucznia wykonywanych w domu, zwanych dalej zadaniami. Czas trwania zajęć to 45’ (30-on-line, 15’ – samodzielnie).

  2. Zajęcia on-line będą się odbywały z wykorzystaniem funkcjonalności portali edukacyjnych i narzędzi internetowych typu Microsoft Teams, grupy dyskusyjne, środków komunikacji elektronicznej zapewniających wymianę informacji między nauczycielem, uczniem lub rodzicem (strona internetowa szkoły, droga mailowa, komunikatory, grupy dyskusyjne), przez informowanie rodziców o dostępnych materiałach i możliwych formach ich realizacji przez dziecko lub ucznia w domu –w przypadku dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym, edukacją wczesnoszkolną.

  3. Uczniowie mogą korzystać m. in. z podręczników, zeszytów ćwiczeń, książek, e-podręczników, audycji, filmów i programów edukacyjnych oraz innych materiałów poleconych i sprawdzonych przez nauczyciela.

  4. Nauczyciele na bieżąco mogą zgłaszać potrzebę modyfikacji programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania, nie naruszając podstawy programowej.

  5. Nauczyciele i rodzice mogą na bieżąco zgłaszać potrzebę modyfikacji programu wychowawczo-profilaktycznego.

  6. Nauczyciele zobowiązani są do planowania tygodniowego zakresu treści nauczania ze szczególnym uwzględnieniem:

  1. równomiernego obciążenia uczniów w poszczególnych dniach tygodnia,

  2. zróżnicowania zajęć w każdym dniu,

  3. możliwości psychofizycznych uczniów podejmowania intensywnego wysiłku umysłowego w ciągu dnia,

  4. łączenia przemiennie kształcenia z użyciem monitorów ekranowych i bez ich użycia,

  5. ograniczeń wynikających ze specyfiki zajęć,

  6. konieczności zapewnienia bezpieczeństwa wynikającego ze specyfiki realizowanych zajęć.

  1. W trakcie pracy zdalnej monitorowanie postępów uczniów oraz sposób weryfikacji wiedzy
    i umiejętności uczniów, w tym również informowanie uczniów lub rodziców o postępach ucznia w nauce, a także uzyskanych przez niego ocenach odbywa się z zachowaniem następujących zasad:

  1. Przestrzeganie postanowień Statutu w zakresie oceniania,

  2. Formy monitorowania postępów uczniów i weryfikacji ich wiedzy i umiejętności dostosowuje się do specyfiki przedmiotu oraz możliwości organizacyjno-technicznych uczniów i nauczycieli,

  3. o zmianach w sposobie oceny osiągnięć edukacyjnych uczniów nauczyciele informują uczniów i ich rodziców za pomocą poczty email.

  1. W trakcie pracy zdalnej:

  1. zajęcia z pomocy psychologiczno-pedagogicznej są realizowane w porozumieniu
    z rodzicami uczniów, o ile organ prowadzący szkołę nie podejmie innej decyzji,

  2. zajęć rewalidacyjno-wychowawczych są realizowane w porozumieniu z rodzicami,

  3. informacje o sposobie realizacji indywidualnego nauczania, indywidualnego rocznego przygotowania przedszkolnego będą przekazywane na bieżąco,

  4. Za koordynowanie współpracy między nauczycielami, uczniami i rodzicami odpowiadają wychowawcy klas,

  5. Pedagog szkolny koordynuje zadania dotyczące pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz pracy wychowawczo-profilaktycznej,

  1. Zalecane jest wskazywanie uczniom zadań obowiązkowych oraz zadań dodatkowych dla chętnych. Zadania te z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej zapewniających wymianę informacji będą przekazywane nauczycielom.

  2. Nauczyciel potwierdza uczestnictwo uczniów w zajęciach odnotowując obecność/nieobecność w dzienniku lekcyjnym. Sposób i termin usprawiedliwiania nieobecności uczniów określa Statut szkoły.

  3. Zajęcia on-line oraz godziny konsultacji z nauczycielem dla poszczególnych oddziałów odbywają się zgodnie z dotychczasowym tygodniowym planem lekcji, który uwzględnia równomierne obciążenie uczniów w poszczególnych dniach tygodnia, zróżnicowanie zajęć w każdym dniu oraz możliwości psychofizyczne uczniów do podejmowania intensywnego wysiłku umysłowego w ciągu dnia.

  4. Nauczyciel przedmiotu jest dostępny dla ucznia w godzinach swojej pracy zgodnie z tygodniowym planem zajęć. W tym czasie organizuje spotkania wirtualne ze swoją z klasą na uzgodnionym portalu, platformie lub udziela uczniom konsultacji–można kontaktować się z nim za pomocą-telefonu, Messengera, fecebooka, emaila.

  5. Nauczyciele specjaliści (pedagog, logopeda) są dostępni dla uczniów, rodziców i nauczycieli w godzinach swojej pracy za pomocą wykorzystania środków komunikacji elektronicznej Prowadzą wsparcie indywidualne i grupy wsparcia on-line. Można się z nimi kontaktować za pomocą telefonu (za zgodą na udostępnienie numeru), Messengera, fecebooka, emaila.

  6. Nauczyciel bibliotekarz jest dostępny dla uczniów w godzinach swojej pracy za pomocą wykorzystania środków komunikacji elektronicznej.

  7. W wyjątkowej sytuacji, gdy wystąpi brak możliwości pracy z uczniem za pomocą metod i technik organizacji kształcenia na odległość dyrektor szkoły w uzgodnieniu nauczycielami prowadzącymi zajęcia przesyła materiały wersji papierowej pocztą na wskazany przez rodzica adres.


 

  1. ZADANIA WYCHOWAWCÓW KLAS

  1. Wychowawcy klas zbiorą informację dotyczące:

1)aktualnych telefonów i adresów mailowych uczniów i rodziców w swojej klasie, 2)preferowanych form komunikacji przy zdalnej realizacji programów nauczania z wykorzystaniem np. komunikatorów, grup społecznościowych, poczty elektronicznej, platform edukacyjnych, dziennika elektronicznego,

3)możliwości dostępu ucznia do sprzętu komputerowego i dostępu do Internetu w warunkach domowych w czasie trwania zajęć on-line.

  1. Wychowawcy klas ustalą sposób komunikowania się z uczniami i rodzicami klasy i informację przekażą do dyrektora szkoły oraz nauczycieli uczących w danym oddziale.

  2. Wychowawca na wybranym komunikatorze zakłada bądź zleca założenie profili indywidualnych uczniów oraz zakłada profil grupowy klasy. Jest moderatorem tej grupy.


 

  1. ZADANIA NAUCZYCIELI

  1. Nauczyciele na podstawie planów dydaktycznych ustalają tygodniowy zakres treści nauczania do zrealizowania w poszczególnych oddziałach klas oraz sposób realizacji tych treści, w tym zadania do wykonania w czasie kształcenia bez użycia monitorów komputerowych. Treści edukacyjne realizowane w zdalnym nauczaniu służą realizacji podstawy programowej oraz rozwijaniu zainteresowań i pasji uczniów.

  2. Tygodniowy zakres zadań dla ucznia uwzględnia przewidywany, realny czas wykonania zadań z uwzględnieniem tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin dla poszczególnych przedmiotów.

  3. W celu właściwej realizacji podstawy programowej nauczyciele mogą modyfikować programy.

  1. ZADANIA DYREKTORA

  1. Dyrektor przekazuje uczniom, rodzicom i nauczycielom informację o Zasadach organizacji pracy szkoły w okresie czasowego ograniczenia jej funkcjonowania za pomocą strony internetowej szkoły.

  2. Koordynuje współpracę nauczycieli z uczniami i rodzicami poprzez realizację zadań określonych w przyjętych Zasadach.

  3. Nadzoruje obciążenie uczniów zadaniami wskazanymi przez nauczycieli w tygodniowym zakresie treści nauczania.

  4. Dyrektor w razie potrzeby modyfikuje Szkolny zestaw programów.


 

  1. SPOSÓB MONITOROWANIA POSTĘPÓW UCZNIÓWORAZSPOSÓB WERYFIKACJI WIEDZY I UMIEJĘTNOŚCI UCZNIÓW

  1. Postępy uczniów będą monitorowane poprzez obserwacje aktywności uczniów w czasie spotkań on-line oraz udzielanie ustnej lub pisemnej informacji zwrotnej(komentarza)do:

1) odpowiedzi ustnych w czasie zajęć on-line lub w trakcie rozmów telefonicznych,

2) wypowiedzi uczniów na czacie tekstowym, na forum dyskusyjnym,

3) wypowiedzi uczniów w czasie wideokonferencji/webinariów i innych form komunikowania się on-line.

4) zadań i prac przesłanych do nauczyciela droga elektroniczną.

  1. Weryfikacja wiedzy i umiejętności uczniów będzie odbywała się poprzez ocenianie bieżące:

1) odpowiedzi ustnych w czasie zajęć on-line lub w trakcie rozmów telefonicznych,

2) wypowiedzi uczniów na czacie tekstowym, na forum dyskusyjnym,

3) wypowiedzi uczniów w czasie wideokonferencji/webinariów i innych form komunikowania się on-line,

4) wykonanych w domu zadań zleconych przez nauczyciela, przesłanych mailem lub inną drogą elektroniczną,

5) testy on-line udostępnione na platformie Teams.

  1. Kryteria ocen bieżących oraz sposób uzasadniania tych ocen określa Statut.

  2. Obowiązkiem ucznia jest systematyczny udział w zajęciach on-line i na bieżąco odrabianie wyznaczonych zadań oraz przesłanie ich w formie ustalonej z nauczycielem.

  3. W czasie kształcenia na odległość ocenie podlega również zachowanie ucznia:

- wywiązywanie się z obowiązków,

- respektowanie zasad współżycia społecznego i norm etycznych,

- przestrzeganie zasad bezpieczeństwa w sieci,

- kultura osobista w kontakcie z nauczycielem i uczniami,

- przestrzeganie zaleceń epidemiologicznych,

- korzystanie z kamerki (jeżeli uczeń posiada).


 

  1. KONSULTACJE Z NAUCZYCIELEM PROWADZĄCYM ZAJĘCIA

  1. Nauczyciel jest zobowiązany do udzielania konsultacji każdemu uczniowi lub rodzicowi

  2. Uczeń ma możliwość konsultacji z nauczycielem również w czasie wyznaczonym na zajęcia przedmiotowe w tygodniowym planie lekcji.

  3. Konsultacje odbywają się w formie:

1) telefonicznej (za zgodą nauczyciela),

2) mailowej,

3) na czacie tekstowym, na indywidualnym forum dyskusyjnym,

4) w czasie wideokonferencji,

5) innych form komunikowania się on-line uzgodnionych z rodzicem.


 


 


 


 

  1. INFORMOWANIE UCZNIÓW LUB RODZICÓW O POSTĘPACH UCZNIA W NAUCE, A TAKŻE UZYSKANYCH PRZEZ UCZNIA OCENACH

 

  1. Rodzice oraz uczniowie będą informowani o postępach ucznia w nauce, za pomocą uzgodnionych z rodzicem, dostępnych form porozumiewania się na odległość.

  2. Uczniowie dodatkowo otrzymują informację zwrotną o postępach w nauce oraz ocenach na bieżąco w czasie zajęć on-line oraz konsultacji w trakcie wyznaczonych w tygodniowym planie godzin zajęć.

  1. DOKUMENTOWANIE REALIZACJI ZADAŃ SZKOŁY

  1. Dokumentowanie realizacji obowiązku szkolnego w czasie realizacji podstawy programowej z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.

  1. w czasie zajęć on-line nauczyciel na podstawie aktywności ucznia odznacza jego obecność

  2. 2) biorąc pod uwagę brak możliwości dostępu ucznia do sprzętu komputerowego lub brak dostępu do Internetu w warunkach domowych oraz różne warunki lokalowe i wielodzietność rodziny, które mogą wpływać na specyfikę nauki dziecka w domu-obecność może być zaliczona na podstawie wykonanego zadania w rozliczeniu tygodniowym.

  1. Dokumentowanie realizacji zadań nauczyciela odbywa się poprzez wpisanie zrealizowanych tematów do dziennika lekcyjnego, dostosowanie treści zajęć edukacyjnych do metod kształcenia na odległość i wypełniane uwag dotyczących aktywności uczniów, przeprowadzonych konsultacji itp.


 

  1. ZASADY ZALICZANIA DO WYMIARU GODZIN PROWADZONYCH BEZPOŚREDNIO Z UCZNIAMI POSZCZEGÓLNYCH ZAJĘĆREALIZOWANYCH Z WYKORZYSTANIEM METOD I TECHNIK KSZTAŁCENIA NA ODLEGŁOŚĆ

  1. Do wymiaru godzin zajęć prowadzonych bezpośrednio z uczniami realizowanych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość zalicza się:

  1. prowadzenie zajęć on-line,

  2. rozmowy telefoniczne z uczniami,

  3. rozmowy z uczniami na czacie tekstowym, na forum dyskusyjnym,

  4. prowadzenie wideokonferencji/webinariów i innych form komunikowania się on –line,

  5. prowadzenie korespondencji mailowej lub za pośrednictwem innych dostępnych form komunikowania się na odległość,

  6. prowadzenie konsultacji w czasie zajęć wyznaczonych w tygodniowym planie godzin.

  1. Informuje się, że nauczyciele realizujący zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość otrzymują wynagrodzenie za pracę w składnikach i wysokości wynikających z ich uprawnień.

  2. W okresie, w którym nauczyciele nie będą świadczyli pracy z przyczyn leżących po stronie pracodawcy, lecz będą pozostawali w gotowości do pracy, zachowują prawo do wynagrodzenia zasadniczego w wysokości wynikającej z ich osobistego zaszeregowania oraz dodatku funkcyjnego.

© 2024 Społeczno - Oświatowe Stowarzyszenie Pomocy Pokrzywdzonym i Niepełnosprawnym EDUKATOR w Łomży
Organizacja pożytku publicznego działająca "non profit" zarejestrowana w 12 lipca 1999r.


Polityka prywatności i Cookies | Przekaż nam 1,5% Swojego podatku

Szkoła Podstawowa w Polanie