Szkoła Podstawowa w Konopkach Pokrzywnicy
SOS Edukator w Łomży

Szkoła Podstawowa w Konopkach Pokrzywnicy

Konopki Pokrzywnica 9, 16-075 Zawady
e-mail: sp.konopkipokrzywnica@sosedukator.pl.
tel. 857140221

Zdalne lekcje 04.05-08.05.2020r.

 

 

Dodatkowe materiały do pracy z każdego przedmiotu znajdują się na stronie:

https://www.gov.pl/web/zdalnelekcje

Biblioteka

Biblioteka szkolna zachęca do skorzystania z materiałów zgromadzonych na stronach internetowych:

Świetlica

1) Filmy instruktażowe z budowania modeli z klocków Lego:

2) Kolorowanki online: https://www.kolorowankionline.net/

3) Wolontariat: Razem stworzymy „POLA NADZIEI 2020 ON–LINE” i pomożemy dzieciom z Białostockiego Hospicjum. 

4) Kodowanie: 

5) Zajęcia tanecznehttps://www.youtube.com/watch?v=Eyb4Zsv3qRs

Oddział przedszkolny- grupa 3,4-latki

Poniedziałek 4.05.2020

3-LATKI

1. Podawanie nazw miejscowości – miejsce zamieszkania dzieci. Wypowiadanie się dzieci według wzoru, np. Nazywam się Lenka Kamińska. Mieszkam w Kielcach.

2. Słuchanie piosnki „Mój dom”: https://www.youtube.com/watch?v=fuCnZ4iHmmM

Dzieci śpiewają piosenkę wyklaskując refren przy pierwszej zwrotce, przy drugiej – uderzają dłońmi o uda, a przy trzeciej – uderzają dłońmi o podłogę.

3.Karta pracy, nr 14. Oglądanie flagi Polski. Kolorowanie rysunku flagi według wzoru.

4-LATKI

1. Rozwiązywanie zagadek: https://www.youtube.com/watch?v=20_HspeIrEA

2. Słuchanie piosenki „Depce konik”: https://www.youtube.com/watch?v=EBq3sItac5U

3.Realizacja rytmiczna piosenki. Przy pierwszej zwrotce dzieci wyklaskują, przy drugiej – uderzają dłońmi o uda, a przy trzeciej – uderzają dłońmi o podłogę.

4. Karta pracy, str.38. Oglądanie zdjęć. Słuchanie nazw miejsc, które są na zdjęciach.

Wtorek 5.05.2020

3-4 LATKI

1. Przedszkole Online – Moja Ojczyzna: https://www.youtube.com/watch?v=_neHlpNXZmY

3-LATKI

1. Dzieci wykonują flagę z papieru.

Link do strony – Jak wykonać flagę z papieru?: www.kuradomowa.info/2019/11/jak-zrobic-flage-polski-z-papieru.html

Zachęcam do dzielenia się zdjęciami wykonanych prac.

4-LATKI

1 Karta pracy, str. 39. Rysowanie po śladzie rysunku flagi. Kolorowanie jej tak, żeby wyglądała jak flaga Polski.

2. Karta pracy, str. 40,41 Słuchanie tekstu o Polsce; powtarzanie go i rysowanie po śladach rysunków.

Środa 6.05.2020

3-4 LATKI

1. Legenda o Warsie i Sawie https://www.youtube.com/watch?v=lHmFohW0B1s

2. Rozmowa na temat legendy

  • Gdzie mieszkał Wars?
  • Kto śpiewał piosenkę?
  • Jak miała na imię syrena? Jak wyglądała?
  • Jak nazywa się miasto, które powstało z rybackiej  osady?
  • Skąd powstała nazwa Warszawa?
  • Nad jaką rzeką leży Warszawa? Jaki ma herb?

3-LATKI

1.Ćwiczenie analizy i syntezy wzrokowej. Dziecko składa w całość podzielony na części obrazek warszawskiej Syrenki.

4-LATKI

1. Rysowanie ramki wokół zdjęcia Warszawy i jej ozdabianie. Dzieci przyklejają zdjęcie  lub widokówkę Warszawy na kartkę z bloku. Rysują ramkę wokół zdjęcia lub widokówki i ozdabiają ją elementami wyciętymi z kolorowego papieru.

Czwartek 7.05.2020

Muzyka jest wszędzie.

3-4  LATKI

1. Zapraszam do obejrzenia „Pani Nutki”: https://www.youtube.com/watch ?v=LKyZtocE9u0

2. Dzieci wykonują proste ćwiczenia rytmiczne z Panią Nutką oraz wykonują bębenek.

3. Na własnoręcznie wykonanym bębenku wystukują rytm  piosenki „Wlazł kotek na płotek”

4. Aktywna zabawa ruchowa z Pipi i Myszką Minni: https://www.youtube.com/watch?v=H0I1BRT3N7M

Piątek 8.05.2020

3-LATKI

1. Ćwiczenia w książce, str. 37. Powtarzanie rymowanki za osobą starszą. Mówienie nazw instrumentu, który  pokazuje.

2.Porównywanie liczebności zbiorów. Zabawy matematyczne z przedszkolakami pod linkiem: https://www.youtube.com/watch?v=6EvLo0_W7Ag

4-LATKI

1. Ćwiczenia w książce, str. 52. Nazywanie zwierząt przedstawionych na obrazkach. Słuchanie, jakie głosy wydają. Naśladowanie ich głosów. Śpiewanie znanej piosenki głosami: żaby, bociana i pszczoły.

2. Karta pracy, str. 37. Liczenie obrazków instrumentów, które są na każdej półce. Zaznaczenie w kołach obok kółek kreskami ich liczby. Próby nazywania tych instrumentów.

Oddział przedszkolny- grupa 5,6-latki

W tym tygodniu od 04.05 do 08.05 będziemy realizować zagadnienia związane z tematem ,,Polska- mój dom":

  • poznamy legendy dotyczące historii państwa polskiego,
  • utrwalimy symbole narodowe,
  • wprowadzimy literę  Ł, ł oraz poznamy monety (1zł, 2zł, 5zł) i banknoty (10zł).

Pod podanym linkiem materiały na ten tydzień:

https://drive.google.com/drive/folders/1_GRSCKXFqku6HT0GbZ_uJg8fllDU_OoE?usp=sharing&fbclid=IwAR00NAWasP3Qx7e4Mm39oygkF3I0JDBXum1WWUGg9j_zo2uEe-6pp2vB6aI 

Religia klasy I-III

Klasa I

Temat: Zmartwychwstały Jezus żyje wśród nas.

Dzieci rozwiązują rebus, wpisując pierwsze literki nazw przedmiotów i osób do kratek oraz łączą postać Jezusa z sytuacjami, w których On jest z ludźmi.

Temat: W maju oddajemy cześć Maryi, Matce Jezusa.

Dzieci wklejają obrazek przedstawiający Maryję i rysują kwiaty wokół niego.

Klasa II

Temat: Razem z Jezusem składamy Bogu ofiarę.

Dzieci rysują, co mogą ofiarować Bogu.

Temat: Maryja jest naszą Matką i Królową.

Dzieci numerują obrazki w kolejności wezwań litanii i dopisują własne wezwanie. Rysują kwiatki dla Maryi.

Klasa III

Temat: Pan Jezus przemienia chleb w swoje Ciało, a wino w swoją Krew.

Uczniowie zapoznają się z treścią katechezy z podręcznika. W zeszycie ćwiczeń uczniowie kolorują rysunek z symbolami eucharystycznymi oraz rysują siebie uczestniczących we Mszy Świętej.

Temat: Z Maryją wielbimy Pana Jezusa - nabożeństwo majowe.

Dzieci starają się codziennie razem z Rodziną odmawiać litanię loretańską. W ćwiczeniach wklejają obrazek z Matką Bożą i układają własne wezwania skierowane do Niej.

Zajęcia ortograficzne klasy I-III

7 maj  (czwartek)Temat: Stosowanie poznanych skrótów oraz znaków interpunkcyjnych: kropki, pytajnika (znaku zapytania), wykrzyknika, przecinka, dwukropka, myślnika.

Znaki interpunkcyjne:

  • kropka, którą stawiamy po wypowiedzeniach, tj. po zdaniu lub równoważniku zdania;
  • przecinek oddziela mniejsze całości w obrębie wypowiedzenia;
  • dwukropek zapowiada wyliczanie, wprowadza zespół wyrazów lub sygnalizuje przytoczenie czyjejś mowy,
  • pytajnik zaznaczający pytanie;
  • wykrzyknik używany po okrzykach, zawołaniach oraz życzeniach i rozkazach posiadających silne zabarwienie uczuciowe;
  • myślnik oznacza pauzę

Klasa I

Przepisz zdania do zeszytu. W miejsca kropek wstaw odpowiedni znak interpunkcyjny.

Kasia …Tomek… Zuzia i Piotrek zbierają znaczki… Martynka przyniosła materiały o zwierzętach… kartki pocztowe… zdjęcia… wycinki z gazet i książki… A czym interesuje się Kamil… On prenumeruje czasopismo pt. … Zwierzaki… …Pokaż mi swoje zbiory…

Klasa II

Przepisz zdania. Na końcu każdego zdania napisz odpowiedni znak interpunkcyjny.

Czym interesuje się Kasia...

Kamil lubi zwierzęta...

Należy dbać o zwierzęta...

Co zbiera Martynka...

Klasa III

Wstaw w tekście odpowiednie znaki:   ., ,, ?, !, :, „”

Czy w sadzie zakwitły już drzewa   jabłonie   grusze  i  śliwy

Na półce z książkami znajdują się    powieści    baśnie   wiersze   encyklopedie   słowniki

Moją  ulubioną  książką  jest   Kubuś Puchatek   Bardzo  lubię  bohatera tej  książki

Dla chętnych uczniów klasy II i III do rozwiązania quiz na str. https://www.quizowa.pl/quiz/start/1892662279

Klasa I

Wychowanie fizyczne:

Informatyka:

Przeczytaj uważnie w podręczniku na str. 40 temat  numer 19. Następnie  wykonaj ćwiczenia  1, 2, i 3 na str. 41. Zdjęcie zadania 2 i 3 proszę przesłać na mój Messenger  - Agnieszka K. Wappa

Zadania dla chętnych: wykonaj ćwiczenia do lekcji 19 zamieszczone na płycie. Zdjęcie wykonanej pracy też można przesłać.

Języka angielski: 

Lekcje on-line według harmonogramu wysłanego przez nauczyciela.

Muzyka:

Przypomnienie hymnu narodowego .

Plastyka:

"Majowa łąka" - wykonanie pracy plastycznej farbami.

Poniedziałek 04.05.2020

Temat: Niezwykłe kolekcje.

Praca z podręcznikiem s. 74-75, ustnie s. 75 ćw. 1,2

K s. 70-71 ćw. 1,2,3,4

K s. 72 ćw. 5,6

Pd. s. 73 ćw. 7,8,9

Wtorek 05.05.2020

Temat: Na majówkę.

Praca z podręcznikiem s. 3, ustnie s. 3 ćw. 3

K s. 3 ćw. 1,2; s. 4 ćw. 3,4

Pd. s. 4 ćw. 5

KM s. 3 ćw. 1; s. 4 ćw. 3; s. 5 ćw. 4

Pd. KM s. 5 ćw. 5

Środa 06.05.2020

Temat: Na wycieczce w lesie.

Praca z podręcznikiem s. 4-5; ustnie s. 5 ćw. 6

K s. 5 ćw. 1,2; s. 6 ćw. 3,4; s. 7 ćw. 5

Pd. s. 7 ćw. 6

KM s. 9 ćw. 1,2,3

Czwartek 07.05.2020

Temat: Moja mała ojczyzna.

Praca z podręcznikiem s. 6,7,8

K s. 8 ćw. 1,2; s. 9 ćw. 3

Pd s. 9 ćw. 4

KM s. 10-11 ćw. 1,2,3

Pd. s. 11 ćw. 4

Piątek 08.05.2020

Temat: Moja mała ojczyzna.

Praca z podręcznikiem s. 9; ustnie s. 9 ćw. 3

K s. 10 ćw. 5,6; s. 11 ćw. 7

Pd. s. 11 ćw. 8

KM s. 62 ćw. 1,2,3

Klasa II

Informatyka:

Przeczytaj uważnie w podręczniku na str. 40 temat  numer 19. Następnie  wykonaj ćwiczenie 1,2,3 na str. 41.  Zdjęcia zadania 2 i 3  proszę przesłać na mój Messenger  - Agnieszka K. Wappa

Zadania dla chętnych: wykonaj ćwiczenia do lekcji 19 zamieszczone na płycie. Zdjęcie wykonanej pracy też można przesłać.

Języka angielski: 

Lekcje on-line według harmonogramu wysłanego przez nauczyciela.

Muzyka:

Przypomnienie hymnu narodowego .

Plastyka:

"Majowa łąka" - wykonanie pracy plastycznej farbami.

4 maj (poniedziałek)

Temat: Majowe święta

Przeczytaj wiersz J. Ficowskiego „Maj” (podręcznik str. 3) i odpowiedz na pytania: W jaki sposób poeta przedstawił maj? Jakie zmiany w przyrodzie można zaobserwować w maju?

Przeczytaj w podręczniku na str. 4 tekst na temat flagi Polski i sposobów świętowania Dnia Flagi Rzeczypospolitej oraz na str. 5 informacje o flagach różnych państw. Wykonaj w kartach ćwiczeń na str. 3 i 4 ćwiczenia 1, 2, 3 i 4. Praca domowa ćwiczenie 5 i 6 str. 5. Obejrzyj na str. https://www.flagi-panstw.pl/rejestr flagi świata

Matematyka: Zadania utrwalające tabliczkę mnożenia. Karty matematyczne zadania 1 – 8 str. 3 – 5. Dla uczniów chętnych zadanie 9 str. 5.

Wychowanie fizyczne - https://www.youtube.com/watch?v=VNtWgtAf8Pc

5 maj (wtorek)

Temat: Legenda o Piaście                                            

Przeczytaj w podręczniku na str. 6 fragment legendy „O Piaście Kołodzieju i tajemniczych wędrowcach, obejrzyj ilustracje i wysłuchaj legendy ze str: https://www.youtube.com/watch?v=tgISPCNoCcs

Wykonaj w kartach ćwiczeń na str. 6 i 7 ćwiczenia 1, 2, 3, 4 i 5. Zapamiętaj definicję legendy, legenda to opowieść o bohaterach, miejscach i wydarzeniach, w której przeplatają się fakty historyczne i elementy fantastyczne. Praca domowa ćwiczenia 1, 2 i 3 str. 8 – 9.

Matematyka: Ćwiczymy i utrwalamy dodawanie i odejmowanie. Karty matematyczne zadania: 1, 2, 3, 4, 5 i 6 str. 6- 7.

6 maj (środa)

Temat: Wycieczka rowerowa    

Zapoznaj się z zasadami, których należy przestrzegać kiedy wybieramy się na wycieczkę  rowerową  (podręcznik str. 8). Zapamiętaj je! Następnie przyjrzyj się dokładnie  budowie roweru na str. 9 i zapamiętaj obowiązkowe elementy jego wyposażenia. Opisz ustnie znaki drogowe przedstawione w ćwiczeniu 5 w podręczniku.  Wykonaj w kartach ćwiczeń na str.10 ćwiczenia 1, 2 i 3. Przeczytaj w podręczniku na str. 10 i 11 informacje o krajobrazach Polski oraz obejrzyj ilustracje.

Zapamiętaj! Czym charakteryzują się krajobrazy: nizinny, wyżynny, górski i nadmorski? Jakie elementy krajobrazu tworzy człowiek?

Zapamiętaj pisownię wyrazów zamieszczonych na marginesie w podręczniku na str.11.  Wykonaj w kartach ćwiczeń na str. 11 ćwiczenie 4 i 5. Praca domowa ćwiczenie 6 i 7 str.12.

Matematyka: Podręcznik str. 85. Przyjrzyj się dokładnie ile kwartałów ma rok. Jakie i ile miesięcy wchodzi w skład poszczególnych kwartałów?  Zapamiętaj nazwy miesięcy tworzące I, II, III i IV kwartał. Wykonaj w kartach matematycznych na str. 8 i 9 zadania1 -5. Praca domowa. Zapamiętaj! Rok dzielimy na 4 kwartały. Kwartał to 3 miesiące. I kwartał: styczeń, luty, marzec. II kwartał: kwiecień, maj, czerwiec. III kwartał: lipiec, sierpień, wrzesień. IV kwartał: październik, listopad, grudzień.

Wychowanie fizyczne: https://wordwall.net/pl/resource/900923/wychowanie-fizyczne/lekcja-wfu-w-domu-wykonaj-%C4%87wiczenia

7 maj (czwartek)

Temat: Mieszkańcy łąki  

Przyjrzyj się ilustracji znajdującej się w podręczniku na str. 12 i 13. Zapoznaj się z nazwami zwierząt o roślin łąkowych.

Obejrzyj filmik na str. https://www.youtube.com/watch?v=bgmm4e9ARw4

Wykonaj w kartach ćwiczeń na str. 14 i 15 ćwiczenia 1 – 3. Przeczytaj w podręczniku na str. 14 i 15 teksty „Czemu mąż lata jak szalony”? oraz  „Osiedle pod specjalną ochroną” i wykonaj w kartach ćwiczeń na str. 16 ćwiczenie 4 i 5. Wysłuchaj zagadek https://www.youtube.com/watch?v=LIsNWZUA8X4 i rozwiąż je. Praca domowa: ćwiczenie 6 i 7 str. 17

Matematyka. Obejrzyj dwa filmiki na str:

Wychowanie fizyczne - https://www.youtube.com/watch?v=oBm5En379vc

8 maj (piątek)

Temat: Bocianie gniazdo   

Przeczytaj w podręczniku na str. 16 „Bocianie gniazdo” Marii Terlikowskiej.  Odpowiedz ustnie na pytania 1 – 5 znajdujące się pod tekstem . Wykonaj w kartach ćwiczeń na str. 18 i 19 ćwiczenia 1 – 4. Praca domowa ćwiczenie 5 i 6 str.19                    

Klasa III

Informatyka:

Przeczytaj uważnie w podręczniku na str. 36 temat  numer 17. Następnie  wykonaj ćwiczenia  1 i 2 na str. 37. Zdjęcie zadania 2 proszę przesłać na mój Messenger  - Agnieszka K. Wappa

Zadanie trzecie dla osób chętnych – można otrzymać ocenę celującą.

Zadania dla chętnych: wykonaj ćwiczenia do lekcji 17 zamieszczone na płycie. Zdjęcie wykonanej pracy też można przesłać.

Języka angielski: 

Lekcje on-line według harmonogramu wysłanego przez nauczyciela.

Muzyka:

Przypomnienie hymnu narodowego .

Plastyka:

"Majowa łąka" - wykonanie pracy plastycznej farbami.

4 maj (poniedziałek)

Temat: Namalowana historia

Przeczytaj wiersz Tadeusza Szymy „Jan Matejko” (podręcznik str. 5) i odpowiedz ustnie na pytania:

  • O kim opowiada wiersz?
  • Kim był ten człowiek?
  • Co Jan Matejko uwieczniał na obrazach

Przeczytaj w leksykonie i wyjaśnij znaczenie wyrazów: autoportret, bój, husaria, paleta, wiek. Przeczytaj w podręczniku tekst na str. 4 i obejrzyj ilustrację na str. 5. Odpowiedz na pytania i zapamiętaj. Czym jest konstytucja i co w niej zapisano? Kiedy została uchwalona „ Konstytucja 3 maja”? Dlaczego była tak ważna dla Polaków? Jakie ważne wydarzenie z historii Polski przedstawia dzieło zamieszczone w podręczniku?

Przypomnij elementy opisu obrazu (podręcznik str. 5 tabelka) Wykonaj w kartach ćwiczeń na str. 3 ćwiczenie 1. Następnie wróć do podręcznika na str. 6 i 7. Przeczytaj uważnie tekst „Kto sprawuje władzę w Polsce”? i odpowiedz na pytania: Kto sprawuje władzę w naszym państwie? Jak nazywają się obecny prezydent i premier Polski? Kto sprawuje władzę w naszej miejscowości? Co uchwala parlament? Do czego mają prawo wyborcy? Wykonaj w kartach ćwiczeń na str. 4 i 5 ćwiczenie 3 i 4. Praca domowa ćwiczenie 5 -  8 str. 5

Matematyka: Wykonaj w kartach matematycznych zadania 1 – 10 str. 3 – 5. Dla uczniów chętnych zadanie 11 str. 5

Wychowanie fizyczne - https://www.youtube.com/watch?v=VNtWgtAf8Pc

5 maj (wtorek)

Temat: O Syrence warszawskiej  

Przeczytaj w podręczniku na str. 8 i 9 legendę „Syrena”. Odpowiedz ustnie na pytania: Jakie postacie realne i fantastyczne występują w legendzie? Dlaczego rybacy chcieli złapać syrenę? Jakie słowa wypowiedziała syrena na pożegnanie? W jaki sposób mieszkańcy wioski upamiętnili przygodę z syreną?

Wykonaj w kartach ćwiczeń na str. 6 ćwiczenia 1 – 3.  Wykonaj scenografię do legendy o syrenie zgodnie z podana instrukcją w kartach ćwiczeń na str. 7

Praca domowa Wysłuchaj legendy na str.  https://www.youtube.com/watch?v=WyvkcWx2sMs

Matematyka: W kartach matematycznych zadania 1 – 8 na str. 6 -7. Podczas rozwiązywania zadań pamiętaj, że aby obliczyć połowę pewnej liczby należy tę liczbę podzielić przez 2, aby obliczyć ćwierć danej liczby należy podzielić tę liczbę przez 4

Praca domowa zadanie 9 str. 7

6 maj (środa)

Temat: Z biegiem Wisły

Obejrzyj w podręczniku na str. 10 i 11 „Co warto zobaczyć w Warszawie”? oraz spacer po Warszawie na str. https://www.youtube.com/watch?v=1d52siNqS1A

Przeczytaj wiersz „Wisła” i odpowiedz na pytania: Jak nazywa się najdłuższa rzeka w Polsce? Jak nazywają się miasta leżące nad Wisłą? Przeczytaj wiersz Małgorzaty Strzałkowskiej „Chrząszcz” zgodnie z poleceniem. Następnie przeczytaj Blog klasy III (podręcznik str. 14 i 15. Wykonaj w kartach ćwiczeń na str. 8 ćwiczenie 1, 2 i 3. Praca domowa  ćwiczenie 5 i 6  na str. 9.

Matematyka: Zdania 1 – 9 w kartach matematycznych na str. 8 – 9. Zapamiętaj! 1 cm =10 mm, 1m = 100 cm, 1 km = 1000m . Rozwiązując   zadanie 1 i 2 pamiętaj, że aby obliczyć połowę pewnej liczby należy tę liczbę podzielić przez 2, aby obliczyć ćwierć danej liczby należy podzielić tę liczbę przez 4

Wychowanie fizyczne - https://wordwall.net/pl/resource/900923/wychowanie-fizyczne/lekcja-wfu-w-domu-wykonaj-%C4%87wiczenia

7 maj (czwartek)

Temat: W rzece

Przeczytaj dokładnie wszystkie informacje dotyczące rzeki na str. 16 – 21. Zapamiętaj co to jest: górny bieg rzeki, zapora, środkowy bieg rzeki, lewy dopływ, prawy dopływ, dolny bieg rzeki, ujście rzeki. Jakie zwierzęta możemy spotkać w poszczególnych częściach rzeki. Wykonaj w kartach ćwiczeń na str. 10 – 13 ćwiczenia 1 – 6.  Wróć do podręcznika na str. 22 i 23 i przeanalizuj odmianę czasowników w czasie przeszłym i przyszłym. Zapamiętaj! Czasowniki występują w trzech czasach przeszłym, teraźniejszym i przyszłym.

Praca domowa ćwiczenie 7 i 8 str. 13.

Matematyka: Wykonaj zadania 1 – 9 str. 10 – 11.

Wychowanie fizyczne - https://www.youtube.com/watch?v=oBm5En379vc

8 maj (piątek)

Temat: Transport wodny 

Obejrzyj i przeczytaj  bardzo dokładnie w podręczniku na str. 24, 25 i 26 informacje o transporcie wodnym oraz o słynnych polskich statkach. Odpowiedz ustnie na pytana: Gdzie może odbywać się transport wodny? Jakie znasz środki transportu wodnego służące do przewozu ludzi? Wymień rodzaje statków handlowych i rybackich? Jakie znasz inne jednostki pływające i do czego one służą? Które środki transportu wodnego są najbardziej przyjazne środowisku? Co przewozi tankowiec?  Do czego służy okręt podwodny?  Wykonaj w kartach ćwiczeń na str. 14 ćwiczenia 1 – 3. Ponownie przejdź do podręcznika na str. 27 . Zapoznaj się z zasadami pisowni wyrazów rozpoczynających się cząstką bez- oraz cząstką ws-.

Praca domowa wykonaj ćwiczenia 5 – 8 str.15

Wychowanie fizyczne V-VII

Klasa V, VI

4.05.2020r. Temat: Zasady i metody hartowania organizmu. Aktywność w różnych warunkach atmosferycznych.

Jak hartować się na co dzień?

  1.  Przebywaj dużo na świeżym powietrzu, szczególnie zimą, spaceruj i biegaj, a nawet jeźdź na rowerze. Ubieraj się ciepło, ale nie ukrywaj przed mrozem.
  2. Chodź po domu boso, nawet po zimnej posadzce. Nie stój w miejscu, ale poruszaj się, ile możesz.
  3.  Korzystaj z sauny i otwartych basenów szczególnie zimą, gdy wyjątkowo da się odczuć zmianę temperatury.
  4.  Zimą i latem baw się z dziećmi na powietrzu. Nie ukrywaj się w domu z powodu pogody, tylko staraj się do niej przyzwyczaić. Zawsze pamiętaj jednak o zabezpieczeniu - ciepłym ubraniu lub kapeluszu i kremie z filtrem.
  5. Często wietrz mieszkanie. Konieczne jest doprowadzanie do cyrkulacji powietrza szczególnie zimą, gdy ogrzewane powietrze w domu jest bardzo suche.

Hartowanie powietrzem to nic innego jak ruch na świeżym powietrzu. Bez względu na pogodę i porę roku należy jak najwięcej czasu spędzać na świeżym powietrzu, poddając się jego działaniu. Piesze wycieczki, sport i spacery to podstawowe elementy hartowania powietrzem. To bezpieczna metoda dla osób w każdym wieku, ale wymaga konsekwencji. Z hartowania powietrzem należy zrezygnować, gdy szaleje siarczysty mróz lub panuje upał. Hartowanie powinno się odbywać przez cały rok. Organizm należy przyzwyczajać zarówno do niskiej, jak i do wysokiej temperatury.

Zadanie: wybierz dwa dni tygodniu i zaraz po pobudce postaraj się wykonać poranną gimnastykę na podwórku.

Klasa VII

04.05.2020r. Temat: Sposoby redukowania nadmiernego stresu i radzenia sobie z nim w sposób konstruktywny.

Zapewne znasz różne  sposoby na stres, zastanów się –jakie ?Posłuchaj muzyki, porozmawiaj z przyjacielem, prześpij się! Jednym ze sposobów radzenia sobie ze stresem jest ruch. Po skończonych lekcjach znajdź czas i wybierz się na przejażdżkę rowerową.

Klasa V, VI, VII

8.05.2020r. Temat: Ćwiczenia kształtujące prawidłowa postawę ciała.

https://www.youtube.com/watch?v=eiHGj8Tuo-I ćwiczymy oglądając filmik

Religia klasa V-VIII

Klasa V

Temat: Szymon z Cyreny - przypadkowy przechodzień.

Zapoznaj się z treścią katechezy z podręcznika i wykonaj ćwiczenia w zeszycie ćwiczeń.

Temat: Wizerunek Mistrza - święta Weronika.

Przeczytaj treść katechezy i uzupełnij ćwiczenia.

Klasa VI

Temat: Dlaczego rodzice wymagają od swoich dzieci? 

Zapoznaj się z treścią katechezy z podręcznika i uzupełnij ćwiczenia.

Temat: Majówki - " i co czuje , i co żyje, niech z nami sławi Maryję"

Postaraj się codziennie wraz z Rodziną odmawiać litanię loretańską. Uzupełnij ćwiczenia.

Klasa VII

Temat: Kościół polski w okresie niewoli narodowej.

Przeczytaj treść katechezy i przepisz pod tematem w zeszycie treść z "Zapamiętaj"

Temat: Sprawy Ojczyzny traktuję jako własne.

Zapoznaj się z treścią katechezy. Napisz, jak rozumiesz słowa prymasa Stefana Wyszyńskiego: " Kocham Ojczyznę więcej niż własne serce, i wszystko, co czynię dla Kościoła, czynię dla niej"

Klasa VIII

Temat: Reforma gregoriańska.

Zapoznaj się z treścią katechezy i przepisz w zeszycie pod tematem treści z "Zapamiętaj"

Temat: Jak powstały uniwersytety?

Przeczytaj treści z podręcznika i przepisz pod tematem "Zapamiętaj"

Godzina wychowawcza klasy V-VIII

Temat: Czy znasz swój region?

Bardzo proszę napisać kilka zdań o regionie, w którym mieszkacie. Uwzględnić w opisie miejsca szczególne, walory krajobrazowe, zabytki, można wykonać zdjęcia – 2- 3 z podpisami. Bardzo proszę o wykonanie prac i przesłanie na fb.

Klasa V

Informatyka:

Kontakt mailowy z nauczycielem.

Języka angielski: 

Lekcje on-line według harmonogramu wysłanego przez nauczyciela.

Geografia:

Temat: Krajobraz pustyni gorącej i pustyni lodowej

Cele lekcji w postaci wymagań edukacyjnych: ( nie przepisuj,  możesz wydrukować  i wkleić) Uczeń:

a. wyjaśnia znaczenie terminu „pustynia”,

b. wskazuje na mapie świata obszar występowania pustyń gorących i lodowych,

c. wymienia największe pustynie gorące świata i wskazuje je na mapie,

d .omawia na podstawie klimatogramu cechy charakterystyczne klimatu  pustyń gorących i lodowych

e. opisuje rzeźbę  terenu pustyń gorących: wymienia formy terenu , rodzaje pustyń

f. omawia świat roślin i zwierząt pustyń gorących, Arktyki i Antarktyki

g. rozpoznaje na ilustracjach charakterystyczne rośliny i zwierzęta pustyń gorących i lodowych,

h. opisuje życie mieszkańców  oraz ich zajęcia w strefie pustyń gorących i lodowych,

i. wskazuje na mapie  obszar występowania pustyń lodowych,

j. porównuje obie pustynie

Do zeszytu zapisz:  jakie obszary obejmuje Arktyka i Antarktyka.( str.130 podr.) Proszę przeczytać temat str.127-135- nauczyć się.   Zeszyt ćw.   str.76- 79 

Praca domowa: Praca z atlasem- mapa fizyczna  świata.

I.1. Dopisz , na jakim kontynencie  położone są pustynie gorące i umiej wskazać je na mapie (będziecie to zaliczać po powrocie do szkoły- na mapie konturowej świata).Sprawdź na mapie świata przez  które pustynie ( Uwaga- nie przez wszystkie) przebiega Zwrotnik Raka albo  Zwrotnik Koziorożca. Dopisz obok nich:

  1. Sahara-
  2. Gobi-
  3. Wielka Pustynia Piaszczysta-( dwa kontynenty):…………………….
  4. Takla Makan-
  5. Namib-
  6. Atacama-
  7. Ar Rab-al.-Chali-
  8. Wielka Pustynia Wiktorii-….
  9. Kyzył- kum-…………..
  10. Kalahari-………..
  11. Kara-kum-…………….
  12. Pustynia Gibsona-…….
  13. Thar-……………………
  14. Wielka Pustynia Słona ( dwa kontynenty):…………………….

I.2. Możesz też pobrać z Internetu mapę konturową  świata i poćwiczyć znajomość tych obiektów.

Odpowiedzi na pytanie   I. 1 pracy dom.  odeślij na mój adres  do  następnej lekcji podając tylko same kontynenty i zwrotnik  np. 1  Afryka , Zwrotnik Raka, albo zrób wyraźne zdjęcie ( proszę o czytelne pismo) i prześlij.

Matematyka:

Poniedziałek 4.05 i zajęcia dodatkowe

Temat:Klasyfikacja czworokątów.
Celem lekcji jest dokonanie podziału czworokątów.

Na początek obejrzyj film na stronie: https://www.youtube.com/watch?v=Y8DX_eqZmAg

Następnie zapoznaj się z informacjami w podręczniku na stronie 201. Zwróć uwagę na własności poznanych czworokątów. Rozwiąż zadanie 1-12 ze strony 202-203.

Wtorek 5.05, Środa 6.05 

Temat: Liczby ujemne.

Celem lekcji jest poznanie liczb ujemnych.

Na początek obejrzyj film na stronie: https://www.youtube.com/watch?v=rW-ZDnbSNkU

Następnie zapoznaj się z informacjami w podręczniku na stronie 208- 210. Zwróć uwagę, że liczby ujemne na osi liczbowej leżą na lewo od zera i zapisujemy je z minusem. Rozwiąż zadanie 1-13 ze strony 211, 212.

Czwartek 7.05 i Poniedziałek 11.05  

Temat: Dodawanie liczb całkowitych.

Celem lekcji jest poznanie sposobu dodawania liczb całkowitych.

Na początek obejrzyj film na stronie: https://www.youtube.com/watch?v=ITkFDk-Ou-k

Następnie zapoznaj się z informacjami w podręczniku na stronie 213, 214. Zwróć uwagę, że suma liczb przeciwnych jest równa zero. Rozwiąż zadanie 1-11 ze strony 215 - 216.

Technika:

Temat: Metale wokół nas.

  1. Zapoznanie się z tematem  z podręcznika str. 112 -113.
  2. Wykonanie notatki w zeszycie przedmiotowym.

Praca do wykonania – Kotylion z barwami narodowymi - zdjęcie przesłane na maila lub fb.

Historia:

Temat: Polska Kazimierz Wielkiego. (cd).

  1. Temat z podręcznika str. 192 -194.
  2. Notatka:

Król Kazimierz wspierał lokacje. Za jego rządów założono w Polsce ok. 130 miast i około 1000 nowych wsi. Rozwijał się handel. Większe miasta prowadziły wymianę handlową z innymi krajami. Król przeprowadził reformę pieniężną. Z jego polecenia zaczęto wybijać w Krakowie srebrne grosze. Czerpał zyski z żup solnych w Bochni i Wieliczce. Król powołał urzędy centralne. Kanclerz kierował królewską kancelarią, gdzie wystawiano dokumenty. Skarbcem zarządzał podskarbi, dworem zaś marszałek. Król kazał wznieść ponad 50 zamków obronnych. W 1364 r. założył Akademię Krakowską.

  1.   Ten sam temat należy uzupełnić w zeszycie ćwiczeń.
  2.    Bardzo proszę uzupełnić notatki z historii zarówno w zeszycie ćwiczeń, jak i w zeszycie przedmiotowym. Niedługo będę prosić o przedłożenie notatek do wglądu.

Bardzo proszę uczyć się tematów na bieżąco, w trakcie zajęć pytam o aktualne zagadnienia tematyczne.

Temat: Polska w unii z Węgrami i Litwą.

  1. Temat z podręcznika ze str. 195 – 199.  
  2. Notatka

Kazimierz Wielki zmarł w 1370 r. Władzę w Polsce objął jego siostrzeniec Ludwik Andegaweński. Polskę i Węgry połączyła unia personalna. Po śmierci Ludwika tron w Polsce objęła jego młodsza córka Jadwiga. W 1384 r. przybyła do Polski i została koronowana na jej władcę. Na wschodzie powstało Wielkie Księstwo Litewskie. Litwini wyprawiali się na ziemie polskie, wiedli też spór z Polakami o panowanie nad Rusią Halicko – Włodzimierską. Jednak obu krajom zagrażał wspólny wróg –Krzyżacy. W 1385 r. w litewskim Krewie podpisano akt unii między Polską a Litwą.  Jagiełło miał poślubić Jadwigę i zostać królem Polski, miał też przyjąć chrzest i odzyskać utracone przez Polskę ziemie. Unia personalna połączyła Polskę i Litwę we wspólnej sprawie – obroną przed wspólnym wrogiem – Krzyżakami. W 1409 r. wybuchła wojna między Krzyżakami a Polską i Litwą. W 1410 r. siły polsko – litewskie pokonały rycerstwo krzyżackie w bitwie pod Grunwaldem. W 1411 r. został zawarty pokój toruński. Krzyżacy mieli zwrócić Polsce ziemię dobrzyńską, a Litwie Żmudź i zapłacić odszkodowanie. Krzyżacy  zatrzymali jednak Pomorze Gdańskie.

Język polski:

05.05.2020 r. Temat: Sprawdzian wiadomości.

  1. Sprawdzian zostanie przesłany na pocztę lub na fb.
  2. Tego samego dnia należy sprawdzian odesłać na pocztę nauczyciela lub na fb.

05.05.2020 r. Temat: W  ogrodzie sztuk.

1. Wyjaśnij pojęcia: martwa natura, fotografia, fresk, grafika z dostępnych źródeł.

2. Wymień inne rodzaje malarstwa.

3. Podręcznik str. 251.

4. Wykonaj zadania w zeszycie ćwiczeń str. 112 – 114.

06.05.2020 r. Temat: Jaki był stosunek Jerzego do własnej twórczości?

  1. Przeczytać tekst z podręcznika ze str. 252 – 255.
  2. Należy określić, gdzie toczy się akcja opowiadania.
  3. Wymienić jego bohaterów.
  4. Czym zajmował się Jerzy? Co było głównie tematem jego obrazów?
  5.  Zastanów się, czy każdy może być artystą. Określ, co twoim zdaniem – jest do tego potrzebne.
  6. Ułóż plan wydarzeń do tego tekstu.
  7. Wykonaj ćw. 10  oraz ćw. 11, str. 256.

06.05.2020 r., 07.05.2020 r. Temat: Różne rodzaje orzeczeń.

  1. Należy powtórzyć sobie wcześniejsze wiadomości na temat orzeczenia.
  2. Wykonać ćw. 1 str. 257.
  3. Zapoznać się z informacjami na temat orzeczenia czasownikowego i orzeczenia imiennego. Przepisać te informacje do zeszytu str. 257.
  4. Wykonać ćw. 2, 3 str. 258.
  5. Przepisać informację ze str. 258 do zeszytu.
  6. Wykonać ćwiczenie 5,6 str. 259.

Wykonać ćwiczenia z tego zakresu tematycznego w zeszycie ćwiczeń.

Zajęcia dodatkowe  z języka polskiego

,,Mój ulubiony bohater literacki”. Wypowiedź pisemna.

Biologia:

Temat: Paprotniki – budowa i przykłady gatunków.

Naszym głównym celem dzisiejszej lekcji będzie dokończenie omawiania tematu który był rozpoczęty w ubiegłym tygodniu. Dziś zajmiemy się omówieniem wymagań od punktu 5 do 7.  

Wymagania do lekcji:

1. Umieć wymienić minimum 2 charakterystyczne cechy paprotników.

2. Umieć wymienić i rozpoznać na fotografiach minimum 4 gatunki paprotników a w szczególności: Narecznicę samczą, Orlica pospolita, Długosz królewski, Skrzyp olbrzymi. (patrz str. 126, 127 podr.)

3. Znać budowę zewnętrzną paproci na przykładzie narecznicy samczej (patrz rysunek str. 122 podr.);

4*. Znać budowę zewnętrzną skrzypów (patrz rysunek str. 123 podr.), (wymaganie dla uczniów chętnych);

5a. Znać sposoby rozmnażania się paproci (rozmnażanie płciowe, rozmnażanie bezpłciowe poprzez zarodniki); (str. 124 podr.);

5b*. Znać cykl rozwojowy paproci (patrz schemat str. 124 podr.), (wymaganie dla uczniów  chętnych);

6. Wymień 3 przykłady środowisk / miejsc w których występują paprotniki (patrz str. 121 podr.)

7. Wymień minimum dwie funkcje paprotników w przyrodzie i dwie funkcje paprotników  w życiu człowieka (patrz str. 118 i 119 podr.)

Zadania pisemne do wykonania na lekcji:

Ad 5a. Podczas rozmnażania się paprotników występuje proces tzw. przemiany pokoleń. Polega on na tym że duże rośliny paproci potrafią się rozmnażać wyłącznie bezpłciowo – wytwarzając do tego celu duże ilości zarodników powstających w liściach. Takie „pokolenie” paproci nazywamy więc „pokoleniem bezpłciowym”. U paprotników jest jeszcze drugie „pokolenie” roślin – które nazywamy „pokoleniem płciowym” – ponieważ w przeciwieństwie do „pokolenia bezpłciowego” potrafi się ono rozmnażać płciowo. U paprotników pokoleniem płciowym są malutkie i niepozorne roślinki nazywane: przedroślami. Przedrośla zawsze powstają z zarodników wysianych do ziemi. Przedrośla potrafią wytwarzać komórki płciowe męskie (plemniki) i żeńskie (komórki jajkowe). Po zapłodnieniu, z zapłodnionej przez plemnik komórki jajowej powstaje zygota - z której następnie rozwija się nowa paproć. Ta nowa paproć  - jak już urośnie, to stanie się pokoleniem bezpłciowym – czyli będzie rozmnażać się przez wytwarzanie zarodników (z których następnie powstaną nowe przedrośla).

UWAGA!!!  Aby lepiej zrozumieć cały ten proces rozmnażania się paprotników - uważnie przeanalizujcie schemat cyklu rozwojowego paproci przedstawiony na stronie 124 podr.

Jako podsumowanie wiadomości dotyczących paprotników, polecam bardzo szczegółowe i ciekawe filmy dotyczące tych roślin. Znajdziecie je pod linkami znajdującymi się poniżej. Niektóre zagadnienia omawiane w filmach mogą być dla Was trochę niezrozumiałe, ale nie martwicie się tym.

Paprotniki - film edukacyjny:

  • https://www.youtube.com/watch?v=Op2gokP__i8
  • https://www.youtube.com/watch?v=LgSU-pdp628

Praca domowa pisemna:

- pisemnie wykonać punkty nr 6 i 7 podane do lekcji;

- praca domowa dla uczniów chętnych: Przerysować (i szczegółowo podpisać poszczególne elementy) do zeszytów schemat cyklu rozwojowego paproci przedstawiony na stronie 124 podręcznika.  

Temat: Rośliny nagonasienne – cechy charakterystyczne i budowa. (Temat od strony 129 podręcznik).

Wymagania do lekcji:

1 a. Co to są rośliny nasienne? Wymienić minimum 3 gatunki roślin nasiennych.

1.b. Umieć wymienić minimum 3  charakterystyczne cechy  roślin nasiennych (str. 129 podręcznik);

2a. Znać podział roślin nasiennych na rośliny nagonasienne i okrytonasienne.

2b. Umieć wymienić minimum 4 przykłady roślin nagonasiennych i 4 przykłady roślin okrytonasiennych.

3. Umieć wymienić minimum 3 cechy charakterystyczne roślin nagonasiennych (str. 130 podręcznik).

4. Umieć wyjaśnić skąd pochodzi nazwa: „rośliny nagonasienne”?

5. Budowa roślin nagonasiennych na przykładzie budowy sosny (patrz str. 131 podręcznik).

Zadania pisemne do wykonania na lekcji:

Ad. 1b: Cechy roślin nasiennych:

  1. Są to rośliny które oprócz liści, łodygi i korzenia, wytwarzają też specjalne organy służące do rozmnażania się: kwiaty i nasiona;
  2. Wszystkie rośliny nasienne mają o wiele bardziej skomplikowaną budowę (zarówno wewnętrzną jak i zewnętrzną) niż poznane dotychczas rośliny takie jak mszaki czy paprotniki;
  3. Wśród roślin nasiennych wyróżniamy dwie bardzo duże grupy: rośliny nagonasienne i rośliny okrytonasienne.

Ad. 3 i 4 : Cechy roślin nagonasiennych:

  1. Nasiona roślin nagonasiennych nie są otoczone żadnymi dodatkowymi osłonami – stąd pochodzi nazwa – rośliny nagonasienne.
  2. Większość roślin nagonasiennych to rośliny iglaste – czyli takie u których liście mają postać cienkich wydłużonych igieł (np. igły sosny, świerka itd.)
  3. Kwiaty roślin nagonasiennych mają najczęściej bardzo skromną i niepozorna budowę, U wielu gatunków nagonasiennych kwiaty są zebrane w specjalne skupienia (kwiatostany) tworząc tzw. szyszki;
  4. Większość roślin nagonasiennych żyje w strefach klimatu umiarkowanego i zimnego – rośliny te są odporne na mróz i suszę.

Praca domowa pisemna:

  1. Wykonać pisemnie pkt. 5 podany do lekcji.  Podpowiedź: dobrym rozwiązaniem punktu nr 5 może być przerysowanie i podpisanie elementów schematu budowy sosny ze strony 131 podręcznik;
  2. Wykonać pisemnie punkt nr 2b podany do lekcji.

Klasa VI

Informatyka:

Kontakt mailowy z nauczycielem.

Języka angielski: 

Lekcje on-line według harmonogramu wysłanego przez nauczyciela.

Geografia:

4.05.2020 Temat: Zmiany  w przemyśle Niemiec.

1.Sąsiedzi Polski:

a. Zachód – ( rzeka Odra, Nysa Łużycka) -Niemcy-Berlin,

b. południe –przez Sudety- Czechy- Praga,

                   - przez Karpaty- Słowacja- Bratysława

c. Wschód- Ukraina-( rzeka Bug)- Kijów,   Białoruś ( rzeka Bug)- Mińsk, Litwa-  Wilno, 

d. Północ-  Rosja – Moskwa  ( tzw. Obwód Kaliningradzki)

2. Położenie Niemiec : ( mapa Europy)

- zachodnia Europa,

- W dorzeczu Dunaju, Renu, Łaby, Wezery, Menu ( wskaż na mapie Europy),

- nad Morzem …………………… i ………………………………

-częściowo na Półwyspie……………………………….

- sąsiedzi Niemiec to:  ( wypisz ze stolicami): Dania- Kopenhaga, ………………………………………………………………………..

(Zapoznaj się z metryczka kraju- str.130- nie przepisuj)

3. Niemcy składają się z 16 krajów związkowych zwanych landami.  ( mapa str. 133 podr.).

4. Znaczenie górnictwa, którego podstawą były i są  bogate złoża węgla kamiennego, brunatnego, rud metali: cynku, ołowiu  staje się coraz mniejsze. Dzieje się to kosztem rozwoju przemysłu przetwórczego ( np. elektronicznego).

5. Największym okręgiem przemysłowym w  Niemczech i Europie Zachodniej  było Zagłębie Ruhry, położone w landzie o nazwie Nadrenia Północna –Westfalia nad rzeką Ruhrą ( mapa str. 133- zobacz  leżą tu miasta i zakłady przemysłowe.)

Przeczytaj tekst str.132 – dolny akapit-oraz str 134…… do … …… „Co powstało w miejsce…………….”

6. Na miejscu kopalń  powstały zakłady produkcyjne  wytwarzające:( napisz, co ?-  podr.str.134)

7. Znane firmy niemieckie: ( wypisz str.132)………………………

8. Miasta w Nadrenii Północnej Westfalii  ( Zagłębiu  Ruhry): Duisburg, Kolonia, Dϋsseldorf, Bochum, Essen ,Dortmund, Bonn, Wuppertal           ( wskaż na mapie)

9. Pojęcie „rekultywacja”- ( przeczytaj wyjaśnienie w słowniczku str.183 podręcznik- nie przepisuj oraz str.134 podr.)

10. W ramach tzw. sektora kreatywnego organizuje się: ( wypisz na podstawie tekstu str.135 podr.).:

-……………………..

11. Atrakcje turystyczne Niemiec   ( wypisz na podstawie  tekstu  str.136-137) :………………………

Zeszyt ćw. str.82-84- Nic nie wysyłaj!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Praca długoterminowa- do końca maja 2020r.: Walory turystyczne Europy Południowej- prezentacje. 

Wasze  zadanie,  będzie polegało na sporządzeniu  prezentacji  na temat atrakcji turystycznych państw Europy Południowej ,  które  Wam podałam  w  notatce. Trzeba będzie wybrać   po jednym z każdego państwa, czasami dwa i opisać zabytek  oraz umieścić zdjęci e( może być też więcej niż jedno zdjęcie) . Będę oceniała nie tylko dobór zdjęcia , ale przede wszystkim opis, który ma być bogaty w treść ,ale nie za długi. W opisie  mają znaleźć się najistotniejsze informacje o zabytku np. Bazylika Św. Piotra- gdzie, kiedy zbudowana, skąd taka nazwa, co ciekawego w wyglądzie, co odbywa się na placu przed nią w każdą niedzielę, kto pokazuje się wtedy w jednym z jej okiem? I inne ciekawostki. Musicie najpierw  znaleźć w Internecie  opis, wyrzucić z niego niepotrzebne i zbyt długie treści,  wkleić zdjęcie. Zróbcie to w  Microsoft Power Point . Jeżeli ktoś nie potrafi robić prezentacji ,niech to zapisze w  Microsoft Office Word  ( tzn. skopiowany lub napisany tekst- pod spodem ilustracja. Zróbcie tak jak Wam wygodniej. W każdym bądź razie  - to jest wasze kolejne zadanie do końca maja. Na ocenę. Prześlijcie na mój adres.

Południowa Europa  jest piękna - w tym roku pewnie odwiedzi  ją  niewiele  osób, ale jest Internet za pośrednictwem którego możecie zobaczyć jej atrakcje. Miłych wrażeń w podróżach po pięknej Europie Południowej!

Matematyka:

Poniedziałek 4.05 (2 lekcje), Wtorek 5.05, Czwartek 7.05 

Temat: Objętość prostopadłościanu.

Celem lekcji jest poznanie jednostek objętości i sposobu obliczania objętości prostopadłościanu.

Na początek obejrzyj film na stronie

Następnie zapoznaj się z informacjami w podręczniku na stronie 221-225. Zwróć uwagę, że objętość prostopadłościanu obliczamy mnożąc jego długość, szerokość i wysokość. Rozwiąż w zeszycie zadanie 1-20 ze strony 225-227.

Poniedziałek 4.05 (zajęcia dodatkowe) 
Temat: Klasyfikacja czworokątów.
Celem lekcji jest dokonanie podziału czworokątów.

Na początek obejrzyj film na stronie: https://www.youtube.com/watch?v=Y8DX_eqZmAg

Zwróć uwagę na własności poznanych czworokątów.

Rozwiąż zadanie:

  1. Narysuj czworokąt, który nie jest trapezem.
  2. Podaj przykłady czworokątów, w których przekątne są:
  • równe,
  • dzielą się na połowy,
  • przecinają się pod kątem prostym,
  • przecinają się pod kątem prostym i dzielą się na polowy.

Technika:

Temat: Instalacja gazowa.

  1. Zagadnienia z podręcznika ze str. 205 – 209.
  2. Należy wykonać notatkę z tego zakresu.
  3. Należy zwrócić uwagę na: ,,Podstawowe zasady bezpiecznego korzystania z urządzeń domowych”.

Praca do wykonania – Kotylion z barwami narodowymi - zdjęcie przesłane na maila lub fb.

Historia:

Temat: Polska w XVIII w. Powtórzenie.

  1. Powtórzenie obowiązuje od str.170 do 197 z podręcznika.
  2. W trakcie zajęć przez Messenger będę odpytywać z tematów z tego rozdziału.
  3. Zagadnienia do powtórzenia:

- Rzeczpospolita w okresie kryzysu – czasy saskie,

- ostatnia wola elekcja i I rozbiór Rzeczypospolitej,

- reformy stanisławowskie,

- Sejm Wielki i Konstytucja 3 Maja,

- II rozbiór Rzeczypospolitej,

- powstanie kościuszkowskie i III rozbiór Polski

daty:

- 1700 – 1721 –

- 1717 –

- 1764 –

- 1772 –

- 1773 –

- 1788 – 1792 –

-  1791 –

-  1793 –

- 1794 –

- 1795 -

Temat: Sprawdzian wiadomości.

  1. Sprawdzian będzie przesłany na pocztę lub na fb, należy go odesłać tego samego dnia na fb lub pocztę nauczyciela.
  2. Odpowiedzi można udzielać w zeszycie przedmiotowym numerując pytania lub na kartce.

Język polski:

05.04.2020 r. Temat: O postaciach Polaków wyrażających szacunek do Ojczyzny?

  1. Przeczytać wiersz Antoniego  Słonimskiego ze str. 266 z podręcznika.
  2. Notatka

Tematem wiesza są rozważania na temat ojczystego kraju. Osobą mówiącą w wierszu jest ojciec, który kieruje swoje słowa do syna. Opowiada mu o Polsce: ,,Pytasz się synu, gdzie jest i jaka?” Formy czasowników również o tym mówią: pytasz, znajdziesz. Jest to 2 os. liczby pojedynczej. Sytuacja liryczna wiersza jest następująca – syn pyta ojca o Polskę, ten mu o niej opowiada. Czyni to w sposób inny niż nauczyciele. Według niego najlepiej o Polsce opowie:

 - ,,krzak bzu kwitnący”,

- ,,śpiew słowików”,

- ,,księzyca pełnia”,

-  ,,mgła nad łąką”,

- ,,liści zapach”.

Ojciec ukazuje dziecku zupełnie inne elementy krajobrazu, najbliższego otoczenia, czyli to co jest mu znane od najmłodszych lat. Tworzy w ten sposób nastrój tajemniczy i romantyczny. Związku, więzi z krajem ojczystym nie da się wytłumaczyć, ani opisać. Polska jest w sercu Polaków, tych którzy o nią walczyli, pracowali dla niej, Są z nią związani przez pokolenia. Jest też przesłaniem dla następnej generacji, aby troszczyli się o swój kraj, bo nic nie jest dane raz na zawsze. Wiersz jest zbudowany z czterech zwrotek. Każda zwrotka ma cztery wersy. W każdym wersie jest 10 sylab. Jest to utwór sylabiczny. Wyrazy rymujące się są wielosylabowe.

  1. Należy odszukać rymy i epitety i wpisać do zesyztu.
  2. Praca: ,,Nasze powinności wobec Ojczyzny”.

06.05.2020 r. Temat: Sprawdzian wiadomości.

  1. Sprawdzian będzie przesłany na meila lub na fb.
  2. Proszę napisać i tego samego dnia odesłać.

06.05.2020 r. Temat: Jest taki statek, co zwie się ,,Purpura”, jest taki port, co Polska się zowie.

  1. Należy przeczytać tekst z podrecznika, str. 268 – 270.
  2. Odszukać w tekście wyrażenia odnoszące się do okretu i jego potęgi.
  3. Jak zachowywali się marynarze? Co zaniedbali.
  4. Jak wyglądał statek po wielu latach żeglugi?
  5. Przypomnij wydarzenia z historii Polski, które zaważyły na losie naszego kraju.
  6. Co łączy ten utwór z legendą?
  7. Sformułuj zasady, którymi powinien się kierować Polak wobec swej ojczyzny i zapisz je w zeszycie przedmiotowym.

07.05.2020 r. Temat: Kraina języka. Wykrzyknik. 

  1. Powtórzenie wiadomości o nieodmiennych częściach mowy.
  2.  Notatka:

Wykrzyknik to część mowy, której zdaniem jest przede wszystkim wyrażanie emocji, radości, smutku, gniewu, zdziwienia, np: ach, och, o, ojejku, aha, ha, ej, oj. Niektóre z nich mają formę stałych związków wyrazowych, np. tam do licha, o matko.

Wykrzykników  można też używać do zwracania się do odbiorcy lub do zwrócania na siebie uwagi, np: Cześć, Stop, Uwaga, Halo, Hej.

Wykrzyknikami są też wyrazy dźwiękonaśladowcze będące zapisem okrzyków, dźwięków lub odgłosów przyrody, np. hop, bęc, chlup, skrzyp, szur, ciach, bach.

  1. W oparciu o te wiadomości należy wskazać wykrzykniki w podanym tekscie – 3/272 - podręcznik.
  2. Zapisanie wiadomości ,,zapamiętaj” – str.272.
  3. Wykonanie ćwiczeń z tego tematu w zeszycie ćwiczeń.

08.05.2020 r. Temat: Kraina języka. Partykuła.

  1. Partykuła – notatka.

Partykuła to nieodmienna część mowy i niesamodzielna, która informuje o stosunku nadawcy do treści wypowiedzi lub zmienia przekazywaną intencję, np. nie, naprawdę, by, oczywiście, blisko (np. blisko 300 zostało zebranych na cele dobroczynne), niestety, wcale, widocznie (np. widocznie nie udało się zorganizować wyjazdu), rzeczywiście, nich, że, czy. Partykuły często łączą się z innymi częściami mowy, modyfikując ich znaczenie, np. połączone z czasownikami, tworzą różne tryby (np. czyta – niech czyta, śpiewają – niech śpiewają) albo wprowadzają przeczenie ( np. umiem – nie umiem).

Do często używanych partykuł należą także: tylko, owszem, choćby, niespełna, bynajmniej, co prawda, ledwie.

  1. Należy wykonać ćwiczenie – 8, 9, 10, 11 str. 274.
  2. Wykonać zadania z tego zakresu tematycznego w zeszycie ćwiczeń.

Biologia:

Temat: Ptaki – tryb życia i wędrówki. (temat od strony 122 podręcznik).

Głównym celem dzisiejszej lekcji jest dokończenie tematu z ubiegłego tygodnia. 

Wymagania do lekcji:

  1.  Pojęcia z tematu: toki ptaków, zwierzęta jajorodne (=jajorodność); zapłodnienie wewnętrzne; ptaki gniazdowniki; ptaki zagniazdowniki (oraz znać przykłady gatunków gniazdowników i zagniazdowników);
  2.   Wymienić charakterystyczne cechy rozmnażania się u ptaków;
  3.  Budowa jaj ptaków (patrz str. 123 podr.);
  4.   Wymienić minimum 5 gatunki ptaków odbywających sezonowe wędrówki związane ze zmianą pór roku.

Notatka do lekcji:

Ad. 2.:

Cechy rozrodu u ptaków:

- są to zwierzęta jajorodne – co oznacza że rozwój zarodków ptaków zachodzi w jajach ;

- występuje u nich zapłodnienie wewnętrzne;

- wiele gatunków ptaków odbywa specjalne zaloty nazywane tokami

- wiele gatunków ptaków buduje gniazda służące do wysiadywania jajek a później – jako kryjówki dla małych piskląt 

Praca domowa pisemna:

- Wykonać pisemnie punkt nr 3 i 4 podane do lekcji. Podpowiedź: dobrym rozwiązaniem punktu nr. 3 może być przerysowanie i podpisanie elementów schematu jajka ptasiego ze strony 123 podręcznik;

- Praca domowa dla osób szczególnie zainteresowanych tematem: wykonać pisemnie  ćwiczenie 1/ 124 str.

Temat: Przegląd i znaczenie ptaków. (temat od strony 125 podręcznik).

Wymagania do lekcji:

  1. Dlaczego ptaki różnią się wyglądem?
  2. Umieć wymienić minimum 4 różne tryby życia ptaków oraz podać po 2 przystosowania do danego sposobu życia/ lub przystosowania do określonego rodzaju pokarmu (przykładowe tryby życia ptaków to np.: ptaki ziarnojady, ptaki drapieżne, ptaki „brodzące”, ptaki pływające, ptaki padlinożerne itp…)
  3.  Wymienić po 2 gatunki ptaków do każdego z poznanych w punkcie nr 2 sposobów (trybów) życia.
  4. Podać minimum po 3 funkcje ptaków w przyrodzie i 3 w życiu człowieka.
  5. Umieć wskazać (wymienić) minimum 3 główne zagrożenia dla ptaków ze strony człowieka.

Praca domowa pisemna:

- Pisemnie wykonać punkt nr 2, punkt nr 3  i punkt nr 5 podane do lekcji.            

Uwaga: Punkt nr 2 i 3 proponuję wykonać poprzez zrobienie tabelki. Wzór tabelki podaję poniżej:

Rodzaj trybu życia ptaków:

Przystosowania do danego trybu życia:

Przykłady gatunków ptaków:

  1. Ptaki ziarnojady

- bardzo krótki, zaostrzony dziób,

- połykanie przez tą grupę ptaków kamyków – ułatwiających rozdrabnianie ziaren w żołądku

-wróble

- kury

 

  1. Ptaki drapieżne

 

 

  1. Ptaki pływające

 

 

  1. Ptaki padlinożerne

 

 

Klasa VII

Chemia:

Materiały wysłane na messengera.

Fizyka:

Materiały wysłane na messengera.

Informatyka:

Kontakt mailowy z nauczycielem.

Języka angielski: 

Lekcje on-line według harmonogramu wysłanego przez nauczyciela.

Język rosyjski:

Indywidualny kontakt z nauczycielem.

Geografia:

7.05.20202 Temat: Zanieczyszczenie środowiska przyrodniczego.

Główne cele lekcji w postaci wymagań edukacyjnych( nie przepisuj):

Uczeń:

- wymienia źródła zanieczyszczeń,

- Charakteryzuje stan środowiska przyrodniczego Polski,

-omawia różne rodzaje zanieczyszczeń i ich wpływ na środowisko przyrodnicze,

-omawia na podstawie schematu przyczyny emisji gazów cieplarnianych i powstawania kwaśnych opadów,

-analizuje stan zanieczyszczenia wód śródlądowych na podstawie mapy tematycznej,

Do zeszytu:  1. Wymień rodzaje zanieczyszczeń i podaj ich przykłady. Zeszyt ćwiczeń –str.102-103

8.05.2020 Lekcja powtórzeniowa –„Usługi i zanieczyszczenie środowiska przyrodniczego Polski.”

Zeszyt ćw. str100-101, podr. 162-str. do zeszytu.

Matematyka:

Poniedziałek 4.05 i Wtorek 5.05 i Środa 6.05 (2 lekcje) 
Temat: Odczytywanie i przedstawianie danych statystycznych za pomocą tabel i diagramów.

Celem lekcji jest odczytywanie informacji z tabel i diagramów.

Na początek obejrzyj film na stronie: https://www.youtube.com/watch?v=msyy-WTr7Fc

Następnie zapoznaj się z informacjami w podręczniku na stronie 192-198. Zwróć uwagę, że informacje mogą być przedstawione na różnych diagramach. Rozwiąż w zeszycie zadania 1 – 19 ze strony 193-200.

Historia:

Temat: Niemcy pod władzą Hitlera.

  1. Temat z podręcznika ze stron 193 – 197.
  2. W listopadze 1918 r. zdetronizowano cesarza Wilhelma II. Na mocy uchwalonej konstytucji Niemcy stały się republiką. Od miejsca obrad parlamentu i uchwalenia konstytucji Niemcy lat 1919 – 1933 określa się mianem Republiki Weimarskiej.

W tym kraju po roku 1918 powstało wiele partii politycznych. Na czoło wysunęła się utworzona w 1920 r. Narodowosocjalistyczna Niemiecka Partia Robotników (NSDAP). Jej przywódcą był Adolf Hitler. Ideologię Hitlera nazywano nazizmem. Dysponował bojówkami, które były nazywane Oddziałami Szturmowymi. Powstały też elitarne Oddziały Szturmowe (SS).  W 1923 r. Hitler zorganizował pucz. Za co został skazany na więzienie. Tam napisał ,,Main Kampf”, w tym utworze przedstawił główne założenia nazizmu. W okresie kryzysu poparcie dla NSDAP rosło. 30 stycznia 1933 r. Hitler został kanclerzem Niemiec. Rozprawił się z przeciwnikami, była to tzw. ,,noc długich noży”. Po śmierci prezydenta w 1934 r. przejął jego obowiązki. Niemcy stały się państwem totalitarnym, gdzie postach budziła tajna policja – Gestapo. Rząd organizował wiele inwestycji publicznych. Ludzie znajdowali pracę w przemyśle ciężkim i zbrojeniowym. Został też wprowadzony od roku 1936 obowiązek powszechnej służby wojskowej.

  1. Praca domowa – ćw. 2 i 3 str. 197 z podręcznika. Pracę zapisać  w zeszycie przedmiotowym.
  2. Ten temat należy uzupełnić w zeszycie ćwiczeń.

Temat: Świat u progu wojny.

  1. Temat z podręcznika ze stron 198 – 203.
  2. Notatka

W 1922 w Rapallo Rosja komunistyczna i Niemcy  zawarli  układ. W 1925 r. w Locarno odbyła się konferencja. Uchwalono traktaty lokarneńskie. Ich częścią był pakt reński, który gwarantował niemiecko – francuską i niemiecko – belgijską granice. Nie powstała natomiast gwarancja granic między Niemcami i Polską i Czechosłowacją. W 1933 r. Niemcy i Japonia wystąpiły z Ligi Narodów, w 1937 r. dokonały tego Włochy. Japonia w 1931 r. zajęła bogatą w surowce naturalne Mandżurię. W 1937 r. armia japońska zajęła znaczne obszary Chin. W marcu 1936 r. armia niemiecka wkroczyła do Nadrenii. W latach 1936 – 1939 przez Hiszpanię przetoczyła się wojna domowa.  Starły się dwa ugrupowania – Front Ludowy i Front Narodowy. Ostatecznie przewagę odniosły wojska gen. Franco, który reprezentował Front Narodowy. W 1936 r. Niemcy i Włochy zacisnęły współpracę i podpisały traktat o przyjaźni zwany osią Rzym – Berlin.  Później do tego paktu przystąpiła Japonia. W marcu 1938 r. wojska niemieckie wkroczyły do Austrii. W następnym miesiącu Austria została włączona w granice państwa niemieckiego. Niemcy też dokonały wcielenia Kraju Sudeckiego, przyłączenie nastąpiło na mocy traktatu monachijskiego.

  1. Ten sam temat uzupełnić w zeszycie ćwiczeń.
  2. Praca domowa - ,,Wskaż przyczyny zaangażowania się poszczególnych krajów europejskich w wojnę domową w Hiszpanii”. Wykonać w zeszycie przedmiotowym.
  3. W trakcie zajęć przez Messenger mogę poprosić o odczytanie pracy domowej i omówienie aktualnego tematu z historii. Należy zatem na bieżąco przygotowywać się do zajęć.

Język polski:

04.05.2020 r. Temat: Ocalić od zapomnienia. Antoni Słonimski ,,Elegia miasteczek żydowskich”.

  1. Należy przeczytać utwór ze stron 284 – 285 z podręcznika.
  2. Należy określić adresata utworu.
  3. Wyszukać słowa, w których autor zwraca się do niego bezpośrednio i zapisać je w zeszycie.
  4. Określić, jaki obraz życia w przedwojennym żydowskim miasteczku wyłania się z wiersza. Określ atmosferę tam panującą.
  5. Wskaż pozytywne i negatywne skutki współistnienia wielu kultur.
  6. Na który moment tragicznej historii poeta zwrócił uwagę.
  7. Określ nastrój wiersza Antoniego Słonimskiego i wskaż środki językowe, które go budują.

04.05.2020 r., 06.05.2020 r. Temat: Słońce też tu nie świeci... Sprawdź się. Powtórzenie wiadomości.

  1. Odczytanie tekstu z podręcznika ze stron 288 – 290
  2. Należy określić narratora przeczytanego fragmentu powieści.
  3. Podać miejsce i czas akcji.
  4. Trzema imiesłowami przymiotnikowymi określ warunki życia ludzi przedstawione w tym fragmencie powieści.
  5. Określ uczucia towarzyszące na co dzień mieszkańcom getta.
  6. Wyjaśnij, jak rozumiesz stwierdzenie: ,,w getcie nie było por roku”.
  7. Wymień znaki dawnej szczęśliwej przeszłości bohaterki.
  8. W jaki sposób bohaterka próbuje pokonać strach?
  9. W dłuższej formie wypowiedzi opisz sytuację wyrywania miski z jedzeniem.
  10. Paplo Picasso w swoim dziele ,,Guernica” nawiązał do tragicznego zdarzenia z wojny domowej w Hiszpanii. Odpowiedz na pytania 12, 13, 14, 15 str. 290.

Zajęcia dodatkowe  z języka polskiego:

Rozprawka ,,Który przedmiot nauki szkolnej mnie interesuje i dlaczego?”

07.05.2020 r. Temat: Praca klasowa.

  1. Zakres tematyczny rozdział ,,Cenić wolność” str. 252 – 291.
  2. Sprawdzian będzie przesłany na maila lub na fb.
  3. W tym samym dniu należy go odesłać na fb lub pocztę.

08.05.2020 r. Temat: A teraz – działamy!

1. Ze str. 292 należy wybrać jeden zakres tematyczny i przesłać na maila zdjęcia swojej pracy.

2. Jeżeli ten zakres jest zbyt trudny do realizacji, to można napisać referat ,, Straty i zniszczenia wojenne Polski”.

Biologia:

Temat: Ucho - narząd słuchu i równowagi.

Celem dzisiejszej lekcji jest omówienie nowego tematu.

Wymagania do lekcji:

1. Podział ucha na trzy części: ucho zewnętrzne, ucho środkowe, ucho wewnętrzne.

2a. Umieć wymienić elementy z których zbudowana jest każda część ucha.

2b. Znać rolę poszczególnych części ucha: małżowina uszna, kanał słuchowy; błona bębenkowa; kostki słuchowe; ślimak ucha; kanały półkuliste.

3. Wyjaśnić w jaki sposób odbywa się odbieranie dźwięków przez ucho? (patrz str. 201 podr.)

4. Wyjaśnić jak jest zbudowany i  w jaki sposób działa zmysł równowagi? (patrz str. 202 podr.)

Ad. 4. Zmysł równowagi jest zbudowany z trzech kanałów półkulistych. Każdy z tych trzech kanałów jest położony w innej płaszczyźnie, co powoduje że zależnie od naszego położenia ciała - przynajmniej jeden z kanałów rejestruje w jakiej pozycji nasze ciało się znajduje. Każdy kanał wyposażony jest  w specjalne rzęski rejestrujące / odbierające ruch płynu wypełniającego kanały. Zmiana położenia ciała wywołuje wychylenie rzęsek w określonym kierunku przynajmniej w jednym kanale. Szybkość poruszania się płynu i rzęsek informuje mózg o tempie i kierunku naszego ruchu.

Praca domowa pisemna:

- Przerysować do zeszytów i podpisać elementy budowy ucha - można to wykonać identycznie jak na schemacie budowy ucha ze str. 200 podręcznik.

- Uczniowie szczególnie zainteresowani - wykonać pisemnie notatkę do punktu nr. 3 podanego do lekcji. 

UWAGA: Poniżej zamieszczam także link dotyczący punktu ad. 3 dzisiejszej lekcji. Znajdujący się pod tym linkiem materiał z pewnością pomoże Wam zrozumieć zasadę odbierania bodźców słuchowych przez ucho.

https://www.youtube.com/watch?v=ZkHO2ha7vLk Film jest zrealizowany w języku angielskim, więc proszę podczas odtwarzania włączcie w odtwarzaczu opcję polskich napisów !!!

Temat: Higiena oka i ucha.

Wymagania do lekcji:

1. Wymienić minimum dwie zasady dbałości o narząd wzroku i dwie zasady dbałości o narząd słuchu (higiena oczu, higiena uszu);

2. Umieć wymienić nazwy minimum trzech wad wzroku i opisać na czym polega każda z tych wad i jakie są sposoby ich niwelowania/ korekcji;

3. Umieć wymienić nazwy minimum trzech chorób wzroku i opisać objawy i  przyczyny każdej z tych chorób;

4. Wymienić przykłady niewłaściwych zachowań zagrażających naszemu słuchowi. Na czym polega głuchota i jakie są jej przyczyny?

Ad. 1:

Zasady dbałości o narząd wzroku:

- unikać patrzenia na źródło bardzo silnego światła;

- odpowiednio oświetlić miejsce swojej pracy - szczególnie w przypadku pracy biurowej;

- unikać przesilania narządu wzroku – np. poprzez długotrwałe, wielogodzinne czytanie tekstu lub patrzenie w ekran monitora, lub telewizora. Wzrok wymaga ćwiczenia - czyli na przemian patrzymy na przedmioty znajdujące się w pobliżu nas a następnie na przedmioty znacznie od nas oddalone.

- Unikać przebywania w silnie zapylonych miejscach (silne zapyleni może łatwo doprowadzić do zapalenia spojówek) 

Zasady dbałości o narząd słuchu:

- Unikać długotrwałego przebywania w miejscach o bardzo dużym natężeniu dźwięku;

- Unikać bardzo głośnego słuchania muzyki (zwłaszcza poprzez słuchawki);

- Dbać o higienę uszu;

- Nie wystawiać uszu na działanie silnego wiatru (grozi to ryzykiem zapalenia ucha !!!)

Praca domowa pisemna:

- Wykonać pisemnie notatkę do punktu nr 3 podanego do lekcji;

- Wykonać pisemnie notatkę do ad. 2 - poprzez przerysowanie do zeszytów schematu daleko i krótkowzroczności (można to wykonać np. w sposób przedstawiony na schemacie ze strony 203 podr.)

- Praca pisemna dla uczniów szczególnie zainteresowanych: Wyjaśnić na czym polega astygmatyzm, i jakie są jego objawy oraz przedstawić sposoby korygowania astygmatyzmu.  

UWAGA: Do środy (06.05.2020), proszę przesłać zdjęcia ostatnich dwóch tematów (to jest: tematu z dnia 30. 04. 2020r) ze swoich zeszytów wraz z notatkami i pracami domowymi. Na każdej stronie zeszytu (dotyczy to tylko ostatnich dwóch lekcji biologii) proszę wpisać przy użyciu długopisu swoje imię i nazwisko (każda strona w zeszycie musi po prostu być podpisana długopisem). Zdjęcia należy przesłać w formie załącznika na adres: pocztaklasy_1@wp.pl.

W treści wiadomości proszę wpisać: Biologia, klasa VII Konopki oraz swoje imię i nazwisko.

Praca jest na ocenę…

Temat: Zmysły powonienia, smaku i dotyku.

Wymagania do lekcji:

1. Jaką rolę pełnią:

- zmysł powonienia (= węchu);

- zmysł smaku;

- zmysł dotyku;

2. Budowa i rola zmysłu powonienia (węchu). Jaka jest rola komórek węchowych w odbieraniu wrażeń węchowych? Gdzie znajdują się komórki węchowe?

3. Budowa i rola zmysłu smaku. Jaka jest rola kubków smakowych i komórek smakowych w odbieraniu wrażeń smakowych? 

4*. Omówić budowę języka.

5. Wyjaśnić na czym polega współpraca zmysłów węchu i smaku?

6. Omówić budowę i rolę zmysłu dotyku

Ad2, Głównym elementem narządu węchu są komórki węchowe w jamie nosowej. Cząsteczki związków chemicznych dostających się do nosa pobudzają komórki węchowe - a te wysyłają impulsy nerwowe do ośrodka węchu w mózgu. Tam odbywa się analiza odebranych z komórek węchowych impulsów. Komórki węchowe są bardzo czułe - nawet minimalna ilość substancji chemicznej w powietrzu zostanie przez nie wykryta, doprowadzając je do stanu pobudzenia.

Ad. 3. Głównym elementem narządu smaku są komórki smakowe zlokalizowane w tzw. kubkach smakowych brodawek języka. Istnieje kilka typów komórek samkowych - każda rozpoznaje tylko jeden - ściśle określony smak. Podobnie jak w przypadku komórek węchowych nosa, również w przypadku komórek smakowych - po ich pobudzeniu przez określone substancje smakowe pokarmu, pobudzone komórki smakowe wysyłają impulsy nerwowe do ośrodków smakowych mózgu a tam dochodzi do tworzenia określonych wrażeń smakowych.

Aby lepiej zrozumieć te procesy, polecam też wszystkim zapoznanie się z następującymi materiałami dostępnymi w Internecie:

Śmieszny i ciekawy filmik: Węch i smak:

https://www.youtube.com/watch?v=XOdIA6JS8j8

Czy nos czuje smak?

https://www.youtube.com/watch?v=fzvMWvk5Dmc

Na czym polegają zjawiska dźwiękowe?

https://www.youtube.com/watch?v=p-57BqsuEVU

Praca domowa pisemna:

1. Odpowiedzieć pisemnie na pkt 5 tematu;

2. Ćwiczenie 1/ 210 str. podr;

3. Zadanie pisemne dla osób szczególnie zainteresowanych tematem: Ćwiczenie 4/ 210 str.

 

Klasa VIII

Chemia:

Materiały wysłane na messengera.

Fizyka:

Materiały wysłane na messengera.

Informatyka:

Kontakt mailowy z nauczycielem.

Języka angielski: 

Lekcje on-line według harmonogramu wysłanego przez nauczyciela.

Geografia:

Temat: Kanada- środowisko przyrodnicze i rolnictwo.

Notatka do zeszytu:

1. Metryczka – nie przepisuj (zapoznać się) podr. str. 132
2. Cechy położenia geograficznego:
- północna Ameryka Pn.
- Sąsiaduje z ..............
- największe wyspy; (wypisać 10):..........
- najdłuższe rzeki: Mackenzie, Rzeka św. Wawrzyńca, Ottawa
-Oblewające oceany:............. i zatoki.................
- największe jeziora: (7)........................

3. Strefa klimatyczna i typy klimatu:
a. s. okołobiegunowa- klimat polarny i subpolarny:  tundra i pustynia lodowa np. na ...............
b. s. umiarkowana- klimat umiarkowany chłodny-  tajga,
  klimat  umiarkowany ciepły- lasy mieszane,
  klimat umiarkowany ciepły kontynentalny- preria( stepy).

4. Ukształtowanie powierzchni ma układ południkowy:
a. wypisz krainy geograficzne Kanady:................,
b. podaj , jak ukształtowanie powierzchni wpływa na klimat Kanady( podr. str.134 -pierwsza kolumna po lewej):

5. Kanadę oblewają prądy morskie- ( schemat-str.134- nie rysujcie)
a. na wschodzie-....................... , które powodują......
b. na zachodzie-......................... , które powodują....

6. Cyrkulacja powietrza w Kanadzie zima i latem(Przeczytajcie uważnie str. 135 - nic nie przepisujcie

7.Zasięg lasów we wschodniej i zachodniej Kanadzie.

9. Rolnictwo i jego cechy.

8. Surowce, przemysł i handel Kanady

Chętnym wrażeń polecam film: https://www.youtube.com/watch?v=ZIB71AAokms- Alaska i Kanada 10 największych atrakcji.

Zeszyt ćw. str. 63-65

Matematyka:

Poniedziałek 4.05 i Wtorek 5.05

Temat: Symetralna odcinka.

Celem lekcji jest poznanie symetralnej odcinka i jej własności.

Na początek obejrzyj film na stronie: https://www.youtube.com/watch?v=zUgNLiSU-EU

Następnie zapoznaj się z informacjami w podręczniku na stronie 250-253. Zwróć uwagę, że symetralna odcinka dzieli go na połowy i jest do niego prostopadła. Rozwiąż zadania 1- 8 ze strony 253-254.

Środa 6.05 (2 lekcje)

Temat: Dwusieczna kąta.

Celem lekcji jest poznanie dwusiecznej kąta i jej własności.

Na początek obejrzyj film na stronie: https://www.youtube.com/watch?v=kKOnyL9pBzY&t=278s

Następnie zapoznaj się z informacjami w podręczniku na stronie 254-257. Zwróć uwagę, że dwusieczna kąta dzieli go na połowy. Rozwiąż  zadanie 12-18, 20, 22 ze strony 255-257.

Wiedza o społeczeństwie:

Temat: Sprawdzian wiadomości.

  1. Sprawdzian wiadomości należy napisać i przesłać na pocztę.

Temat: Jak kształtowały się prawa człowieka.

  1. Temat z podręcznika ze str. 178 – 181.

- Źródła praw człowieka,

- Prawa człowieka – przyrodzone, niezbywalne, powszechne, nienaruszalne,

- krótkie kalendarium praw człowieka,

- prawa człowieka zapisane w dokumentach,

- należy też zwrócić uwagę na Preambułę Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka.

  1.    Zadanie domowe: ćwiczenie 4 str. 181.

Edukacja dla bezpieczeństwa:

Temat: Ostrzeganie i alarmowanie ludności o zagrożeniach.

  1. Obowiązuje zakres tematyczny od str. 124 do 130.
  2. Zagadnienia:

- Ostrzeganie i alarmowanie, również pojęcia - ,,ostrzeganie” i ,,alarmowanie”,

- rodzaje alarmów i urządzeń do ich ogłaszania,

- zapoznać się z zasadami postępowania w razie zagrożenia str. 125.

- sposoby ogłoszenia i odwołania alarmu,

- komunikaty ostrzegawcze w środkach masowego przekazu,

- zasady zachowania się po odwołaniu alarmu,

- zasady postępowania po ogłoszeniu alarmu w szkole,

  1. Zapisanie notatki w zeszycie przedmiotowym.

Historia:

Temat: Omówienie pracy klasowej.

Temat: Kryzys wewnętrzny ZSRR.

1. Temat z podręcznika ze str. 200 – 203.

2. Na przełomie lat 70/80 w ZSRR nastąpił kryzys gospodarczy.

Od 1979 r. ZSRR wspomagał militarnie komunistyczny rząd afgański. Stany Zjednoczone i państwa islamskie wspierały społeczeństwo afgańskie przeciw rządom komunistycznym. Armia Sowiecka poniosła dotkliwe straty w walce z afgańskimi partyzantami. W 1989 r. Afganistan opuściły ostatnie oddziały sowieckie. W tym czasie uległy pogorszeniu relacje USA – ZSRR. Ówczesny prezydent USA Ronald Reagan zwiększył wydatki na rozwój zbrojeń. Dodatkowo Związek Radziecki wspierał ruchy komunistyczne w Ameryce Południowej, w Azji i Afryce. W 1985 r. przywódcą Związku Radzieckiego został Michaił Gorbaczow. Stopniowo postanowił reformować państwo. Nie było to łatwe. Chciał wprowadzić do gospodarki elementy wolnego rynku. Pod hasłem własności zniesiono cenzurę. W 1986 r. doszło do katastrofy w elektrowni w Czarnobylu. Doszło wówczas do poważnego skażenia okolicznych terenów oraz znacznej części Europy. Jej skutki są odczuwane do dzisiaj.

Zadanie domowe 3 str. 203. Ten sam temat należy uzupełnić w zeszycie ćwiczeń.

Język polski:

04.05.2020 r. Temat: Osądzić krzywdy. Czesław Miłosz ,,Który skrzywdziłeś”.

  1. Odczytać wiersz ze str. 314.
  2. Wymienić osoby, o których jest mowa w wierszu.
  3. Kim mogą one być? Podaj cechy ich charakteru.
  4. Komu poeta poświęcił najwięcej uwagi?
  5. O jakich krzywdach wspomina osoba mówiąca w wierszu?
  6. Opisz sytuację, w jakiej znajduje się człowiek pokrzywdzony.
  7. Kto jest adresatem utworu?
  8. Kim może być podmiot liryczny? Jak odnosi się do wymienionych w wierszu postaci?
  9. Jakich wartości broni poeta?
  10. Przeczytaj fragment Deklaracji praw człowieka  z  10 grudnia  1948 r. ogłoszonej przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych. Podręcznik str. 316 – 317. Wypisz słowa, które wydają ci się najważniejsze.

04.05.2020 r. Temat: To nie sny są szalone, szalona jest jawa. Wisława Szymborska ,,Koniec i początek”.

  1. Należy przeczytać wiersz ze str. 318 z podręcznika.
  2. Należy określić swoje wrażenia po przeczytaniu utworu.
  3. Wypisać wszystkie sformułowania kojarzące się z wojną.
  4. Wymień czynności wykonywane po wojnie.
  5. Wyjaśnij, dlaczego przedstawione w wierszu prace są niefotogeniczne. Z jakiego powodu ,,wszystkie kamery wyjechały już / na inną wojnę”?
  6. Wykonaj ćw. 5 str. 319.
  7. Zaznacz fragmenty mówiące o stosunku ludzi do minionych tragicznych wydarzeń.
  8. Ustal do czego odnosi się tytułowy koniec, a do czego początek w utworze.
  9. Podczas wojen łamane są fundamentalne zasady praw człowieka. Sprawdź, która organizacja międzynarodowa walczy o ich przestrzeganie?
  10. Wykonaj ćw. 12 str. 319.

05.05.2020r. Zajęcia dodatkowe z języka polskiego

Losy ojczyzny dla tych bohaterów były najważniejsze. Rozważ problem, odwołując się do wybranego utworu literackiego. Praca powinna liczyć co najmniej 150 wyrazów.

06.05.2020r. Temat: Gatunki literackie. Infografika.

  1. Podręcznik str. 320 – 321.
  2. Gatunek literacki, odmiana gatunkowa, gatunki epickie, liryczne, dramatyczne, synkretyczne, genealogia.

07- 08.05.2020 r. Temat: Sprawdź się ,,Kamienie krzyczą i słowa...”

1. Należy przeczytać fragment ,,Kwiatów polskich” pt.: ,,Modlitwa” Juliana Tuwima – str. 322 – 323 z podręcznika.

2. Odpowiedzieć pisemnie na pytania  w zeszycie przedmiotowym – 1, 2, 3 , 4, 5, 6, 7, 8,9,10,12 str. 323. Wykonane ćwiczenia należy przesłać na pocztę  n-ela.

Należy przygotować się do sprawdzianu z języka polskiego z rozdziału VI – str – 288 – 323 w podręczniku. Sprawdzian odbędzie się 11.05.2020 r.

Biologia:

Temat: Pasożytnictwo.

Wymagania do tematu:

1. Umieć wyjaśnić na czym polega pasożytnictwo?

2. Umieć wymienić minimum 4 gatunki pasożytów zewnętrznych i 4 gatunki pasożytów wewnętrznych;

3. Umieć podać minimum 3 przystosowania pasożytów do ich trybu życia (patrz str. 107, 108, 109, podręcznik);

4. Umieć podać minimum 2 przystosowania żywicieli (= gospodarzy) do obrony przed pasożytami;

5. Umieć wymienić minimum 3 funkcje pasożytów w przyrodzie i w życiu człowieka.

Ad. 4. Przystosowania żywicieli do obrony przed pasożytami:

- bardzo kwaśne środowisko w żołądku większości ssaków w tym ludzi uniemożliwia przeżycie dla większej części pasożytów, które dostają się do układu pokarmowego wraz z pożywieniem;

- większość zwierząt posiada dosyć grube powłoki ciała, co dla niektórych pasożytów zewnętrznych (np. dla kleszczy) może być utrudnieniem, przeszkodą uniemożliwiającą szybkie "wgryzienie się"

- odruchy obronne zwierząt które są żywicielami – np. odruch drapania, pozwala pozbyć się wielu "niechcianych" pasożytów zewnętrznych takich jak komary, kleszcze. Nie zawsze jest on jednak skuteczny.  

Praca domowa pisemna:

- pisemnie wykonać punkty nr. 2 i 3 podane do tematu;

- dla uczniów chętnych Ćwiczenie 3/ 110 str. podręcznik.

UWAGA: Do środy (06.05.2020), proszę przesłać zdjęcia ostatnich dwóch tematów (to jest: tematu z dnia 30. 04. 2020r oraz z dnia 23.04. 2020) ze swoich zeszytów wraz z notatkami i pracami domowymi. Na każdej stronie zeszytu (dotyczy to tylko ostatnich dwóch lekcji biologii) proszę wpisać przy użyciu długopisu swoje imię i nazwisko (każda strona w zeszycie musi po prostu być podpisana długopisem). Zdjęcia należy przesłać w formie załącznika na adres: pocztaklasy_1@wp.pl.

W treści wiadomości mailowej proszę wpisać: Biologia, klasa VIII Konopki oraz swoje imię i nazwisko.

Praca jest na ocenę…

 

Temat: Nieantagonistyczne zależności między gatunkami.

Wymagania do tematu:

1. Wyjaśnić na czym polegają nieantagonistyczne zależności między gatunkami?

2a. Umieć wymienić trzy rodzaje zależności nieantagonistycznych: mutualizm (=symbioza), protokooperacja; komensalizm.

2b. Umieć wyjaśnić na czym polega każdy z tych trzech rodzajów zależności / współpracy.

3a. Umieć podać po trzy przykłady: mutualizmu; protokooperacji; komensalizmu (patrz str. 112 - 115 podr.)

3b. Opisać na czym polega współpraca gatunków w każdym z podanych przykładów;

4. Wyjaśnij na czym polega różnica między symbiozą (=mutualizmem obligatoryjnym) a protokooperacją?

Ad. 1 Pojęcie: antagonizm - oznacza tyle co przeciwieństwo, wrogość. Natomiast określenie nieantagonistyczny oznacza coś przyjaznego - w naszym temacie lekcji - przyjazne zależności (oddziaływania) między różnymi gatunkami organizmów.

Ad. 2b. Mutualizm (=symbioza) - jest to taki rodzaj współpracy dwóch gatunków, w którym oba gatunki odnoszą korzyści. Jest on niezbędny do przeżycia obu stronom, jeśli jeden z organizmów zostanie pozbawiony partnera - ginie.

Protokooperacja - jest to taki rodzaj współpracy dwóch gatunków, w którym oba gatunki odnoszą korzyści, ale mogą też żyć bez siebie;

Komensalizm - jest to taki rodzaj współpracy dwóch gatunków, w którym jeden z gatunków odnosi korzyści a dla drugiego gatunku taka forma współpracy jest neutralna (tj. nie przynosi mu ani korzyści ani strat).

Praca domowa pisemna:

- Wykonać pisemnie punkt nr 3a i nr 4 podane do lekcji;

Podpowiedź do Ad.3a:

Przykłady mutualizmu (=symbiozy):

- borowik i sosna

- glony  i grzyby (współistniejące w porostach);

- mrówki grzybiarki i grzyby

 

 


© 2024 Społeczno - Oświatowe Stowarzyszenie Pomocy Pokrzywdzonym i Niepełnosprawnym EDUKATOR w Łomży
Organizacja pożytku publicznego działająca "non profit" zarejestrowana w 12 lipca 1999r.


Polityka prywatności i Cookies | Przekaż nam 1,5% Swojego podatku

Szkoła Podstawowa w Konopkach Pokrzywnicy