Szkoła Podstawowa w Konopkach Pokrzywnicy
SOS Edukator w Łomży

Szkoła Podstawowa w Konopkach Pokrzywnicy

Konopki Pokrzywnica 9, 16-075 Zawady
e-mail: sp.konopkipokrzywnica@sosedukator.pl.
tel. 857140221

Zdalne lekcje 30.03-03.04.2020r.

 

Dodatkowe materiały do pracy z każdego przedmiotu znajdują się na stronie:

https://www.gov.pl/web/zdalnelekcje

Biblioteka

Biblioteka szkolna zachęca do skorzystania z materiałów zgromadzonych na stronach internetowych:

Świetlica

1) Polecamy szereg zabaw aktywizujących, prezentacje, karty pracy i filmy instruktażowe z budowania modeli z klocków Lego:

2) Kolorowanki online:  https://www.kolorowankionline.net/

3) Zajęcia taneczne:  https://www.youtube.com/watch?v=dLV1cdhNYPs

Religia klasy I-III

Temat: Idziemy z Jezusem Drogą Krzyżową.

  • Odprawić z Rodziną Drogę Krzyżową.
  • Narysować ilustrację do wybranej stacji Drogi Krzyżowej.

Zajęcia ortograficzne klasy I-III

2 kwiecień  (czwartek)

Klasa I wykonaj ćwiczenie:    http://learningapps.org/watch?v=xfyb0ff5

Klasa II wykonaj ćwiczenie:   http://learningapps.org/watch?v=b7y17285

Klasa III wykonaj ćwiczenia:  https://learningapps.org/view1072492

                                              http://learningapps.org/watch?v=pa5kp14nv

Oddział przedszkolny- grupa 3,4-latki

Język angielski: https://www.youtube.com/watch?v=S6Ait911Emo

PONIEDZIAŁEK 30.03

3-LATKI   Temat: Pani krowa

1. Kolorowy Start – książka str. 35. Oglądanie zdjęć zwierząt z wiejskiego podwórka. Nazywanie ich z pomocą rodzica. Dzielenie ich nazw na sylaby (rytmicznie) połączone z klaskaniem np. kura – ku-ra, kogut – ko-gut, krowa -  kro-wa, baran – ba-ran, świnia – świ-nia.

2. Zabawa ruchowo-naśladowcza. Dzieci naśladują ruchy i głosy zwierząt np. chód kaczki i głos kaczki itp.

3. Polecam włączyć dla dzieci Domowe przedszkole: https://vod.tvp.pl/video/domowe-przedszkole,co-slychac-na-wsi,45831

4- LATKI  Temat: Psotna świnka

1. Polecam włączyć dla dzieci Domowe przedszkole: https://vod.tvp.pl/video/domowe-przedszkole,co-slychac-na-wsi,45831

2.Kolorowy start – książka str. 48. Oglądanie na obrazku zwierząt na wiejskim podwórku. Wskazywanie tych, które nie powinny się tam znaleźć. Nazywanie pozostałych zwierząt.

3. Zabawa ruchowo-naśladowcza. Naśladowanie zwierząt z wiejskiego podwórka. Dzieci naśladują ruchy i głosy zwierząt.

 

WTOREK 31.03

3-LATKI  Temat: Koziołeczek-dziecko kozy

1.Zabawa -  Co to za zwierzę? Skopiować link i wkleić w wyszukiwarkę: https://bajki-zasypianki.pl/zabawa-glosy-zwierzat

2. Nauka liczenia i cyferek: https://www.youtube.com/watch?v=d8PGGKyLt0M

4-Latki Temat: Wiejska muzyka

1. Kolorowy start, Książka str49. Nazywanie zwierząt przedstawionych na zdjęciach; wskazywanie obrazków tego, co dzięki nim mamy.

2. Rozwiązywanie zagadek: https://kuradomowa.com/dzieci/zagadki_o_zwierzetach.shtml

3. Zabawa -  Co to za zwierzę? Skopiować link i wkleić w wyszukiwarkę: https://bajki-zasypianki.pl/zabawa-glosy-zwierzat

 

ŚRODA 01.04

3-LATKI, 4-LATKI   Temat: Na wiejskim podwórku

1.Kolorowanie rysunku wybranego zwierzątka z wiejskiego podwórka wydrukować i pokolorować.

2. Zabawy przy piosence: https://www.youtube.com/watch?v=fUX5kYzzi5Q Dziecko wciela się w wybrane zwierzę z wiejskiego podwórka i naśladuje jego ruchy, wydając jego głos.

 

CZWARTEK 02.04

3-LATKI  Temat: Kurczaczek

1. Ćwiczenia w książce str. 35. Oglądanie obrazka. Nazywanie zwierząt z wiejskiego podwórka. Naśladowanie ich głosów.

2. Wykonanie papierowego kurczaczka: https://www.youtube.com/watch?v=A_kQOQSm0E8

4-LATKI  Temat: Zwierzęta z wiejskiego podwórka

1. Lepienie z plasteliny zwierząt z wiejskiego podwórka. Proszę o przesłanie zdjęcia MMS-em wykonanych prac.

 

PIĄTEK 03.04

3-LATKI

1. Lepienie z plasteliny zwierząt z wiejskiego podwórka. Proszę o przesłanie zdjęcia MMS-em wykonanych prac.

4-LATKI

1. Karta pracy str.30,31. Kończenie rysowania obrazka, kolorowanie go.Dziecko wskazuje dorosłe zwierzę na karcie, nazywa je, odszukuje wśród naklejek obrazek młodego zwierzęcia (też je nazywa) i nakleja go w pobliżu jego rodzica. Potem naśladuje ich głosy. Tak samo postępuje przy wszystkich zwierzętach z kart pracy.

2. Budowanie z klocków wiejskiego podwórka.

Oddział przedszkolny- grupa 5,6-latki

Język angielski:  https://www.youtube.com/watch?v=S6Ait911Emo

,,Nadeszła wiosna"- w tym tygodniu od 30.03 do 03.04 kontynuujemy tematy o wiośnie. Dowiemy się, jakie ptaki wracają do Polski na wiosnę, które kwiaty pojawiają się jako pierwsze i tym samym są zwiastunami wiosny oraz postaramy się wprowadzić nową literę p, P i cyfrę 9. Więcej informacji na naszej grupie.

Pod podanym linkiem materiały na ten tydzień:

https://drive.google.com/drive/folders/1weOAr2F6qtjFfz3oCwcN9uCGnP_OxXtQ?usp=sharing

Klasa I

1) ,,Tajemnice ćmy"- podręcznik str. 39 (czytać).

  • ćw. z języka polskiego str. 41
  • ćw. z matematyki str. 43

2) ,,Prima aprilis"- podręcznik str. 46 (czytać pierwszy fragment tekstu, ustnie odpowiedzieć na pytanie z ćw. 5 str. 47).

  • ćw. z języka polskiego str. 48-49
  • ćw. z matematyki str. 50-51

3) ,,Przygotowania do świąt"- podręcznik str. 76-77.

  • ćw. z języka polskiego str. 74,75,76
  • ćw. z matematyki str. 74-75

4) ,,Świąteczny stół"- podręcznik str. 79 (czytać tekst wstępny)- przygotować ustnie odpowiedź na pytanie z ćw. 1 str. 79.

  • ćw. z języka polskiego str. 79
  • ćw. z matematyki str. 76-77

5) ,,Świąteczny stół" str. 78 (przy wsparciu rodziców przygotować na świąteczny stół w domu baranka z twarogu).

  • ćw. z matematyki str. 78

Informatyka: 

W programie Paint proszę zaprojektować pisankę wielkanocną. Zdjęcie pracy proszę przesłać na mój Messenger  - Agnieszka K. Wappa

Język angielski: 

powtórzenie do sprawdzianu food-jedzenie, I like, I do't like

Zajęcia plastyczne:

  •  ,,Pocztówka wielkanocna"- wykorzystać różne materiały
  •  ,,Kurczak wielkanocny"- papier kolorowy, nożyce, klej (zdjęcie kurczaka w galerii z ubiegłego tygodnia)

Zajęcia muzyczne: 

ćw. z języka polskiego str. 84 ćw. 1,2,3  oraz ćw. 4,5,6 str. 85

Wychowanie fizyczne:

 

Klasa II

Informatyka:

W programie Paint proszę zaprojektować pisankę wielkanocną  i zapisać ją na swoim pulpicie w folderze pt. ”WIELKANOC”. Zdjęcie pracy proszę przesłać na mój Messenger -  Agnieszka K. Wappa

Zajęcia plastyczne:

  •  ,,Pocztówka wielkanocna"- wykorzystać różne materiały
  •  ,,Kurczak wielkanocny"- papier kolorowy, nożyce, klej (zdjęcie kurczaka w galerii z ubiegłego tygodnia)

Zajęcia muzyczne: 

ćw. z języka polskiego str. 84 ćw. 1,2,3 

Język angielski: 

powtórzenie unitu 4," at school"

30 marzec (poniedziałek) Temat: Wędrówki ptaków

Przeczytaj bardzo uważnie w podręczniku na str. 44 tekst Adama Wajraka „Jak szybowiec” i odpowiedz ustnie na pytania znajdujące się pod tekstem. Obejrzyj dwa filmiki:

Wykonaj w kartach ćwiczeń na str. 48 i 49 ćwiczenia 1, 2, 3 i 4. Wykonując ćwiczenie 4 wykorzystaj również filmiki, które obejrzałeś (łaś).

Matematyka: Zagraj z rodzicami lub rodzeństwem w grę znajdującą się w kartach matematycznych na str. 38 i 39. Następnie wykonaj zadania 1- 8 na str. 40 i 41.  (Zadanie 1 – kwadrans to 15 minut)

Wychowanie fizyczne- https://www.youtube.com/watch?v=c3JHo1YrR04 – poćwicz z piłką

 

31 marzec (wtorek) Temat: Calineczka

Wysłuchaj baśni Hansa Chrystiana Andersena „Calineczka”:  https://www.youtube.com/watch?v=JSrcraNWM5U                                                                                   

Obejrzyj ilustracje w podręczniku na str. 47 i opowiedz co wydarzyło się w scenie oznaczonej znakiem zapytania. Uzupełnij informacje o lekturze ćwiczenie 1 str.50, a następnie wykonaj ćwiczenie 2 str. 50 , 3, 4 i 5 na str.51.                                                                                                                                       

Ulep z plasteliny Calineczkę na kwiatku tulipana (tulipana możesz wykonać z kolorowego papieru).

Wykonaj ćwiczenie 1 na str. 52                                                                                         

(przypominam rzeczownik odpowiada na pytanie Kto? Co? i oznacza nazwy osób, roślin, zwierząt i rzeczy; czasownik -  Co robi? Co się z nim dzieje? i oznacza czynności lub stany np. czyta, śpi; przymiotnik – Jaki ? Jaka? Jakie?). Następnie uzupełnij ćwiczenie 2, 3, 4 i 5 na str. 52 i 53. Dla chętnych ćwiczenie  6 str. 53.

 

1 kwiecień  (środa) Temat: Jak powstaje dom?

Obejrzyj krótki filmik: https://www.youtube.com/watch?v=1Pcyo1ra-nQ następnie przyjrzyj się dokładnie ilustracjom znajdującym się w podręczniku na str. 48 i 49. Wykonaj w kartach ćwiczeń na str. 54 ćwiczenie 1 i 2. (Pamiętaj o starannym pisaniu) oraz 3 na str. 55.

Wychowanie fizyczne: https://www.youtube.com/watch?v=c3JHo1YrR04 – poćwicz z piłką

Matematyka: ćwiczenia utrwalające tabliczkę mnożenia i dzielenia. Wykonaj zadania 1 – 9 w kartach matematycznych na str. 44 – 45.

 

2 kwiecień  (czwartek) Temat: Kto buduje dom?

Obejrzyj ilustrację w podręczniku na str. 50 i przeczytaj tekst na str. 51. Odpowiedz ustnie na pytania: Czym zajmuje się architekt? Kto wymurował ściany? Kto zajął się dachem? Czym zajmuje się tynkarz? Jakich narzędzi potrzebuje tynkarz do wykonywania swojej pracy? Co robił malarz? Jakich narzędzi potrzebuje malarz do swojej pracy? Kto ułożył kafelki? Czyja praca jest jeszcze potrzebna, aby powstał budynek? Jaką rolę odgrywa praca w życiu człowieka?                                                                                    

Odczytaj nazwy maszyn pracujących na budowie wykonując ćwiczenie 1 na str. 56. Wskaż zdania opisujące właściwe zachowanie w pobliżu budowy ćwiczenie 2 str. 56.

Przypomnij zasady pisowni a „rz” i wykonaj ćwiczenia 3, 4, 5, 6 i 7 na str. 57 -58.                                      

"Rz" piszemy, gdy:
- w wyrazach wymienia się na "r",
- Rz piszemy w zakończeniach wyrazów: -arz, -erz
- Rz piszemy po spółgłoskach: b, p, d, t, g, k, ch, j, w,
Wyjątki:
wyrazy: bukszpan, kształt, pszczoła, pszenica, pszenżyto,

Matematyka: Utrwalaj tabliczkę mnożenia i dzielenie wykonując zadania 1 – 6 na str. 46 i 47 w kartach matematycznych. Dla chętnych zadanie 7 str. 47

Wychowanie fizyczne - poćwicz z kolegami z https://www.youtube.com/watch?v=ec-uoXW6dH0

 

3 kwiecień  (piątek) Temat: Klasowy projekt.

Przeczytaj uważnie opowiadanie Projekt „ Paryż” z cyklu „Listy od Hani i Henia”. Zaznacz zdania, które są zgodne z treścią przeczytanego listu wykonując ćwiczenie 1 str. 59. Następnie wykonaj ćwiczenie 2 str. 59 oraz 3 i 4 na str. 60. Jako prace techniczną wykonaj wieżę ze str. 61 z ćwiczenia lub inną według własnego projektu.

Matematyka: utrwalaj tabliczkę mnożenia i dzielenia. Wykonaj zadania 1 – 7 str. 48 i 49 w kartach matematycznych.

Klasa III

Informatyka:

W programie Paint proszę zaprojektować pisankę wielkanocną  i zapisać ją na swoim pulpicie w folderze pt. ”WIELKANOC”. Zdjęcie pracy proszę przesłać na mój Messenger -  Agnieszka K. Wappa

Zajęcia plastyczne:

  •  ,,Pocztówka wielkanocna"- wykorzystać różne materiały
  •  ,,Kurczak wielkanocny"- papier kolorowy, nożyce, klej (zdjęcie kurczaka w galerii z ubiegłego tygodnia)

Zajęcia muzyczne: 

ćw. z języka polskiego str. 85 ćw. 1,2,3  str. 86 ćw. 5

Język angielski: 

praca domowa ćw. str. 46 i ćw3/47

30 marzec (poniedziałek) Temat : Doktor Dolittle. Opowiadamy przygody.

Obejrzyj dokładnie ilustracje w podręczniku na str. 58 i 59 i wysłuchaj fragmentu książki „Doktor Dolittle i jego zwierzęta: Ostrzeżenie szczurów” na str. https://www.youtube.com/watch?v=nqCwyvnGbMI  Wykonaj w kartach ćwiczeń na str. 50 ćwiczenie 1. Następnie przepisz zdania z tabelki niżej do zeszytu w odpowiedniej kolejności, aby powstało opowiadanie

Szczury poinformowały doktora, że statek przecieka i z tego powodu opuszczają go.

Schowano statek w krzakach i wyruszono na poszukiwanie jedzenia.

 Po dwóch godzinach jaskółki były zmęczone ciągnięciem statku i zaproponowały odpoczynek na wyspie znajdującej się w pobliżu.  

Nagle do wyspy dotarli piraci i zaczęli przeszukiwać statek doktora.

Piraci, gdy zorientowali się, co się stało rozpoczęli pogoń zepsutym okrętem, który wkrótce zaczął tonąć.

Piraci wpadli do wody, w której pływały rekiny.

Wtedy podróżnicy skorzystali z okazji i ukradli okręt piratom.

Piraci byli zmuszeni zgodzić się na uprawianie roli.

Doktor zawołał do Ben Alego, że on i jego towarzysze nie zostaną zjedzeni, pod warunkiem, że zamieszkają na pięknej wyspie i zajm ą się rolnictwem. 

Groźne potwory obiecały oszczędzić tonących chyba, że doktor zarządzi inaczej.

Wykonaj wybrane zwierzątko według planu na str. 51 w ćwiczeniu. ( jeżeli nie masz filcu wykorzystaj karton lub tekturę, oczka możesz namalować lub przykleić guziki)

Matematyka: wykonaj na str. 38 i 39 zadania 1 – 12. (Pamiętaj że 1 m to 100 cm, 1 kg to 100 dag)  Dla chętnych zadania 1 – 8 na str. 40

Wychowanie fizyczne- https://www.youtube.com/watch?v=c3JHo1YrR04 – poćwicz z piłką

 

31 marzec (wtorek) Temat : Tropimy ortografię – nie.

Przeczytaj rymowanki ortograficzne na str. 60 i 61 w podręczniku. Zapamiętaj że:                                        

nie z rzeczownikami piszemy razem np. niezgoda; nie z przymiotnikami i przysłówkami piszemy razem  np. niedobry;  nie z czasownikami piszemy oddzielnie np. nie czytam.

Wykonaj kartach ćwiczeń na str.52 ćwiczenia 1 i 2, na str. 53 ćwiczenie 4 i 5 oraz na str. 54 ćwiczenie 1, 2 i 3. Dla chętnych uczniów ćwiczenie 4, 5 i 6 na str. 55 ( w ćwiczeniu 6 pierwsza część do kropki)

Pisząc ogłoszenie pamiętaj o następujących elementach:                                                                                                                             

  1. Nagłówek  - OGŁOSZENIE
  2. Data ( kiedy został zgubiony piórnik)
  3. Krótki opis przedmiotu ogłoszenia – jak wygląda
  4. Informacje kontaktowe czyli w jaki sposób się skontaktować

Matematyka str. 41 przeczytaj i uzupełnij „ Dziennik pokładowy doktora Dolittl`a”.

 

1 kwiecień  (środa) Temat : Wynalazek i odkrycie.

Przeczytaj bardzo uważnie w podręczniku na str.62 i 63 tekst Wojciecha Mikołuszki „Odkrycia i wynalazki”. Na podstawie przeczytanego tekstu wyjaśnij: Czym jest odkrycie, a czym jest wynalazek? Odpowiedz ustnie na pytania: Co pozwoliło na wynalezienie mikroskopu? Kto wykonał pierwszy mikroskop? Co można było po raz pierwszy opisać za jego pomocą? Kto jako pierwszy wytworzył fale elektromagnetyczne? Co wynaleziono dzięki tym falom? Jakie znacie inne przykłady odkryć i wynalazków?

Wykonaj w kartach ćwiczeń na str. 56 i 57 ćwiczenia 1, 2, 3, 4 (oprócz kropki ) i 5. Wykonując ćwiczenie 4 przypomnij: rodzaj męski - ten np. komputer, rodzaj żeński – ta np. ławka, rodzaj nijaki – to np. dziecko

Wychowanie fizyczne- https://www.youtube.com/watch?v=c3JHo1YrR04 – poćwicz z piłką

Matematyka Wykonaj w kartach matematycznych zadania 1 – 8 na str. 42 i 43. Przypomnij jak zbudowane są liczby czterocyfrowe – tysiące, setki, dziesiątki i jedności np. 3492 – 3 tysiące, 4 setki, 9 dziesiątek, 2 jedności                                                                                                       

T

S

D

J

3

4

9

2

 

2 kwiecień  (czwartek) Temat : Wynalazki szkodliwe dla przyrody.

Przeczytaj bardzo uważnie w podręczniku na str. 64 i 65 tekst ,,Czy wynalazki są dobre dla przyrody?" i odpowiedz ustnie na pytania: Komu wynalazki ułatwiają życie? W jaki sposób wpływają na świat przyrody? Wyszukaj w leksykonie (podręcznik str. 111) wyjaśnienie znaczenia wyrazu smog i wyrażenia samochód hybrydowy.                                             

Wykonaj w zeszycie ćwiczeń na str. 58 ćwiczenie 1 i 2. Przypomnij na jakie pytanie odpowiada czasownik ( czasownik-  Co robi? Co się z nim dzieje? i oznacza czynności lub stany np. czyta, śpi). Następnie wykonaj ćwiczenie 4, 5 i 6 na str. 59.

Linki do wyjaśnienia znaczenia powiedzeń w  ćwiczeniu  5:

 Dla uczniów chętnych ćwiczenie 1, 2 i 3 na str.60 i 61

Matematyka: Podręcznik str. 130 - wykonaj ustnie zadanie 1, 2 i 3 . Zapamiętaj! Duże odległości mierzymy w kilometrach !

1 kilometr = 1000 metrów 

 1 km = 1000m                    

 

W kartach matematycznych wykonaj na str. 44 i 45 zadania 1 – 9. Zadanie 9 i 10 na str. 45 dla chętnych.

Wychowanie fizyczne - poćwicz z kolegami z https://www.youtube.com/watch?v=ec-uoXW6dH0

 

3 kwiecień  (piątek) Temat : Jesteśmy wynalazcami.

Przeczytaj inscenizację Kaliny Jerzykowskiej „Jak  uratować las”. Odszukaj w leksykonie wyjaśnienie  znaczenie wyrazów : klamot, tuzin.                                       

Wykonaj ćwiczenie 1 na str. 62 w kartach ćwiczeń. Liczę na waszą kreatywność! Następnie na podstawie przeczytanego tekstu „Jak  uratować las” pokoloruj okienka w ćwiczeniu 2 na str. 62. Dla chętnych możesz wykonać swój wynalazek. Obejrzyj filmik https://www.youtube.com/watch?v=Dtc6w2di0Hc

Matematyka: W kartach matematycznych wykonaj na str. 46 i 47 zadania 1 – 7. Wykonywanie zadania 7 rozpocznij od III etapu.

Wychowanie fizyczne V-VII

Proszę obejrzeć  prezentację  oraz mecze koszykówki. Postarać się wychwycić przepisy gry o których mowa w prezentacji:

Wszyscy ćwiczymy ( w poniedziałki i piątki  powtarzamy kilkakrotnie ćwiczenia):

1. Trucht w miejscu lub ruchu ( jeżeli rodzice zdecydują, że możecie wyjść na podwórko)

2. Trucht przodem i tyłem.

3. Trucht z obrotami przez prawe i lewe ramię.

4. z wysokim unoszeniem kolan

5. Skip C, A

6. Krążenie ramion   

7. Skłony w różnych pozycjach.

8. Rozciąganie nóg w miejscu( prawa do przodu lewa w tyle , zmiana)

9. Podskoki obunóż z wysokim unoszeniem kolan

10. W leżeniu przodem  z rękoma rozłożonymi na boki- prawą nogą dotknij do lewej reki, lewą nogą do prawej

11. Rowerek 

Godzina wychowawcza V-VIII

01.04.2020 r.

Napisać krótką pracę na temat: ,,Koronawirus. Jak chronić się przed zakażeniem.” Można to zrobić w zeszycie z j. polskiego.

Religia V-VIII

Temat: Droga Krzyżowa drogą zbawienia. 

Odprawić z Rodziną Drogę Krzyżową. Ułożyć rozważania do 2 wybranych stacji Drogi Krzyżowej i zapisać pod tematem w zeszycie. 

Klasa V

Technika:

02.04.2020 r. Temat: Włókna modne i przydatne.

  1. Odzież, moda, tkanina, splot, osnowan rozmiar, fason, aplikacja.
  2. Historia ubioru.
  3. Funkcje odzieży.

Należy wykonać notatkę z tego zakresu w zeszycie.

Język angielski: 

stopniowanie przymiotników kartkówka, ćw. 3 i 4 str.36 ( praca domowa)

Matematyka:

Harmonogram spotkań na Messenger: poniedziałek- 13:00 wtorek- 10:20 środa- 11:20 czwartek- 9:25

Poniedziałek 30.03 (zajęcia dodatkowe) i Wtorek 31.03 do zeszytu zapisujemy temat lekcji:

Wysokości trójkątów.

Celem lekcji jest nauka rysowania wysokości w dowolnym trójkącie. Na początek obejrzyj film na stronie: https://www.youtube.com/watch?v=yFzqYnPoS0k

Zwróć uwagę, jak musi być ułożona ekierka, aby prawidłowo narysować wysokość.

Następnie zapoznaj się z informacjami w podręczniku na stronie 156 - 158. W zeszycie narysuj trójkąt ostrokątny, prostokątny, rozwartokątny i w każdym trójkącie narysuj trzy wysokości. Rysuj duże trójkąty. Potem spróbuj rozwiązać test 4.

Środa 1.04 i czwartek 2.04 do zeszytu zapisujemy temat lekcji:

Zadania o trójkątach.

Celem lekcji jest nauka klasyfikowania trójkątów ze względu na boki i kąty oraz rysowania trójkąta o podanych własnościach. Na początek obejrzyj film na stronie: https://www.youtube.com/watch?v=VLqrALyHT_k

Następnie zapoznaj się z informacjami w podręczniku na stronie 160, 161. Rozwiąż zadanie 7 ze strony 162(rysunki przerysuj do zeszytu) i zadania 11, 12, 13 ze strony 163. Rozwiązując zadanie 12 zastosuj się do punktu 1, 2, 3 ze strony 161.

Język polski:

31.03.2020r. Temat: ,,Przypowieść o maku” – analiza wiersza Czesława Miłosza. 

1. Przepisanie notatki informacyjnej ze str. 214, która dotyczy życia i twórczości Czesława Miłosza.

2. Przeczytać wiersz ze str. 213 (podręcznik).

3. Notatka, którą z tematem należy wpisać do zeszytu.

Podmiotem lirycznym jest osoba, która zastanawia się nad miejscem człowieka we wszechświecie. Chce przybliżyć nam pewną prawdę, a mianowicie, że jesteśmy częścią kosmosu. Makówka to model Ziemi. Podmiot liryczny dokonuje takiego zestawienia, aby wytłumaczyć być może dzieciom, miejsce naszej planety w kosmosie: ,, Na ziarnku maku stoi mały dom, Psy szczekają na księżyc makowy”. W tytule mamy ,,przypowieść”, a jest to rodzaj wypowiedzi, w której pod daną treścią znajduje się inny przekaz. Tak jest i w tym przypadku, a planet podobnych do naszej może być więcej. Za pomocą prostego opisu i porównania podmiot liryczny snuje refleksję na temat miejsca człowieka w ogromnym kosmosie.

4. Należy wyszukać epitety i wpisać je do zeszytu, przykład epitetu: księżyc makowy.

5. Należy zwrócić uwagę na rolę czasowników, a mianowicie nadają one utworowi dynamiki, sprawiają wrażenie ruchu Ziemi i planet. Należy odszukać czasowniki i wpisać je do zeszytu.

6. Wybrać jedną zwrotkę, przepisać ją do zeszytu oraz podzielić na sylaby,przy każdym wersie zapisać liczbę sylab.

31.03.2020 r. Temat: Sprawdzian wiadomości z rozdziału IV.

Należy wykonać zadania ze stron 215 – 216 (podręcznik), wpisać je do zeszytu przedmiotowego, wykonać zdjęcia i przesłać na pocztę n-ela. Tego dnia bądź dostępny na telefonie czy fb. Wpisywać same odpowiedzi numerując je. Praca będzie oceniona, brak sprawdzianu będzie się równał z oceną niedostateczną.

01.04.2020 r., 02.04. 2020 r. Temat: Kraina języka – przydawka. (2 lekcje)

  1. Przepisać do zeszytu informację dotyczącą tego terminu gramatycznego – str. 22
  2. W zeszycie wykonać ćw. 5, 6 / str. 222 (podręcznik).
  3. Przepisać informację ze str. 22 Wykonać ćwiczenia – 7,8 / str. 223.
  4. Wykonać ćwiczenia z tego tematu w zeszycie ćwiczeń.

03.04.2020 r. Temat: Sytuacja ukazana w wierszu Juliana Tuwima pt: ,,Mowa ptaków”.

  1. Przeczytać wiersz ze str. 224 -225 z podręcznika.
  2. Należy odszukać w wierszu i wpisać do zeszytu wyrazy i połączenia naśladujące mowę ptaków, np: ,,Tiju – tiju – tiju – fit” itd, na ich podstawie wypisz gatunki ptaków.
  3. Wpisz do zeszytu rzeczowniki nazywające różne dźwięki, np. szelest, tupot itp.
  4. Przepisz do zeszytu przedmiotowego ,,Zapamiętaj” str. 226 podręcznik.
  5. Wykonaj ćw. 8 ze str. 226 oraz ćwiczenia z zakresu dźwiękonaśladownictwa w zeszycie ćwiczeń.

Uwaga: Proszę czytać lekturę ,,Ania z Zielonego Wzgórza”

Historia:

01.04.2020 r. Temat: Społeczeństwo Polski pierwszych Piastów. 

  1. Należy zapoznać się z tematem z podręcznika str. 168 – 171.
  2. Ludność wiejska. Notatkę można wpisać do zeszytu.

W tym okresie mieszkańcy państwa piastowskiego zajmowali się rolnictwem. Gospodarze sami prowadzili swe gospodarstwa. Część ludności wiejskiej stanowili niewolnicy. Mieszkali w odrębnych osadach. Chłopi sami budowali swe chaty, zabudowania gospodarcze, wytwarzali narzędzia. Wymieniali się swymi produktami. Organizacja władzy opierała się na sieci grodów. Gród wraz z podporządkowanym mu obszarem tworzył okręg grodowy. Obok grodów powstawały podgrodzia. Ludność wiejska składała na rzecz pana określone produkty. Piastowie nałożyli na rzecz ludności pewne obowiązki. Tak powstały osady służebne. Kazimierz Odnowiciel zaczął swej drużynie nadawać ziemie. Mogli oni zatem pracować w swoich majątkach. Ważną rolę w państwie pełnili duchowni. Sprawowali funkcje duchowne, ale też byli urzędnikami, prowadzili też szkoły.

  1. Uzupełnić ten temat w zeszycie ćwiczeń.

03.04.2020 r. Temat: Polska pierwszych Piastów. Powtórzenie.

 Zagadnienia do powtórzenia:

 - powstanie państwa polskiego – tu korzyści płynące z przyjęcia chrztu przez władcę,

 - panowanie Bolesława Chrobrego – walki Chrobrego z sąsiednimi państwami,

 - upadek i odbudowa państwa Piastów – dokonania Kazimierza Odnowiciela,

 - panowanie Bolesława Krzywoustego – rozbicie dzielnicowe,

 - społeczeństwo w okresie pierwszych Piastów.

  Daty:

    966 – chrzest Mieszka I

    1000 – zjazd w Gnieźnie

    1025 – koronacja Bolesława Chrobrego

    1076 – koronacja Bolesława Śmiałego

    1138 – śmierć Bolesława Krzywoustego, początek rozbicia dzielnicowego Polski.

   Sprawdzian z historii odbędzie się – 08.04.2020 r.

Biologia:

Proszę o kontakt mailowy: pawelg162@wp.pl i przesłanie zdjęć wykonanych notatek i ćwiczeń. 

Temat: Podsumowanie wiadomości z działu: Tkanki i organy roślinne (strona 110 podręcznik).

Celem lekcji będzie powtórzenie wiadomości z działu. Za tydzień – przygotujcie się do pracy pisemnej która będzie takim „mini – sprawdzianem” z tego działu. Powtórzenie zrobimy na dwa sposoby:

  1. Sprawdźcie sami czy potraficie odpowiedzieć na wymagania które były podawane do poszczególnych lekcji z obecnego działu – wymagania których nie umiecie – musicie samodzielnie powtórzyć i się nauczyć. Będzie to Wasze przygotowanie do sprawdzianu.
  2. Zadam Wam kilka pisemnych ćwiczeń powtórzeniowych które rozwiążecie w zeszytach:
  • Ćwiczenia: 1, 2/ 97 str. podręcznik
  • Przerysować do zeszytu wykres:  „Funkcje korzeni, łodygi i liścia” (patrz górna część strony 111 podr.);
  • Ćwiczenie 2, 3/ 101 str. – dla chętnych

Geografia:

Temat: Pierwsze podróże geograficzne, kontynenty i oceany na kuli ziemskiej ( powtórzenie).

Proszę przesłać na mój adres same odpowiedzi w Wordzie : grazajkowska@o2.pl.  Jeżeli macie drukarkę wydrukujcie i  schowajcie do teczki albo wklejcie do zeszytu.

  1. Przypomnij wszystkie oceany i kontynenty. Zapisz je do zeszytu według wielkości (od największego do najmniejszego).
  2. Jakie oceany oblewają:
  • Amerykę Północną-…………….
  • Azję-………………
  • Europę-……………………….
  • Australię-……………………….
  • Amerykę Południową-………..
  • Afrykę-………………………

         3.Jakie kontynenty oblewają:

  • O. Spokojny-………………
  • O. Atlantycki-………………….
  • O. Arktyczny-...……….
  • O. Indyjski-……………

         4.Przez jakie kontynenty i oceany przebiega ( dla chętnych, można kilka przykładów np. 2, 3):

  • Zwrotnik Raka -………………………………………..
  • Zwrotnik Koziorożca-………………………..
  • Równik-……………………………………
  • Koło podbiegunowe północne-……………
  • Koło podbiegunowe południowe-……………..

         5.Jakich linii – południków, czy równoleżników dotyczy charakterystyka: Dopisz P- południk, R- równoleżnik

  • Są łukami najkrótszą droga łączące bieguny-…………..
  • Są okręgami-……
  • Maja tę samą długość-……………..
  • Maja różną długość-
  • Wyznaczają kierunki: N-S-……………
  • Wyznaczają kierunki- W-E-……………
  1. a. Siatka geograficzna to –…………………………………………………..

b. siatka kartograficzna to-…………………………………………….

7. a. Na jakie półkule dzieli kulę ziemską południk 0 stopni i południk 180 stopni-……………………………………

b. Na jakie półkule dzieli kulę ziemską równik-……………………………

8. Dopisz imiona i nazwiska odkrywców i podróżników, którzy:      Po myślniku dopisz datę.

a. odkrył Hawaje-…………………   -……………………

b. opłynął kulę  ziemską-……………. - ………………………….

c. odkrył Amerykę -……………………….

d. opłynął  Afrykę  i dotarł do Indii-………..

e. zdobył biegun południowy-…………

f. zdobył biegun północny-………………….

g. zdobył Mont Everest-………………………

9.Odpowiedzi „Sprawdź się ”  str.  99 zad. 1,2 (tylko numer zdania), 4, 5 .

10. Zeszyt ćw. 3b, 4 ( tylko same odpowiedzi np. 1.a lub 1 P (prawda)

Proszę przesyłać tylko same odpowiedzi do następnego poniedziałku. Praca na ocenę.

 

Klasa VI

Technika:

02.04.2020 r. Temat: Instalacja elektryczna.

  1. Zjawisko elektryzowania się ciał.
  2. Istota prądu elektrycznego.

Notatka z tego tematu w zeszycie.

Język angielski:

Past simple i Past Cont, czasowniki formy przeszłe, homework podr. 4/57 str. 

Matematyka:

Harmonogram spotkań na Messenger: poniedziałek- 13:50 wtorek- 10:45 czwartek- 8:30

Poniedziałek 30.03(zajęcia dodatkowe) do zeszytu zapisujemy temat lekcji:

Wysokości trójkątów.

Celem lekcji jest nauka rysowania wysokości w dowolnym trójkącie. Na początek obejrzyj film na stronie: https://www.youtube.com/watch?v=yFzqYnPoS0k Zwróć uwagę, jak musi być ułożona ekierka, aby prawidłowo narysować wysokość. W zeszycie narysuj trójkąt rozwartokątny i poprowadź trzy wysokości.

Poniedziałek 30.03, Wtorek 31.03 i Czwartek 2.04 do zeszytu zapisujemy temat lekcji:
Pole dowolnego wielokąta.
Celem lekcji jest obliczanie pola dowolnego wielokąta dzieląc go na czworokąty i trójkąty i sumując pola. Na początek przypomnij wszystkie wzory na pola figur płaskich. Możesz jeszcze raz obejrzeć film na stronie: https://www.youtube.com/watch?v=YRQFze6O5W0
Następnie z podręcznika przeczytaj informacje na stronie 178 i 179. Zwróć uwagę, że aby obliczyć pole dowolnego wielokąta należy podzielić go na czworokąty i trójkąty, obliczyć pola tych figur i dodać je do siebie. Rozwiąż w zeszycie zadania 8-14 ze strony 180, 181. Przed rozwiązaniem zadania 11 przeanalizuj przykład 3 sposób II, a przed zadaniem 13 i 14 – przykład 1.

Język polski:

31.03.2020r. Temat: O trudnej sztuce poezji.

Należy przeczytać wiersze ze stron 215 – 216 - podręcznik. Juliusz Słowacki: ,,Bo mnie matka moja miła...” Notatki należy wpisać do zeszytu. Utwór stanowi nawiązanie do twórczości poety. Podmiotem lirycznym może być sam autor, który w sposób lekko ironiczny wyraża się o swojej twórczości. Twierdzi, że ,,bycie poetą” było mu przeznaczone z chwilą przyjścia na świat. W wierszu czyni też zestawienie swego nazwiska ze słowikiem (Słowacki – słowik). Wiersz liczy 8 wersów, nie jest podzielony na zwrotki.

Miron Białoszewski ,,Mironczarnia”  (Tę notatkę należy napisać w zeszycie). M. Białoszewski należy do grona poetów, którzy tworzą nowe wyrazy (neologizmy). Poeta tworzy je w oparciu o słowa już istniejące. Należy do nurtu lingwistycznego. Wyraz ,,mironczarnia” przywodzi na myśl męczarnię. Może to być niemoc twórcza, z którą kłopocze się poeta. Słowo ,,znów” mówi, że podmiot liryczny często zmaga się z brakiem pomysłów ma nowe wiersze. Nie jest łatwo napisać utwory, które znajdą uznanie czytelników.

Należy przeanalizować wiersz ze strony 216.

Wykonać ćw.5 str.216 w zeszycie.

01.04.2020 r. Temat: Sprawdzian wiadomości z rozdziału 4. 

  1. Wykonać zadania ze stron 217 i 218 w zeszycie przedmiotowym.
  2. W zeszycie należy zapisywać same odpowiedzi, numerując zadania, na które się odpowiada.
  3. Wykonaną pracę należy przesłać tego samego dnia na pocztę n-ela lub na fb.

01.04.2020 r. Temat: Jakie rady na słotę daje poeta w wierszu: ,,Na słotę”.

  1. Lektura wiersza Stanisława Grochowiaka ,,Na słotę” ze strony 220.
  2. Tematem wiersza jest rada na nudne, jesienne wieczory. Podmiot liryczny stwierdza, że najlepiej jest wówczas usiąść wygodnie, wziąć ciekawą książkę i czytać. Można czasami spojrzeć, co dzieje się za oknem. Dobrze jest mieć wówczas przy sobie psa, który będzie swoim ciepłem otulał stopy pana.Podmiot liryczny nie jest jasno określony, może to być poeta lub ktoś, kto lubi czytać i daje nam swoją radę na dni jesienne, ale także na pożyteczne spędzenie czasu wolnego. Utwór został napisany wierszem ciągłym, nie ma tu podziału na strofy. Zawiera rymy niedokładne – stronic – goniec, słoty – stopy.
  3. Zadanie 6 str. 220. Napisać w zeszycie.

02.04.2020 r., 03.04.2020 r. (dwie lekcje) Temat: Język Trolli. 

  1. Dokładnie przeczytać tekst ze stron 221 – 224 z podręcznika.
  2. Ułożyć plan wydarzeń. Notatki i odpowiedzi na pytania piszemy w zeszycie.
  3. Wymienić bohaterów przeczytanego opowiadania.
  4. Określ uczucia bohaterów.
  5. Wyjaśnij z dostępnych Ci źródeł znaczenie słów: barbarzyństwo, barbarzyńca.
  6. Co było barbarzyństwem w oczach dziadka?
  7. Zapisz znaczenie słowa ,,Dedykacja” ze str. 225 z podręcznika.
  8. Przepisz ,,Plan dedykacji” – str.226 z podręcznika.
  9. Przepisz wzór dedykacji z tej samej strony.
  10. Postaraj się napisać swoją dedykację dla wybranej osoby w zeszycie.

Czytamy następną lekturę: Juliusz Verne: ,,W 80 dni dookoła świata”.

Historia:

02.04.2020 r. Temat: Ostatnia wolna elekcja i I rozbiór Rzeczypospolitej.

Przeczyć temat ze stron 176 – 180 z podręcznika. Tę notatkę można wpisać do zeszytu:

  1. Wybór na króla Stanisława Augusta Poniatowskiego w 1764 r.
  2. Doprowadzono do zwołania sejmu konwokacyjnego, którego nie można było zerwać. Dzięki czemu można było wprowadzić pierwsze reformy. Aby podnieść dochody państwa zostało uchwalone cło generalne, objęło ono szlachtę i duchowieństwo. Król kazał założyć Szkołę Rycerską, to tu kształciła się kadra dowódcza oraz prawnicy i wyżsi urzędnicy. Rosja zaniepokoiła się tymi reformami. Na sejmie w latach1767 – 1768 zapowiedziała gwarancję praw kardynalnych. W 1768 r. niechętna królowi szlachta, która także sprzeciwiała się interwencji rosyjskiej zapowiedziała konfederację barską. W latach 1768 – 1772 doszło do wybuchu wojny domowej, konfederaci walczyli z wojskami królewskimi oraz armią rosyjską, która wspierała oddziały królewskie. W 1772 r. doszło do I rozbioru Polski. Uczestniczyły w nim trzy mocarstwa Rosja, Prusy i Austria. Polska straciła 30% swego obszaru i 35 % ludności na rzecz zaborców.

Ten sam temat trzeba uzupełnić w zeszycie ćwiczeń.

3.04.2020 r. Temat: Reformy stanisławowskie.

  1. Obowiązuje znajomość tematu ze stron 181 – 183 w podręczniku.
  2. Po I rozbiorze Polski przystąpiono do reform, które miały poprawić kondycję naszego kraju. W 1773 r. na wniosek Stanisława Augusta sejm rozbiorowy powołał Komisję Edukacji Narodowej – pierwsze na świecie ministerstwo oświaty. W następnych latach przystąpiono do reformy szkolnictwa. Odnowiono dwa Uniwersytety w Krakowie i w Wilnie. KEN założyła Towarzystwo do Ksiąg Elementarnych. Zajmowało się ono opracowywaniem programów nauczania i podręczników. Utworzono Radę Nieustającą, była ona najwyższym organem władzy wykonawczej. Za swą działalność odpowiadała przed sejmem. Na jej czele stał król. Stolica Polski w tym czasie również szybko się rozwijała. Powstawały tu liczne budowle w stylu klasycystycznym, np. Pałac Łazienkowski. Powstał Teatr Narodowy założony przez Wojciecha Bogusławskiego.

Tę notatkę można wpisać do zeszytu. Ten temat należy uzupełnić w zeszycie ćwiczeń.

Biologia:

Proszę o kontakt mailowy: pawelg162@wp.pl i przesłanie zdjęć wykonanych notatek i ćwiczeń. 

Temat: Przegląd i znaczenie gadów.

Wymagania do lekcji:

1a. Umieć wymienić cztery grupy gadów: jaszczurki, krokodyle, węże, żółwie (patrz str.107 podr).

1b. Umieć wymienić minimum po 2 gatunki każdej z grup gadów (patrz str. 108, 109)

2. Umieć wymienić minimum 2 cechy charakterystyczne każdej z czterech poznanych grup gadów (patrz str. 107);

3. Wymienić minimum 2 funkcje gadów w przyrodzie i 2 funkcje gadów w życiu człowieka;

4. Wymienić minimum 2 zagrożenia gadów oraz 2 sposoby ochrony zagrożonych gatunków tych zwierząt.

Ad. 2.

Cechy poszczególnych grup gadów:

Cechy jaszczurek:

- ich ciało jest wyraźnie podzielone na głowę, tułów i ogon;

- są szybkimi i bardzo zwinnymi gadami

Cechy węży:

- brak kończyn

- silnie wydłużone ciało z wąską, małą głową;

Cechy żółwi:

- posiadają gruby i ciężki pancerz;

- większość tych zwierząt jest powolna i porusza się niezdarnie.

Cechy krokodyli:

- są największymi gadami, ich ciało przypomina pod względem budowy ciało jaszczurek,

- pomiędzy palcami tylnej pary kończyn posiadają błonę pławną - która ułatwia im poruszanie się w wodzie. 

Praca domowa pisemna:

- pisemnie wykonać punkt 1b do lekcji;

- pisemnie wykonać punkt nr 3 do lekcji (wypiszcie funkcje gadów "od myślników");

- zadanie dla uczniów chętnych: ćwiczenie 2/ 111 podręcznik.

Geografia:

Wielkie miasta Europy. Przemysł i usługi we Francji.

Temat „Wielkie miasta Europy” jest już Wam znany. Powtórzenie też robiliśmy na ostatniej naszej lekcji w szkole. Za tydzień podam Wam test do wypełnienia jako forma sprawdzianu z działu „Środowisko przyrodnicze i ludność Europy.” Będziecie musieli wypełnić go do następnego  dnia. Jak wrócimy do szkoły zaliczycie go też ustnie, dlatego proszę się przygotowywać się systematycznie do każdej lekcji. Notatka do drugiej części tematu „Przemysł i usługi we Francji.

Przemysł i usługi we Francji. (Do zeszytu wpisujemy podaną notatkę):
1. Zadania przemysłu:
a. wydobywczy-wydobywanie surowców np. węgiel kamienny
b. przetwórczy- np. przemysł spożywczy, samochodowy
c. wytwarzanie energii elektrycznej,
d. dostarczanie wody,
f. odprowadzanie ścieków

2.Czynniki rozwoju przemysłu:
a. występowanie surowców mineralnych np. węgla
b. rolnictwo ( niziny, morski umiarkowany klimat, żyzne gleby)- p. spożywczy
c.wykwalifikowana kadra pracownicza- przemysł high-tech

3. Przemysł nowoczesnych technologii we Francji tzw. high-tech
- np. przemysł elektroniczny,optyczny,farmaceutyczny,kosmiczny
-wykształceni pracownicy,
-współpraca naukowców,
-centra badawcze,
-ośrodki takiego przemysłu to technopolie.

4. Wypisz znane firmy francuskie (podręcznik. str.109):
a. p. samochodowego-..........................................
b. p. lotniczego-...........................................
c. p. farmaceutycznego i chemicznego-........................
d. p. spożywczego ( np. sery i wina)-........................

5. Technopolie we Francji to:( mapa str.109-wypisz 8 miast – technopolii  ) ...............................
6.Do usług zaliczamy: edukacja,  transport, handel, turystyka, ochrona zdrowia
7. W krajach wysokorozwiniętych gospodarczo dominuje zatrudnienie w usługach. Usługi tworzą też największą część PKB- Produktu Krajowego Brutto. Jest to całkowita wartość usług i dóbr wytworzonych w państwie w ciągu roku.
8. We Francji najlepiej rozwijają się usługi:
- transport,
-handel,
- wypisz pozostałe- str.111 Pogrubione czcionka
-..........

Samodzielnie -zeszyt ćwiczeń. str.69-72

Klasa VII

Chemia i Fizyka:

Materiały wysłane na maila. 

Język angielski: 

słownictwo komputer i technologia

Matematyka:

Harmonogram spotkań na Messenger: poniedziałek- 12:10 wtorek- 11:20 środa- 12:10 

Poniedziałek 30.03 i Wtorek 31.03 do zeszytu zapisujemy temat lekcji:

Mnożenie sumy algebraicznej przez liczbę.

Celem lekcji jest stosowanie prawa rozdzielności mnożenia względem dodawania i odejmowania do mnożenie sumy algebraicznej przez liczbę. Na początek obejrzyj film na stronie: https://www.youtube.com/watch?v=SK7jkDKptVU

Następnie zapoznaj się z informacjami w podręczniku na stronie 160. Zwracaj szczególną uwagę na znaki + i - podczas wykonywania działań. Rozwiąż zadania 1, 2, 3, 6, 10, 11 ze strony 160, 161.

Środa 1.04 (2 godziny) do zeszytu zapisujemy temat lekcji:

Wyłączanie wspólnego czynnika liczbowego przed nawias.

Na początek obejrzyj film na stronie: https://www.youtube.com/watch?v=fBzxWOALgN0

Następnie zapoznaj się z informacjami w podręczniku na stronie 162. Zwróć uwagę, że każdy składnik trzeba podzielić przez taką samą liczbę, dzielnik zapisujemy przed nawiasem, a w nawiasie piszemy to co zostało po podzieleniu. Rozwiąż zadania 1, 2, 3, 5, 6 ze strony 162, 163.

Język polski:

30.03.2020 r. Temat: Spotkania ze sztuką. W cieniu Wieży Babel.

  1. Należy odczytać tekst ze strony 238 w podręcziku.
  2. Dlaczego powstała wieża?
  3. Na czym polegała kara ludzi, którzy brali udział w budowie ogromnej wieży?
  4. Jakie były jej skutki?
  5. Czego symbolem stała się biblijna budowla?

Odpowiedzi na pytania należy zapisać w zeszycie przedmiotowym. Należy odpowiadać pełnymi zdaniami. Ten sam temat trzeba uzupełnić w zeszycie ćwiczeń.

 30.03.2020 r. Temat: W świecie mediów.

  1. Przepisać znaczenie słowa media do zeszytu przedmiotowego ze str.240.
  2. Przeczytać dokładnie tekst ,,Człowiek z ekranu” ze stron 240 – 24
  3. Zapoznać się z terminami – nagłówek, lid, śródtytuł – podręcznik str. 242 – 243. Te pojęcia są wyróżnione niebieską czcionką. Należy zapisać je do zeszytu.
  4.   Zapoznać się z budową artykułu problemowego – str.244 i przepisać ten schemat do zeszytu.

Zajęcia dodatkowe z języka polskiego. 30.03.2020 r.

W ramach przygotowań do sprawdzianu ze zdań złożonych, który odbędzie się w następny poniedziałek (06.04.2020 r.), dokonaj analizy graficznej zdań złożonych:

  • Upiekłam ciastka, ale zapomniałam je zabrać.
  • Lubię powieści przygodowe, bo można z nich wiele się dowiedzieć o egzotycznych krajach.
  • Odrobię lekcje albo poczytam książkę.
  • W niedzielę grałem w piłkę i napisałem wypracowanie.
  • Gdy byłem ostatnio w bibliotece, wypożyczyłem powieść Henryka Sienkiewicza.
  • Zadzwoniłem do rodziców, gdy dotarłem na miejsce biwaku.
  • Kiedy odrobię lekcje, pójdę do kolegi.
  • Mój kuzyn lubi powieści kryminalne, lecz nie znosi komiksów.
  • Moja siostra wygrała zawody, zatem otrzymała nagrodę.

Zdania mogą być napisane w zeszycie przedmiotowym.

01.04.2020 r. Temat: Sprawdź się. W poszukiwaniu wspólnego języka.

  1. Należy przeczytać tekst ,,Antybabel” ze stron 246 – 248 z podręcznika.
  2. Odpowiedzieć pisemnie na pytania 2, 3, 4 – str 248, 5, 6,7,10, 13 – str.249.
  3. Odpowiedzi można zapisać w zeszycie przedmiotowym.
  4. Proszę napisać starannie i czytelnie i przesłać na pocztę n-ela lub na fb do piątku 03.04.2020 r.
  5. Ocena będzie liczona jak za sprawdzian.

02.04.2020 r., 03.04.2020 r. Temat: Wódz to był wielkiej mocy i sławy. Adam Mickiewicz ,,Śmierć Pułkownika”

  1. Notatkę należy wpisać do zeszytu przedmiotowego.

Utwór jest związany z historią Polski wieku XIX. Dotyczy czasów powstania listopadowego. Autor wiersza ukazał uczestniczkę powstania ,,na łożu śmierci” w otoczeniu wiernego oddziału powstańczego, a także okolicznych mieszkańców. Emilia Plater została ukazana jako niezwykła bohaterka, tajemnicza i obdarzona szczególnym męstwem. Autor utworu porównuje ją do hetmana Stefana Czarnieckiego. Charakteryzuje bohaterkę w sposób podniosły, uroczysty. Stanowi to kontrast do prostego otoczenia – chłopska chata, koń – wierny przyjaciel. Przy niej znajdują się żołnierze oraz mieszkańcy wsi. Wiedzą, że odchodzi postać niezwykła. Nastrój wiersza jest poważny, smutny, podniosły.

  1. Należy przepisać zwrotkę i podzielić ją na sylaby jej wersy, obok każdego wersu zapisać liczbę sylab.
  2. Zapisać informacje dotyczące rymów z podręcznika str. 255. Są one wyróżnione niebieskim tekstem.Wypisać przykłady rymów z wiersza.
  3. Przepisać znaczenie słowa alegoria ze str. 256.
  4. Uzupełnić zadania z tego tematu w zeszycie ćwiczeń.

Historia:

30.03.2020 r. Temat: Zakończenie I wojny światowej.

  1. Temat z podręcznika ze stron 157 – 159.
  2. W kwietniu 1917 r. Stany Zjednoczone wypowiedzialy wojnę państwom centralnym. W 1918 r. rezerwy Niemiec stopniowo ulegały wyczerpaniu. Stany Zjednoczone wysyłały do Francji co miesiąc 300 tys. żołnierzy. Niemcy przystąpili w marcu do ofensywy na froncie zachodnim. Wojska ententy rozpoczęły kontrofensywę. Niemcy ponieśli ogromne straty. Wycofali się za linię rzeki Mozy. Do ostatecznej klęski strony niemieckiej przyczyniły się zmiany, jakie zaszły w bloku państw centralnych: z wojny wycofały się Bułgaria i Turcja – sojusznicy Niemiec, natomiast Austrio – Węgry zmagały się wewnętrznymi buntami, co doprowadziło do powstania kilku niepodległych państw. W Niemczech również wybuchło powstanie. Cesarz Wilhelm II udał się do Holandii. Powołano nowy rząd. Niemcy stały się republiką. 11 XI 1918 r. dowództwo niemieckie podpisało zawieszenie broni.

Notatkę można wpisać do zeszytu. Należy uzupełnić temat w zeszycie ćwiczeń.

01.04.2020 r. Temat: Odzyskanie przez Polskę niepodległości w 1918 r.

  1. Obowiązuje znajomość tematu str. 160 – 165.
  2. Należy zwrócić uwagę na czynniki sprzyjające powstaniu państwa polskiego:

- obalenie caratu,

- X 1918 – rozpad Austrio – Węgier,

- początek listopada 1918 – rewolucja w Niemczech, cesarstwo niemieckie przestało istnieć,

-  za granicą powstawały ośrodki polityczne działające na rzecz niepodległej Polski.

  1. Cesarze Niemiec i Austrio –Węgier 12 IX 1917 r. powołali Radę Regencyjną.

Pod koniec wojny, 7 X 1918 r. Rada Regencyja wydała proklamację, w której ogłosiła niepodległość Polski. W Krakowie 28 X 1918 r. powstała Polska Komisja Likwidacyjna, miała ona przejąć władzę w Galicji od udostępnionej administracji austrio – węgierskiej.Polskie ośrodki władzy były tworzone też w Wielkopolsce. W lipcu 1918 r. powstał w Poznaniu Centralny Komitet Obywatelski. W jego skład weszli politycy związani z Narodową Demokracją. Z 6 na 7 XI 1918 r. w Lublinie  powstał Tymczasowy Rząd Ludowy Republiki Polskiej, na jego czele stanął Ignacy Daszyński. W Paryżu działał Komitet Narodowy Polski. Przewodniczył mu Roman Dmowski. 11 XI 1918 r. Józef Piłsudski przejął władzę z rąk Rady Regencyjnej, w tym dniu zostało podpisane zawieszenie broni, ten dzień jest uważany za datę odzyskania przez Polskę niepodległości; obecnie jest obchodzony jako Narodowe Święto Niepodległości. Na czele delegacji na konferencję paryską stanęli Roman Dmowski i Ignacy Daszyński.

Ten temat do uzupełnienia obowiązuje w zeszycie ćwiczeń.

Biologia:

Proszę o kontakt mailowy: pawelg162@wp.pl i przesłanie zdjęć wykonanych notatek i ćwiczeń. 

1. Temat: Budowa i rola układu nerwowego.

Wymagania do lekcji:

1. Wymienić elementy z których zbudowany jest układ nerwowy (podział układu nerwowego ze względu na budowę i ze względu na sposób działania - patrz wykres na str 173 podr.) 

2. Umieć wymienić elementy ośrodkowego i obwodowego układu nerwowego.

3. Rola somatycznego i rola autonomicznego układu nerwowego (patrz tekst str. 173 podr.).

4. Podział układu autonomicznego na część współczulną i przywspółczulną - jaką rolę pełni każda z tych dwóch części?

5. Budowa komórki nerwowej.

6* W jaki sposób impulsy nerwowe wędrują pomiędzy komórkami układu nerwowego?

Praca domowa pisemna:

- Opracować pisemnie punkt nr 3 i 4 podany do lekcji;

- Przerysować do zeszytu budowę komórki nerwowej (np. w sposób przedstawiony na stronie 175 podręcznik);

- Dla uczniów chętnych - odpowiedzieć pisemnie na pytanie z punktu 6* 

 

2. Temat: Ośrodkowy układ nerwowy.

Wymagania do lekcji:

1. Z jakich elementów składa się ośrodkowy układ nerwowy?

2. Umieć opisać rolę poszczególnych elementów ośrodkowego układu nerwowego;

3. Umieć wskazać na schematycznym rysunku poszczególne elementy ośrodkowego układu nerwowego (patrz schemat str 178 podr);

4. Co to jest istota szara i istota biała wyróżnione w budowie mózgu? (patrz str 178 podr)

5*. Podział mózgu na płaty. Rola poszczególnych płatów mózgu (patrz str 179)

6. Umieć pokazać na schematycznym rysunku 3 elementy rdzenia kręgowego i podać ich nazwy (patrz schemat str 180 podr).

Ad1. Główne elementy ośrodkowego układu nerwowego:

I. mózgowie zbudowane z:

- mózgu,

- móżdżku,

- pnia mózgu

II rdzeń kręgowy

III opony mózgowo - rdzeniowe oraz płyn mózgowo - rdzeniowy (elementy ochronne ośrodkowego układu nerwowego).  

Praca domowa pisemna:

1. Przerysować i podpisać schemat budowy ośrodkowego układu nerwowego (str. 178);

2. Wypisać minimum 4 funkcje mózgu i 2 funkcje pnia mózgu.

P.S.

Jeszcze raz przypominam o obowiązku wykonywania zadanych prac i wszystkich wysyłanych za pośrednictwem Internetu notatek w zeszycie przedmiotowym. Po powrocie do szkoły będzie to sprawdzone i ocenione, należy szczegółowo wpisywać tematy i daty lekcji, numery zadań i numery stron z podręcznika - z których zadania pochodzą.

Geografia:

Jeszcze raz te same tematy. Temat:  Produkcja roślinna..

do zeszytu :  Pytanie 1,2,3,4 str.130 z podręcznika

Temat z dn. 03.04.2020 Produkcja zwierzęca

Ćw. 1 i 3 str. 133. Proszę uzupełnić zeszyt ćw. Jeżeli jeszcze tego nie zrobiłeś.

Klasa VIII

Chemia i Fizyka:

Materiały wysłane na maila. 

Język angielski: 

podróże i czas Past Continuous

Matematyka:

Harmonogram spotkań na Messenger: poniedziałek- 14:40 wtorek- 11:45 środa- 13:00 

Poniedziałek – egzamin próbny

Wtorek – egzamin próbny

Środa 1.04 (2 lekcje) – temat lekcji: Graniastosłupy.

Celem lekcji jest przypomnienie wiadomości o graniastosłupach i nauka rozwiązywania zadań osadzonych w kontekście praktycznym.

Przypomnij wiadomości o bryłach - zapoznaj się z informacjami w podręczniku na stronie 201 – 203 i rozwiązuj zadania 1- 26 ze strony 204 – 208.

Język polski:

30.03.2020 r. Temat: Przy kawiarnianym stoliku.

  1. Przeczytać tekst pt: ,,Maria i Magdalena” ze str. 268 – 271
  2. Wymienić osoby wymienione w tekście.
  3. Napisać krótkie informacje biograficzne na temat tych postaci w oparciu o dostępne źródła.
  4. Odpowiedzieć pisemnie na pytania 1,2,3,4 ze str.271.

Zajęcia dodatkowe z języka polskiego – 31.03.2020 r.

Napisać opowiadanie w oparciu o poznane dzieła literackie i filmowe na temat: ,, Tragizm wojny”- termin do czwartku. Pracę proszę przesłać na pocztę n-ela lub fb.

01.04.2020 r. Temat: CV (curriculum vitae).

   1. Przepisać ze strony 272 informację ,,Rady dla piszących”.

   2. Zadanie twórcze – mój życiorys za 20 lat.

   3. Należy napisać swój życiorys według wskazówek. Można wykorzystać notatki z zajęć dodatkowych.

02.04.2020 r., 03.04.2020 r. Temat: Notatki z codzienności. Umbero Eco ,,Zapiski na pudełku do zapałek”. (2 lekcje)

  1. Zapoznać się z informacją dotyczącą twórczości autora – str. 273.
  2. Przeczytać tekst ze stron 273 – 276.
  3. Sformułuj główny problem zawarty w felietonie.
  4. Wymień wspomniane w tekście obawy ludzkości związane z postępem cywilizacyjnym.
  5. Kim według włoskiego pisarza są analfabeci? Na podstawie tekstu wyjaśnij podstawową różnicę między nimi a czytającymi.
  6. Na jakie cechy felietonu zwrócił uwagę Umberto Eco, kiedy nazwał swoje teksty zapiskami na pudełku od zapałek.
  7. Przypomnij poznane cechy felietonu ze str. 213.
  8. Spróbuj zredagować swój felieton (termin 06.04.2020 r.).

Lektura ,,Kamienie na szaniec” Aleksandra Kamińskiego

Historia:

30.03.2020 r.  Temat: Konflikt państwa z Kościołem.

  1. Temat z podręcznika ze stron 167 – 170.

W okresie odwilży władze komunistyczne złagodziły politykę wobec Kościoła. W X 1956 r. został zwolniony z więzienia prymas Stefan Wyszyński oraz inni duchowni. Po ugruntowaniu władzy w okresie małej stabilizacji W. Gomułka zaczął się wycofywać z ugodowej polityki wobec Kościoła.

Należy wypisać w zeszycie sposoby represji władz wobec Kościoła.

List biskupów polskich w 1965 r. skierowany do biskupów niemieckich został politycznie wykorzystany przez władze komunistyczne.

1000 – lecie Chrztu Polski.

Partia za wszelką cenę chciała odciągnąć społeczność od uroczystości kościelnych. Prymasowi Wyszyńskiemu utrudniano odwiedzenie polskich parafii. Radio, telewizja nie informowały prawie o obchodach. Władze nie wyraziły zgody na udział w nich papieża Pawła VI.

Uzupełnić ćwiczenia w zeszycie ćwiczeń.

01.04.2020 r. Temat: Bunty społeczne w latach 1968 i 1970.

  1. Temat z podręcznika od str. 171 – 174.
  2. W II połowie lat 60 – tych wzrosło niezadowolenie z rządów Gomułki.

W marcu 1968 roku doszło do buntu społecznego, który został zapoczątkowany przez studentów UW. Do niego przystąpili studenci z innych uczelni. Wystąpienia studentów zostały brutalnie stłumione przez władze komunistyczne. W XII 1970 r. z powodu podwyżki cen na Wybrzeżu wybuchły kolejne bunty. Do stłumienia wystąpień  pracowników  władze wysłały milicję i wojsko. Władysław Gomułka stracił stanowisko, I –wszym  sekretarzem KC PZPR został Edward Gierek.

Ten temat obowiązuje do uzupełnienia w zeszycie ćwiczeń.

WOS:

30.03.2020 r. Temat: Władza sądownicza.

  1. Temat z podręcznika ze str.142 – 145.
  2. Organizacja władzy sądowniczej.
  3. Jak działają organy wymiwru sprawiedliwości.
  4. Zasady określające działalność władzy sądowniczej – schemat str.143.
  5. Instancyjność  w postępowaniu sądowym – schemat str. 144.
  6. Obowiązuje znajomość pojęć – apelacja, kasacja.
  7. Można skorzystać ze stron:

03.04.2020 r. Temat: Podsumowanie rozdziału IV. Ustrój demokratyczny Rzeczypospolitej Polskiej.

  1. Odpowiedzieć pisemnie na pytania 1 – 147, 2, 3, 4,6,7 – str 148 z podręcznika.
  2. Odpowiedzi mogą być w zeszycie, należy je przesłać na pocztę n - ela.

Edukacja dla bezpieczeństwa

03.04.2020 r. Temat: Bezpieczne państwo.

  1. Obowiązuje temat z podręcznika ze stron 104 – 113.
  2. Należy zwrócić uwagę na pojęcie bezpieczeństwa.
  3. Podstawowe czynniki zapewniające bezpieczeństwo.
  4. Zagadnienie bezpieczeństwa narodowego.
  5. Charakterystyka obszarów bezpieczeństwa narodowego.
  6. Zapisać notatkę z tego tematu w zeszycie.

Biologia:

Proszę o kontakt mailowy: pawelg162@wp.pl i przesłanie zdjęć wykonanych notatek i ćwiczeń. 

Temat: Cechy populacji.

Wymagania do lekcji:

  1. Wyjaśnij co to jest populacja? Jaka jest różnica między populacją a gatunkiem?
  2. Wymień główne cechy populacji, oraz wyjaśnij na czy, polega każda z tych cech.
  3. Jakie czynniki wpływają na liczebność i zagęszczenie populacji? Wymienić te czynniki (patrz str.88 podr.);
  4. Wymień i opisz trzy sposoby rozmieszczenia osobników populacji w przestrzeni (patrz strona 89 podr);
  5. Wymień minimum po 2 zalety i po 2 wady życia w grupie /stadzie (patrz 90 str. Podr.)
  6. Wyjaśnij pojęcia:

- struktura  wiekowa populacji;

- struktura płciowa populacji. (patrz str. 91)

       7a. Czym jest piramida wiekowa? (patrz str. 91 podr.)

       7b* (dla chętnych). Trzy podstawowe typy piramid wieku – umieć podać nazwy i opisać jakich populacji dotyczy każda z piramid.   

Ad. 1. Populacja jest to grupa osobników tego samego gatunku, które zamieszkują na wspólnym terenie. Wszystkie osobniki w populacji mogą się ze sobą swobodnie kontaktować i na siebie wzajemnie oddziaływać. Gatunek – do niego należą osobniki wszystkich populacji należących do danego gatunku na  całej kuli ziemskiej. W przypadku populacji mamy ściśle określony teren występowania osobników danego gatunku, natomiast w przypadku gatunku – tym obszarem występowania jest zazwyczaj cała kula ziemska !

Przykłady populacji:

- populacja zajęcy zamieszkujących obszar Gminy Zawady;

- populacja wilków zamieszkujących obszar Podlasia;

- populacja żubrów zamieszkujących obszar Puszczy Białowieskiej

- populacja sosen z terenu

Przykłady gatunków:

- gatunek wilka zamieszkujący całą kulę ziemską;

- gatunek wróbla zamieszkujący cała kulę ziemską itd.

Praca domowa pisemna:   Pisemnie punkt nr 4 i 5 podany do lekcji. Dla chętnych pisemnie Ćwiczenie 4/ 92 str. podr.

Geografia:

Jeszcze raz temat: Środowisko przyrodnicze Ameryk. Strefy klimatyczne i roślinne.

Obiekty na mapie Ameryk_ naucz się pokazywać obiekty, które podałam na ostatniej lekcji

  1. Dopisz, jaki klimat panuje oraz typ roślinności ( na podstawie atlasu- Mapa klimatyczna i mapa roślinności):
  • Niz. Amazonki-
  • Niż. Orinoko-……..
  • Wyż. Patagonii-,,,,,,,
  • Ziemia Baffina-.
  • Wyżyna Brazylijska-.
  • Kuba-……….
  • Płw. Floryda-………
  • Płw. Kalifornia-……..
  • Płw. Alaska-………..
  • Grenlandia-……………
  • Ziemia Ognista-……………..
  • Płw. Jukatan-…
  • Niż. Zatokowa-………….
  • Niż. Atlantycka-………….
  • Wielkie Równiny Prerii-………………
  • Wyż. Gujańska-………………

         2. Co oznaczają nazwy:

  • Selwas-………….
  • Campos-…………….
  • Catinga-………..
  • Pampa-………………………..

        3. Jaka roślinność dominuje w klimacie:

  • Równikowym wybitnie wilgotnym-………..
  • Podrównikowym-……….
  • Zwrotnikowym-...………
  • Podzwrotnikowym-……
  • Umiarkowanym morskim-.
  • Umiarkowanym ciepłym kontynentalnym suchym-………………
  • Umiarkowanym chłodnym-……………….
  • Okołobiegunowym subpolarnym-…………….
  • Okołobiegunowym  polarnym-…………….
  1. W jakich strefach klimatycznych leży Ameryka Północna: ( same strefy bez typu klimatu np. równikowa, podzwrotnikowa)………………………………………………………………………………
  2. W jakich strefach klimatycznych leży Ameryka Południowa:………………………………………………….

Zapisać same odpowiedzi (np. 1a-klimat równikowy wybitnie wilgotny,  wilgotne lasy równikowe) przesłać na adres grazajkowska@ o2.pl – w Wordzie.


© 2024 Społeczno - Oświatowe Stowarzyszenie Pomocy Pokrzywdzonym i Niepełnosprawnym EDUKATOR w Łomży
Organizacja pożytku publicznego działająca "non profit" zarejestrowana w 12 lipca 1999r.


Polityka prywatności i Cookies | Przekaż nam 1,5% Swojego podatku

Szkoła Podstawowa w Konopkach Pokrzywnicy