Szkoła Podstawowa w Żytkiejmach

e-mail: sp.zytkiejmy@sosedukator.pl.
tel. 876159708

Wycieczka klas IV-VIII

W dniach 8–10 czerwca 2022 roku, uczniowie klas IV–VIII Szkoły Podstawowej w Żytkiejmach uczestniczyli w wycieczce zorganizowanej i dofinansowanej w ramach przedsięwzięcia Ministra Edukacji i Nauki pn. „Poznaj Polskę”. W wycieczce wzięło udział 33 uczniów z klas IV, V, VII, VIII oraz 4 opiekunów.

Podczas wycieczki zrealizowano siedem punktów edukacyjnych zawartych w wykazie MEiN dla programu „Poznaj Polskę” oraz pięć punktów, które nie zostały umieszczone w tym wykazie:

1. Lidzbark Warmiński - Zamek Biskupów Warmińskich w Lidzbarku Warmińskim (poz. 614);

2. Frombork – Wieża Radziejowskiego - wieża widokowa;

3. Frombork – Muzeum Mikołaja Kopernika we Fromborku (poz. 608);

4. Frombork – Katedra p.w. Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny i św. Andrzeja Apostoła we Fromborku (poz. 609);

5. Elbląg – historyczny zespół miasta (poz. 607);

6. Szymbark – Centrum Edukacji i Promocji Regionu w Szymbarku;

7. Wieżyca – Wieża widokowa na szczycie Wieżycy;

8. Będomin – Muzeum Hymnu Narodowego, Oddział Muzeum Narodowego w Gdańsku (poz. 458);

9. Skowronki – Kanał żeglugowy Nowy Świat na Mierzei Wiślanej - Przekop Mierzei Wiślanej;

10. Tczew – Muzeum Wisły w Tczewie, Oddział Narodowego Muzeum Morskiego (poz. 499);

11. Tczew – Centrum Konserwacji Wraków Statków, Oddział Narodowego Muzeum Morskiego;

12. Pelplin – zespół pocystersko-katedralny (poz. 492);

Trasa wycieczki:

Dzień 1 Żytkiejmy - Lidzbark Warmiński - Frombork - Elbląg – Stegna.

Dzień 2 Stegna - Szymbark - Wieżyca - Będomin - Skowronki – Stegna.

Dzień 3 Stegna - Tczew - Pelplin – Żytkiejmy.

Wycieczka rozpoczęła się zbiórką i wyjazdem z Żytkiejm 8 czerwca 2022 roku o godzinie 5:15. Po przejechaniu 180 kilometrów dotarliśmy do Lidzbarka Warmińskiego, gdzie młodzież miała okazję podążać za przewodnikiem i zwiedzać należący do najcenniejszych zabytków architektury gotyckiej: Zamek biskupów warmińskich w Lidzbarku Warmińskim. Pracownicy zamku, chcąc zaangażować uczniów i dać im możliwość podsumowania zdobytej wiedzy zorganizowali „Grę zamkową”, która dała okazję na powtórzenie i utrwalenie wiedzy przekazanej przez przewodnika uczniom.

Następnie udaliśmy się 80 km na północny – zachód do Fromborka. Pierwsze kroki skierowaliśmy na molo Mierzei Wiślanej. Następnie, zjedliśmy smaczny obiad w „Domu Kopernika” i po chwili zasłużonego odpoczynku, powędrowaliśmy do niedalekiej Wieży Radziejowskiego, z której roztaczała się przepiękna panorama na port i Zalew Wiślany oraz miasto. Wieża ta stanowi najwyższy punkt Wzgórza Katedralnego we Fromborku i mieliśmy tam okazję podziwiać nie tylko Wahadło Faucolta, ale także wystawy sztuki współczesnej, znajdujące się na wyższych kondygnacjach. Dalej, udaliśmy się do Katedry p.w. Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny i św. Andrzeja Apostoła. Tam, w chłodzie marmuru, słuchaliśmy opowieści przewodnika i mieliśmy okazję zbliżyć się do grobowca Mikołaja Kopernika. Tam też mieliśmy możliwość wysłuchania koncertu na przepięknych, ruchomych barokowych organach. Ostatnim już punktem Wzgórza Katedralnego we Fromborku było Muzeum Mikołaja Kopernika, gdzie mogliśmy poznać bliżej biografię słynnego Polaka, jego zainteresowania, koniugacje rodzinne a także podziwiać malarstwo związane z jego postacią.

Po tak licznych wrażeniach, udaliśmy się do Elbląga, gdzie podziwialiśmy zespół miasta, podczas spaceru po Starówce. Chwilę wytchnienia i krótką przerwę poświęciliśmy na podziwianie Kanału Elbląskiego i architektury terenu.

Zmęczeni ale też szczęśliwi pojechaliśmy do Stegny, gdzie zakwaterowaliśmy się w „Ośrodku Kolonijnym JAGÓDKA”. Po kolacji poszliśmy na spacer nad morzem, gdzie wielu z uczniów pierwszy raz zobaczyło Bałtyk na własne oczy. Po powrocie do ośrodka, przygotowaliśmy się do ciszy nocnej i udaliśmy spać, by nabrać sił na dzień następny.

Dzień drugi rozpoczął się około godziny 7:00. Po porannej toalecie oraz śniadaniu pojechaliśmy do oddalonego o 100 km Szymbarka. W Centrum Edukacji i Promocji Regionu w Szymbarku mieliśmy okazję dotknąć liczącej ponad 46 metrów Najdłuższej Deski Świata, ciętej metodą „moja – twoja” z litego drzewa. Mogliśmy także posiedzieć przy Stole Noblisty, przy którym, jednorazowo może zasiąść 230 osób. Następnie udaliśmy się do Muzeum Gospodarstwa Domowego, gdzie podziwialiśmy eksponaty ciesielskie, rolnicze, kołodziejskie, furmańskie, medyczne i związane z życiem domowym z okresu XVIII wieku aż po wybuch II wojny światowej. Następnym punktem wycieczki, był Dom Sybiraka, czyli drewniany dom przewieziony z Irkucka na Syberii. Wstrząsającym przeżyciem było wejście do modelu sowieckiego łagru, w którym miała także miejsce ekspozycja fotografii Sybiraków. Zdjęć smutnych lecz jak ważnych. Po wyjściu z łagra naszym oczom ukazała się replika lokomotywy i wagonów w jakich ludność Polska była wywożona na Syberię. Ogrom strachu i bólu jakim przepełnione jest to miejsce był niezwykle wyczuwalny. Idąc za przewodnikiem zawędrowaliśmy do Domu Trapera Kaszubskiego z Kanady, gdzie poznawaliśmy historię emigrantów i oglądaliśmy zdjęcia dotyczące ich życia za oceanem. Schodząc do Bunkru Gryfa Pomorskiego mieliśmy okazję przeżyć „prawdziwy” nalot, dzięki specjalnym efektom akustyczno- świetlnym ale też poznać historię tej tajnej organizacji. W Kościele św. Rafała mieliśmy okazję złapać oddech od nawału atrakcji i informacji i opanować swoje wzruszenie. Następnie udaliśmy się do Domu do góry nogami, gdzie spędziliśmy niezapomniane chwile. Wędrując już ku końcowi wycieczki, przewodnik pokazał nam także Największy fortepian świata. Po tylu rozrywkach, poszliśmy na obiad i zasłużoną chwilę wytchnienia.

Z Szymbarku pojechaliśmy do Wieżycy, gdzie w sercu 150-letniego, bukowego lasu wznosi się 35-metrowa wieża, z której rozciąga się przepiękny widok na Wzgórza Szymbarskie i jeziora tzw. Kółka Raduńskiego.

Następnie dojechaliśmy do Muzeum Hymnu Narodowego w Będominie, gdzie w dworku Wybickich poznawaliśmy nie tylko historię rodziny Józefa Wybickiego ale też historię zmian dokonywanych w „Mazurku Dąbrowskiego” jako hymnie narodowym, na przestrzeni lat. Ciekawostką jest ogromny, 5-metrowy pomnik orła, którego skrzydła tworzą stare kosy.

W drodze do miejsca zakwaterowania dojechaliśmy do Skowronek, by zobaczyć Kanał żeglugowy „Nowy Świat” na Mierzei Wiślanej – Przekop Mierzei Wiślanej. Oszałamiający widok infrastruktury wodnej zachwycił wszystkich. Potem zrobiliśmy zakupy żywnościowe i uzupełniwszy zapasy wróciliśmy do ośrodka, gdzie wolny czas pożytkowaliśmy na grze w piłkę, koszykówkę czy odpoczynek. Po kolacji poszliśmy nad morze, które wszystkich urzekło swym spokojem i wyczerpani przygotowaliśmy się do ciszy nocnej i poszliśmy spać.

W trzecim dniu wycieczki, po śniadaniu i wykwaterowaniu pojechaliśmy do Muzeum Wisły w Tczewie. Tam poznawaliśmy historię Wisły jako głównego szlaku spływu i żeglugi mając możliwość obejrzenia zabytków archeologicznych, statków, tradycyjnych narzędzi, łodzi, makiet oraz wielu innych pozwalających poznać tajniki szkutnictwa.

Odwiedziliśmy pobliskie Centrum Konserwacji Wraków Statków w Tczewie, gdzie oglądaliśmy wystawę różnych jednostek pływających z całego świata. Począwszy od tratw z rejonów podzwrotnikowych a kończąc na „Opty” Leonida Teligi. Obok wystawy znajduje się nowoczesna pracownia konserwatorska, którą mogliśmy oglądać z balkonu a przewodnik opowiadała ciekawostki dotyczące pracy konserwatora zabytków. Udzieliła ona też krótkiego instruktażu, w jaki sposób zachowywać się podczas katastrofy wodnej by mieć jak największe szanse przeżycia. Zajęcia te były bardzo pouczające i wartościowe.

W położonym dalej Pelplinie zwiedzaliśmy Bazylikę Katedralną pw. Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny. Mieliśmy okazję obejrzeć tu prospekt barokowych organów bocznych, ołtarze św. Wojciecha i św. Jana Nepomucena, konfesjonały rokokowe i neorokokowe, okna witrażowe z XIX w. Bazylika jest jedną z najwspanialszych i najbardziej monumentalnych budowli sakralnych gotyku ceglanego w Polsce. Dzięki przewodnikowi mieliśmy szansę wejścia na krużganek, zobaczenia pomieszczeń klasztornych i modelu konstrukcji kopuły wieży. Potem idąc za przewodnikiem dotarliśmy do Muzeum Diecezjalnego w Pelplinie, gdzie oglądaliśmy wystawę poświęconą przedmiotom związanym z posługą duszpasterską na przestrzeni wieków jak i malarstwem sakralnym.

Po obiedzie w „Zajeździe Dragon” udaliśmy się w podróż do oddalonego o 350 km domu. Około godziny 21:30 wróciliśmy i zmęczeni lecz z szerokimi uśmiechami rozeszliśmy się do domów.

© 2024 Społeczno - Oświatowe Stowarzyszenie Pomocy Pokrzywdzonym i Niepełnosprawnym EDUKATOR w Łomży
Organizacja pożytku publicznego działająca "non profit" zarejestrowana w 12 lipca 1999r.