Szkoła Podstawowa w Konopkach Pokrzywnicy
SOS Edukator w Łomży

Szkoła Podstawowa w Konopkach Pokrzywnicy

Konopki Pokrzywnica 9, 16-075 Zawady
e-mail: sp.konopkipokrzywnica@sosedukator.pl.
tel. 857140221

Zdalne lekcje 25.05- 29.05.2020r.

Dodatkowe materiały do pracy z każdego przedmiotu znajdują się na stronie:

https://www.gov.pl/web/zdalnelekcje

Biblioteka

Biblioteka szkolna zachęca do skorzystania z materiałów zgromadzonych na stronach internetowych:

Świetlica

1) Kolorowanki online: https://www.kolorowankionline.net/

2) Kodowanie:   https://www.youtube.com/watch?v=WZ_FnYT7JWQ

3) Zajęcia tanecznehttps://www.youtube.com/watch?v=Eyb4Zsv3qRs

Oddział przedszkolny- grupa 3,4-latki

Poniedziałek 25.05.2020

3-LATKI

Temat dnia: Dla mamusi i tatusia

Zadanie1

Ćwiczenia w książce, str. 40. Oglądanie par obrazków. Określenie, co było wcześniej, a co później.

Zadanie 2

Nauka piosenki fragmentami, metodą ze słuchu  „Dla mamusi i tatusia”. Piosenka pod linkiem: chomikuj.pl/lipka18/Galeria/Muzyka/Mama+i+tato/10.Dla+mamusi*2c+dla+tatusia,440567203.mp3(audio)

Zadanie 3

Rysowanie tatusia. Dzieci rysują kredkami portret swojego tatusia. Zachęcam do przesyłania prac

4-LATKI

Temat dnia: Piosenka dla rodziców

Zadanie 1 Słuchanie wiersza I. Landau

Moja kochana mamusiu!

To dla ciebie ten wierszyk,

dla ciebie słońce i chmury,

dla ciebie tęcza i wietrzyk.

Wiosną i latem – kwiaty,

jesienią – liście jesienne...

Bądź szczęśliwa mamusiu,

dziś, jutro i codziennie!

Zadanie 2

Wykonanie portretów mamy i taty na nadmuchanych balonach. Dzieci nadmuchują balony. Zawiązują je kolorowymi sznurkami (samodzielnie lub z pomocą rodzica), rysują kolorowymi markerami: z jednej strony – portret mamy, a z drugiej – taty.

Zadanie 3

Przypomnienie i utrwalenie piosenki „ Kochana mamo”: https://www.youtube.com/watch?v=WoSwvWBT3KE

Zadanie 4

 Zapraszam do zabawy mamy z dzieckiem w domu pod linkiem: https://www.youtube.com/watch?v=FacAJxiIzh4

Zadanie 5

Karta pracy, str.47. Rysowanie po śladach rysunków serduszek i powtarzanie rymowanki za rodzicem. Kolorowanie trzech serduszek złączonych ze sobą.

Wtorek 26.05.2020

Kochane dzieci dziś  obchodzimy Dzień Mamy. I dlatego proszę, aby każde dziecko było dziś bardzo grzeczne dla swojej mamusi i wykonało poniższe zadanie.

3-LATKI

Zadanie na dziś: Pięknie recytujemy wiersz dla swojej mamusi pt. „Laurka” i dajecie tulipany, które wykonaliście metodą rozcierania kredek oraz śpiewamy piosenkę pt. „Dla mamusi i tatusia”

4-LATKI

Zadanie na dziś: Pięknie śpiewamy piosenkę dla swojej mamusi pt. „Kochana mamo” oraz dajemy  tulipana zrobionego z rolek.

Środa 27.05.2020

3-LATKI

Temat dnia: Bukiet dla mamy

Zadanie 1

Rozmowa na temat spędzania wspólnego czasu z rodzicami

  • Co lubicie robić z rodzicami w wolnym czasie?

Zadanie 2

Karta pracy nr  17. Opowiadanie o tym, jak Lenka spędza wolny czasz rodzina. Rysowanie, jak dzieci spędzają z rodzicami wolny dzień.

Zadanie 3

Bukiet dla mamy – wykonanie pracy plastycznej. Wyprawka plastyczna nr 16. Dzieci kończą kolorować bukiet kwiatów.

Zadanie 4

Karta pracy nr 18. Rysowanie po szarych liniach od kredek do rysunków kwiatów. Kolorowanie ich na kolory.

4-LATKI

Temat dnia: Co lubię robić z mamą? Co lubię robić z tatą?

Zadanie 1

Rozmowa na temat Co lubię robić z mamą? Co lubię robić z tatą?

  Zadanie 2

Ozdobny talerz dla mamy i taty – malowanie wzorów na tekturowym talerzu. Do wykonania pracy potrzebny będzie okrągły papierowy talerz i farby. Rodzic pokazuje dziecku jak podzielić powierzchnię talerza na cztery części i jak malować poszczególne części od środka koła na zewnątrz. Zachęca do stosowania różnych kolorów i wzorów. Po wyschnięciu farby dobrze jest spryskać talerz lakierem do włosów.

Zadanie 3

Karta pracy, str. 48. Oglądanie obrazka. Opowiadanie o tym, co Mikołaj lubi robić z mamą. Rysowanie pod obrazkiem tego, co dzieci lubią robić z mamą.

Zadanie 4

Karta pracy, str.49. Oglądanie obrazka. Opowiadanie o tym, co Lenka lubi robić z tatą. Rysowanie pod obrazkiem tego, co dzieci lubią robić z tatą.

Czwartek 28.05.2020

3-LATKI

Temat dnia: Chwalipięta

Zadanie 1

Krótka rozmowa na temat: Co to znaczy, że ktoś się chwali? Czy to ładnie się chwalić? Słuchanie wiersza I. Suchorzewskiej „Chwalipięta”

Patrzcie!
Mam sukienkę w prążki,
granatowe piękne wstążki...
A wy nie!
Mam pierścionek i korale,
aż pięć miśków i dwie lale...
A wy nie!
Mam akwarium i chomika,
i zegarek, który cyka...
A wy nie!
I mam jeszcze szklane, nowe
kulki różnokolorowe...
A wy nie!
Tak się chwali,
tak się chlubi
(Nikt w przedszkolu
Jej nie lubi).
Tak się chwali,
jak najęta!
Czemu? Bo jest
chwalipięta.
A wy nie?

 

Rozmowa zna temat wiersza

  • Czym chwaliła się dziewczynka?
  • Jak nazywamy osobę, która się chwali?
  • A czy wy się chwalicie?

Zadanie 2 Powtarzanie rymowanki za rodzicem

My się nigdy nie chwalimy,

bo to brzydkie jest.

Chwalipięty! Nie!Nie!Nie1

Zadanie 3

Ćwiczenia w wyprawce plastycznej. Dzieci maczają kolejno każdy palec w farbie w innym kolorze i odbijają go po trzy razy w środku kół.

4-LATKI

Temat dnia: Dzieci na świecie

Zadanie 1. Słuchanie wiersza W. Fabera ,, Dzieci świata”

W Afryce w szkole na lekcji,

Śmiała się dzieci gromada,
Gdy im mówił malutki Gwinejczyk,
Że gdzieś na świeci śnieg pada.

A jego rówieśnik Eskimos,
Tez w szkole w chłodnej Grenlandii,
Nie uwierzył, że są na świecie
Gorące pustynie i palmy.

Afryki, ani Grenlandii
My także jak dotąd nie znamy,
A jednak wierzymy w lodowce,
W gorące pustynie, w banany.

I dzieciom z całego świata,
chcemy ręce uścisnąć mocno
i wierzymy, że dzielni z nich ludzie,
jak i z nas samych wyrosną.


Rozmowa na temat wiersza:

  • Z czego śmiały się dzieci afrykańskie i dlaczego?
  • Gdzie mieszkają Eskimosi?
  • O czym nie wiedziały eskimoskie dzieci?
  • Co łączy dzieci na całym świecie?
  • Czego potrzebują wszystkie dzieci?

(Bezpieczeństwa – życia w pokoju, być szczęśliwe, mieć kochających rodziców, cieszyć się i bawić, mieć przyjaciół...)

Zadanie 2

Ćwiczenia w książce, str.58. Oglądanie zdjęć. Określenie, czym różnią się dzieci przedstawione na zdjęciach. Słuchanie skąd te dzieci pochodzą.

Zadanie 3

Karta pracy, str. 50. Oglądanie zdjęć. Opowiadanie o tym, jak bawią się dzieci przedstawione na zdjęciach. Określenie przez dzieci, czy bawią się podobnie.

Zadanie 4

Ćwiczenia  dla dzieci – prawidłowa postawa: https://www.youtube.com/watch?v=2BQCcIjudZ8

Piątek 29.05.2020

3-LATKI

Temat dnia: Liczymy zabawki

Zadanie 1. Zabawa dydaktyczna Misie, lalki i inne zabawki

1. Oglądanie przygotowanych zabawek.

Dzieci nazywają zabawki. Dzielą razem z rodzicem ich nazwy na sylaby (rytmiczny podział), łącząc tę czynność z klaskaniem. Np. lal-ki, mi-sie, sa-mo-cho-dy, pił-ki, ska-kan-ka.

2. Liczenie przygotowanych zabawek

Dzieci liczą zabawki, np. jedna skakanka, dwa misie, trzy lalki, trzy piłki, cztery samochody.

3.Segregowanie zabawek według ich rodzajów.

Dzieci umieszczają zabawki w obręczach według rodzajów. Liczą je i umieszczają przy obręczach kartoniki z odpowiednią liczbą krążków.

4. Porównywanie liczebności zabawek.

Dzieci wskazują obręcz z największą liczbą zabawek (samochody), a potem – z najmniejszą liczbą zabawek (skakanka).

Porównują liczbę misiów i skakanek; misiów i lalek; lalek i piłek; piłek i samochodów, określając, których zabawek jest mniej/więcej, o  ile więcej/o ile mniej lub czy jest ich tyle samo.

Zadanie 2

Ćwiczenia w wyprawce plastycznej. Łączenie kropek kredkami w różnych kolorach.

4-LATKI

Temat dnia: Zabawy z piłką

Zadanie 1

Karta pracy, str.51. Rysowanie po śladach linii, od obrazków dzieci do zdjęć. Określanie, jak wygląda otoczenie przyrodnicze w kraju każdego z tych dzieci.

Zadanie 2

Zabawy piłkami – ćwiczenia matematyczne. Dziecko dostaje piłkę

1. Ustawianie piłki względem siebie według poleceń rodzica, np.

  • połóż piłkę przed sobą,
  • połóż piłkę za sobą,
  • połóż piłkę na kolanie, między nogami, obok siebie...

2. Podrzucanie piłki określoną liczbę razy z głośnym liczeniem.

3. Wykonywanie rzutów do kosza. Rodzic ustawia kilka koszy  i zaznacza odległość, z jakiej dziecko będzie rzucać piłką do kosza. Dziecko rzuca pięć razy. Po zakończeniu podaje liczbę trafień.

Zadanie 3. Słuchanie wiersza E. M. Skorek „Skacząca piłka”

Mała Ala piłkę ma,

piłka skacze:

la, la, la.

La, la, la.*

Ala Ani piłkę da,

piłka skoczy:

la, la, la.

La, la, la.*

Ładnie fika piłka ta,

piłka tańczy:

la, la, la.

La, la, la.*

Piłkę łapie mała Ala,

piłka skacze:

la, la, la, la.

La, la, la, la.*

Czy ktoś wdzięku więcej ma

od tej piłki:

la, la, la?

La, la, la?*

 

W miejscach oznaczonych gwiazdką dziecko powtarza za rodzicem: la, la, la...

Oddział przedszkolny- grupa 5,6-latki

Od 25.05 do 29.05 realizujemy temat: ,,Święto rodziców":

  • dzieci usystematyzują informację na temat swojej rodziny,
  • poznają wybrane zawody,
  • oraz wprowadzimy literę Ż, ż i H, h.

Pod podanym linkiem materiały na ten tydzień: https://drive.google.com/open?id=13S99huO9nKszhrDhnegSfLmtP6IRAOD3

Religia klasy I-III

Klasa I

Temat: Spotykamy się ze zmartwychwstałym Jezusem podczas Mszy Świętej.

Dzieci wpisują litery według klucza liczbowego i kolorują rysunki.

Temat: Wyrażam miłość do mojej mamy.

Dzieci wybierają wśród rysunków te, które przypominają im najbardziej o miłości mamy.

Klasa II

Temat: Wniebowstąpienie -  z Jezusem idziemy do Ojca.

Dzieci poznają biblijny opis wniebowstąpienia Pana Jezusa znajdujący się w podręczniku i kolorują rysunki.

Temat: Duch Święty - pierwszy dar uwielbionego Pana Jezusa.

Uczniowie poznają opis Zesłania Ducha Świętego z podręczniku, wklejają naklejki i kończą kolorować rysunek

Klasa III

Temat: Pan Jezus jednoczy nas w komunii świętej.

Uczniowie poznają z podręcznika części liturgii eucharystycznej i uzupełniają ćwiczenia.

Temat: Uroczystość Zesłania Ducha Świętego.

Obejrzyj prezentację o Duchu Świętym: htpps://tiny.pl/77h4t W najbliższą niedzielę przypada Uroczystość Zesłania Ducha Świętego, postaraj się być w kościele na Mszy Świętej.  

Zajęcia ortograficzne klasy I-III

28 maj  (czwartek)

Temat: Pisownia „nie” z czasownikami i przymiotnikami.

Zapisz w zeszycie! Zapamiętaj !

Nie z czasownikami i wyrazami mającymi znaczenie czasownikowe (brak, można, potrzeba, wiadomo, warto, wolno) piszemy osobno, np. nie śpię, nie lubię, nie można, nie wiadomo itp.

  • Nie odrobiłem pracy domowej. (czas przeszły)
  • Nie uczę się języka francuskiego. (czas teraźniejszy)
  • Nie będę pisał książki. (czas przyszły)

Nie z przymiotnikami piszemy łącznie, np. niedrogi, niebrzydki, nieciekawy.      

Klasa I

Wstaw odpowiedni wyraz: https://wordwall.net/pl/resource/2342613/pisownia-wyraz%C3%B3w-z-nie

Klasa II

Uporządkuj wyrazy: https://wordwall.net/pl/resource/2365983/nie-z-czasownikiem-i-przymiotnikiem

Klasa III

Zagraj prawda czy  fałsz na str.: https://wordwall.net/pl/resource/1658713/nie-z-czasownikiem

Klasa I

Język angielski:

Zajęcia online według harmonogramu wysłanego przez nauczyciela.

Informatyka:

Przeczytaj uważnie w podręczniku na str. 46 temat  numer 22. Następnie  wykonaj ćwiczenia  1, 2, i 3 na str. 47. Zdjęcie zadania  2 -3 proszę przesłać na mój Messenger  - Agnieszka K. Wappa

Zadania dla chętnych: wykonaj ćwiczenia do lekcji 22 zamieszczone na płycie. Zdjęcie wykonanej pracy też można przesłać.

Wychowanie fizyczne:

Muzyka:

Dźwięki fa i do na pięciolinii. K s. 62 ćw. 1,2,3,4

Plastyka:

"Moja rodzina" - technika pracy dowolna (Proszę wysłać zdjęcie)

25.05.2020r. (poniedziałek)

Temat: Jesteśmy pasażerami.

Praca z podręcznikiem s. 27 ustna odpowiedź na pytanie 4,5,6

K s. 28 ćw. 5,6,7 s. 29 ćw. 8,9,10

26.05.2020 (wtorek)

Temat: Wspaniałych rodziców mam.

Praca z podręcznikiem s. 30-31; s. 31 ustnie ćw. 1,2,3,4

K s. 30 ćw. 1,2; s. 31 ćw. 3,4

Pd s. 31 ćw. 5 KM s. 28-29 ćw. 1,2,3

27.05.2020 (środa)

Temat: Jesteśmy uczniami.

Praca z podręcznikiem s. 34-35; ustnie s. 35 ćw. 4

K s. 32-33 ćw. 1,2,3,4 Pd s. 33 ćw. 5,6

KM s. 30-31 ćw. 1,2,3 Pd s. 31 ćw. 4

28.05.2020 (czwartek)

Temat: Jesteśmy koleżeńscy.

Praca z podręcznikiem s. 36 (Przeczytać List od Hani i Henia) s. 38

K s. 34-35 ćw. 1,2,3,4 Pd s. 35 ćw. 5; s. 36-37 ćw. 6,7

KM s. 32-33 ćw. 1

29.05.2020 (piątek)

Temat: Jacy jesteśmy.

Praca z podręcznikiem s. 40-41.

K s. 38-39 ćw. 1,2,3,4 Pd s. 39 ćw. 5

KM s. 34-35 ćw. 1,2,3,4,5

Pd s. 36-37 (samodzielnie)

Klasa II

Język angielski:

Zajęcia online według harmonogramu wysłanego przez nauczyciela.

Informatyka:

Przeczytaj uważnie w podręczniku na str. 46 temat  numer 22. Następnie  wykonaj ćwiczenie 1,2,3 na str. 47.  Zdjęcia zadania  3  proszę przesłać na mój Messenger  - Agnieszka K. Wappa

Zadania dla chętnych: wykonaj ćwiczenia do lekcji 22 zamieszczone na płycie. Zdjęcie wykonanej pracy też można przesłać.

Muzyka:

Polka - polski taniec ludowy. K s. 69 ćw. 4

Plastyka:

"Moja rodzina" - technika pracy dowolna (Proszę wysłać zdjęcie)

2 czerwca piszemy sprawdzian.  Zagadnienia do sprawdzianu będą wysłane na Messenger.

25 maj (poniedziałek)

Temat: Podróżowanie

Przeczytaj bardzo uważnie informacje zamieszczone w podręczniku na str. 43 o Janie Pawle II i odpowiedz na pytanie dlaczego mówiono o nim „papież podróżnik”. Następnie przeczytaj na str. 44-45 wiersz „ O Ludziku podróżniku”. Odpowiedz na pytania: O czym marzył Ludzik? W jaki sposób Ludzik przygotował się do podróży? Dlaczego Ludzik nie poleciał do Afryki? Co to jest nadbagaż? W jaki sposób Ludzik urządził własną Afrykę? Wykonaj ćwiczenie 1 i 2 z kart ćwiczeń na str. 44. Praca domowa: napisz w zeszycie pełnym zdaniem, co zabierzesz w podróż po świecie.

Matematyka. Rozwiąż zadania 1 - 4 w  kartach matematycznych na str. 38 – 39.

Wychowanie fizyczne - https://www.youtube.com/watch?v=O9FIhGaJFdk                                                

26 maj (wtorek)

Temat: Moja Kochana Mama.

Wykonaj upominek dla Mamy. Możesz go wykonać korzystając z podanych adresów filmików lub według własnego pomysłu:

Pomóż Mamie w obowiązkach domowych!

27 maj  (środa)

Temat: Kontynenty. 

Obejrzyj mapkę i przeczytaj informacje zamieszczone pod nią w podręczniku na str. 46. Zapamiętaj na jakim kontynencie leży Polska. Postaraj się również zapamiętać nazwy wszystkich kontynentów oraz oceanów i wskaż je na mapce. Wykonaj ćwiczenia 1 – 4 na str. 46 – 47. Przeczyta w podręczniku na str. 47 tekst „ Odkrycia geograficzne”. Praca domowa ćwiczenie 5 i 6 na str. 47.

Matematyka. Przypomnij tabliczkę mnożenia i dzielenie. Rozwiąż zadania 1 – 5 na str. 40–41. Praca domowa zadanie 6 str. 41.

Wychowanie fizyczne - https://www.youtube.com/watch?v=vPchQOfveS8    

28 maj  (czwartek)

Temat: Gorące słońce Afryki.

Wysłuchaj lekturę „Afryka Kazika” ze str.  https://www.youtube.com/watch?v=b-natYvpqDc  a następnie przeczytaj fragment zamieszczony w podręczniku na str. 48 – 49. Zapamiętaj pisownię wyrazów zamieszczonych w podręczniku na str. 49 na marginesie. Przejdź do kart ćwiczeń i wykonaj ćwiczenia 1 – 7 na str. 48, 49 i 50. (Przy wykonywaniu ćwiczenia 6 przypomnij jakie znamy rodzaje zdań). Praca domowa ćwiczenie 8, 9 i10 str. 51.

Matematyka. Rozwiąż zadania 1 – 5 na str. 42 – 43. Praca domowa zad.6 str. 43.

Wychowanie fizyczne - https://www.youtube.com/watch?v=HriJ5zXHDJ4                 

29 maj  (piątek)

Temat: Australia

Przeczytaj uważnie w podręczniku na str. 51 tekst „Ciekawe kroki”. Zwróć uwagę jak nazywają się rdzenni mieszkańcy Australii? Co to jest malarstwo kropkowe? Z jakich kolorów korzystają artyści tworząc obraz? Z nazwami i wyglądem zwierząt zamieszkujących Australię.

Obejrzyj prezentację:https://www.youtube.com/watch?v=hXGcWMiU5Fs&list=TLPQMjIwNTIwMjBWTPR32F0POg&index=2

Przeczytaj w podręczniku na str. 52 – 53 informacje o zwierzętach Australii. Wykonaj w kartach ćwiczeń  na str. 52 -55 ćwiczenia1 – 9.

Matematyka. Utrwalamy tabliczkę mnożenia. Rozwiąż zadania 1 – 5 str. 44 – 45. Praca domowa zadania 6 – 8 str. 45. 

Klasa III

Język angielski:

Zajęcia online według harmonogramu wysłanego przez nauczyciela.

Informatyka:

Przeczytaj uważnie w podręczniku na str. 42 i 43 temat  numer 20 „To już wiem”. Następnie  wykonaj ćwiczenia  1, 2, 3,4 i 5. Zdjęcie  wszystkich zadań proszę przesłać na mój Messenger  - Agnieszka K. Wappa – będzie to traktowane jako sprawdzian wiadomości.

Zadania dla chętnych: wykonaj ćwiczenia do lekcji 20 zamieszczone na płycie. Zdjęcie wykonanej pracy też można przesłać.

Muzyka:

Instrumenty dęte K s. 73 ćw. 3,4,5,6

Plastyka:

"Moja rodzina" - technika pracy dowolna (Proszę wysłać zdjęcie)

2 czerwca piszemy sprawdzian.  Zagadnienia do sprawdzianu będą wysłane na Messenger.

25 maj (poniedziałek)

Temat: Chcemy, by świat był szczęśliwy

Przeczytaj wiersz „Drzewo pokoju” na str. 62 – 63 w podręczniku i odpowiedz ustnie na pytania: Czego pragną dzieci z wiersza? Do czego poetka porównuje pokój na świecie? Jakie rasy ludzi przedstawione są na ilustracji i z jakich kontynentów pochodzą? Przejdź do kart ćwiczeń i wykonaj na str. 44 i 45 ćwiczenia : 1, 2, 3 i 4. Praca domowa. Naucz się pięknie czytać wiersz. Nagranie proszę przesłać na Messenger. (termin wykonania 27 maj)

Matematyka. Utrwalamy dodawanie i odejmowanie. (przypominam liczby w dodawaniu nazywamy składnikami a wynik dodawania to suma; liczba od której odejmujemy to odjemna, liczba którą odejmujemy to odjemnik a wynik odejmowania to różnica) Rozwiąż zadania 1 – 9 w kartach matematycznych na str. 34 – 35.

Wychowanie fizyczne - https://www.youtube.com/watch?v=O9FIhGaJFdk                                               

26 maj (wtorek)

Temat: Moja Kochana Mama

Wykonaj upominek dla Mamy. Możesz go wykonać korzystając z podanych adresów filmików lub według własnego pomysłu.

Pomóż Mamie w obowiązkach domowych!

27 maj  (środa)

Temat: Moje królestwo.

Przeczytaj w podręczniku na str. 64 informacje o Januszu Korczaku. Odpowiedz na pytania: Jak brzmiało prawdziwe nazwisko Janusza Korczaka? Czyje losy były mu szczególnie bliskie? Co powstało w Warszawie dzięki staraniom Janusza  Korczaka? Kim był z zawodu Janusz Korczak? Jak nazywano Korczaka?

Obejrzyj bajkę „Król Maciuś I” : https://www.youtube.com/watch?v=yazLLH7xSzE a następnie  przeczytaj w podręczniku na str.65 – 67 fragment książki „Król Maciuś I”  i odpowiedz ustnie na pytania znajdujące się pod przeczytanym tekstem. Przejdź do kart ćwiczeń i wykonaj ćwiczenie 1 i 2 na str. 46 oraz 4, 5, 6 i 7 na str. 47 Matematyka. Utrwalamy tabliczkę mnożenia i dzielenie. Rozwiąż zadania 1 – 7 na str. 36 – 37. Praca domowa zadanie 9 i 10 str. 37.

Wychowanie fizyczne - https://www.youtube.com/watch?v=vPchQOfveS8    

28 maj  (czwartek)

Temat: Prawa dziecka

Przeczytaj fragment opowiadania Iwony Chmielewskiej „Pamiętnik Blumki” (podręcznik str. 68). Odpowiedz na pytania do przeczytanego tekstu: Gdzie mieszkała Blumka? O jakim Panu Doktorze jest mowa w pamiętniku? Jakie zasady panowały w Domu Sierot? Wykonaj ćwiczenie 1 na str.48 w kartach ćwiczeń. Przeczytaj uważnie informacje o Rzeczniku Praw Dziecka w Polsce (podręcznik str. 69) i odpowiedz na pytania: Kto ma prawo zadzwonić do Biura Rzecznika Praw Dziecka? Kiedy powołano biuro rzecznika? Znajdź w tekście adres biura rzecznika i jego numer telefonu. Jakie problemy zgłaszają dzieci? Wykonaj w kartach ćwiczebna str. 48 ćwiczenie 2 oraz na str. 49 ćwiczenie 3 i 4. Praca domowa. Przeczytaj poczytankę „Prawa smoka” na str. 102 – 103.

Matematyka. Nadal ćwiczymy dodawanie i odejmowanie oraz mnożenie i dzielenie. Rozwiąż zadania 1 – 7 na str. 38 – 39. Przy wykonywaniu zadania 7 pamiętaj o kolejności wykonywania działań:

  • najpierw mnożymy, potem dodajemy lub odejmujemy  np. 9 x 7 -4 x 8 = 63 – 32 = 31
  • najpierw dzielimy potem dodajemy i odejmujemy np. 73 – 40 : 5 = 73 – 8 = 65

Praca domowa zadanie 8 i 9 str. 39

Wychowanie fizyczne - https://www.youtube.com/watch?v=HriJ5zXHDJ4                   

29 maj  (piątek)

Temat: Jak dbać o piękny uśmiech?

Przypomnij zasady dotyczące dbałości o zęby na podstawie tekstu „Jak dbać o piękny uśmiech”? ( przeczytaj tekst w podręczniku na str. 71 – 72). Zapamiętaj trzy podstawowe zasady dzięki którym zęby będą zdrowe, mocne i ładne. Wykonaj w kartach ćwiczeń na str. 50 – 51 ćwiczenia 1 – 5. Zrób to sam. Wykonaj pracę techniczną Jakie żeby taki uśmiech zgodnie z podaną instrukcją w kartach ćwiczeń na str. 53. Praca domowa ćwiczenie 6, 7 i 8 na str. 52.

Matematyka. Rozwiązujemy zadania z treścią. Rozwiąż zadania 1- 10 w kartach matematycznych na str. 40 – 41. 

Wychowanie fizyczne V-VII

25.05.2020r. klasa V, VI, VII 

Temat: Lekcja o odżywianiu - wychowanie fizyczne w domu.

https://www.youtube.com/watch?v=GUuPGSQrfcA

Praca domowa: Podaj  trzy przyczyny i trzy sposoby walki z otyłością ( jak zapobiegać tyciu)?- prześlij na mój adres

Temat: Lekcje wych. fiz. z mistrzami- postać Janusza Kusocińskiego (wybierz jedną ze stron)

29.05.2020r. klasa V, VI, VII

Temat: Omówienie i ćwiczenia przygotowujące do nauki poruszania się w ataku i w obronie- piłka ręczna.

https://ewf.h1.pl/student/?token=arwV8Vp2ObC1jSvMHPK6pIql0hykh28jFzF4XcC137Q3sNQKUY

Temat: Zwody ciałem- piłka ręczna

https://ewf.h1.pl/student/?token=u1J3wyDiyuvLddGrKIxk1otn41FcrZDj2LYalAFdFDqYDQfMHK

Spróbuj poćwiczyć razem z prowadzącą

Religia klasa V-VIII

Klasa V

Temat: Tomasz - lekcja wiary.

Zapoznaj się z treścią katechezy z podręcznika i uzupełnij ćwiczenia.

Temat: Duch Święty - Przewodnik, Pocieszyciel, Obrońca.

Obejrzyj prezentację o Duchu Świętym: htpps://tiny.pl/77h4t
W najbliższą niedzielę przypada Uroczystość Zesłania Ducha Świętego, postaraj się być w kościele na Mszy Świętej.    

Klasa VI

Temat: Liturgia - dla Boga i dla człowieka.

Zapoznaj się z treścią katechezy i uzupełnij ćwiczenia.

Temat: Uroczystość Zesłania Ducha Świętego.

Obejrzyj prezentację o Duchu Świętym: htpps://tiny.pl/77h4t W najbliższą niedzielę przypada Uroczystość Zesłania Ducha Świętego, postaraj się być w kościele na Mszy Świętej. 

Klasa VII

Temat: Kult współczesnych świętych Polaków.

Zapoznaj się z treścią katechezy.

Temat: Daj mi, Panie, dobre myśli. Zesłanie Ducha Świętego w moim domu.

Zapoznaj się z treścią katechezy w podręczniku. Obejrzyj prezentację o Duchu Świętym: htpps://tiny.pl/77h4t W najbliższą niedzielę przypada Uroczystość Zesłania Ducha Świętego, postaraj się być w kościele na Mszy Świętej.  

Klasa VIII

Temat: Spor o ewangeliczne ubóstwo.

Zapoznaj się z treścią katechezy w podręczniku.

Temat: Nowa ewangelizacja w mojej parafii. Zesłanie Ducha Świętego.

Zapoznaj się z treścią katechezy w podręczniku. Obejrzyj prezentację o Duchu Świętym: htpps://tiny.pl/77h4t W najbliższą niedzielę przypada Uroczystość Zesłania Ducha Świętego, postaraj się być w kościele na Mszy Świętej.

 

Godzina wychowawcza klasy V-VIII

Temat: Nasza kronika szkolna. 

Bardzo proszę zaprojektować wpis do ,,Kroniki szkolnej” z dowolnej uroczystości. Można to zadanie wykonać w zeszycie do języka polskiego.

Klasa V

Informatyka:

Kontakt mailowy z nauczycielem.

Język angielski:

Lekcje online według harmonogramu wysłanego przez nauczyciela.

Biologia:

Matematyka:

Poniedziałek 25.05, zajęcia dodatkowe i Wtorek 26.05

Temat lekcji: Pole trójkąta.

Celem lekcji jest poznanie wzoru i nabycie umiejętności obliczania pola trójkąta.

Na początek obejrzyj film na stronie: https://www.youtube.com/watch?v=VLjOP-KYxZg

Następnie zapoznaj się z informacjami w podręczniku na stronie 232. Zwróć uwagę, jaki jest wzór na obliczanie pola trójkąta. Rozwiąż w zeszycie zadania 1- 16 ze strony 233-234.

 

Środa 27.05, Czwartek 28.05 i Poniedziałek 1.06

Zajęcia dodatkowe do zeszytu zapisujemy temat lekcji: Pole trapezu.

Celem lekcji jest poznanie wzoru i nabycie umiejętności obliczania pola trapezu.

Na początek obejrzyj film na stronie: https://www.youtube.com/watch?v=4mdTOoSc9CY&t=5s

Następnie zapoznaj się z informacjami w podręczniku na stronie 235. Zwróć uwagę, jaki jest wzór na obliczanie pola trapezu. Rozwiąż zadanie 1-18 ze strony 235 - 237.

 

Geografia:

Temat: Krajobraz wysokogórski Himalajów.

Przepisujecie notatkę do zeszytu albo  drukujecie i wklejacie. Uzupełniacie luki, tego co w nawiasach nie przepisuj.

  1. Pojęcie: góry – (przypomnienie podręcznik  str.19 na zielonym tle – nie przepisuj .To trzeba umieć)
  2. Najwyższe góry świata to Himalaje, położone  w Azji  z najwyższym szczytem Mont Everest – 8848 m. n. p. m.
  3. Cechy klimatu wysokogórskiego - przypomnij  str. 76 ( zielone punkciki)- dopisz.

a……………………………………..

b……………………………………….

c………………………………………………

d. w wyższych partiach gór więcej śniegu spada niż topnieje tworzą się lodowce górskie.

4. Wyjaśnij pojęcie – lodowiec górski- (str.161- do zeszytu)

5.Cechy krajobrazu wysokogórskiego:

  • strome stoki,
  • liczne doliny górskie,
  • lodowce górskie w wyższych partiach gór,
  • liczne  formy rzeźby wysokogórskiej: turnie, granie, żleby, stożki piargowe( przypomnij- str.75)

6. Piętra  roślinne  w Tatrach- (przypomnij , str.77- nie przepisuj)

7. Piętra roślinne w Himalajach-( str.152, wypisz kolejne pietra , dopisz wysokość do jakiej sięga i przykłady świata roślin i zwierząt np.)

a. do 1500 m n. p. m.- Pietro wiecznie zielonych lasów- bambusy, figowce, damarzyk, małpa makak, tygrys,

b. do ………………………………. ( itd.)

8. Warunki życia mieszkańców Himalajów:

a. złe do uprawy roślin ,bo:…………………………………………………………………………

b. trudnią się:……………………………………………………………………………..

c. uprawiają:………………………………………………………………..

d. trudnią się też:………………………………………………………….

9. Podobieństwo stref krajobrazowych do pięter  roślinności.( przeczytaj str.154)

Zeszyt ćwiczeń- str. 87-90. Nic nie wysyłajcie, tylko Damian przyśle zeszyt ćwiczeń str.87-88.

Technika:

27.05.2020 r.

Temat: Piasek i glina, czyli o szkle i ceramice. (cd)

  1. Temat z podręcznika ze str. 126 – 13
  2. Należy wykonać notatkę z tego zakresu tematycznego.
  3. Praca: zaprojektować witraż – może być na karcie.

Historia:

Temat: Monarchia stanowa w Polsce. 

  1. Temat z podręcznika ze str. 207 – 209.
  2. Notatka

Po śmierci Kazimierza Wielkiego, ostatniego z rodu Piastów, tron po nim miał objąć jego siostrzeniec. Tron stał się elekcyjny, nie dziedziczny. Wyboru monarchy dokonywał zjazd szlachty. Tam decydujący głos mieli możnowładcy w radzie Królewskiej. (Należy przepisać pojęcie elekcja ze str. 207 i zwrócić uwagę na przywileje szlacheckie  - str. 207). Starano się wybrać na króla kogoś z panującej dynastii. Po Jagielle na czele państwa polskiego stanął Ludwig Andegaweński, a następnie jego córka Jadwiga oraz synowie Władysława Jagiełły.  Wybór króla spoza dynastii Jagiellonów oznaczałby zerwanie umowy między Litwą a Polską. Ważną rolę odgrywał ogólnopaństwowy sejm walny. W Polsce po raz pierwszy sejm dwuizbowy zebrał się w roku 1493. W skład izby poselskiej wchodzili posłowie wybierani przez szlachtę. Rada królewska została przemianowana na drugą izbę sejmu, zwaną senatem. W 1505 r. została uchwalona konstytucja nihil novi. Od tej pory wszystkie prawa stanowione przez króla, miały mieć zgodę senatu i izby poselskiej.

Temat: Powtórzenie z rozdziału: ,, Polska dzielnicowa i zjednoczona”.

  1. Należy powtórzyć materiał na sprawdzian od str. 179 do 209.
  2. Zagadnienia do powtórzenia:

- dlaczego rozbicie dzielnicowe rozbiło Polskę wewnętrznie i zewnętrznie,

- wskaż korzyści, które właściciele ziemscy zyskiwali dzięki lokowaniu nowych miast i wsi,

- przedstaw schemat trójpolówki,

- konflikt Władysława  Łokietka z Krzyżakami, jakie ziemie utraciła Polska na rzecz   państwa polskiego,

- podaj co najmniej trzy argumenty, które będą uzasadniać nadanie Kazimierzowi

  przydomka Wielki,

- przedstaw okoliczności, w których na tronie Polski zasiadła Jadwiga Andegaweńska,

- wskaż dwie przyczyny, które pozwoliły Polsce wygrać wojnę trzynastoletnią,

- podaj przywileje szlacheckie w Polsce uzyskane w XIV – XV w.

Daty:

            1308 – 1309 –

            1326 – 1332 –

            1409 -  1411 –

            1454 – 1466 -

Terminy, pojęcia: lokacja, przywilej, unia personalna, wojsko zaciężne, polityka dynastyczna, elekcja

Sprawdzian odbędzie się 03.06.2020 r.

Język polski:

26.05.2020 r. zajęcia dodatkowe z języka polskiego – Karta pracy będzie przesłana na maila.

26.05.2020 r. (2 lekcje)

Temat: Kraina języka. Dopełnienie.

  1. Przepisać informacje na temat dopełnienia str. 278 i 279.

Dopełnienie to część zdania wskazująca na przedmiot czynności wyrażonej przez czasownik (zwłaszcza orzeczenie). Odpowiada na pytania przypadków (oprócz mianownika  i wołacza).

  • kogo? czego?    Dom  przyjaciela.
  • komu? czemu? Czytam bratu.
  • kogo? co?         Obejrzałem album.
  • kim? czym?    Pisał   piórem.
  • o kim? o czym? Opowiadał o wycieczce.

Dopełnienie jest wyrażone głównie za pomocą:

  • rzeczowników w różnych przypadkach (np. jedziemy autem),
  • wyrażeń przyimkowych (przepisałem (co?) zeszyt,
  • czasowników w bezokoliczniku (np. musiał wrócić).

2. Przepisz ćw. 4 / 279 z podręcznika.

  • prace – dopełnienie wyrażone rzeczownikiem,
  • trawę – dopełnienie wyrażone rzeczownikiem,
  • nawozem – dopełnienie wyrażone rzeczownikiem,
  • sektorem – dopełnienie wyrażone rzeczownikiem,
  • gałęzie – dopełnienie wyrażone rzeczownikiem,
  • ojca – dopełnienie wyrażone rzeczownikiem,
  • o pomoc – dopełnienie wyrażone wyrażeniem przyimkowym,
  • pomóc – dopełnienie wyrażone bezokolicznikiem,
  • z wyzwaniem – dopełnienie wyrażone wyrażeniem przyimkowym

 3. Wykonaj ćwiczenia 2 / 278, 6/ 280, 7/280.

 4. Wykonaj ten temat w zeszycie ćwiczeń.

27.05.2020 r.,

Temat: Program telewizyjny.

  1. Podaj, gdzie można sprawdzić aktualny program telewizyjny i napisz w zeszycie.
  2. Wyjaśnij, czego powinni się spodziewać widzowie takich programów jak:
  • serial komediowy,
  • wiadomości,
  • teleturniej,

Dobierz do każdego rodzaju programu po dwie odpowiedzi spośród podanych: rzetelne informacje, kontakt z ulubionymi aktorami, obiektywizm, emocje, nieznane ciekawostki, dobra rozrywka.

  1. Wykonaj ćwiczenie 3 str. 281 z podręcznika i zapisz do zeszytu.
  2. W omówieniach programów na str. 281 wyszukaj najważniejsze informacje będące odpowiedzią na pytania: Co jest treścią programu? Do kogo jest przeznaczony?
  3. Wykonaj w zeszycie przedmiotowym ćwiczenie 6 str. 282.
  4. Wymień programy telewizyjne, które lubisz oglądać i napisz dlaczego.

28.05.2020 r.,

 Temat: Gatunki filmowe.

  1. Zapoznaj się ze zdjęciami z poszczególnych filmów. Na podstawie opisu w podręczniku do każdego kadru dopasuj krotką charakterystykę filmu.
  2. Napisz, jakie filmy lubisz oglądać.
  3. Na czym polegają różne rodzaje animacji: rysunkowa, lalkowa, plastelinowa, komputerowa. W miarę możliwości podaj trzy tytuły filmów zrealizowanych w tych technikach.
  4. Opisz wybrany film stosowny do wieku, może to być ekranizacja lektury.

29.05.2020 r., 

Temat: Znów będę Shrekiem.

  1. Odczytaj tekst z podręcznika str. 285 -286.
  2. Napisz, czym jest  dubbing i w jakim celu się go stosuje.
  3. Na podstawie wywiadu napisz z jakimi trudnościami spotyka się aktor podczas dubbingu.
  4. Obejrzyj film z dubbingiem. Zwróć uwagę na połączenie głosu z obrazem. Kiedy może ono dawać niezaplanowane efekty?
  5. Wymień pięć filmów z dubbingiem. Mogą to być filmy animowane i zapisz w zeszycie.

Bardzo proszę się przygotować do  czytania lektury pt. ,,Ania z Zielonego Wzgórza”.

Klasa VI

Informatyka:

Kontakt mailowy z nauczycielem.

Język angielski:

Lekcje online według harmonogramu wysłanego przez nauczyciela.

Biologia:

Matematyka:

Poniedziałek 25.05, Wtorek 26.05

Do zeszytu zapisujemy temat lekcji: Dodawanie liczb wymiernych.

Celem lekcji jest obliczanie sumy liczb, w których występują dodatnie i ujemne ułamki.

Na początek obejrzyj film na stronie: https://www.youtube.com/watch?v=tA30eiEafUk

Następnie zapoznaj się z informacjami w podręczniku na stronie 252-253. Zwróć uwagę, jak dodajemy liczby o jednakowych znakach, a jak o różnych. Rozwiąż w zeszycie zadanie 1-8 ze strony 253-254.

Poniedziałek 25.05 (zajęcia dodatkowe)

Do zeszytu zapisujemy temat lekcji: Pole trójkąta.

Celem lekcji jest poznanie wzoru i nabycie umiejętności obliczania pola trójkąta.

Na początek obejrzyj film na stronie: https://www.youtube.com/watch?v=VLjOP-KYxZg

Zwróć uwagę, jaki jest wzór na obliczanie pola trójkąta. Rozwiąż w zeszycie zadanie 10 ze strony 184.

Czwartek 28.05, Poniedziałek 1.06 (2 lekcje) i Wtorek 2.06

Do zeszytu zapisujemy temat lekcji: Odejmowanie liczb wymiernych.

Celem lekcji jest obliczanie różnicy liczb, w których występują dodatnie i ujemne ułamki.

Na początek obejrzyj film na stronie: https://www.youtube.com/watch?v=tA30eiEafUk

Następnie zapoznaj się z informacjami w podręczniku na stronie 255. Zwróć uwagę, że odejmowanie można zastąpić dodawaniem liczby przeciwnej. Rozwiąż w zeszycie zadanie 1-15 ze strony 255-257.

Poniedziałek 1.06  – zajęcia dodatkowe

Do zeszytu zapisujemy temat lekcji: Pole trapezu.

Celem lekcji jest poznanie wzoru i nabycie umiejętności obliczania pola trapezu.

Na początek obejrzyj film na stronie: https://www.youtube.com/watch?v=4mdTOoSc9CY&t=5s

Zwróć uwagę, jaki jest wzór na obliczanie pola trapezu. Rozwiąż zadanie 6 ze strony 184.

 

Geografia:

Temat: Współczesne problemy Ukrainy

( do zeszytu)

  1. Warunki naturalne Ukrainy. 
  2. Cechy środowiska przyrodniczego Ukrainy sprzyjające rozwojowi gospodarki.
  3. Surowce mineralne .
  4. Przyczyny konfliktów na Ukrainie.
  5. Obszary nad którymi Ukraina utraciła kontrolę.
  6. Konsekwencje gospodarcze konfliktów na Ukrainie.
  7. Przyczyny zmian liczby ludności Ukrainy.- przeanalizuj  schemat str.157

Zapoznać się z tekstem str.152-157 Do zeszytu odpowiedzieć na pyt.2,3,5.- na podstawie mapy str.153.

Zeszyt ćwiczeń str.93-96-nie odsyłaj!!!!!!!!!

Wypisz 8 miast Ukrainy, morza nad jakimi leży, najwyższe góry i szczyt, państwa z jakimi sąsiaduje, 3 najdłuższe rzeki , nazwy dwóch wyżyn i jednej niziny.- odesłać do następnej lekcji!!!!!!!!!!!

Technika:

29.05.2020 r.

Temat: Regulacje stosowane w urządzeniach technicznych.

  1. Temat z podręcznika ze str. 220 – 223.
  2. Sporządzić notatkę z tego zakresu  oraz wykonać zadanie 4.2 str. 223.
  3. Bardzo proszę o dosłanie zdjęć brakujacych prac, które będą brane pod uwagę przy wystawianiu ocen.

Historia:

Temat: Upadek Napoleona.

  1. Temat z podręcznika ze str. 215 – 221.
  2. Należy przeczytać temat oraz wykonać notatkę uwzglrdniając w niej zagadnienia tematyczne:

- Europa napoleońska,

- kampania rosyjska,

- ,,bitwa narodów” i abdykacja Napoleona,

- ,,sto dni Napoleona”,

- panowanie Napoleona – próba oceny

Daty:

            1812 r.- armia polska pod dowództwem księcia Józefa Poniatowskiego wzięła udział w wielkiej kampanii Napoleona przeciw Rosji,

            1813 r. – pokonanie armii Napoleona pod Lipskiem przez zjednoczone siły antyfrancuskiej koalicji,

            1814 r. wkroczenie wojsk koalicji antyfrancuskiej do Paryża i zmuszenie Napoleona do abdykacji,

            1815 r. -  powrót Napoleona do Francji, pokonanie wojsk pod francuskich pod Waterloo przez wojska brytyjskie i pruskie.

Temat:  Epoka Napoleońska. Powtórzenie.

  1. Materiał do powtórzenia od str. 204 – 22
  2. Zagadnienia do powtórzenia.

- działania Bonapartego, które sprawiły, że Francja stała się potęgą w Europie,

- czym był kodeks Napoleona,

- dlaczego Legiony Polskie powstały u boku oddziałów francuskich,

- wymień najważniejsze postanowienia konstytucji Księstwa Waszawskiego,

- skutki wyprawy Wielkiej Armii na Moskwę,

- podaj ostatecze przyczyny klęski Bonapartego.

Daty:

1797 r. –

1799 r. –

1804 r. –

1805 r –

1807 r. –

1812 r. –

1813 r. –

1815 r. –

  1.   Sprawdzian odbędzie się 04.05.2020 r.

Język polski

26.05.2020 r., 

Temat: Obraz polowania w ,,Panu Taduszu”  Adama Mickiewicza. (cd).

  1. We fragmencie utworu ,,Pan Tadeusz” ze str. 279  -  284 odszukaj zastosowane środki     stylistyczne i podaj ich nazwy. Możesz skorzystać z zestawienia podanego w ćw. 4 str. 284 – 285.
  2. Opisz polowanie na niedźwiedzia, skorzystaj ze wcześniej zredagowanego planu wydarzeń.
  3. Jakie obrazy kolejno wywołał poeta w opisie gry na rogu.
  4. Przepisz fragment, w który naśladuje leśne echo.
  5. Przytocz głośną interpretację wybranego fragmentu utworu ,,Pana Tadeusza”.
  6. Przepisz ,,Zapamiętaj” ze str. 285.

27.05.2020 r., 28.05.2020 r.  ( 3 lekcje)

Temat: Temat i końcówka wyrazu.

  1. Temat z podręcznika str. 286 – 289.
  2. Przepisz ,,Zapamiętaj” i notatkę w zeszycie.

W wyrazach należących do odmiennych części mowy wyróżnia się temat i końcówkę.

Końcówka fleksyjna to końcowa cząstka wyrazu wyróżniająca daną formę wyrazową. Po tej cząstce, np. w wyrazie twarz – ą rozpoznajemy, że mamy do czynienia z narzędnikiem lp.

Temat fleksyjny to część wyrazu powstała po odcięciu końcówek fleksyjnych we wszystkich formach wyrazowych. Temat ma taką samą (nieznaczną zmienioną brzmieniowo) postać, np. twarz –ą, twarz –y, twarz – ach, wat – a, waci – e, wat – ą.

W niektórych formach odmiany po temacie fleksyjnym nie można wyróżnić końcowej cząstki, mówimy wówczas o tzw. końcówce zerowej i oznaczamy ją znakiem-  tzw. zero morfologiczne. (do tej lekcji bardzo proszę przypomnieć sobie odmianę przez przypadki)

 

          liczba pojedyncza  r. nijaki                      liczba mnoga, r. niemęskoosobowy

M. kto? co?   krzesł – o                                      krzesł - a

D. kogo? czego?  krzesł – a                               krzeseł (zero morfologiczne)

C. komu? czemu?  krzesł – u                             krzesł - om

B. kogo? co?  krzesł – o                                     krzesł -a

N. z kim? z czym?  z krzesł – em                      krzesł -ami

Msc. o kim? o czym? o  krześl – e                     krzesł - ach

W. o!  krzesł – o!                                               krzesł - a

  1. Wykonaj ćwiczenia 3, 4, 5 str. 287.
  2. Tematy oboczne to takie postaci tematu fleksyjnego, które różnią się od niektórych głoskami: par – a, parze zmiana w temacie – r : rz:  W tematach mogą się wymieniać: spółgłoski, kor – a, korz – e, (r : rz – wymiana głosek w temacie; samogłoski, np. wąż – zero morfologiczne, węż – a, ą : ę; samogłoski i spółgłoski – świat – gwiazd – a; gwieździ – e, zmiana w temacie – (a : e, d : dzi)
  3. Wykonać należy ćw. 7 / 288.
  4. Przepisz ,,Zapamiętaj” ze str. 289 oraz ćwiczenia 8, 9 str. 289.
  5. Wykonaj zadania w zeszycie ćwiczeń  ze str. 159 – 16

29.05.2020 r., 

Temat: Zakręty ortografii. Pisownia –i, ji, -ii w zakończeniu rzeczowników.

  1. Przeczytaj  wiersz ze str. 290. Wypisz wyróżnione wyrazy.
  2. Przepisz ,,Zapamiętaj” ze str. 291. Zapoznaj się dokładnie z tą regułą ortograficzną. 
  3. Wykonaj ćwiczenia  2, 3,  4 z podręcznika ze str. 291.
  4. Wykonaj ćwiczenia w zeszycie ćwiczeń str. 187 – 190.

 

Klasa VII

Chemia:

Materiały wysłane na messengera.

Fizyka:

Materiały wysłane na messengera.

Informatyka:

Kontakt mailowy z nauczycielem.

Język angielski:

Lekcje online według harmonogramu wysłanego przez nauczyciela.

Biologia:

Matematyka:

Poniedziałek 25.05, Wtorek 26.05 i Środa 27.05 (2 lekcje)  

Do zeszytu zapisujemy temat lekcji: Twierdzenie Pitagorasa.

Celem lekcji jest stosowanie twierdzenia Pitagorasa do obliczania długości odcinków .

Na początek obejrzyj film na stronie: https://www.youtube.com/watch?v=Y29img_iS28

Następnie zapoznaj się z informacjami w podręczniku na stronie 230-232. Zwróć uwagę, jak symbolicznie zapisujemy twierdzenie Pitagorasa. Rozwiąż w zeszycie zadania 3-9, 12-17 ze strony 232-234.

 

Geografia:

28.05.2020r.

Temat: Wpływ zmian  politycznych i gospodarczych po 1989 r. na strukturę zatrudnienia.

 Cele lekcji:

  1. Różnica  pomiędzy gospodarka centralnie sterowana a rynkową- podręcznik str.184( nie przepisuj)
  2. Cechy gospodarki w konurbacji  katowickiej i aglomeracji łódzkiej przed i po 1989 r.
  3. Zmiany struktury zatrudnienia.

Zeszyt ćw. str. 112-114

Do domu: 1. Na podstawie mapy wypisz miasta wchodzące w skład aglomeracji warszawskiej( 1o miast), aglomeracji łódzkiej ( 5 miast), konurbacji katowickiej( 10 miast). ( przypomnienie pojęć: aglomeracja, konurbacja- str.118 podręcznik). Odeślij pracę domową do następnej lekcji czyli 29.05.20r.

29.05.2020r.

Temat:  Wpływ transportu na  rozwój przemysłu i usług.

Odpowiedz na pytania do zeszytu na podstawie tekstu str.187-189 ( odeślij odpowiedzi z zeszytu).

  1. Wymień czynniki, które  po częścią  decydują  o lokalizacji przedsiębiorstw  przemysłowych, centrów logistycznych i handlowych , firm turystycznych.
  2. Co to są centra logistyczne?
  3. Podaj przykład jednego z centrów logistycznych w Polsce. Przy jakich drogach leży?
  4. Na podstawie dodatkowych źródeł informacji  podaj długość i główne miasta leżące wzdłuż autostrady A 4( na terenie Polski: miasto początkowe, końcowe i kilka innych).
  5. Jakie 4 duże miasta łączy  droga  ekspresowa S8. Podaj jej przybliżona długość.

Wrocław-…………………………. -………………………… - ……………………    długość: ……………….

  1. Droga krajowa nr 5 łączy( z drogą krajowa nr 91) Wrocław  -Poznań- Bydgoszcz z Trójmiastem.
  2. Jakie firmy z różnych części świata mają  oddziały w okolicach Wrocławia:…………………
  3. Jaki rodzaj działalności dominuje w Porcie Północnym w Gdańsku ?
  4. Wyjaśnij pojęcie spedycja.

Zeszyt ćwiczeń str. 115-116.

Historia:

Temat: Kształtowanie się granic państwa polskiego.

  1. Temat z podręcznika ze str. 215 – 217.
  2. Należy zredagować notatkę biorąc pod uwagę następujące zagadnienia:

- kształtowanie się granicy z Niemcami,

- Pomorze Wschodnie, Warmia i Mazury oraz plebiscyt na Warmii i Mazurach,

- Powstania śląskie i ich wpływ na podział Śląska,

- kształtowanie się granicy z Czechosłowacją.

  1. Ten sam temat do uzupełnienia w zeszycie ćwiczeń.

Temat: Konstytucja marcowa i ustrój II Rzeczypospolitej.

  1. Temat z podręcznika ze stron 218 – 221, który należy opracować i zredagować notatkę.
  1. Zagadnienia, które powinny się znaleźć w notatce.

- pierwsze wybory,

- mała konstytucja,

- prace nad ustawą zasadniczą,

- konstytucja marcowa i jej główne założenia,

- wybory w 1922 r.

- wybór pierwszego prezydenta II Rzeczypospolitej,

- zabójstwo Gabriela Narutowicza.

  1. Ten temat do uzupełnienia w zeszycie ćwiczeń.

Język polski:

25.05. 2020 r., (2 lekcje)

Temat: Imiesłów przysłówkowy. Mając lat dziesięć, przeżywszy lat sto...

  1. Należy się rozpoznać z zagadnieniami gramatycznymi z podręcznika ze str. 320 – 322.
  2. Imiesłów przysłówkowy to nieosobowa, nieodmienna forma czasownika, która występuje w zdaniu obok innego czasownika  w formie osobowej pełni funkcję okolicznika.

Rozróżniamy dwa imiesłowy przysłówkowe:  współczesny – np. czytając, pisząc, siedząc i uprzedni – np. przeczytawszy, napisawszy, usiadłszy). Oba mają znaczenie czynne tzn. wskazują na czynność lub stan tego, co oznacza podmiot.

Imiesłów przysłówkowy współczesny tworzy się od tematu 3 os. 1mn. czasu teraźniejszego czasowników niedokonanych za pomocą przyrostka  -ąc, np.

biegn – ą          biegn – ąc                 

robi – ą             robi -  ąc

umiej - ą           umiej – ąc

Oznacza on czynność  trwającą jednocześnie z czynnością wyrażoną przez osobową formę czasownika: teraźniejszą, przeszłą lub przyszła, np.

Czytając książkę, robię notatki.

Czytając książkę, robiłem notatki.

Czytając książkę, będę rpbił notatki.

Imiesłów przysłówkowy uprzedni tworzy się od czasowników dokonanych za pomocą przyrostków – wszy lub łszy i opiera się na temacie czasu przeszłego, np.

zrobi – ł  -  zrobi – wszy

przeczyta – ł -  przeczyta –wszy

usiad –ł  -  usiad – łszy

zjad –ł   -  zjad – łszy

Przyrostek  -wszy występuje po tematach zakończonych samogłoską, a przyrostek  -łszy po tematach zakończonych na spółgłoskę.

Imiesłów przysłówkowy uprzedni oznacza czynność zakończoną, wcześniejszą niż czynność wyrażona przez osobową formę czasownika, np. Odrobiwszy lekcje, wyszedłem na spacer.

Imiesłowowy równoważnik zdania.

To konstrukcja składniowa, której głównym elementem jest imiesłów przysłówkowy.

Nie występuje samodzielnie, ale jest częścią zdania złożonego, np. Kiedy spojrzał na chorą, wiedział już wszystko.

  1. Należy wykonać ćwiczenia z podręcznika ze str. 322  (1, 2, 3, 4, 5).
  2. Należy wykonać ćwiczenia z tego zakresu w zeszycie ćwiczeń.

26.05.2020 r. zajęcia dodatkowe z języka polskiego – Karta pracy będzie przesłana na maila.

27.05.2020 r., 28.05.2020 r.

Temat: ,,Śpieszmy się kochać ludzi” – analiza wiersza Ks. Jana Twardowskiego.

  1. Należy wykonać notatkę dotyczącą życia i twórczości Ks. Jana Twardowskiego. Może to być wydruk i dołączyć do zeszytu.
  2. Należy przeczytać wiersz ze str. 324.
  3. W czyim imieniu może wypowiadać się osoba mówiąca w wierszu?
  4. Wybierz z wiersza dwa kluczowe słowa, jakie główne tematy zostały dzięki nim zasygnalizowane? Wybierz z wiersza inne fragmenty, które zawierają ważną myśl i mają formę aforyzmu. Aforyzm – zwięzłe powiedzenie zawierające ważną myśl filozoficzną, mądrość życiową.
  5. Wymień te rzeczy, które uważasz za pewne i stałe. Zwróć uwagę na występujące w wierszu przeciwieństwa.
  6. Zaproponuj, jakie dwa różne znaczenia możemy nadać czasownikowi odchodzić użytemu w pierwszej i ostatniej zwrotce. Wyjaśnij to słowo, podając wyrazy i wyrażenia bliskoznaczne.
  7. Zapisz fragment wiersza, w którym poeta mówi o śmierci. Jakie  obrazy wywołuje? Określ, czy mają one charakter pesymistyczny czy optymistyczny?
  8. Co pozostaje po tych, którzy odeszli? Wymień ślady pamiątek, o których mówi utwór. Co one mogą symbolizować?
  9. Co oznacza to poetyckie wezwanie: ,,śpieszmy się kochać ludzi”? W pracy pisemnej wyjaśnij, dlaczego ważny jest taki ,,pospiech”.
  10. Uzupełnić zadania z tego zakresu w zeszycie ćwiczeń.

29.05.2020 r. 

Temat: Ważne pytania. Jan Lechoń. ***(Pytasz, co w moim życiu).

  1. Przeczytaj wiersz ze str. 326 -327 – podręcznik.
  2. Zapoznaj się z życiorysem Jana Lechonia ( Leszka Serafinowicza).
  3. Sformułuj własnymi słowami pytanie, na które odpowiada podmiot mówiący.
  4. Podaj, jaki jest główny temat utworu. Zapisz cytaty – odpowiednie fragmenty tekstu potwierdzające twoją wypowiedź.
  5. Wskaż fragmenty utworu, które opisują ludzkie życie.
  6. Na jaki cel istnienia wskazuje poeta? Jakie znaczenie mogą mieć formy użytych czasowników.
  7. Ułóż listę wartości, które są dla ciebie ważne od najważniejszej do najmniej ważnej.
  8. Sprawdź w dostępnych źródłach, kim byli w mitologii greckiej Eros i Tanatos.

Napisz, które elementy obrazu ze str. 328 mogą symbolicznie odpowiadać każdemu z nich.

Proszę czytać lekturę ,,Stary człowiek i morze” Ernesta Hemingwaya.

Klasa VIII

Chemia:

Materiały wysłane na messengera.

Fizyka:

Materiały wysłane na messengera.

Informatyka:

Kontakt mailowy z nauczycielem.

Język angielski:

Lekcje online według harmonogramu wysłanego przez nauczyciela.

Biologia:

Matematyka:

Poniedziałek 25.05, Wtorek 26.05 i Środa 27.05

Do zeszytu zapisujemy temat lekcji: Reguła mnożenia.

Celem lekcji jest stosowanie reguły mnożenia do zliczania par elementów o określonych własnościach.

Na początek obejrzyj film na stronie: https://www.youtube.com/watch?v=VhI0NwJqPwQ

Następnie zapoznaj się z informacjami w podręczniku na stronie 281-284. Zwróć uwagę, że reguła mnożenia pozwala szybciej zliczyć wyniki doświadczenia. Rozwiąż zadania 1-11 ze strony 281-285.

Środa 27.05, Poniedziałek 1.06, Wtorek 2.06

Temat lekcji: Reguła dodawania.

Celem lekcji jest stosowanie reguły dodawania i mnożenia do zliczania par elementów o określonych własnościach.

Na początek obejrzyj film na stronie: https://www.youtube.com/watch?v=WmGsge3GflM

Następnie zapoznaj się z informacjami w podręczniku na stronie 286-288. Zwróć uwagę, że reguła dodawania pozwala szybciej zliczyć wyniki doświadczenia. Rozwiąż zadania 1- 7 ze strony 286-288.

 

Geografia:

Temat: Ludność  i gospodarka Australii.

  1. Liczba ludności i gęstość zaludnienia Australii.
  2. Czynniki przyrodnicze wpływające na rozmieszczenie ludności.
  3. Tereny najgęściej zaludnione.
  4. Rdzenni mieszkańcy kontynentu.
  5. Cechy rolnictwa na tle warunków przyrodniczych.
  6. Występowanie surowców mineralnych  na podstawie mapy tematycznej.
  7. Znaczenie przemysłu przetwórczego  i zaawansowanych technologii w rozwoju kraju.
  8. Znaczenie turystyki w rozwoju gospodarki.

Do zeszytu przepisujemy lub wklejamy wydrukowane punkty. Odpowiadamy na pkt.5,6

Zeszyt ćw. str.75,77

Wypisz  8 największych miast Australii.  Nic nie wysyłaj, chyba , że chcesz.

Historia: 

25.05.2020r. Temat: III Rzeczypospolita.

  1. Temat z podręcznika ze str. 218 – 221.
  2. Należy zredagować notatkę biorąc pod uwagę następujące zagadnienia:

- likwidacja spadku po PRL (w 1999 r. PZPR zakończyła swoją działalność, Milicja Obywatelska została przemianowana na policję, a ZOMO rozwiązano, dokonano likwidacji Służb Bezpieczeństwa, zwolniono z urzędu generałów    komunistycznych – Czesława Kiszczaka i Floriana Siwickiego).

- życie polityczne na początku lat 90 – tych, (powstawanie nowych ugrupowań politycznych, rozpad obozu solidarnościowego),

- pierwsze demokratyczne wybory – jesień 1991 r.

- nowa konstytucja i wybory ,

- wybory parlamentarne,

  1.    Ten sam temat do uzupełnienia w zeszycie ćwiczeń.
  2.    Praca domowa – opisz kluczowe przemiany ustrojowe w latach 1989 – 1997.

27.05.2020 r. Temat: Przemiany gospodarczo – społeczne w Polsce po 1989 r.

  1. Temat z podręcznika ze str. 222 – 225.
  2. Należy opracować notatkę zwracając uwagę na zagadnienia:

- reformy gospodarki,

- społeczne koszty reform,

- wychodzenie z zapaści cywilizacyjnej,

- życie kulturalne i edukacja,

  1.   Temat do uzupełnienia w zeszycie ćwiczeń.
  2.   Ćw. 4 str. 225 z podręcznika.

Wiedza o społeczeństwie

25.05.2020 r. Temat: Prawa człowieka, nieletni wobec prawa. Podsumowanie.

1. Powtórzenie obowiązuje od str. 178 – 200.

2. Zagadnienia do powtórzenia:

   - Jak rozumiesz sformułowanie, że człowiek jest podmiotem prawa, a nie przedmiotem.

   - Zasady ogólne zawarte w Konstytucji RP,

   - Prawa i wolności w zyciu publicznym,

   - Jak chronione są prawa człowieka?

   - Funkcje Rzecznika Praw Obywatelskich,

   - Organizacje pozarządowe działające na rzecz ochrony praw człowieka,

   - Zadania i uprawnienia policji,

   - Uprawnienia służb porządkowych,

   - Jakie czynniki mają wpływ na poziom Twojego bezpieczeństwa,

   - Jakie znane Ci prawa człowieka znajdują się wśród uprawnień nieletniego

     zatrzymanego przez policję?

29.05.2020 r. Temat: Sprawdzian wiadomości.

  1. Sprawdzian zostanie przesłany na pocztę i należy go odesłać tego samego dnia .

Edukacja dla bezpieczeństwa

29.05.2020 r. Temat: Zagrożenie wywołane substancjami toksycznymi.

  1. Temat z podręcznika ze str. 151 – 155.
  2. Obowiązuje zakres tematyczny:

- oznakowanie substancji niebezpiecznych,

- podstawowe piktogramy określające rodzaj zagrożenia,

- zasady zachiwannia się w sytuacji skażenia chemicznego.

  1.   Zadanie domowe – ćw. 3, 4, 5 / str. 155.

Język polski:

25.05.2020 r. (2 lekcje)

Temat: Mądrość i uśmiech. Stanisław Jerzy Lec ,,Myśli nieuczesane”.

  1. Przeczytaj teksty ze str. 337 – 338 z podręcznika.
  2. Wybrać z podanych słów z ćw.1/ 338 słowa i wyrażenia, którymi można zastąpić pojęcie aforyzm.
  3. Podaj po jednym przykładzie aforyzmu, który ma charakter :
    1. konstatacji,
    2. ostrzeżenia,
    3. pouczenia,
    4. pytania.
  4. Przeczytaj i przepisz pojęcie konceptu ze str. 339.
  5. Wskaż przykłady sentencji.
  6. Wyjaśnij, na jaką cechę utworów zwraca uwagę tytuł ,,Myśli nieuczesane”.
  7. Jakie przemyślenia poety wskazują  zdania dotyczące znaczenia sztuki i roli artysty. Czy autor według ciebie jest pesymistą czy optymistą?
  8. Ułóż tekst dialogowy złożony z utworów S. J. Leca.
  9. Wykonaj ćw. 10 i 11 str. 339  z podręcznika.

27.05.2020 r., 28.05.2020 r. (2 lekcje)

Temat: Język w stanie podejrzenia. Stanisław Barańczak ,,Określona epoka”.

  1. Należy zapoznać się z życiorysem Stanisława Barańczaka. Można zrobić wydruk i dołączyć do zeszytu.
  2. Odczytaj tekst ze str. 341.
  3. Opisz swoje wrażenia po przeczytaniu wiersza.
  4. Spróbuj sformułować temat wypowiedzi pisemnej.
  5. Czego mogą dotyczyć informacje wprowadzone w nawiasach i zapisane pochyloną czcionką.
  6. Jaką sytuację odtwarza tekst wiersza.
  7. Odszukaj w tekście wypowiedzi, które zostały pominięte i określ ich funkcje. Spróbuj uzupełnić te zdania w konwencji stosowanej przez poetę.
  8. Wskaż w utworze poetyckim nawiązania do języka przemówień i oficjalnych wypowiedzi:

*posługiwanie się w 1 os. lm. oraz w czasie przeszłym,

*stosowanie powtórzeń leksykalnych i składniowych,

*wykorzystywanie ogólnych i niejednoznacznych zwrotów i sloganów, np. ,,ciągłe   wysiłki na rzecz”.

  1. Wyjaśnij, jaką funkcję pełnią w wierszu Stanisława Barańczaka elementy językowe wyodrębnione w poleceniu 5. Wykorzystaj sformułowania wybrane spośród podanych w ćw. 6/ 342.
  2. Kim może być bohater wiersza? Podaj jak najwięcej informacji o tej postaci.
  3. W jakim celu mogły być cenzurowane wydawane teksty. Przytocz cytat wiersza, który mówi o działaniu cenzury.
  4. ,,Żyjemy w określonej epoce ...”. Podaj cechy charakterystyczne świata opisanego opisanego w utworze Stanisława Barańczaka. Czy ten tekst odnosi się do konkretnej rzeczywistości politycznej, czy ma znaczenie uniwersalne.
  5. Określ stosunek poety do przedstawionej sytuacji. W jaki sposób uwidacznia on w wierszu swoją postawę.
  6. Ćwiczenie 11/ 342 – podręcznik.

29.05.2020 r.,

Temat: Głos pokolenia. Małgorzata Hillar ,,My z II połowy XX wieku”.

  1. Przeczytaj utwór ze str. 344.
  2. W czyim imieniu wypowiada się podmiot mówiący?
  3. Nazwij uczucia wyrażone w ostatniej zwrotce. Wyjaśnij, dlaczego ,,dopiero późną nocą / przy szczelnie zasłoniętych oknach”.
  4. Sprawdź w słowniku jaką postawę życiową określa się cynizmem. Dlaczego bohaterowie wiersza zostali określeni jako ,,silnie cyniczni”. Podaj przykłady zachowań, które można  w ten sposób nazwać.
  5. Na jakie problemy pokolenia z II poł. XX w. zwróciła uwagę poetka. Które z nich dotyczą także ludzi z I poł. XXI w.
  6. Wykonaj polecenie 5 str. 345.

 

 


© 2024 Społeczno - Oświatowe Stowarzyszenie Pomocy Pokrzywdzonym i Niepełnosprawnym EDUKATOR w Łomży
Organizacja pożytku publicznego działająca "non profit" zarejestrowana w 12 lipca 1999r.


Polityka prywatności i Cookies | Przekaż nam 1,5% Swojego podatku

Szkoła Podstawowa w Konopkach Pokrzywnicy