Szkoła Podstawowa w Konopkach Pokrzywnicy
SOS Edukator w Łomży

Szkoła Podstawowa w Konopkach Pokrzywnicy

Konopki Pokrzywnica 9, 16-075 Zawady
e-mail: sp.konopkipokrzywnica@sosedukator.pl.
tel. 857140221

Zdalne lekcje 27.04-30.04.2020r.

 

Dodatkowe materiały do pracy z każdego przedmiotu znajdują się na stronie:

https://www.gov.pl/web/zdalnelekcje

Biblioteka

Biblioteka szkolna zachęca do skorzystania z materiałów zgromadzonych na stronach internetowych:

Świetlica

1) Filmy instruktażowe z budowania modeli z klocków Lego:

2) Kolorowanki online: https://www.kolorowankionline.net/

3) Wolontariat: Razem stworzymy „POLA NADZIEI 2020 ON–LINE” i pomożemy dzieciom z Białostockiego Hospicjum. 

4) Kodowanie:   https://drive.google.com/file/d/1kgk5jm0EcPHZsZNhCOnyJL9FEKhV-3rW/view

5) Zajęcia taneczne:   https://www.youtube.com/watch?v=kaacNt6rLOM

Oddział przedszkolny- grupa 3,4-latki

PONIEDZIAŁEK 27.04.2020

3-LATKI Król i królowa

1. Z podanej strony drukujemy króla lub  królową. Z kolorowego papieru wycinamy różne elementy, którymi ozdobimy strój króla i królowej.

https://www.bing.com/images/search?q=kr%C3%B3la+i+kr%C3%B3lowa+wycinanki+dla+dzieci&go=Wyszukaj&qs=ds&form=QBIR

2. Dzieci nadają imiona swojemu królowi lub królowej.

4-LATKI Ulubione baśni

1. Zapraszam do obejrzenia baśni „Jaś i Małgosia” w wykonaniu przedszkolaków

https://www.youtube.com/watch?v=GFfu0acoYAQ

2. Rozmowa z dzieckiem na temat baśni

  • Co Jaś i Małgosia robili w lesie?
  • Jak wyglądał dom, który zobaczyły dzieci w lesie?
  • Kto mieszkał w domu z piernika?
  • Jak skończył się pobyt dzieci u Baby-Jagi?

3. Dzieci mogą się pobawić  w odtwarzanie scenek inspirowanych treścią baśni.

4. Pod podanym linkiem znajdują się wybrane fragmenty baśni, jeden z nich proszę pobrać i pomalować.

https://miastodzieci.pl/kolorowanki/jas-i-malgosia/

Zachęcam do przesyłania swoich prac.

WTOREK 28.04.2020

3-LATKI, 4-LATKI

1. Zapraszam do obejrzenia 'Bajeczek z walizeczki”,  wspólnej zabaw oraz gimnastyki  z Jacusiem i Agatką.

https://www.youtube.com/watch?v=LNNVeCaX624

2.Rozmowa na temat opowiadania

  • Dlaczego Jacuś nie mógł spać?
  • Co mu się śniło?
  • Czego mają strzec się dzieci?
  • Co trzeba robić,  żeby nie bać się wirusa?
  • Co trzeba robić, żeby być zdrowym?

ŚRODA 29.04.2020

1. Polska, mój dom. Zapraszam do obejrzenia filmu o symbolach narodowych „Polak Mały!”

https://www.youtube.com/watch?v=FJ83BRqFPBA

2. Proszę o nauczenie dzieci nazwy miejscowości w której mieszkają.

3. Zachęcam do przypomnienia dzieciom wiersza, którego uczyliśmy się w przedszkolu „Kto ty jesteś? Polak Mały!”: https://www.youtube.com/watch?v=58IaxG-4S3M

3-LATKI

Karta pracy nr 13. Rysowanie drogi Lenki z tatą i Lalusiem do domu. Opowiadanie o domach, które mijali.

4-LATKI

Dziecko 4-letnie powinno potrafić określić, czy miejscowość w której mieszka to wieś czy miasto .

Zapraszam do obejrzenia Jedynkowego Przedszkola – Wieś i miasto. https://www.youtube.com/watch?v=RKxwNYHxgmM

CZWARTEK 30.04.2020

3-LATKI Poruszam się według poleceń

W dniu dzisiejszym zapraszam przedszkolaki do zabawy z muzyką w domu

https://www.youtube.com/watch?v=4tZK3mNaOJE

4-LATKI

1. Składanie w całość pociętych na części widokówek, zdjęć przedstawiających różne miasta znajdujące się w Polsce.

2. Porównywanie liczebności zbiorów

https://www.youtube.com/watch?v=Tae5iNUBRQg

3. Wykonanie domku z kartonów

https://www.youtube.com/watch?v=rFlmFvPEUXM

 

Oddział przedszkolny- grupa 5,6-latki

W tym tygodniu od 27.04 do 30.04 realizujemy tematy związane z teatrem. Dowiemy się:

  • jak należy zachowywać się w teatrze,
  • poznamy pojęcia związane z teatrem m.in. scena, kutyna, widownia, aktor, pacynka, marionetka, kukiełka czy jawajka,
  • wprowadzimy kolejną literę C,c oraz liczbę 10.

Pod podanym linkiem materiały na ten tydzień: 

https://drive.google.com/drive/folders/1l8pPGc2rTiXpM4gms7HpntjBHhY2sRJR?usp=sharing

Religia klasy 0-III

Obejrzyj na YouTube : Opowieści biblijne. Zmartwychwstanie Jezusa.

Zajęcia ortograficzne klasy I-III

30 kwiecień  (czwartek) Poznajemy skróty. Stosowanie poznanych skrótów oraz znaków interpunkcyjnych: kropki, pytajnika (znaku zapytania), wykrzyknika, przecinka, dwukropka, myślnika.

Skróty to skrócone pojedyncze wyrazy pospolite i wyrażenia zapisane małymi literami – np. prof. (profesor), dyr (dyrektor), nr (numer).

Zapamiętaj kilka zasad, Jak zapisywać skróty – z kropką czy bez kropki?

  • Podstawowa zasada – jeśli skrót jest pierwszą literą lub pierwszymi literami skróconego wyrazu, wtedy stawiamy kropkę – np. s. (strona), płn. (północ), os. (osiedle), tys. (tysiąc).
  • Nie stawiamy kropek po skrótach, które zawierają ostatnią literę skróconego wyrazu – np. nr (numer), mjr (major), dr (doktor).
  • Na końcu skrótu polskiej nazwy wielowyrazowej trzeba postawić kropkę, jeśli drugi wyraz (albo i następne) zaczyna się od spółgłoski – np. tj. (to jest), br. (bieżącego roku), tzw. (tak zwany).
  • Jeśli w nazwie wielowyrazowej drugi wyraz lub jeden z następnych wyrazów rozpoczyna się samogłoską, to skrót ma kropkę po skrócie każdego słowa – np. c.o. (centralne ogrzewanie), m.in. (między innymi).
  • Nie stawiamy kropek po skrótach nazw jednostek miar i wag oraz rodzimych jednostek monetarnych – np. kg (kilogram), cm (centymetr), zł (złoty), l (litr).
  • Kropek nie stawia się również po skrótach stosowanych w matematyce, fizyce i przy skrótach pierwiastków chemicznych.

Klasa I

Utwórz i zapisz w zeszycie skróty od następujących wyrazów:

gram – ……………………………. magister – …………………………  metr– ……………………………… kilogram – ……………………….sekunda – ……………………numer – ………………………profesor – …………………………..  doktor – ………………………ulica – …………………………… wschód - ………………………..pod tytułem – …………………….

Klasa II

Zapisz  w zeszycie pełnymi wyrazami skrócone słowa.                                                                     

sob. - ………………………. ul. - ………………………….pt. - ………………………… szt. - ………………………płn. - ………………………… niedz. - ………………………….kg ……………………….. dag - ………………………..zł - ………………………… gr - …………………………

Klasa III

Przepisz do zeszytu.

Uzupełnij skrótami treść plakatu reklamującego spotkanie naukowe.

Laboratorium Naukowo -Badawcze (ulica)… Młodych Badaczy 9 00-120 Warszawa zaprasza na wykład (magister) ….Adam Nowak 26 maja o (godzinie) ……. 15.30 (pod tytułem) …. „ Burza w probówce” Sala (numer) …. 15

Utwórz skróty od podanych wyrazów (zwróć uwagę na zastosowanie kropki).

na przykład - ........................... plac ............................. północny -………………. według - .............................. magister - ........................ pełniący obowiązki -………. święty - .................

 

Klasa I

Wychowanie fizyczne:

Informatyka:

Przeczytaj uważnie w podręczniku na str. 38 temat  numer 18. Następnie  wykonaj ćwiczenia  1, 2, i 3 na str. 39. Zdjęcie zadania 2 i 3 proszę przesłać na mój Messenger  - Agnieszka K. Wappa

Zadania dla chętnych: wykonaj ćwiczenia do lekcji 18 zamieszczone na płycie. Zdjęcie wykonanej pracy też można przesłać.

Języka angielski: 

Lekcje on-line według harmonogramu wysłanego przez nauczyciela.

27.04.2020 (poniedziałek)

Temat: Segregujemy odpady.

Rozmowa na temat segregowania odpadów na podstawie wysłuchanego tekstu i własnych doświadczeń uczniów. Poszerzenie słownictwa o nazwy: recykling, surowce wtórne. Doskonalenie techniki czytania tekstów na różnych poziomach. Doskonalenie umiejętności pisania wyrazów z dz i przepisywania zdań. Wyodrębnienie liczby głosek i liter w wyrazach. Czytanie i łączenie wyrazów, które się rymują. Analiza i synteza wzrokowo-słuchowa wyrazów. Ćwiczymy z Noni - wyszukiwanie wyrazów z rz i ż. Dopisywanie liter w wyrazach i podział wyrazów na sylaby. Rozwiązywanie zadań tekstowych w zakresie 20. 

Wykonanie węża z zakrętek do butelek zgodnie z instrukcją.

Praca z podręcznikiem: s. 64-65, s. 65 ćw. 1 (ustnie)

K s. 60-61 ćw. 1,2,3,4

Pd s. 62 ćw. 5,6

KM s. 61 ćw. 1, s. 62 ćw. 2,3,4

Pd s. 63 ćw. 4,5

28.04.2020 (wtorek)

Temat: U lekarza.

Wypowiedzi uczniów na temat dbałości o higienę osobistą na podstawie wiersza Jana Brzechwy "Natka-szczerbatka" oraz własnych doświadczeń. Odszukanie wśród kolorowych wyrazów w ramkach takich samych napisów. Opowiadanie o scenkach przedstawionych na obrazkach. Kolorowanie ramek z odpowiednią nazwą czynności. Opowiadanie o sytuacjach w gabinetach lekarskich. Układanie pytań do wywiadu z lekarzem. Rozgrywki w grę losową "Karuzela", zapisywanie przebiegu gry w tabelkach (gra matematyczna). Rozwiązywanie realistycznych zadań tekstowych do gry - dodawanie trzech składników w zakresie 20. Rozkład liczby drugiej dziesiątki na składniki.

Praca z podręcznikiem: s. 66-67; s. 66 ćw. 3, s. 67 ćw. 1,2,3

K s. 64, ćw. 1,2

Pd s. 65 ćw. 3

KM Pd s. 67 ćw. 1

KM s. 68 ćw. 2, s. 69 ćw. 3,4

29.04.2020 (środa)

Temat: Dbam o zdrowie.

Opracowanie mapy mentalnej do tematu "Zdrowie". Wielozdaniowe wypowiedzi na temat właściwego odżywiania na podstawie czytanego przez nauczyciela wiersza Małgorzaty Strzałkowskiej "Paliwo". Podawanie nazw owoców i warzyw. Rozwiązywanie krzyżówki (hasło: witaminy). Wysłuchanie tekstu z cyklu "Listy od Hani i Henia". Ocena zachowania bohatera opowiadania. Wykonanie rekwizytu do reklamy zdrowej żywności i ułożenie krótkiego hasła reklamującego zdrową żywność.

Praca z podręcznikiem: s. 68-69; s. 69 ćw. 3 (praca plastyczna)

przeczytać tekst s. 70

K s. 66 ćw. 1,2; s. 67 ćw. 3

Pd s. 67 ćw. 5

30.04.2020 (czwartek)

Temat: Nasze ulubione zajęcia.

Rozwiązywanie krzyżówki. Wysłuchanie ze zrozumieniem tekstu "Moje hobby". Rozmowa na temat różnych form aktywnego spędzania czasu wolnego. Ćwiczenia w czytaniu teksów na różnych poziomach. Tworzenie i zapisywanie zdań. Podawanie nazw dyscyplin sportowych i łączenie ich z odpowiednimi porami roku. Rozwiązywanie zadań tekstowych związanych z obliczeniami pieniężnymi.

Praca z podręcznikiem: s. 72-73, s. 73 ćw. 2 (ustnie)

K s. 68-69 ćw. 1,2,3,4

KM s. 70-71 ćw. 1,2,3; s. 72 ćw. 1,2

Pd KM s. 73 ćw. 3,4

Klasa II

Informatyka:

Przeczytaj uważnie w podręczniku na str. 38 i 39 temat  numer 18. Następnie  wykonaj ćwiczenie 1,2,3 i 4.  Zdjęcia wszystkich zadań  proszę przesłać na mój Messenger  - Agnieszka K. Wappa

Zadania dla chętnych: wykonaj ćwiczenia do lekcji 18 zamieszczone na płycie. Zdjęcie wykonanej pracy też można przesłać.

Języka angielski: 

Lekcje on-line według harmonogramu wysłanego przez nauczyciela.

27 kwiecień (poniedziałek) 

Temat: Rośliny kwitnące wiosną.

Obejrzyj filmiki  przedstawiające rośliny kwitnące wiosną: https://www.youtube.com/watch?v=rANDOonihZg oraz https://www.youtube.com/watch?v=0J8-ca6vK_k

Zapamiętaj jak najwięcej nazw tych roślin. Wybierz roślinę, która podoba ci się najbardziej. Narysuj ją starannie w zeszycie. Następnie opisz ją w kilku zdaniach w zeszycie.

Matematyka. W kartach matematycznych. Zadanie 6, 7, 8 i 9 na str.67 oraz zad. 10, 11, 12, 13 i 14 na str. 68.

Praca domowa spróbuj rozwiązać quiz na str. https://buzz.gazeta.pl/buzz/13,157208,8483,idzie-wiosna-sprawdz-%20%20czy-znasz-te-pierwsze-wiosenne-kwiaty.html

Wychowanie fizyczne - https://www.youtube.com/watch?v=PAUmNKJNPsA                                          

28 kwietnia (wtorek)

Temat: Ćwiczymy czytanie ze zrozumieniem.

Przeczytaj bardzo uważnie w podręczniku na str. 90 tekst „Nareszcie wiosna?”. Odpowiedz ustnie na pytania: Kto jest głównym bohaterem? Dokąd szybko pobiegł główny bohater? Co zobaczył Jacenty po wyjściu ze szkoły? Co mama dała Jacentemu po powrocie ze szkoły? Wyjaśnij co to znaczy, że wiosenna pogoda bywa zdradliwa?

Wykonaj w zeszycie ilustrację do przeczytanego tekstu i nadaj jej tytuł. Następnie wykonaj w kartach ćwiczeń na str. 90 – 91 ćwiczenia: 4, 5, 6 i 7.

Praca domowa. Naucz się czytać tekst „Nareszcie wiosna?".                                                                                                                                                      

29 kwietnia (środa)

Temat: Czytamy ze zrozumieniem

Przeczytaj w kartach ćwiczeń na str. 102 tekst ‘Wszystkie szklaki prowadza do sukiennic”. Następnie wykonaj ćwiczenia1, 2 i 3 na str. 103. Przeczytaj na str. 104 jakie menu serwowane jest w Restauracji „U Jana” i wykonaj ćwiczenia1, 2, 3, 4 i 5 na str. 105

Matematyka. Zadania dodatkowe. W kartach matematycznych zad. 15, 16 i 17 str. 69, zad. 18 i 19 str.70. Praca domowa zad. 21 i 22 str.71

Wychowanie fizyczne - https://www.youtube.com/watch?v=iJdgErtfSzo

30 kwietnia (czwartek)

Temat: Utrwalamy zdobyte wiadomości i umiejętności

Wykonaj w kartach ćwiczeń na str. 96 i 97 ćwiczenia 16, 17, 18, 19 i 20 oraz na str. 98 ćwiczenie 21 i 22. Praca domowa ćwiczenia 23 i 24 str. 99.

Matematyka. W kartach matematycznych zad 23 – 31 str. 72 – 73 oraz 32 i 33 na str. 74 i 35, 36 i 37 str. 75. Dla uczniów chętnych zad. 34 str.74

Wychowanie fizyczne -https://wordwall.net/pl/resource/900923/wychowanie-fizyczne/lekcja-wfu-w-domu-wykonaj-%C4%87wiczenia

Klasa III

Informatyka:

Przeczytaj uważnie w podręczniku na str. 34 temat  numer 16. Następnie  wykonaj ćwiczenia  1, 2, i 3 na str. 35. Zdjęcie zadania 3 proszę przesłać na mój Messenger  - Agnieszka K. Wappa

Zadania dla chętnych: wykonaj ćwiczenia do lekcji 16 zamieszczone na płycie. Zdjęcie wykonanej pracy też można przesłać.

Języka angielski: 

Lekcje on-line według harmonogramu wysłanego przez nauczyciela.

27 kwiecień (poniedziałek)

Temat: Utrwalamy zdobyte wiadomości i umiejętności.

W kartach ćwiczeń wykonaj na str. 93 i 94  ćwiczenia 10, 11, 12, 13 i 14. Praca domowa ćwiczenie16. 16 i 17 str. 95.

Matematyka. Przepisz do zeszytu i wykonaj zadania:

Zadanie 1.  Ewa wyszła do sklepu o godzinie 16.15. Wróciła po 35 minutach. O której godzinie przyszła do domu?

Obliczenia …………………………………………………………………

Odpowiedź:

ZADANIE 2.  Gospodyni ma kurę Balbinę, która każdego dnia znosi jedno jajko. Zapisz odpowiednie działania i oblicz, ile jajek zniesie Balbina:

a/ w ciągu pięciu tygodni …………………………………………………………

b/ w ciągu siedmiu tygodni ………………………………………………………

c/ w ciągu dziewięciu tygodni ……………………………………………………

Wychowanie fizyczne - https://www.youtube.com/watch?v=PAUmNKJNPsA

28 kwiecień (wtorek)

Temat: Utrwalenie poznanych części mowy.

Przypominam na jakie pytanie odpowiadają poszczególne części mowy:

Czasownik co robi? co się z nim dzieje?

Rzeczownik kto? co?

Przymiotnik jaki? jaka? jakie?

Przysłówek jak?

Liczebnik ile? który z kolei?

Wykonaj w kartach ćwiczeń na str. 97 ćwiczenie 20 ( bardzo starannie pokoloruj obrazek). Praca domowa ćwiczenie 18 i 19 str. 96.

Matematyka. Wykonaj test  https://szaloneliczby.pl/dodawanie-w-zakresie-100-wstaw-brakujaca-liczbe/                                                                                                                     

29 kwiecień (środa)

Temat: Ćwiczymy czytanie ze zrozumieniem.

Przeczytaj uważnie w podręczniku na str. 100 tekst „Pająk” Odpowiedz ustnie na pytania: Kto zamieszkał w pokoju Lotki? Jak wygląda mieszkaniec pokoju Lotki? Dokąd pobiegła Lotka na długiej przerwie? Jaką książkę wypożyczyła Lotka? Co zrobiła Lotka po powrocie do domu? Jak zareagowali na przyjaciela Lotki Cyryl, Ksawery i Jacenty? Jak miał na imię nowy przyjaciel Lotki?

Na rysuj w zeszycie przyjaciela Lotki i w kilku zdaniach opisz go.

Matematyka.   Wykonaj test  https://szaloneliczby.pl/tabliczka-dzielenia-do-100-test-wyboru/

Wychowanie fizyczne - https://www.youtube.com/watch?v=iJdgErtfSzo

30 kwiecień (czwartek)

Temat: Mój kolega /koleżanka.

Przeczytaj opis znajdujący się na stronie https://zajecia3.jimdofree.com/klasa-iii-b/edukacja-polonistyczna/opis/. Przeanalizuj go dokładnie. Zwróć szczególna uwagę co powinien zawierać opis postaci. Następnie opisz swojego kolegę lub koleżankę.

Wychowanie fizyczne -https://wordwall.net/pl/resource/900923/wychowanie-fizyczne/lekcja-wfu-w-domu-wykonaj-%C4%87wiczenia

Wychowanie fizyczne V-VII

Kl. V, VI

Gra  (lub zabawa) rekreacyjna pochodząca z innego kraju europejskiego.

Zadaniem jest znalezienie informacji na temat zabawy lub gry rekreacyjnej pochodzącej spoza Polski, ale z kraju europejskiego ( nie z innego kontynentu). Proszę ją krótko opisać podając ogólne zasady, tak aby opis był zrozumiały. Wysyłamy  opis (nie zdjęcie) do następnego piątku- tj. 8.05.2020.

Kl. VII

Zasady wybranej formy aktywności fizycznej spoza Europy.

Zadaniem jest znalezienie informacji na temat form aktywności fizycznej  pochodzącej spoza kraju europejskiego (z innego kontynentu). Proszę ją krótko opisać podając ogólne zasady, tak aby opis był zrozumiały. Wysyłamy  opis (nie zdjęcie) do następnego piątku- tj. 8.05.2020.

Religia klasa V-VIII

Temat: XII Tydzień Biblijny pod hasłem: "Misterium Słowa, które stało się chlebem życia" Narodowe czytanie Pisma Świętego.

Od niedzieli 26 kwietnia do 2 maja trwa w Kościele Tydzień biblijny i narodowe czytanie Pisma Świętego. Wydarzenie to ma nam przypomnieć, że Pismo Święte jest bardzo ważne w życiu naszego narodu, w życiu chrześcijańskich rodzin i każdego wierzącego człowieka. Do tegorocznego Narodowego czytania Pisma Świętego wybrano Ewangelię Świętego Mateusza.

Zachęć swoją rodzinę do codziennego czytania fragmentu Ewangelii św. Mateusza. Jeżeli będzie to niemożliwe, to sam każdego dnia przeczytaj wybrany tekst biblijny z tej Ewangelii.
Postaraj się umieścić, w tym szczególnym tygodniu, Biblię na widocznym miejscu w swoim domu i korzystaj z niej jak najczęściej.

Godzina wychowawcza klasy V-VIII

Temat: Konstytucja 3 Maja.
1. Którą rocznicę uchwalenia Konstytucji 3 Maja obchodzimy w bieżącym roku kalendarzowym.
2. Napisz krótką pracę na temat genezy tego święta. Można ją napisać w zeszycie z języka polskiego bądź z historii.

Klasa V

Biologia:

Temat: Paprotniki – budowa i przykłady gatunków.

Naszym głównym celem dzisiejszej lekcji będzie opracowanie nowego tematu lekcji dotyczącego paprotników. Dzisiejszy temat jest bardzo obszerny i dosyć trudny, więc będziemy go omawiać przez dwie lekcje. Przepiszcie do zeszytów wszystkie podane niżej wymagania, natomiast na dzisiejszej lekcji opracujemy punkty od 1 do 4. Pozostałe wymagania opracujemy na lekcji biologii w przyszłym tygodniu.  

Wymagania do lekcji:

1. Umieć wymienić minimum 2 charakterystyczne cechy paprotników.

2. Umieć wymienić i rozpoznać na fotografiach minimum 4 gatunki paprotników a w szczególności: Narecznicę samczą, Orlica pospolita, Długosz królewski, Skrzyp olbrzymi. (patrz str. 126, 127 podr.)

3. Znać budowę zewnętrzną paproci na przykładzie narecznicy samczej (patrz rysunek str. 122 podr.);

4*. Znać budowę zewnętrzną skrzypów (patrz rysunek str. 123 podr.);

5a Znać sposoby rozmnażania się paproci (rozmnażanie płciowe, rozmnażanie bezpłciowe poprzez zarodniki); (str. 124 podr.);

5b*. Znać cykl rozwojowy paproci (patrz schemat str. 124 podr.), (wymaganie dla uczniów  chętnych);

6. Wymień 3 przykłady środowisk / miejsc w których występują paprotniki (patrz str. 121 podr.)

7. Wymień minimum dwie funkcje paprotników w przyrodzie i dwie funkcje paprotników  w życiu człowieka (patrz str. 118 i 119 podr.)

Zadania pisemne do wykonania na lekcji:

Ad.1:  Charakterystyczne cechy paprotników:

- Większość przedstawicieli paprotników posiada podziemną łodygę – zwaną kłączem. Kłącze spełnia nie tylko rolę typowej łodygi, ale służy też paprotnikom  do przetrwania trudnych warunków zimą (mróz);

-  Paprotniki w przeciwieństwie do mszaków – posiadają typowe organy roślinne – czyli liście, łodygę, korzenie – dzięki czemu są dosyć dobrze przystosowane do życia na lądzie;

- Większość gatunków paprotników posiada dwa rodzaje liści: 1) liście służące do przeprowadzania fotosyntezy; 2) liście zarodnionośne – czyli takie – na których występują zarodnie produkujące zarodniki (zarodniki – służą do rozmnażania bezpłciowego)

Praca domowa pisemna:

- przerysować do zeszytu budowę paproci: narecznica samcza i podpisać nazwy poszczególnych elementów tej budowy (można to wykonać w sposób pokazany na schemacie ze strony 122 podręcznik);

- praca domowa pisemna dla uczniów szczególnie zainteresowanych tematem: przerysować do zeszytów i podpisać budowę zewnętrzną skrzypów  i widłaków (patrz str. 123 podr.)

Informatyka:

Kontakt mailowy z nauczycielem.

Języka angielski: 

Lekcje on-line według harmonogramu wysłanego przez nauczyciela.

Matematyka:

Poniedziałek 27.04 (zajęcia dodatkowe) Temat: Graniastosłupy proste.
Celem lekcji jest poznanie własności graniastosłupów.

Na początek obejrzyj film na stronie: https://www.youtube.com/watch?v=VBBz7MpLEFA

Następnie w zeszycie napisz kilka zdań na temat prostopadłościanu.    

Poniedziałek 27.04 i Wtorek 28.04 Temat: Równoległobok.

Celem lekcji jest poznanie własności równoległoboku i rombu.

Na początek obejrzyj film na stronie: https://www.youtube.com/watch?v=ePcYJN1804E oraz https://www.youtube.com/watch?v=LcZ2xnbMctw

Następnie zapoznaj się z informacjami w podręczniku na stronie 191- 194. Zwróć uwagę, że romb jest równoległobokiem. Rozwiąż zadanie 1-13 ze strony 195.

Środa 29.04 i Czwartek 30.04 Temat: Trapez.

Celem lekcji jest poznanie własności trapezu.

Na początek obejrzyj film na stronie: https://www.youtube.com/watch?v=8wzW7_KOKGk

Następnie zapoznaj się z informacjami w podręczniku na stronie 197, 198. Zwróć uwagę, jakie są rodzaje trapezów. Rozwiąż zadanie , 4-10 ze strony 199 - 200.

Technika:

Bardzo proszę o przesłanie zdjęć prac, które wcześniej były wyznaczone, ponieważ muszę je ocenić.

Temat: Zalety drewna (cd).

  1. Wyszukaj w Internecie lub katalogach aranżacji wnętrz przykłady zastosowania kompozytów drewnianych w wykończeniu przestrzeni mieszkalnej.
  2. Proszę wykonać zdjęcia i przesłać na pocztę nauczyciela.

Historia:

29.04.2020 r. Temat: Polska Kazimierza Wielkiego.

  1. Temat z podręcznika ze str. 190 – 19
  2. Notatka, którą należy wpisać do zeszytu.

W 1333 r. królem Polski został  syn Władysława Łokietka - Kazimierz, który zyskał przydomek Wielki. Państwo polskie było wówczas w sporze z  sąsiadami. Krzyżacy zajęli Pomorze Gdańskie, okupowali też ziemię dobrzyńską i Kujawy. Król Czech opanował większość księstw śląskich. Władca prowadził z nimi rokowania pokojowe.

W 1343 r. zawarł z Krzyżakami pokój wieczysty w Kaliszu.

Na mocy tego układu Krzyżacy zwrócili Polsce ziemię dobrzyńską i Kujawy, zatrzymali natomiast Pomorze Gdańskie jako darowiznę. Zawarł też pokój z nowym władcą Czech – Karolem IV.

Po śmierci króla na tronie Polski miał zasiąść Ludwik Andegaweński, władca węgierski. Królowi udało się skłonić książąt mazowieckich od uznania jego zwierzchności.  Ważnym dokonaniem było przyłączenie Rusi Halicko - Włodzimierskiej do Królestwa Polskiego.

Język polski:

28.04.2020 r. Temat: Dzieci i żaby.

1. Odczytanie utworu ze strony 244 z podręcznika.

2. Utwór jest bajką. Sytuacja przedstawiona w utworze. Chłopcy wieczorem zebrali się przy stawie. Wymyślili sobie taką zabawę: gdy żaba wystawiła głowę nad wodę, celowali w nią kamieniami. Jedna z nich wychyliła się nad taflę wody i zwróciła się do nich, aby nie bawili się w ten sposób, bo tu chodzi o ich życie. Pouczenie bajki zawarte jest w dwóch ostatnich linijkach utworu. Chłopcy beztrosko się bawili, ale krzywdzili inne istoty, które też są częścią przyrody. Morał bajki jest następujący: nie można bawić się krzywdząc innych.

3. Należy sobie przypomnieć cechy bajki.

28.04.2020 r. Temat: Dbamy o środowisko.

  1. Należy uważnie przyjrzeć się plakatom ze str. 245.
  2. Zwrócić uwagę na grafikę, obrazy, barwy. Napisać w jakim celu zostały wykonane te plakaty, kto jest ich adresatem.
  3. Należy pisemnie odpowiedzieć na pytanie 4 str. 245  oraz 6 ze str. 246.
  4. Wykonać również ćw. 7 str. 246.

29.04.2020 r. Temat: Jutro popłyniemy daleko.

  1. Lektura wiersza ze str. 247 – podręcznik.
  2. Notatka, którą należy przepisać.
  3. Tematem wiersza jest piękno przyrody. Osoba mówiąca w wierszu wypowiada się w 1 os. lm. – popłyniemy, pokłonimy się, odkryjemy. Możliwe, że ktoś starszy w ten sposób zwraca się do dzieci. Zachęca ich do wspólnej wakacyjnej wyprawy. Wakacje są taką porą, w czasie której można poznać nowe miejsca, nowe okolice, podziwiać piękne krajobrazy. ,,Serce przyrody” – przyroda nie ma serca w tym sensie, jak ma je człowiek, ma natomiast swój rytm dobowy i roczny. Ten rytm może przypominać serce. Prawidłowe funkcjonowanie rytmu przyrody jest też ważne dla człowieka. W czasie wakacji będziemy poznawać tajemnice przyrody. Wiersz jest zbudowany z trzech zwrotek, każda z nich ma cztery wersy. Wiersz zawiera rymy dokładne – obłoki – zatoki, siebie – niebie oraz niedokładne daleko – brzegom, imię – olbrzymie.
  4. Zadanie pisemne – ćw. 5 str. 247.

30.04.2020 r. Temat: Kartka z kalendarza – 3 Maja.

  1. Tekst z podręcznika ze str. 334.
  2. Jakiej uroczystości został poświęcony ten tekst?
  3. Jak obchodzi się to święto narodowe?
  4. W oparciu o dostępne źródła wyjaśnić termin ,,konstytucja”.

Proszę przygotować się do sprawdzianu z tego działu. Sprawdzian odbędzie się 05.05.2020 r.

Geografia:

27.04.2020r. Temat: Krajobraz sawanny  i stepu.

Cele lekcji znajdują się w zeszycie ćwiczeń- str. 72

  1. Sawanna- trawy i pojedyncze drzewa: baobaby, akacje .Step niska roślinność   trawiasta - bez drzew. ( przeczytajcie wyjaśnienie –słowniczek str.162,163)
  2. Położenie strefy sawann ( gdzie się rozciągają, na jakich kontynentach- tekst w podręczniku - analiza mapki-str.120 +atlas „mapy krajobrazowe”)
  3. Wyjaśnij znaczenie terminu: koczownictwo – str.161 :………….
  4. Im dalej od równika maleje  suma opadów.
  5. Cechy klimatu podrównikowego ( typ klimatu równikowego , wykres klimatyczny  i tekst str.120):………………..
  6. Rośliny i zwierzęta sawanny.
  7. Zajęcia ludności sawann.
  8.  Inna nazwa  stepu ( uzupełnij)

a. w Ameryce Północnej-………………..

b. w Ameryce Południowej-…………………………..

  1.  Klimat stepu: ( przeanalizuj diagram str.123)

-strefa klimatów umiarkowanych  ciepłych  kontynentalnych  suchych

-niewielkie  opady ,

-silne wiatry

-Lata gorące, zimy mroźne (poniżej -10oC),

-roczna  amplituda  temperatury  wynosi  ok.40oC,

-cztery pory roku.

  1.  Wymień rośliny i zwierzęta stepu.  
  2.  Życie na stepie.
  3.  Porównanie  stepu z sawanną – ( powtórz - tabela str.126- nie przepisuj ) Do zeszytu przepisujemy notatkę i odpowiadamy na pyt. 2,3,5,8\

Praca domowa:

  • Zeszyt ćw. str.72-75
  • (Tego polecania nie przepisuj, tylko same obiekty od a. do  n. oraz odpowiedzi) Dopisz, na jakim kontynencie leżą obiekty ( umiem je wskazać na mapie).Musisz odszukać   te obiekty w atlasie. Na końcu atlasu jest spis nazw. Skorzystaj z tego. Następnie dopisz strefę krajobrazową , czyli roślinność, jaka tam dominuje oraz klimat Zastosuj tylko te nazwy o których się uczyłeś, czyli: wilgotne lasy równikowe, lasy liściaste i mieszane, sawanna, step, klimat równikowy, podrównikowy, umiarkowany ciepły, umiarkowany ciepły  kontynentalny. Przeanalizuj wszystkie mapki z podręcznika str.113,117,120,123. W atlasie korzystamy z map: Mapa klimatyczna świata i Mapa krajobrazowa świata. Każda plamka zielona na mapce oznacza jakąś roślinność. np. na str. 113 podr. w Ameryce Pd. Leży Nizina Amazonki- w tym miejscu mamy zielona plamę, temat odnosi się do lasów równikowych, a więc poprawna odpowiedź będzie:
  1. Niz. Amazonki-Ameryka Pd.- wilgotne lasy równikowe, klimat równikowy
  2. Kotlina Konga-
  3. Wyspa Borneo-
  4. Wielkie Równiny Prerii-
  5. Archipelag Malajski ( archipelag- to zbiór wysp)-
  6. Wyżyna Brazylijska-.
  7. Wyspa Wielka Brytania-.
  8. Niż. Orinoko-
  9. 9.Wyżyna Gujańska-
  10. Polska-
  11. Sudan( kraina geograficzna –nie państwo, pod Saharą)-
  12. Niż. Chińska-
  13. Niż. Atlantycka-
  14. Wyżyna Patagonii-

Uczeń o numerze 1 prześle  tylko  zadania z zeszytu ćwiczeń. Odpowiedzi z  pracy domowej , czyli zdjęcia zeszytu ćwiczeń  oraz zad. 2- same odpowiedzi   wysyłamy na mój adres np. same litery+ nazwy kontynentów+ roślinność np. a- Ameryka PD. wilgotne lasy równikowe. Do początku  następnej lekcji. Proszę o terminowe przesyłanie prac. W innym przypadku skutkować to będzie oceną za systematyczność.

Klasa VI

Biologia:

Temat: Ptaki - kręgowce zdolne do lotu (strona 119 podręcznik).

Głównym celem dzisiejszej lekcji jest opracowanie nowego tematu. Dziś poznamy od strony biologicznej wspaniałą i bardzo ciekawą grupę zwierząt jaką są ptaki.

Wymagania do lekcji:

1. Umieć wymienić przykładowe gatunki ptaków;

2. Umieć wymienić minimum 4 cechy przystosowawcze w budowie ptaków do lotu (patrz str.120 podr.);

3. Budowa pióra ptaków. Umieć narysować pióro należące do lotek ptaka oraz wskazać na tym rysunku 3 główne elementy budowy pióra (patrz str. 121 podr.);

4. Umieć wymienić minimum 3 rodzaje piór ptaków, oraz określić jaką rolę pełni każdy z tych typów piór;

5. Jak oddychają ptaki? Wyjaśnij na czym polega nietypowy sposób oddychania u ptaków?

Notatka do lekcji:

Ad. 2.:

Przystosowania ptaków do lotu:

- przednia para kończyn ptaków jest przekształcona w skrzydła służące do lotu;

- Całe ciało ptaków jest pokryte piórami. Pióra - a) zwiększają powierzchnię lotną tych zwierząt, b) dzięki bardzo gładkiej powierzchni piór, zmniejszają one opór powietrza podczas lotu;

- Szkielet ptaków jest bardzo lekki ponieważ zbudowany jest z tzw. kości pneumatycznych - czyli kości które w środku są puste a poprzez to są też bardzo lekkie; Dzięki lekkiemu szkieletowi - ptaki są lżejsze i łatwiej im jest latać;

- Ciało ptaków ma opływowy kształt - co zmniejsza opory powietrza podczas szybkiego lotu;

- Doskonały wzrok - dzięki któremu ptakom łatwiej jest dostrzec podczas lotu (lub szybowania) przedmioty oddalone nisko na powierzchni ziemi.

- Ptaki mają nietypowy sposób oddychania - ich układ oddechowy posiada worki powietrzne, dzięki którym oddychanie jest bardziej efektywne niż u innych zwierząt.

Praca domowa pisemna:

- Wykonać pisemnie punkt nr 3 i 4 podane do lekcji;

- Praca domowa dla osób szczególnie zainteresowanych tematem: Wyjaśnić pisemnie - jaką rolę w oddychaniu ptaków spełniają worki powietrzne?

Informatyka:

Kontakt mailowy z nauczycielem.

Języka angielski: 

Lekcje on-line według harmonogramu wysłanego przez nauczyciela.

Matematyka:

Poniedziałek 27.04 i zajęcia dodatkowe Temat: Graniastosłupy proste.
Celem lekcji jest poznanie własności graniastosłupów.

Na początek obejrzyj film na stronie: https://www.youtube.com/watch?v=VBBz7MpLEFA

Następnie z podręcznika przeczytaj informacje na stronie 212-213. Zwróć uwagę, że graniastosłup ma dwie jednakowe podstawy a ściany graniastosłupa prostego są prostokątami. Rozwiąż w zeszycie zadania 2 - 12 ze strony 214-215.

Wtorek 28.04, Czwartek 30.04 Temat: Pole powierzchni graniastosłupa.

Celem lekcji jest poznanie sposobu obliczania pola powierzchni graniastosłupa.

Na początek obejrzyj film na stronie: https://www.youtube.com/watch?v=kUhMThSB2D8

Następnie zapoznaj się z informacjami w podręczniku na stronie 217. Zwróć uwagę, że na pole powierzchni całkowitej składa się pole powierzchni dwóch jednakowych podstaw i pole powierzchni wszystkich ścian bocznych. Rozwiąż w zeszycie zadanie 1-11 ze strony 218-219.

Wtorek 21.04, Czwartek 23.04, Poniedziałek 27.04 Temat: Diagramy procentowe.

Celem lekcji jest odczytywanie danych przedstawionych na diagramach.

Na początek możesz obejrzeć film na stronie: https://www.youtube.com/watch?v=msyy-WTr7Fc

Następnie zapoznaj się z informacjami w podręczniku na stronie 198- 200. Zwróć uwagę, że informacje mogą być przedstawione na różnych diagramach. Rozwiąż w zeszycie zadanie 1-22 ze strony 201-206.

Technika:

Bardzo proszę o przesłanie zdjęć prac, które wcześniej były wyznaczone, ponieważ muszę je ocenić.

Temat: Skąd czerpiemy prąd elektryczny – źródła energii.

1. Podręcznik str. 196 - 197.

2. W oparciu o materiał z podręcznika wykonać plakat lub notatkę dotyczącą danego zagadnienia. Proszę o przesłanie efektu swojej pracy na pocztę lub fb.

Historia:

30.04.2020 r. Temat: III rozbiór Polski.

  1. Dalszy ciąg tematu str. 195 – 196 – podręcznik.
  2. Notatka:

W 1795 r. Rosja, Prusy i Austria dokonały ostatecznego rozbioru Polski. Warszawa stała się miastem przygranicznym przydzielonym Prusom. Polska znikła z mapy Europy. Króla zmuszono do rezygnacji z korony polskiej. Zmarł trzy lata po III rozbiorze kraju w Petersburgu. Kwestie na upadek Rzeczypospolitej i rola króla w tej sprawie są podzielone.

  1. Proszę się przygotowywać do pracy klasowej z historii.
  2. W trakcie zajęć mogę zapytać o daty i wydarzenia z tego rozdziału, więc proszę się uczyć na bieżąco. Należy szczególną uwagę zwrócić na temat: ,,Sejm Wielki i Konstytucja 3 Maja”
  3. Sprawdzian odbędze się w piątek 08.02020 r.
  4. Proszę uzupełnić zeszyt ćwiczeń.

Język polski:

28.04.2020 r., 29.04.2020 r. (2 lekcje) Temat:  Przeczenie ,,nie” z zaimkami. Podsumowanie pisowni przeczenia ,,nie” z różnymi częściami pracy.

  1. Przeczytać wiersz ze str. 255 z podręcznika.
  2. Wypisać wyróżnione wyrazy.
  3. Z tymi wyrazami ułożyć zdania.
  4. Zapisać w zeszycie ćwiczenia 2, 3, 4, str. 256.
  5. Przepisać ,,Zapamiętaj” ze str. 157.
  6. Przypomnieć zasady pisownie ,,nie” z innymi częściami mowy.
  7. Wykonać ćw. 6 ze str. 257.
  8. Wykonać ćwiczenia z tego zakresu w zeszycie ćwiczeń.

 Proszę czytać lekturę oraz przygotować się do sprawdzianu. Odbędzie się on 6.05.2020 r.

29. 04.2020 r. Temat: Artyści z ambicjami ,,Rola mola”? Małgorzaty Strzałkowskiej.

  1. Przeczytać wiersz ze str. 258 pt.: ,,Rola mola”.
  2. Czyją postawę ośmiesza utwór?
  3. Czy utwór jest bajką?
  4. Wykonać ćwiczenie 5 str. 259.
  5. Wymienić programy komediowe.

30.04.2020 r. Temat: Karta z kalendarza. Witaj majowa jutrzenko.

  1. Należy przeczytać utwór ze str. 352 z podręcznika.
  2. Należy napisać o jakim wydarzeniu historycznym jest w nim mowa.
  3. Odczytać informacje na temat obchodów Święta Narodowego Trzeciego Maja.
  4. Zapisać notatkę na temat Komisji Edukacji Narodowej, Towarzystwa do Ksiąg Elementarnych, powstania kościuszkowskiego (ta tematyka niedawno była realizowana na lekcjach historii).

Geografia:

Temat: Turystyka w Europie Południowej.
notatka do zeszytu; wiem, że długa, ale macie wszystkie informacje zebrane w całości. Nauczcie się tego.

1. Państwa Europy Południowej to: Portugalia, Hiszpania, Francja, Włochy, Chorwacja, Grecja, Albania, Słowenia, Czarnogóra, Bośnia i Hercegowina. Wszystkie państwa poza Albanią, Czarnogórą, Bośnią i Hercegowiną należą do UE. (Przypomnij stolice tych państw, wskaż na mapie- tego nie pisz)
2. Walory przyrodnicze :
a. klimat podzwrotnikowy śródziemnomorski z gorącymi, słonecznymi  latami bez opadów i ciepłymi zimami z opadami. Średnia temperatura powietrza miesięcy letnich przekracza 25 C.
b. roślinność śródziemnomorska tzw. makia: mirty, wawrzyny, magnolie, oleandry, lasy twardolistne, dąb korkowy, sosna pinia
c. Sycylia z najwyższym czynnym wulkanem- Etna- 3323 m n.p.m.
d. góry: Alpy, Pireneje, Dynarskie, Apeniny,
e. dostęp do mórz i plaż:( wypisz 4 nazw mórz);...................................................................................
f. różne rodzaje wybrzeży:
-dalmatyńskie: Chorwacja, Grecja,
-lagunowe- Włochy
-klifowe- Portugalia, Francja
g. formy rzeźby krasowej( kras to rozpuszczanie skał wapiennych pod wpływem wody opadowej zawierającej CO 2): jaskinie, wąwozy i jeziora- Słowenia, Chorwacja,
h. upraw roślin ciepłolubnych: oliwki, owoce cytrusowe, figi, granaty, winna latorośl( produkcja wina),
i. połowy ryb: sardynki, tuńczyki, szprotki, mięczaki (kalamary, ośmiornice) i krewetki,
akwakultura-hodowla jadalnych organizmów wodnych np. ostrygi, małże, krewetki, perłopławy,
j. wyspy: Baleary, Sycylia, Sardynia, Korsyka, wyspy greckie np. Kreta
3. Walory pozaprzyrodnicze tzw. kulturowe:
a. rozwinęła się tu cywilizacja starożytnej Grecji i starożytnego Rzymu,
b. liczne zabytki,
c. muzea z dziełami Leonardo da Vinci, Michała Anioła, Rafaela,
d. Bogaty folklor: kuchnia śródziemnomorska np. pizza, spaghetti, tańce np. flamenco( Hiszpania)( zobacz na youtube jak się go tańczy- piękny!!)
4. Infrastruktura turystyczna  to obiekty i  instytucje umożliwiające turystom korzystanie z walorów turystycznych odwiedzanych miejsc np. hotele, restauracje, drogi, biura podroży, wypożyczalnie sprzętu.
5. Znaczenie turystyki:
a. miejsca pracy,
b. wpływy z turystyki tworzą dochód narodowy,
c. poznanie kultury innych narodów,
6. Negatywne skutki turystyki:
a. śmieci,
b. zmiana krajobrazu naturalnego,
c. hałas,
d. wzrost przestępczości( np. na plażach),
e. wzrost cen

Praca domowa.
1. Zeszyt ćw. s.76-79
2. Odszukaj i dopisz w jakim państwie i mieście znajdują się następujące atrakcje turystyczne.  Następnie same odpowiedzi z zad.2 (bez zeszytu ćw.) w e właściwej kolejności wyślij na adres:  grazajkowska@o2.pl poprzez  Microsoft Office Word. Termin – do  następnej lekcji w poniedziałek (przed kolejną lekcją). Proszę o terminowe przesyłanie prac domowych, w przeciwnym razie będzie to skutkować oceną w tym oceną za systematyczność.
  
1. Zatoka Kotorska-……………………….
2. Przełom Tary-........
3. Lazurowe Wybrzeże-................
4. Sagrada Familia-..........................
5. Akropol-.....................
6. Santiago de Compostela-..............
7. Wieża Eiffla-...
8. Fatima-..............
9. Pompeje-.......
10. Jeziora Plitwickie-.............
11. Koloseum-..................
12. Wenecja i Canale Grande-...............
13. Costa de Sol-...............
14. Jaskinie Szkocjańskie-............
15. Chamonix-Mont Blanc-........
16. Carcassone-............
17. Lourd-..............
18. Zamki nad Loarą-..........
19. Wersal-..............
20. Costa Brava-............
21. Wezuwiusz-..............
22. Bazylika Św. Piotra w Rzymie-........
23. Krzywa wieża W Pizie-...........
24. Klasztory Meteora-.............
25. Mykeny-.............-
26. Pomnik Odkrywców-.......

 Dla chętnych:
1. Podane obiekty obejrzyj za pośrednictwem Internetu.

2. Możesz  obejrzeć  film na youtube:  Niezwykły świat. Włochy , Sycylia (w dobie zagrożenia zobaczcie jak piękne są Włochy). Dla chętnych- zrób notatkę z wiadomości przekazanych za pośrednictwem filmu. Drugi Film to Europa Południowa( lektor pl).

Klasa VII

Biologia:

Temat: Wstęp do działu: Narządy zmysłów. Budowa i działanie narządu wzroku.

Celem dzisiejszej lekcji jest opracowanie nowego tematu. Rozpoczynamy też nowy dział: Narządy zmysłów.

Wymagania do lekcji:

1. Umieć wymienić elementy budowy gałki ocznej oraz wskazać gdzie one występują na schematycznym rysunku budowy gałki. (patrz str. 196 podr.)

2. Znać rolę następujących elementów gałki ocznej: soczewka, rogówka, źrenica, tęczówka, siatkówka, naczyniówka, nerw wzrokowy. (patrz str. 196, 197 podr.)

3. Znać proces powstawania widzianego obrazu na siatkówce oka. (patrz schemat - górna część str. 198 podr.).

4. Wyjaśnij na czym polega proces akomodacji oka? (patrz dolna część str. 198 podr.).

5. Wyjaśnij jaką rolę pełnią pręciki a jaką czopki (w siatkówce oka) w procesie widzenia? (patrz str. 197 podr.)  

Praca pisemna do wykonania w ramach lekcji:

- opracować pisemnie pkt. 1 podany do lekcji (przerysować do zeszytu i podpisać schemat budowy gałki ocznej ze str 196 podr.)

- opracować pisemnie pkt 2 (korzystając z informacji w podręczniku - opisać rolę wymienionych w punkcie 2 elementów oka)

Praca domowa pisemna:

- wyjaśnić pisemnie pkt. nr. 4.

 

Temat: Budowa i działanie narządu wzroku - ćwiczenia i zadania.

Celem dzisiejszej lekcji jest utrwalenie / przećwiczenie wiadomości i umiejętności z tematu Budowa i działanie narządu wzroku.

W ramach dzisiejszej lekcji:

- przeczytajcie ponownie ze zrozumieniem temat ze str.195 podr. sprawdźcie ile umiecie i rozumiecie z wymagań zapisanych  do poprzedniej lekcji;

- wykonajcie pisemnie Ćwiczenia: 1,2,4/ 199 str. podr.

- dla uczniów chętnych: Ćwiczenie 5/ 199 str. podr.

W ramach utrwalenia tematu można też sobie obejrzeć ciekawe materiały które znajdziecie pod podanymi niżej linkami:

  • https://www.youtube.com/watch?v=KARWiNcFPAo
  • https://www.youtube.com/watch?v=ca8DAMowFb0

Chemia:

Materiały wysłane na messengera.

Fizyka:

Materiały wysłane na messengera.

Język rosyjski:

Indywidualny kontakt z nauczycielem.

Informatyka:

Kontakt mailowy z nauczycielem.

Języka angielski: 

Lekcje on-line według harmonogramu wysłanego przez nauczyciela.

Matematyka:

Poniedziałek 27.04 i Wtorek 28.04 Temat: Podział proporcjonalny.

Celem lekcji jest poznanie podziału w stosunku.

Na początek obejrzyj film na stronie: https://www.youtube.com/watch?v=Yi5mY_2zN1g

Następnie zapoznaj się z informacjami w podręczniku na stronie 182-184. Zwróć uwagę, że przy obliczeniach wprowadzamy dodatkową wspólną jednostkę x. Rozwiąż w zeszycie zadania 1 – 11, 15, 19 ze strony 183-185.

Środa 29.04 (2 lekcje) Temat: Przekształcanie wzorów.

Celem lekcji jest trenowanie umiejętności przekształcania wzorów.

Na początek obejrzyj film na stronie: https://www.youtube.com/watch?v=fsrqw1RgWBY

Następnie zapoznaj się z informacjami w podręczniku na stronie 186. Zwróć uwagę, że przekształcając wzory postępujemy tak samo jak przy rozwiązywaniu równań. Rozwiąż w zeszycie zadanie 1-4, 6-9 ze strony 186, 187.

Historia:

27.04.2020 r. Temat: Związek Sowiecki pod władzą Stalina.

  1. Temat z podręcznka str. 183 – 188.
  2. Po przejęciu władzy własność prywatna została zlikwidowana. Wprowadzono całkowitą kontrolę nad gospodarką.W wielu rejonach zapanował głód.

W obliczu takiej sytuacji Lenin wprowadził Nową Politykę Ekonomiczną – NEP. Zakładał  powrót na pewien czas do gospodarki rynkowej. W grudniu zostało utworzone nowe państwo Związek Socjalistycznych Republik Radzieckich. W 1924 r. po śmierci Lenina władzę przejął Józef Stalin, który przystąpił do budowy państwa totalitarnego. W 1928 r. Stalin zdecydował się odejść od polityki NEP –u, którą zastąpił industrializacją i kolektywizacją. Od tej pory gospodarka miała się rozwijać w ramach planów gospodarczych. W pierwszej kolejności postawiono na rozbudowę przemysłu ciężkiego: górnictwa, hutnictwa, przemysłu metalowego, energetycznego, także przemysłu zbrojeniowego. Drugim kierunkiem rozwoju była kolektywizacja rolnictwa, której celem było odebranie ziemi właścicielom. W efekcie powstały wielkie kołchozy. Ich praca nie była efektywna. W II poł. lat 30 – tych w Związku Sowieckim przeprowadzono wielkie czystki, w wyniku których życie straciło kilka milionów ludzi.

  1.   Praca domowa ćw. 3str. 188.
  2.   Ten sam temat z zeszytu ćwiczeń.
  3. Proszę przygotowywać się na bieżąco z tematów. W trakcie zajęć mogę zapytać o dane zagadnienie z historii.

29.04.2020 r. Temat: Narodziny faszyzmu we Włoszech.

  1. Temat z podręcznika ze stron 189 – 192.
  2. Notatka, którą należy zapisać do zeszytu.

We Włoszech po I wojnie światowej zapanował kryzys gospodarczy. Znalazło  to wyraz w strajkach i demonstracjach. W 1919 r. dawny działacz socjalistyczny Benito Mussolini założył Związek Kombatantów. Kombatanci wysuwali żądania ekonomiczne. W 1921 r. Mussolini przekształcił swoją organizację  w partię polityczną – Narodową Partię Faszystowską. W 1922 r. w październiku  to ona zdobyła władzę. Pod presją demonstrantów Benito Mussolini stanął na czele rządu. W latach 1926 – 1927 Mussoloni przystąpił do organizowania państwa faszystowskiego. Doniosłą rolę odgrywała w nim ideologia i propaganda. Postawił sobie za cel walkę z kryzysem gospodarczym. Dzięki pracom publicznym udało mu się zmniejszyć bezrobocie. Zadbał o rozbudowę przemysłu zbrojeniowego. Rząd Mussoliniego wprowadził też opiekę społeczną, płatne urlopy. W 1929 r. papież Pius XI i Mussolini podpisali traktaty laterańskie, które uznawały istnienie Watykanu jako niepodległego państwa.

  1.    Zadanie domowe – ćw. 3 str. 192.
  2.    Ten sam temat należy uzupełnić w zeszycie ćwiczeń.

Język polski:

27.04.2020 r. Temat: Żelazne ptaki. 

  1. Podaj nazwy samolotów myśliwskich, na których polscy piloci walczyli oraz nazwy samolotów używanych przez Niemców, z którymi walczyli. Jakimi słowami pisarz określił te maszyny?
  2. Kogo autor nazwał ,,szarymi korzeniami bujnych kwiatów”?  Wyjaśnij, dlaczego użył takiego określenia. Napisz na czym polegała służba tych ludzi i w jaki sposób lotnicy oddawali im hołd.

27.04.2020 r. Temat: Bitwa ostatniej nadziei. 

  1. Niemcy chcieli podbić Anglię, korzystając z sił powietrznych Luftwaffe. Na podstawie pierwszego rozdziału przedstaw etapy ich działań.
  2. Podaj datę decydującego ataku na Anglię. Zbierz informację o sile uderzenia i fazach niemieckiego nalotu. Wymień działania sztabu brytyjskiego, które doprowadziły do zwycięstwa aliantów. Napisz sprawozdanie z tej bitwy.
  3. Przedstaw działania pilotów z tego dnia.

 Zajęcia dodatkowe z języka polskiego 27.04.2020 r.

Ułożyć dialog z wybranym bohaterem literackim

29.04.2020 r., 30.04.2020 r. (2 lekcje) Temat: Głos ocalonego. 

  1. Przeczytać fragment ,,Pamiętnika z powstania warszawskiego” Mirona Białoszewskiego z podręcznika ze str. 277 – 281.
  2.    Na podstawie przeczytanego fragmentu wyodrębnić zdarzenia i zapisać je w formie równoważników zdań – plan wydarzeń.
  3. O jakich działaniach wojskowych jest mowa w tekście – jak wyglądali powstańcy, a jak żołnierze niemieccy?
  4. Napisz, jakie były postawy i zachowanie ludności cywilnej Warszawy.
  5. Odwiedź wirtualne Muzeum Powstania Warszawskiego www.1944.pl. Napisz o swoich wrażeniach i emocjach.
  6. Przepisz do zeszytu znaczenie terminów: kolokwializm, pamiętnik – podręcznik, str. 283.
  7. Wskaż w tekście przykłady wyliczeń, powtórzeń, wyrazów dźwiękonaśladowczych, wykrzyknień. W jaki sposób oddziałują na wyobraźnię czytelnika.

Geografia:

Temat: Turystyka. Regiony turystyczne w Polsce.

1. Podział turystyki ze względu na cel wyjazdu.

2. Co to jest „infrastruktura turystyczna”?.

3. Walory turystyczne Polski (dopisz, podr. str.154):

  • przyrodnicze:…………………………… np. na …………………
  • kulturowe:……………………………………………………………

4. Polskie obiekty turystyczne na „Liście światowego dziedzictwa UNESCO”. Proszę zapoznać się z listą-str.155- nie przepisywać.

Zeszyt ćwiczeń str.95-97

Do domu: Do każdego obiektu z Listy Światowego dziedzictwa  UNESCO str.155- dopisz nazwę krainy geogr., na terenie którego on leży, np. 1- Wyżyna Krakowsko- Częstochowska, itd. Odpowiedzi na to pytanie (same numery z listy i nazwy krain) oraz odpowiedzi z zeszytu ćwiczeń  str.95-97 .-prześlij do następnej lekcji tj. do 7.05.2020. Zdjęcia i pismo  mają być czytelne.

Zadanie długoterminowe do  czwartku 14.05.2020. proszę  wybrać   minimum 10 obiektów z tej listy- obowiązkowo Niemiecki nazistowski  Obóz Koncentracyjny i zagłady w Oświęcimiu ( inaczej Auschwitz – Birkenau) oraz w Majdanku (chociaż nie ma go na liście). Proszę wybrać po jednym z drewnianych kościołów południowej Małopolski (nr 11 str.155) oraz  po jednym z nr.14 i po jednym z nr. 10.  Razem jest  już 5. Oprócz tego  wybierasz   minimum 5 innych i przygotowujesz  prezentację pod tytułem „Polska na  Liście  Światowego Dziedzictwa UNESCO”. Musisz  najpierw  znaleźć opis, wyrzucić z niego niepotrzebne i zbyt długie treści, wkleić zdjęcie lub kilka zdjęć. Będę zwracała  uwagę nie tyle na technikę ,co na treść prezentowanych obiektów. Nie może to być tez kopiowanie z wikipedii  bez  żadnych poprawek. Wyobraź sobie, że jesteś właścicielem biura podróży i   chcesz  namówić jak najwięcej osób  na wyjazd w to miejsce. Przemyśl każdy slajd.  Na ocenę. Przesłać na mój adres.

Klasa VIII

 

Biologia:

Temat: Roślinożerność.

Wymagania do tematu:

1. Umieć wyjaśnić na czym polega roślinożerność?

2. Umieć wymienić przynajmniej 5 gatunków roślinożerców;

3. Umieć podać przynajmniej 2 przystosowania roślinożerców do ich sposobu odżywiania się (patrz str. 104, 105 podręcznik);

4. Umieć podać przynajmniej 2 przystosowania roślin do obrony przed roślinożercami (patrz str. 100, 101 podr.);

Praca domowa pisemna:

- Opracować punkt nr 3 podany do lekcji.

- dla uczniów chętnych: Ćwiczenie 5/ 106 str. podręcznik.

Chemia:

Materiały wysłane na messengera.

Fizyka:

Materiały wysłane na messengera.

Informatyka:

Kontakt mailowy z nauczycielem.

Języka angielski: 

Lekcje on-line według harmonogramu wysłanego przez nauczyciela.

Matematyka:

Poniedziałek 27.04 i Wtorek 28.04 Temat: Pierścień kołowy, pole pierścienia.

Celem lekcji jest rozwiązywanie zadań dotyczących pola pierścienia.

Na początek obejrzyj film na stronie: https://www.youtube.com/watch?v=ah4uOGySiMk

Następnie zapoznaj się z informacjami w podręczniku na stronie 241-243. Zwróć uwagę, że pole pierścienia jest ograniczone dwoma okręgami współśrodkowymi. Rozwiąż zadania 1- 9 ze strony 241-244.

Środa 29.04 (2 lekcje) Temat: Rozwiązywanie zadań dotyczących okręgu, koła i pierścienia kołowego.

Celem lekcji jest rozwiązywanie zadań dotyczących okręgu, koła i pierścienia kołowego.

Na początek przypomnij wzory na długość okręgu, pole koła i pole pierścienia kołowego. Następnie rozwiąż 8 wybranych zadań ze strony 245-249.

Historia:

27.04.2020 r. Temat: Polska Rzeczpospolita Ludowa – lekcja powtórzeniowa. 

  1. Obowiązują tematy od str. 162 – 192.
  2. Zagadnienia:

- na czym polegała mała stabilizacja,

- zaostrzenie polityki władz wobec Kościoła,

- bunty społeczne w latach – 1968 – 1970,

- PRL pod rządami Gierka,

- działania opozycji, które miały wesprzeć represjonowanych robotników,

- wybór polskiego kardynała na papieża, istota tego wydarzenia,

- porozumienia sierpniowe,

- najważniejsze organizacje opozycyje powstałe po założeniu NSZZ ,,Solidarność”,

- wprowadzenie stanu wojennego,

- formy oporu społecznego po 13 XII 1981 r.    

29.04.2020 r. Temat: Sprawdzian wiadomości.

  1. Sprawdzian będzie przesłany na pocztę.
  2. Odpowiedzi można dokonać pisząc pracę w komputerze lub w zeszycie numerując pytania i przesłać na meila.

Wiedza o społeczeństwie:

27.04.2020 r. Temat: Świat, Europa – podsumowanie.

  1. Zagadnienia, które należy powtórzyć:

- Organizacje międzynarodowe i zakres ich działalności,

- twórcy zjednoczonej Europy,

- cele Unii Europejskiej,

- instytucje Unii Europejskiej,

- korzyści płynące z przynależności do UE,

- programy finansowania ze środków UE,

- prawa obywateli UE,

- problemy współczesnego świata.

  1.   Sprawdzian wiadomości z tego działu odbędzie się 04.05.2020 r.

Język polski:

27.04.2020 r. (2 lekcje) Temat: Kamienie wołać będą. ,,Warkoczyk” Tadeusz Różewicz.

    1. Zredaguj notatkę informacyjną dotyczącą życia i twórczości Tadeusza Różewicza.
    2. Przeczytaj i zapisz znaczenie słowa ,,martyrologia” – podręcznik str. 305.
    3. Przeczytaj wiersz ,,Warkoczyk” – str.305 – 306.
    4. W jakim miejscu znajduje się osoba wypowiadającą się w utworze?
    5. Opisz sytuację opisaną w wierszu.
    6. W jednej kolumnie zapisz sformułowania z wiersza, które odnoszą się do życia, a w drugiej odnoszące się do śmierci.
    7. Zastanów się nad tytułem utworu.
    8. Czy osoba mówiąca w wierszu ujawnia swoje emocje? Czy ogranicza się do roli obserwatora?
    9. Głównym mottem muzeum Auschwitz – Birkenau jest zdanie: ,,Ci, którzy nie znają historii, skazani są na jej powtórzenie”. Czy, według ciebie, należy odwiedzać muzeum i uczyć się o takich zdarzeniach, jakie tam miały miejsce? Przedstaw swoje przemyślenia w formie dłuższej wypowiedzi pisemnej.
    10. Spróbuj określić charakterystyczne cechy poezji Tadeusza Różewicza w oparciu o poznane utwory poety.

28.04.2020 r. Zajęcia dodatkowe z języka polskiego

Napisz list do wybranego bohatera literackiego.

29.04.2020 r. Temat: W ciągłym zagrożeniu. Ida Fink ,,Zabawa w klucz”.

                1. Przeczytaj opowiadanie pt.: ,,Zabawa w klucz” – podręcznik str. 308 – 311.

                2. Wymień bohaterów opowiadania.

                3. Kiedy toczy się akcja tego utworu?

                4. Dlaczego bohaterowie musieli zmieniać miejsce zamieszkania?

                5. Na czym polegała zabawa w klucz? Odszukaj w tekście właściwe opisy.

                6. Co sprawiało matce największe cierpienie w trakcie ,,ćwiczenia” - ,,zabawy”? Dlaczego tak wiele zależało od chłopczyka?

                7. Dlaczego dziecko po wykonaniu zadania wpatrywało się nieruchomo w drzwi łazienki, a na pytanie ojca długo milczało?

30.04.2020 r. Temat: Wywrócony porządek świata. Ida Fink ,,Zabawa w klucz”.

  1. Dzwonek do drzwi zazwyczaj zapowiada przybycie gości. W czasie okupacji  zapowiadał niebezpieczeństwo. Przed kim chłopiec miałby odegrać swoją rolę?
  2. Opisz symboliczne znaczenie domu oraz tradycyjne obowiązki poszczególnych osób w rodzinie.
  3. Czym stało się mieszkanie dla tej rodziny?
  4. Jaka rola została powierzona dziecku?
  5. Wyodrębnij w tekście wstęp, rozwinięcie, zakończenie, wskaż moment przełomowy. W jaki sposób zmienia się napięcie akcji.
  6. Opisz rodzaj narracji oraz fakt, że narrator koncentruje on uwagę na nieistotnych szczegółach.
  7. Wykonaj ćwiczenia 11 i 12 ze str. 312.
  8. Napisz petycję skierowaną do władz miejscowych, w której mieszkasz, o zorganizowanie akcji upamiętniającej wszystkie bezimienne ofiary II wojny światowej. Skorzystaj z rad dla piszących str. 312.
  9. Medal Sprawiedliwy wśród Narodów Świata jest przyznawany przez izraelski Instytut Yad Vashem, osobom, które w czasie wojny ratowały Żydów często z narażeniem własnego życia. Sprawdź w dostępnych źródłach, ilu Polaków zostało nim odznaczonych? Pomoc – muzeumulmow.pl Muzeum Polaków Ratujących Żydów podczas II wojny światowej im. Rodziny Ulmów w Markowej

 


© 2024 Społeczno - Oświatowe Stowarzyszenie Pomocy Pokrzywdzonym i Niepełnosprawnym EDUKATOR w Łomży
Organizacja pożytku publicznego działająca "non profit" zarejestrowana w 12 lipca 1999r.


Polityka prywatności i Cookies | Przekaż nam 1,5% Swojego podatku

Szkoła Podstawowa w Konopkach Pokrzywnicy