Szkoła Podstawowa w Niecikach
SOS Edukator w Łomży

Szkoła Podstawowa w Niecikach

Nieciki 41,19-222 Wąsosz
e-mail: sp.nieciki@sosedukator.pl.
tel. 862731158

#Laboratoria Przyszłości#

Nasza szkoła bierze udział w programie Laboratoria Przyszłości. W ramach programu #Laboratoria Przyszłości  udało się zakupić sprzęt, który uczniowie będą wykorzystywali podczas realizowanych w szkole zajęć.

W ramach programu Laboratoria Przyszłości nasza szkoła zakupiła m.in.: 

Sprzęt i wyposażenie Pracowni Informatycznej i przyrodniczej

Drukarka 3D, kamera aparat Sony, statyw, oświetlenie do realizacji nagrań, mikrofon,, gimbal Hohem, zestaw mikrokontrolerów, stacja lutownicza, wizualizer  Epson, kolumna aktywna głośnikowa, teleskop do obserwacji mgławic i galaktyki, stacja pogodowa, laptop, laminator, Lego - klocki konstrukcyjne  do samodzielnej konstrukcji z akcesoriami - roboty edukacyjne 

Uczniowie na dodatkowych zajęciach organizowanych w ramach realizacji godziny Czarnkowej – będą rozwijać swoje umiejętności związane z robotyką czy drukiem 3D. 

Działania szkoły zostaną poszerzone o rozwój kompetencji kluczowych, związanych z wykorzystaniem technologii czy optymalizacją własnej pracy i nauki w oparciu o nowoczesne technologie.

Uczniowie na dodatkowych zajęciach będą rozwijać swoje umiejętności związane z twórczym i kreatywnym wykorzystaniem urządzeń audiowizualnych z naciskiem na ich możliwości informacyjne, techniczne i artystyczne. 

Działania szkoły zostaną poszerzone o rozwój kompetencji technicznych (montaż, obróbka filmów i zdjęć), społecznych (tworzenie dzieł o charakterze informacyjnym i artystycznym) czy informatycznych (publikacja cyfrowa i promocja dzieł).

 

Dzień Nauczyciela był świetną okazją, by wykorzystać szkolny sprzęt do nagrywania, który pozyskała szkoła w ramach Projektu Laboratoria Przyszłości. Dopiero stawiamy pierwsze kroki , uczymy się nowego aparatu, operujemy światłem wykorzystując parasolki fotograficzne, ale pierwsze efekty już widać.


LISTOPAD 2022 r.

  • W listopadzie 2022 r. uczniowie  klas I – VIII mieli  możliwość zapoznać się z klockami LEGO.

Podczas lekcji informatyki rozwijali umiejętności, które będą wykorzystywać podczas dalszej nauki przedmiotów STEAM, w tym umiejętność pracy zespołowej, efektywnej współpracy, rozumowanie indukcyjnego i dedukcyjnego, generowania pomysłów i skutecznej komunikacji.

Dzięki zabawie klockami uczniowie rozwijali wyobraźnię przestrzenną, ćwiczyli motorykę małą, rozwijali umiejętność sortowania i kategoryzacji.

Zabawa klockami LEGO stanowiła również doskonałe podłoże do późniejszego zaangażowania uczniów w matematyczne działania.

Wiemy, że przyszłość to roboty, komputery i automatyzacja.

Dzięki wprowadzeniu klocków LEGO uczniowie mogli traktować naukę jako zabawę.


  • Wykorzystanie kamery/ aparatu Sony podczas apelu szkolnego, na którym były wręczane dyplomy za udział   i reprezentowanie szkoły w Gminnym Biegu Niepodległości. 

  • Na zajęciach lekcyjnych z techniki w klasach 4-6 zrealizowano temat: Montaż i nauka obsługi teleskopu w ramach projektu Laboratoria przyszłości. Wszyscy uczniowie chętnie montowali teleskop i nauczyli się jego obsługiwać w praktyce.

GRUDZIEŃ 2022 r.

  • W grudniu 2022 r. uczniowie  klas VII – VIII mieli  możliwość zapoznać się na lekcjach fizyki z lutownicą.

 

  • Na lekcjach informatyki uczniowie klas I-VIII korzystali z Długopisów Banach 3D.                                                   
  • Praca z długopisami 3D wyzwala dobre emocje, które wspomagają proces terapii i uczenia się.
  • Uczy cierpliwości.
  • Kształci precyzję i dokładność.
  • Uczy planowania i organizacji działań.
  • Motywuje do realizacji własnych pomysłów.
  • Używanie długopisu 3D wymusza odpowiedni chwyt pisarski, ćwiczy sprawność manualną.
  • Rozwija kreatywność, wyobraźnię przestrzenną i artystyczną.

Zajęcia z długopisami 3D integrują uczniów i uczą współpracy.

  • Wizualizery to kolejny przykład nowoczesnej technologii, która znajduje zastosowanie w szkolnictwie, przekonali się o tym uczniowie naszej szkoły na lekcjach informatyki, prezentując dowolne przedmioty, dokumenty w powiększeniu na ekranie tablicy interaktywnej. W ten sposób wszyscy uczniowie  mogli zobaczyć z bliska np. fragment mapy, schemat budowy komórki lub detale obrazu. Innym praktycznym rozwiązaniem jest wizualizer podłączany do komputera. Bez wątpienia wizualizery pomagają w procesie nauczania, przyciągając uwagę uczniów.

Styczeń 2023 r.

Sprzęt nagłaśniająco-oświetleniowy zakupiony w ramach programu Laboratoria Przyszłości został wykorzystany podczas Choinki Szkolnej i Dnia Babci i Dziadka. A całe imprezy zostały uwiecznione kamerą cyfrową Sony 4K, zakupioną w ramach projektu.


Luty 2023 r.

Kamera cyfrowa/ Aparat Sony 4K zakupiona w ramach programu Laboratoria Przyszłości została wykorzystana podczas Balu Karnawałowego.

Zdjęcia zrobiono aparatem fotograficznym (wykorzystano sprzęt #Laboratoria Przyszłości#) podczas Gry Cyberbezpieczni na godzinie wychowawczej w klasach 4-8.

Marzec 2023 r.

Super Doc - mówiący robot edukacyjny.

DOC jest sympatycznym robotem, który w prosty i intuicyjny sposób wprowadza w podstawy programowania. Dziecko będzie mogło trenować logiczne myślenie i inteligencję przestrzenną, ćwicząc liczenie i decydując jak ma się przemieszczać DOC, aby dotrzeć do różnych miejsc rozmieszczonych na planszach. Wystarczy nacisnąć przyciski na głowie DOCA aby zapamiętał sekwencję działań, które będzie wykonywał aby się poruszać. Ten pierwszy kontakt z prawdziwym programowaniem jest niezwykle zabawny i skuteczny, dzięki wielu sposobom gry i poziomom o rosnącym stopniu trudności. Przekonały  się o tym dzieci z klas I -III podczas zajęć komputerowych.

Dzięki robotowi Q-Scout, uczniowie klas VII  - VIII na lekcjach informatyki  uczyli  się podstaw elektroniki oraz programowania. Sterowanie oraz programowanie odbywa się z poziomu aplikacji na urządzenia mobilne. Podczas zabawy z robotem, rozwijali swoje umiejętności logicznego myślenia, rozwiązywania problemów oraz uczyli się podstaw programowania. 

Robot Q-Scout pozwalał  poznać świat robotyki, elektroniki i programowania, w oparciu o nowoczesne metody nauczania STEAM. Zestaw składa się z metalowych oraz elektronicznych elementów. Sercem robota jest płytka oparta na Arduino, dzięki czemu robota można programować w przyjazny sposób z wykorzystaniem prostych języków programowania, m.in Scratch.

Kwiecień 2023 r.

Megafon to urządzenie, które może służyć do przekazywania komunikatów ostrzegawczych i sygnałów alarmowych.Megafon sprawdził się idealnie podczas aktywności na świeżym powietrzu - podczas zajęć sportowych i wycieczek w plenerze (Światowy Dzień Ziemi). Zasadę jego działania poznali uczniowie naszej szkoły.

Klasa 3 w czasie zajęć pomagała przygotować dekoracje na apel z okazji Konstytucji 3 Maja przy użyciu laminatora. 

Maj/Czerwiec 2023 r.

Prace plastyczne na konkurs ,,Piękno naszej okolicy". Zdjęcia prac zostały zrobione przy pomocy aparatu zakupionego w ramach projektu  ,,laboratorium przyszłości "

 

Roczne sprawozdanie z programu „Laboratoria przyszłości”

 

Program realizowany jest na podstawie Uchwały nr 129 Rady Ministrów z dnia 29 września 2021 r. w sprawie wsparcia na realizację inwestycyjnych zadań jednostek samorządu terytorialnego polegających na rozwijaniu szkolnej infrastruktury – „Laboratoria przyszłości”. Finansowe wsparcie otrzymane w ramach programu Laboratoria Przyszłości  przeznaczono na zakup sprzętu służącego rozwijaniu podstawowych umiejętności dzieci oraz młodzieży. Nasza szkoła w ramach programu Laboratoria Przyszłości otrzymała w roku szkolnym 2022/2023 wsparcie w postaci środków finansowych w kwocie 30 000 zł.

 

W ramach programu zakupione zostały:

  • Drukarka 3D MakeBot Sketch EDU +;
  • Zestaw mikrokontrolerów;
  • Stacja lutownicza;
  • Zestaw oświetleniowy do realizacji nagrań
  • Gimbal Hohem
  • Kamera aparat Sony
  • Wizualizer Epson
  • Kolumna aktywna głośnikowa
  • Zestawy Lego Education spikle;
  • Robot Ozobot Bit;
  • Mikrofon bezprzewodowy;
  • Taeleskop do obserwacji mgławic i galaktyki
  • Laptop Aceri3
  • Stacja pogodowa
  • Laminator A3
  • Lego Boost zestaw konstrukcyjny
  • Lego Education

 

W roku szkolnym 2022/2023r. w ramach programu Laboratorium Przyszłości  zostały przeprowadzone zajęcia z wykorzystaniem sprzętu zakupionego w ramach powyższego projektu. Pierwszym i podstawowym sprzętem, z którego każdego dnia korzystamy jest laptop.  Umożliwia on zapisywanie przydatnych informacji, rysowanie czy też rozwiązywanie zadań z różnych przedmiotów.

ZDJĘCIA Z PRACY URZĄDZENIAMI  ZNAJDUJĄ SIĘ NA NASZEJ STRONIE INTERNETOWEJ

Podczas zajęć edukacji przyrodniczej uczniowie klasy 2 prowadzili obserwacje pogody i zapisywali je w kalendarzach pogody. Jednym z zadań było odczytywanie temperatury. Uczniowie odczytywali temperaturę z termometru zaokiennego oraz zostali zapoznani z funkcjami stacji pogodowej. Dzięki niej dzieci mogli sprawdzić jaka temperatura panuje w pomieszczeniu i na dworze, jaka jest wilgotność powietrza i ciśnienie atmosferyczne. Wiadomości praktyczne jakich uczą się uczniowie na zajęciach przygotowują ich do dorosłego życia.

Kolejnym narzędziem do świetnej zabawy, ale też nauki i kształtowania nowych umiejętności jest sprzęt nagłaśniający oraz kamera z aparat fotograficzny z akcesoriami, który wykorzystany został do uwiecznienia różnych uroczystości szkolnych, wycieczek, konkursów, akcji społecznych i projektów realizowanych w szkole. Uczniowie prezentowali swoje uzdolnienia, rozwijali swoje umiejętności sceniczne, wokalne, jak również rozwijali kompetencje cyfrowe oraz uczyli się świadomie i odpowiedzialnie rejestrować obraz i dźwięk.

Przygodę z robotem  Lego Boostem  przeżywali wszyscy  uczniowie na lekcjach informatyki, na zajęciach   podczas  Dnia Dziecka. Robotem uczniowie kierowali za pomocą intuicyjnych, graficznych aplikacji, które obsługiwali z poziomu laptopa. Wykorzystane na zajęciach roboty edukacyjne były dla uczniów świetną zabawą i nauką.

 

Uczniowie na technice i zajęciach technicznych oraz zajęciach informatycznych i informatyce poszerzali swoje kompetencje techniczne i informatyczne. Brali udział w zajęciach, podczas których konstruowali pojazdy, maszyny i roboty, wykorzystując zakupione w ramach Laboratorium Przyszłości Zestaw LEGO Education BricQ  Motion Essential Set oraz Zestaw LEGO Education BricQ  Motion Prime. Poprzez zabawę –  tworzenie własnych projektów i naukę programowania rozwijały  kreatywność i logiczne myślenie.

Technologia druku 3D daje uczniom możliwość uczestniczenia w kreatywnych i innowacyjnych zajęciach, a nauczycielom zupełnie nowe możliwości prowadzenia zajęć lekcyjnych.  Drukarka 3D jako narzędzie służące do nauki jak i zabawy pozwoliło uczniom nabyć kolejne umiejętności. Dzięki technologii druku 3D uczniowie mają możliwość udziału w kreatywnych i innowacyjnych zajęciach, a sami nauczyciele, otwarci na nowe sposoby przekazywania wiedzy, mają skuteczne sposoby na urozmaicenie zajęć.  Uczniowie kl. I z wykorzystaniem najnowszej technologii poznali kolejne litery alfabetu, a sam sposób nauki przyczynił się do zwiększenie zainteresowania i pobudzenia kreatywności najmłodszych uczniów szkoły. Również starsi uczniowie zapoznali się z działaniem drukarki 3D i mieli możliwość wydrukowania gotowych elementów.

Ponadto uczniowie podczas zajęć mogli poznać zasadę używania laminarki. Zostali zaznajomienie z jej działaniem, a także nauczyli się ustalać odpowiednią temperaturę laminowania niezbędną do odpowiedniej grubości folii. Nabytą wiedzę uczniowie wykorzystali w praktyce poprzez zabezpieczenie prac plastycznych i materiałów udostępnionych na gazetkach szkolnych.

Uczniowie kl. I -VII w ramach zajęć artystycznych korzystali ze sprzętu zakupionego w ramach programu Laboratoria Przyszłości, którego celem jest rozwijanie kompetencji kreatywnych i technicznych wśród uczniów. Nasi uczniowie wykorzystali zestawy LEGO  Education w celu zaprojektowania  konstrukcji świątecznej. W efekcie ich pracy powstały: pojazd dla Mikołaja i  choinka. Klocki uatrakcyjniły zajęcia, wzbudzając kreatywność i rozwijając umiejętności  konstrukcyjne, oraz stworzyły przyjazne warunki do tworzenia pozytywnych relacji kształtując umiejętność współpracy. Zaangażowanie i uśmiechy zdecydowanie widać było podczas pracy wszystkich uczniów. Proces tworzenia i efekty pracy widać na zdjęciach.

Lego Boost zestaw kreatywny to bardzo pomocne narzędzie w pracy i zabawy. Uczniowie wykorzystują  je zarówno na zajęciach indywidualnych i zbiorowych. Uczą się współpracy, rozwijają wyobraźnię i kreatywność. Klocki są wykonane z trwałych materiałów, występują w bardzo szerokiej ofercie, maja ciekawe i różnorodne kształty. Pozwalają budować bardzo złożone budowle, a klocki odpowiednio połączone poruszają się razem. Dzieci są zachwycone mogąc odstresować się tworząc budowle swoich marzeń.

 

Od października 2022 w naszej szkole odbywają się zajęcia edukacyjne z wykorzystaniem sprzętu zakupionego w ramach projektu "Laboratoria Przyszłości".  Sprzęt służy rozwojowi uczniów.  Realizowano na zajęciach artystycznych jak również na zajęciach edukacji wczesnoszkolnej, techniki czy informatyki, fizyki, chemii, przyrody, biologii.

Zakupiony w ramach programu Laboratoriów Przyszłości sprzęt odpowiada potrzebom naszej szkoły, jest i będzie w  przyszłości  wykorzystywany na lekcjach obowiązkowych – do realizacji podstawy programowej, a także na zajęciach dodatkowych.


© 2024 Społeczno - Oświatowe Stowarzyszenie Pomocy Pokrzywdzonym i Niepełnosprawnym EDUKATOR w Łomży
Organizacja pożytku publicznego działająca "non profit" zarejestrowana w 12 lipca 1999r.


Polityka prywatności i Cookies | Przekaż nam 1,5% Swojego podatku

Szkoła Podstawowa w Niecikach