Szkoła Podstawowa w Konopkach Pokrzywnicy
SOS Edukator w Łomży

Szkoła Podstawowa w Konopkach Pokrzywnicy

Konopki Pokrzywnica 9, 16-075 Zawady
e-mail: sp.konopkipokrzywnica@sosedukator.pl.
tel. 857140221

Zdalne lekcje 20.04-24.04.2020r.

Dodatkowe materiały do pracy z każdego przedmiotu znajdują się na stronie:

https://www.gov.pl/web/zdalnelekcje

Biblioteka

Biblioteka szkolna zachęca do skorzystania z materiałów zgromadzonych na stronach internetowych:

Świetlica

1) Filmy instruktażowe z budowania modeli z klocków Lego:

2) Kolorowanki online: https://www.kolorowankionline.net/

3) Wolontariat: Razem stworzymy „POLA NADZIEI 2020 ON–LINE” i pomożemy dzieciom z Białostockiego Hospicjum. 

4) Kodowanie:  https://uczymydzieciprogramowac.pl/user/pages/04.zadania/156.podroze-male-i-duze-zakodowane-aktywnosci/uczymy-dzieci-programowac-5-podroze-male-i-duze-b.pdf

5) Zajęcia tanecznehttps://www.youtube.com/watch?v=Twc7suv_Om0

Oddział przedszkolny- grupa 3,4-latki

PONIEDZIAŁEK 20.04.2020

3-LATKI

1. Jak segregować śmieci?

https://www.youtube.com/watch?v=2Z1EECopHWY Zachęcam do zabawy z dziećmi  segregując odpady np. robiąc wiosenne porządki.

2. Nauka wyliczanki

Ślimak, ślimak , pokaż rogi,

dam ci sera na pierogi.

Jak nie sera, to kapusty,

od kapusty będziesz tłusty.

3.Wyprawka plastyczna nr.13

  • Odszukanie wśród naklejek obrazków małej i dużej puszki po konserwach. Naklejenie ich w kołach na żółtym pojemniku na śmieci.
  • Odszukanie wśród naklejek obrazków butelki i słoika ze szkła. Naklejenie ich w kołach na zielonym pojemniku na śmieci.
  • Odszukanie wśród naklejek obrazków gazet i zniszczonej książki. Naklejenie ich w kołach na niebieskim pojemniku.

4-LATKI Odznaka przyjaciela przyrody.

1. Zabawa z wykorzystaniem rymowanki

O przyrodę dbamy:

  • gałązek drzew nie łamiemy
  • trawników nie deptamy
  • kwiatów chronionych nie zrywamy
  • zimą ptaki dokarmiamy
  • śmieci nigdy nie rozrzucamy.

2. Dzielenie na sylaby nazw przedmiotów przygotowanych przez rodzica. Dziecko kolejno wybiera sobie przedmiot i samodzielnie lub z pomocą rodzica dzielą rytmicznie jego nazwę. Np. lalka – lal-ka; wózek – wó-zek; piłka – pił-ka; krzesło – krze-sło.

3. Wykonanie odznaki ,,Przyjaciela przyrody". Potrzebne będzie koło o średnicy10cm z rysunkiem konturowym zwierząt bądź roślin, z otworem zrobionym dziurkaczem, kolorowe sznurki i plastelina. Zadaniem dziecka jest wypełnienie rysunku kuleczkami plasteliny, przewleczenie kolorowego sznurka i zawiązanie go z pomocą rodzica lub samodzielnie.

4. Rozmowa na temat drzew. Rodzic wyjaśnia dziecku, że drzewa, dzięki zielonemu barwnikowi znajdującemu się w liściach, wydziela tlen, którym oddychają ludzie i zwierzęta; ich są dla zwierząt pokarmem; dają cień...więc niszczenie, wycinanie drzew to klęska dla nas i zwierząt. Pamiętajmy też, że drzewa rosną bardzo długo.

WTOREK 21.04.2020

3-LATKI

1. Nie niszczymy roślin!

Rozmowa z dzieckiem na temat ochrony kwiatów.

  • Czy można zrywać wszystkie kwiaty?
  • Co powinniśmy zrobić z zerwanymi kwiatami?
  • Czy powinniśmy zrywać kwiaty, których jest bardzo mało i mogłyby wyginąć?

Rodzic wyjaśnia, że są kwiaty (zwierzęta), których jest bardzo mało, i grozi im wyginięcie.(Pokazuje zdjęcia kwiatów chronionych, książka str.33). Są one pod ochroną, to znaczy, że ich zrywanie grozi karą. Dlatego gdy widzicie poza ogrodem kwiaty, których nie znacie, to nie zrywajcie ich. Oglądajcie je i wąchajcie.

2. Słuchanie rysowanego wierszyka. https://www.youtube.com/watch?v=q1DFZOEADA4

4-LATKI Przyjaciele przyrody.

1. Karta pracy str. 33. Oglądanie obrazka . Określenie, czy podwórka dzieci wyglądają tak samo. Łączenie liniami fragmentów obrazka umieszczonego na dole karty z odpowiednimi miejscami na dużym obrazku.

2. Ćwiczenia logopedyczne – Kwiaty

  • Kwiaty rosną- Dziecko naśladuje rosnące kwiaty, które chwieją się na wietrze- stopy mocno opiera o podłogę, nie porusza nimi, nogi ma złączone; lekko kołysze tułowiem na boki.
  • Kwiaty wychylają się  do słońca- Dziecko  nie zmienia pozycji, podnosi jedynie głowę do góry, tak jakby się opalało. Mówi na jednym wdechu: Ale ciepło, ale przyjemnie.
  • Wąchamy kwiaty- Dziecko naśladuje trzymanie kwiatuszka w rączce i wąchanie go – wciąga powietrze nosem, a wydycha ustami.

3. Słuchanie  wiersza: www.pse.edu.pl/grupy/elfy/wiersze-i-piosenki-2017-2018/przyjaciel-przyrody-awidzowska

4. Rozmowa na temat wiersza

  • O czym wiedzą wszystkie przedszkolaki?
  • Kiedy bardziej oszczędzamy wodę – podczas kąpieli czy gdy bierzemy prysznic?
  • Jak może zaszkodzić przyrodzie wyrzucona torba foliowa, a jak – szklana butelka?
  • Dlaczego powinniśmy segregować śmieci?
  • Co powinniśmy zrobić, gdy wychodzimy wieczorem z pokoju?
  • Jak powinniśmy zachowywać się w lesie?
  • Co powinno spotkać osobę, która  niszczy i truje przyrodę?

ŚRODA 22.04.2020

3-LATKI W świecie teatru.

1. Zapraszam dzieci do wspólnej nauki i zabawy z dziećmi z Przedszkola Król Maciuś I. Nauczanie zdalne – „Bocian i żaby”: https://www.youtube.com/watch?v=1UaOSEXnAxA

2. Karta pracy nr 12. Oglądanie rysunków masek. Określenie, jakie zwierzęta przedstawiają. Kolorowanie wybranej maski.

4-LATKI

Zabawa w teatr - „Czerwony kapturek”: https://www.youtube.com/watch?v=AJpAkB4AZKo Dzieci uczestniczą w przedstawieniu wykonując wszystko według instrukcji.

CZWARTEK 23.04.2020

3-LATKI Przyjęcie u lalek.

1. Ćwiczenia w książce, str. 36

2. Podwieczorek u lalek – ćwiczenia matematyczne.

  • Rodzic przygotowuje stolik i krzesełka dla lalek. Dziecko sadza przy stoliku cztery lalki. Liczy je. Potem rodzic podaje ich imiona, opisuje ich wygląd, a dziecko wskazuje odpowiednie lalki. Np. rodzic mówi, że lalka o żółtych włosach i niebieskiej sukience to Lena, a lalka w sukience w czerwone kropki i w kapeluszu to Amelka.
  • Dziecko kładzie przed każdą lalką talerzy i sprawdza, czy wystarczy talerzyków dla każdej lalki.
  •  Rodzic pyta – czy lalek i talerzyków jest tyle samo?
  • Dziecko stawia przed każdą lalką kubeczek. Sprawdzają, czy wystarczy kubeczków dla każdej lalki.
  • Rodzic pyta – czy lalek i kubeczków jest tyle samo?
  • Tak samo postępują z łyżeczkami, babeczkami...

4-LATKI Księżniczki i rycerze.

1. Karta pracy, str. 34

2. Zabawa z wykorzystaniem rymowanki.

Maszeruje bajka przez świat

w odświętnej szacie.

Gdy ją spotkacie

na pewno poznacie.

Dziecko kilkakrotnie mówi tekst z rodzicem, płynnie i z podziałem na sylaby. Potem dziecko stara się go mówić w różny sposób – cicho, szybko, ze wzrastającym natężeniem głosu...

3. Gry i zabawy kolorami – utrwalanie nazewnictwa kolorów. https://www.youtube.com/watch?v=Ve3bulepG8I

PIĄTEK 24.04.2020

3-LATKI Tak się bawimy.

1. Domowa zabawa ruchowa: https://www.youtube.com/watch?v=Bwi8nn9dB1g

4-LATKI Malowany wózek.

1. Karta pracy, str.35. Oglądanie obrazków przedstawiających dzieci. Określenie, jakie postacie będą odgrywały dzieci, które się w nie przebiorą. Rysowanie w pustej ramce siebie przebranego za ulubioną baśniową postać lub ulubione zwierzę.

2. Wspólna zabawa przy piosence H. Ożogowskiej „Wielka wyprawa”

Oddział przedszkolny- grupa 5,6-latki

,,Dbamy o Ziemię."- to temat, który realizujemy od 20.04 do 24.04. W tym tygodniu poznamy zagrożenia dla środowiska przyrodniczego wynikające z niszczycielskiej działalności człowieka i sposoby ich zapobiegania. Będziemy klasyfikować przedmioty pod względem jednej cechy lub kilku cech oraz wprowadzimy literę u, U.

Pod podanym linkiem materiały na ten tydzień:

https://drive.google.com/drive/folders/12OqfZ36RZIWr_YlZuMamJfaht79ygXSg?usp=sharing

Religia klasy I-III

kl. 1 Temat: Radośnie śpiewamy " Alleluja"

Dzieci kolorują napis według znaków oraz kończą kolorować rysunek Chrystusa zmartwychwstałego.

Kl. 2 Temat: Jezus zmartwychwstały karmi nas swoim Ciałem.

Dzieci wykonują polecenie z podręcznika i pamiętają o codziennej modlitwie.

Kl. 3 Temat: Z Chrystusem składamy bogu dary.

Uczniowie po zapoznaniu się z tekstem z podręcznika str. 100 -101 uzupełniają ćwiczenia na str.86 -87.

Zajęcia ortograficzne klasy I-III

23 kwiecień  (czwartek)   Przenoszenie wyrazów. Układanie wyrazów z rozsypanek sylabowych

Przeczytaj bardzo uważnie. Wyrazy przenosimy w następujący sposób:

  • zawsze oddzielamy, czyli przenosimy do następnej linijki pojedynczą spółgłoskę, która stoi między samogłoskami, np.: ma – lu – nek, po – ra – nek, ry – su -nek,
  • zawsze należy rozdzielić dwie jednakowe spółgłoski, np.: wan – na, pan – na, Jo – an – na
  • grupę kilku spółgłosek możemy dzielić w dowolnym miejscu, czyli np. mat -  ka lub ma – tka, pe – stka lub pes – tka, ko – stka lub kos – tka.
  • Nie dzieli się nigdy liter oznaczających jedną głoskę, np.: po – rze – czka, a nie por- zec – zka, cza- szka, a nie czas – zka, ka – szka, a nie kas – zka.
  • Nie dzieli się wyrazów jednosylabowych, ponieważ w każdej sylabie powinna być zawsze samogłoska, np.: krzak, a nie krz – ak, kłos, a nied kł- os, wrzos, a nie wrz – os.
  • Nie rozbija się nigdy połączeń spółgłosek au, eu, jeżeli wymieniamy je jednosylabowo, a podczas wymowy samogłoska „u” brzmi jak „ł”, np.: Lau – ra, Pau – li – na, pau – za, hy – drau – lik, eu – ta – na – zja, Eu – ro – pa.                      

Klasa I

Przepisz tekst i podziel wyrazy na sylaby pionowymi kreskami. Pamiętaj o prawidłowym przenoszeniu wyrazów.

Lubię siedzieć w swoim pokoju. Panuje tu cisza. Odrabiam lekcje. Do mojej młodszej siostry przyszły małe dzieci. Pilnuje ich dziadek.

Klasa II

Przepisz tekst i podziel wyrazy na sylaby pionowymi kreskami. Pamiętaj o prawidłowym przenoszeniu wyrazów.

Małgosia chętnie pomaga mamusi. Najbardziej lubi chodzić rano do sklepu po zakupy. Sklep mieści się po drugiej stronie ulicy. Małgosia zawsze kupuje w nim chleb, mleko i bułki. Dzisiaj kupiła sobie chrupki.

Klasa III

Przepisz tekst i podziel wyrazy na sylaby pionowymi kreskami. Pamiętaj o prawidłowym przenoszeniu wyrazów.

Warszawa jest stolicą Polski. Tutaj urzędują prezydent i premier oraz obradują sejm i senat. Dzisiaj Warszawa jest nowoczesnym miastem. Wędrując jej ulicami można zobaczyć ślady dawnej przeszłości: Stare Miasto, Zamek Królewski, Łazienki. W czasie wojny nasza stolica była zniszczona. O bohaterskiej walce Polaków przypominają różne pomniki np. Nike, Małego Powstańca, Grób Nieznanego Żołnierza. Z dziejami Warszawy związane są legendy: „Złota kaczka”, „Wars i Sawa’’, „Syrena” i „Bazyliszek”.

Klasa I

Wychowanie fizyczne:

Informatyka:

Przeczytaj uważnie w podręczniku na str. 36 temat  numer 17. Następnie  wykonaj ćwiczenia  1, 2, i 3 na str. 37. Zdjęcie zadania 3 proszę przesłać na mój Messenger  - Agnieszka K. Wappa

Zadania dla chętnych: wykonaj ćwiczenia do lekcji 17 zamieszczone na płycie. Zdjęcie wykonanej pracy też można przesłać.

Muzyka:

Utrwalenie wiadomości na temat budowy taktu na dwa i położenia dźwięków sol, mi na pięciolinii. Poznanie instrumentów dętych drewnianych - flet prosty i flet poprzeczny.

Plastyka:

Ozdabianie wybraną techniką kubka lub szklanki (przesłać zdjęcie)

Języka angielski: 

Lekcje on-line według harmonogramu wysłanego przez nauczyciela.

20.04.2020 (poniedziałek)

Praca z podręcznikiem s. 50-51. K s. 50 ćw. 1,2,3. Praca domowa K s. 51 ćw. 4

KM s. 52-53 ćw. 1,2. Praca domowa KM s. 53 ćw. 3

21.04.2020 (wtorek)

Praca z podręcznikiem s. 52-53 Ustnie ćw. 6

K s. 52-53 ćw. 1,2,3,4,5

KM s. 54-55 s. 55 ćw. 1

22.04.2020 (środa)

Praca z podręcznikiem s. 56 (Przeczytać wiersz "Dwa wiatry") s. 57 ustnie ćw. 2. Strona 58 przeczytać tekst, ustnie odpowiedzieć na ćw. 1,2,3

K s. 54-55 ćw. 1,2,3

Praca domowa K s. 55 ćw. 4

23.04.2020 (czwartek)

Praca z podręcznikiem s. 60-61. Nauczyć się czytać wybraną zagadkę. Ustnie s. 61 ćw. 4

K s. 56-57 ćw. 1,2,3. Praca domowa K s. 57 ćw. 4

KM s. 56-57 ćw. 1,2

24.04.2020 (piątek)

Praca z podręcznikiem s. 62

K s. 58 ćw. 1,2,3. Praca domowa K s. 59 ćw. 4,5

KM s. 58-59 ćw. 1,2,3,4,5. Praca domowa KM s. 60 ćw. 6,7

Klasa II

Informatyka:

Przeczytaj uważnie w podręczniku na str. 34 temat  numer 16 i temat numer 17 na stronie 36. Następnie  wykonaj ćwiczenie  3 na str. 35 i 1, 2 i 3 na stronie 37. Zdjęcie zadania 3 strona 35 i zadanie 2 i 3 ze strony 37  proszę przesłać na mój Messenger  - Agnieszka K. Wappa

Zadania dla chętnych: wykonaj ćwiczenia do lekcji 16 i 17 zamieszczone na płycie. Zdjęcie wykonanej pracy też można przesłać.

Muzyka:

Utrwalenie poznanych piosenek.

Plastyka:

Ozdabianie wybraną techniką kubka lub szklanki (przesłać zdjęcie)

Języka angielski: 

Lekcje on-line według harmonogramu wysłanego przez nauczyciela.

20 kwiecień (poniedziałek)  

Temat: Nic w ogrodzie.         

Przeczytaj fragment lektury Danuty Parlak „Kapelusz Pani Wrony” – opowiadanie Nic w Ogrodzie  w podręczniku na str. 70 – 73. Odpowiedz ustnie na pytania: Jak zmienił się Ogród, gdy przyszło do niego Nic? Jak zachowywało się Nic wobec mieszkańców Ogrodu? Kto odkrył, że Nic pojawiło się w Ogrodzie, i komu o tym powiedział? (wskaż w tekście odpowiedni fragment) Jak szpak Stach pokonał Nic?                                                                                                                                 

Wykonaj w kartach ćwiczeń na str. 76 – 77 ćwiczenia 1 – 4. Obejrzyj bajkę o kreciku  https://www.youtube.com/watch?v=qymsnzUC-uA Następnie wykonaj w kratach ćwiczeń na str. 78 i 79 ćwiczenia 1 – 3. Praca domowa ćwiczenie 4 i 5 str.79

Wychowanie fizyczne - https://wordwall.net/pl/resource/900923/wychowanie-fizyczne/lekcja-wfu-w-domu-wykonaj-%C4%87wiczenia

 21 i 22 kwiecień (wtorek i środa)  

Temat: Wielkanocny czas                                         

Przeczytaj  w podręczniku na str. 74 wiersz „Kolorowe bazie” i odpowiedz na pytania znajdujące się pod wierszem. Wykonaj w kartach ćwiczeń na str.80 ćwiczenie 1 i 2. Przejdź do podręcznika na str. 75 i odczytaj najszybciej jak potrafisz wiersz Agnieszki Frączek „Jajo”.

Matematyka Otwórz karty matematyczne na str. 60 i 61 zadania 1 – 5. Praca domowa zadanie 6 str. 61

W podręczniku na str. 76 przeczytaj życzenia . Zwróć uwagę w jaki sposób je piszemy.

Zapamiętaj! Wyrazy, którymi zwracamy się do osoby, której składamy życzenia zawsze piszemy wielką literą, na przykład: Ci, Tobie, Ciebie, Wam, Cię. Wyrazy w nagłówkach piszemy wielkimi literami na przykład   Droga Aniu!, Kochani Rodzice!, Droga Babciu!, Drogi Dziadku!

Praca domowa: napisz w zeszycie życzenia (z okazji świąt, imienin, urodzin lub inne) dla wybranej osoby. Kartkę z życzeniami ozdób według własnego pomysłu. Przypominam o jutrzejszym sprawdzianie.

Wychowanie fizyczne - https://www.youtube.com/watch?v=vkwzFVN2Bds                                                                                                                                                  

23 kwiecień (czwartek)  

Temat: Sprawdzamy ile pamiętamy.   

Badanie umiejętności cz.VII

Wychowanie fizyczne - https://www.youtube.com/watch?v=CEyba0BvBUE

24 kwiecień (piątek)  

Temat: Wielkanocne zabawy

Przeczytaj w podręczniku na str. 32 tekst „Wielkanocne zabawy”. Która z przedstawionych zabaw podoba ci się najbardziej? Obejrzyj bajkę „JANOSIK I ŚMINGUS DYNGUS”: https://www.youtube.com/watch?v=VouHZDDp-hQ

Wykonaj w kartach ćwiczeń na str. 82 i 83 ćwiczenia 1-4

Matematyka. Wykonaj w kartach matematycznych zad. 1 – 6 na str. 64 – 65. Zagraj z rodzeństwem lub rodzicami w grę „Wielkanocne zabawy” str. 62 - 63          

Klasa III

Informatyka:

Przeczytaj uważnie w podręczniku na str. 32 temat  numer 15. Następnie  wykonaj ćwiczenia  1, 2, i 3 na str. 33. Zdjęcie zadania 3 proszę przesłać na mój Messenger  - Agnieszka K. Wappa

Zadania dla chętnych: wykonaj ćwiczenia do lekcji 15 zamieszczone na płycie. Zdjęcie wykonanej pracy też można przesłać.

Muzyka:

Krzyżówka - nazwy instrumentów K s. 88 ćw. 10

Plastyka:

Ozdabianie wybraną techniką kubka lub szklanki (przesłać zdjęcie)

Języka angielski: 

Lekcje on-line według harmonogramu wysłanego przez nauczyciela.

20 kwiecień (poniedziałek)  

Temat: Wkrótce święta

Przeczytaj w podręczniku na str. 86 wiersz Doroty Gellner „Tańczące pisanki” i odpowiedz ustnie na pytania znajdujące się pod wierszem. Zapoznaj się ze zwyczajem związanym z Wielkanocą. Powszechnie znanym i pielęgnowanym zwyczajem jest przygotowywanie na Wielkanoc jaj zwanych pisankami i kraszankami. Pisanki to kolorowe, zazwyczaj kurze jaja, zdobione różnymi wzorami i napisami. Do zdobienia używa się specjalnego pisaka, tzw. żelazka, czyli patyka z lejkiem. Używa się go do nanoszenia roztopionego wosku. Następnie jajko ze wzorem zanurza się w barwniku. Po wyjęciu ściera się wosk i w ten sposób otrzymuje się biały wzór na kolorowym tle. Kraszanki to jaja malowane w jednym kolorze bez ozdobnych wzorów i napisów. Dawniej do farbowania jaj używano barwników roślinnych. Czarny otrzymywano z kory dębowej, zielony – z pędów zboża, różowy – z wywaru z buraka, brązowy – z łusek cebuli lub łupin orzecha. Obecnie najczęściej używa się barwników spożywczych. Niektórzy wykonują skrobanki. Najpierw farbuje się jajka, a następnie wyskrobuje się na nich ostrym narzędziem różne wzory lub motywy kwiatowe. Jajka z duszą są oklejane włóczką, słomą, sitowiem lub wycinankami z papieru.

W kartach ćwiczeń wykonaj ćwiczenie 1 i 2 na str. 80. Następnie wykonaj śpiącego kurczaka wg instrukcji na str.81

Matematyka zad.1 – 6 str. 60 w kartach matematycznych. Praca domowa zad. 7, 8, 9 i 10 str.61

Wychowanie fizyczne - https://wordwall.net/pl/resource/900923/wychowanie-fizyczne/lekcja-wfu-w-domu-wykonaj-%C4%87wiczenia

21 i 22 kwiecień (wtorek, środa)  

Temat: Co się wykluwa z jaj.

Przeczytaj w podręczniku na str. 88 i 89 tekst „Co się wykluwa z jaj? i obejrzyj ilustracje. Zapamiętaj w jaki sposób rozmnażają się ptaki, gady, ryby i płazy oraz dziobak i kolczatka. Wykonaj w kartach ćwiczeń na str. 82 – 84 ćwiczenia 1 – 8.

Matematyka. Wykonaj w kartach matematycznych zad. 1 – 10 str. 64 – 65 (wszystkie zadania są utrwaleniem poznanych wiadomości). Dla chętnych zad.1 – 5 str. 66 oraz str. 67

Wychowanie fizyczne - https://www.youtube.com/watch?v=vkwzFVN2Bds  

23 kwiecień (czwartek)  

Temat: Ile znamy, ile pamiętamy?

Badanie umiejętności cz.VII

Wychowanie fizyczne - https://www.youtube.com/watch?v=CEyba0BvBUE

24 kwiecień (piątek)  

Temat: Utrwalenie zdobytych wiadomości. Układanie pytań do podanego zdania. Stopniowanie przymiotników. Dobieranie rymujących się wyrazów. Pisownia nie z rożnymi częściami mowy.

Wykonaj w kartach ćwiczeń str. 89 – 92 ćwiczenia 1 - 9 .

Wychowanie fizyczne V-VII

20.04.2020r. Gimnastyka i taniec dla dzieci. Cały zestaw robimy dwa razy.

24.04.2020r.

Religia klasa V-VIII

KLASA V

Temat: Nikodem - nocne rozmowy.

Zapoznaj się z treścią katechezy z podręcznika i wykonaj ćwiczenia str. 86-87

Temat: Marta i Maria - dwie dobre cząstki.

Przeczytaj tekst katechezy i wykonaj ćwiczenia str. 88-89

KLASA VI

Temat: Dla królestwa niebieskiego - ksiądz, siostra zakonna i zakonnik.

Zapoznaj się z treścią katechezy str.135-137 i wykonaj ćwiczenia str. 84-85

Temat: Służyć wspólnocie - małżonkowie.

Przeczytaj z podręcznika treści ze str. 138-140 i uzupełnij ćwiczenia str.86 -87

KLASA VII

Temat: Unia brzeska.

Zapoznaj się z treścią katechezy str. 133-135 i przepisz do zeszytu treść z "zapamiętaj ' str. 135

Temat : Wielkanoc - szatan pokonany.

Zapoznaj się z treścią katechezy str.193-195 i przepisz pod tematem treść z zapamiętaj str. 195

KLASA VIII

Temat: Rozłam w Kościele  - schizma wschodnia.

Zapoznaj się z treścią katechezy str. 128- 130 i przepisz treści z " Zapamiętaj str. 130

Temat: Wielkanoc - pusty grób

Przeczytaj z podręcznika katechezę str. 196-198 i przepisz do zeszytu " Zapamiętaj" str. 198  

 

Godzina wychowawcza klasy V-VIII

Temat: Dzień Ziemi. Pomagamy przyrodzie.

Krótka praca pisemna na temat ,,W jaki sposób możemy pomóc przyrodzie”.

Klasa V

Biologia:

Matematyka:

Poniedziałek 20.04. 

Temat: Mnożenie ułamków dziesiętnych.

Celem lekcji jest poznanie sposobu mnożenia ułamków dziesiętnych.

Na początek możesz jeszcze raz obejrzeć  film na stronie: https://www.youtube.com/watch?v=bxQEflT7cFY&t=26s

Zwróć uwagę, aby dokładnie podpisywać liczby jedna pod drugą i równo do prawej strony, mnożymy tak jak liczby naturalne, na koniec liczymy, ile mamy cyfr po przecinku i ustalamy położenie przecinka. Rozwiąż zadanie 7, 8, 9, 10 ze strony 180.

Poniedziałek 20.04. (zaj. dod.), Wtorek 21.04, Środa 22.04

Temat: Dzielenie ułamków dziesiętnych.

Celem lekcji jest poznanie sposobu dzielenia ułamków dziesiętnych.

Na początek obejrzyj film na stronie:

Następnie zapoznaj się z informacjami w podręczniku na stronie 181- 182. Zwróć uwagę, że aby podzielić przez ułamek dziesiętny należy zapisać go w postaci liczby naturalnej, przesuwając przecinek w dzielnej i dzielniku jednocześnie o tę samą liczbę miejsc. Rozwiąż zadanie 1-4, 7-15, 18, 19 ze strony 183 - 185.

Czwartek 23.04

Temat: Prostokąt.

Celem lekcji jest poznanie własności prostokąta.

Na początek obejrzyj film na stronie: https://www.youtube.com/watch?v=3nqRrdxr_T4

Następnie zapoznaj się z informacjami w podręczniku na stronie 188. Zwróć uwagę jak obliczyć obwód prostokąta. Rozwiąż zadanie 2, 3, 4, 5, 6 ze strony 189.

Technika:

Temat: Wykorzystanie zalet drewna.

  1. Drzewo, drewno, tertak, trak, produkty tartaczne.
  2. Budowa drewna, rodzaje i gatunki drwena.
  3. Notatka z tego zakresu.
  4. Należy wykonać rzeźbę z kory.

Język polski:

Zajęcia dodatkowe- Opisać jedną dowolną lekcję, którą uczniowie odbyli drogą internetową.

Temat: Zabawa słowami. ,,Figielek” Juliana Tuwima.

1. Przeczytać wiersz ze str. 238 z podręcznika ze szczególną uwagą, ponieważ jest oznaczony literą ,,L”, co znaczy, że może być na egzaminie.

2. Wypisać tytuły pięciu innych utworów Juliana Tuwima z różnych dostępnych źródeł. Notatka, którą należy zapisać do zeszytu.

Tytuł wiersza oznacza żart. Poeta chce rozśmieszyć czytelnika. Łączy wyrazy w związki niespotykane i niezwykłe:

    - rzeczowniki zostały połączone z czasownikami na zasadzie skojarzeń znaczeniowych np. czasownik zasępić się powstał od rzeczownika ,,sęp”,

      brzmieniowych - ,,raczenie się” nie ma nic wspólnego z rakiem oprócz brzmienia.

    - połączenie tych rzeczowników z czasownikami to żart.

Wiele określeń ludzkich powstało na bazie obserwacji zwierząt:

osowiał – stał się przygnębiony,

zacietrzewił się – rozgniewał się,

zasępił się – posmutniał

Wiersz jest zbudowany z 3 strof. Pierwsza liczy 4 13 – sylabowe wersy, pozostałe są dwuwersowe. Każdy wers ma 13 sylab.

  1. Ćwiczenia w zeszycie ćwiczeń.  Bardzo proszę o systematyczne uzupełnianie notatek. W trakcie zajęć mogę zapytać o odczytanie wcześniejszej pracy domowej czy wypracowania.

22.04.2020 r.

Temat: O niezwykłym spotkaniu św. Franciszka z wilkiem.

1. Poszukać informacji w dostępnych źródłach o niezwykłym życiu i działalności św. Franciszka z Asyżu. Należy napisać w zeszycie przedmiotowym notatkę z tego zakresu, można wydrukować i dołączyć do tematu.

2. Przeczytać tekst: ,,Wilk z Gubbio”. Podręcznik str. 239 – 240.

3. Ułożyć plan wydarzeń do przeczytanego tekstu.

4. Jakiego niezwykłego czynu dokonał św. Franciszek?

5. Określ cechy wilka przed spotkaniem ze św, Franciszkiem o po spotkaniu.

6. Zredaguj pisemną wypowiedź na temat ,,Nasi bracia mniejsi”. ( 7 – 8 pełnych zdań).

23.04.2020 r., 24.04.2020 r. ( 2 lekcje)  

Temat: Nieosobowe formy czasownika.

  1. Utrwalenie wiadomości na temat czasownika. (przepisać do zeszytu)

Czasownik może występować w formie:

- osobowej, która wskazuje na wykonawcę czynności, np. zapytam (ja),  odpowiedzą (oni), zapisała (ona),

- nieosobowej, z której nie można wywnioskować, kto wykonuje czynność. Nieosobową formą czasownika jest m.in. bezokolicznik, np. zapytać, dorobić.

  1. Ćwiczenie 1 str. 241 - podręcznik

Należy podzielić podane formy czasowników na osobowe i nieosobowe. Formy osobowe – gramy, składały, wyciągał, pamiętaliśmy, byli, wędrowałeś, składaliśmy. Formy nieosobowe – gubić, upieczono, pominięto, poradzić, pić, jedzono (przepisać do zeszytu)

  1. Ćwiczenie 2 str. 241 Wypisać czasowniki ze zdań z grupy a) oraz ze zdań z grupy b).
  2. Ćwiczenie 3 str.241 - podręcznik
  3. Przepisać do zeszytu ,,Zapamiętaj” ze str. 242 – podręcznik.
  4. Wykonać w zeszycie ćwiczenia 7 str. 243, 8, 243 – podręcznik.
  5. Wykonać zadania z tego tematu w zeszycie ćwiczeń.

Historia:

23.04.2020 r.

Temat: Społeczeństwo i gospodarka Polski dzielnicowej.

  1. Obowiązuje temat z podręcznika ze str. 182 – 185.
  2. W XII – XII w. do Polski  zaczęli przybywać osadnicy z zachodu Europy.

Byli to przeważnie osadnicy z Niemiec. Posługiwali się oni własnym prawem osadniczym.  Dzięki temu prawu nastąpił postęp w gospodarce. Karczowano lasy, aby pozyskać pola uprwne.  Zostały wprowadzone nowe urządzenia, a także nowa metoda uprawy – trójpolówka.

Należy przepisać do zeszytu schemat trójpolówki str. 183 – podręcznik. Należy przepisać i znać termin – lokacja str.182.

O lokacji wsi decydował książę lub rycerz. Wyznaczał granicę, na którym miała powstać osada. Zawierał umowę z zasadźcą. On sprowadzał ludzi i nadawał im gospodarstwa i pola uprawne. Ludzie ci mieli zapewnioną wolność osobistą. Wieś miała samorząd, jego najważniejszym organem był sąd – ława wiejska. Porządku we wsi pilnował sołtys.

Podobnie lokowano miasta. Miasto miało zagwarantowany samorząd z radą i ławą miejską. Zazwyczaj zasadźca obejmował urząd wójta. W okresie rozbicia dzielnicowego na ziemiach polskich ukształtowały się stany:

- ryserski,

- duchowny,

- mieszczański,

- chłopski.

  1.    Ten sam temat obowiązuje w zeszycie ćwiczeń. W trakcie zajęć ,,internetowych”mogę zapytać o aktualny temat z historii.

24.04.2020 r.

Temat: Odbudowa państwa polskiego.

  1. Temat z podręcznika ze str. 186 – 189.
  2. W czasie rozbicia dzielnicowego ziemie polskie przeważnie znajdowały się pod panowaniem książąt z rodu Piastów. Wyjątek stanowiło Pomorze Zachodnie.

Za zjednoczniem ziem piastowskich opowiadał się też Kościół.

Do rewalizacji o tron Polski włączyli się: książę wielkopolski Przemysł II oraz książę kujawski Władysław Łokietek. Do rewalizacji o tron włączył się król czeski Wacław II, który wkroczył do Krakowa, pokonał Władysława Łokietka i zbrojnie zajął Małopolskę.

W 1295 r. biskup Jakub Świnka dokonał koronacji Przemyłsa II na króla Polski. Władał on Wielkopolską oraz Pomorzem Gdańskim. Po śmierci króla Wacław II sięgnął po koronę Polski. Koronacji dokonał ten sam duchowny w 1300 r.

W 1320 r. na króla Polski został koronowany Władysłwa Łokietek. W obrębie królestwa polskiego były: Małopolska, Wielkopolska i Kujawy.

W latach 1308 –1309 Łokietek utracił Pomorze Gdańskie na rzecz Krzyżaków. W 1331

doszło do bitwy pod Płowcami, pozostała ona nierozstrzygnięta. Krzyżacy ponieśli jednak ogromne straty. Po upływie roku Krzyżacy zajęli Kujawy i ziemię dobrzyńską. 

  1. Ten sam temat należy uzupełnić w zeszycie ćwiczeń.

Geografia:

Temat: W wilgotnym lesie równikowym i w lesie strefy  i lesie strefy umiarkowanej.

Cele lekcji są w zeszycie ćw. str. 68. Podręcznik str.113-119. Notatka jest może długa, ale macie wszystkie najważniejsze treści. To co w nawiasie nie przepisujecie. Odpowiadamy na pytania do zeszytu na podstawie wyłącznie podręcznika- tzn. wypełniamy luki w notatce ;(możemy ją  wydrukować i wkleić)

1. Uzupełnij notatkę:

Wilgotne lasy równikowe rozciągają się po obu stronach………………………………. , w strefie  klimatów………………………………………………….  Największe ich obszary znajdują się :

 a. W   Ameryce Południowej na ……………………………………………

 b. W Afryce   w ………………………………………………….

 c. W Azji  na wyspach ………………………………………………………

Archipelag to inaczej zbiór wysp np. w   Archipelagu Malajskim są wyspy np. Sumatra, Jawa, Borneo,  Bali itd.( sprawdź na mapie Azji) (Przeanalizujcie mapkę str.113 podr. oraz mapę fizyczną w atlasie.)

2. Cechy klimatu  równikowego (przeanalizujcie klimatogram i tekst str.113,114):

a. Średnia  temperatura powietrza  każdego miesiąca powyżej  25oC- klimatyczne lato przez cały rok,

b. Wysoka temperatura powietrza powyżej 20 o-250C

c. Wysokie opady,

d. Parno, duszno i gorąco,

e. Brak klimatycznych pór roku ( tzn. cały rok lato)

f. Padają tzw. deszcze zenitalne .

3. Uzupełnij zdanie :

W strefie klimatów równikowych rosną wiecznie zielone lasy liściaste zwane………………………………………………….. .

4. Warstwy lasu(od dołu), do każdej podaj przykłady roślin i zwierząt:

a. Warstwa ……………………………… - …………………………………

b. ……………………………………… itd.

5. Rdzenni mieszkańcy lasów  równikowych to :

a. Ameryce Południowej------------------------------------

b. Afryce-………………………….

6. Zajęcia  Indianie, co uprawiają( krótko)

  • .………...
  • .………….

7. W strefie klimatów umiarkowanych wyróżniamy  typy klimatów:

a. Umiarkowany ciepły morski- dominują  tu  lasy liściaste ,( Wielka Brytania)

b. Umiarkowany  ciepły przejściowy-  lasy mieszane i iglaste,(  Polska)

c. Umiarkowany ciepły suchy kontynentalny-  stepy ( trawy),( Ukraina)

d. Umiarkowany  chłodny-   lasy iglaste  (tajga)( Rosja,)

8. Strefa klimatów  umiarkowanych  ciepłych rozciąga się w Ameryce Północnej, Europie i Azji ( mapka str.117)

9.Cechy strefy Klimtów  umiarkowanych:

a. Cztery pory roku,

b. Im dalej  na wschód tym wzrasta kontynentalizm: lata są coraz gorętsze  a zimy mroźniejsze, rośnie amplituda temperatury powietrza.

10. Zajęcia ludzi tej strefy.(nic nie piszemy, przeczytać)

11. Warstwy  lasu strefy umiarkowanej  ( Wypisz i podaj przykłady roślin i zwierząt- str.118)

  • ……..
  • …….

12. Porównanie wilgotnych lasów  równikowych z lasami liściastymi i mieszanymi.( str.119- nie przepisywać).

Praca domowa: zeszyt ćw. str. 68-71. Proszę nauczyć się tego tematu!  Nic nie wysyłajcie do mnie –tylko uczeń o numerze 1.  Jeżeli ktoś jest zainteresowany tym tematem to polecam filmy do obejrzenia!

Informatyka:

Kontakt mailowy z nauczycielem.

Języka angielski: 

Lekcje on-line według harmonogramu wysłanego przez nauczyciela.

Klasa VI

Biologia:

Matematyka:

Poniedziałek 20.04 (2 lekcje)

Temat: Zadania z procentami .
Celem lekcji jest poznanie sposobu obliczania liczby na podstawie danego jej procentu i jakim procentem jednej liczby jest druga liczba oraz stosowanie do rozwiązywania zadań.

Na początek  przypomnij film na stronie: https://www.youtube.com/watch?v=WPxrB-sqPSE
Następnie z podręcznika przeczytaj informacje na stronie 191 - 194. Zwróć uwagę, na sposób liczenia: jak obliczamy liczbę na podstawie procentu oraz jakim procentem jednej liczby jest druga liczba. Rozwiąż w zeszycie zadania 11 - 17 ze strony 196.

Poniedziałek 20.04. (zaj. dod.)

Temat: Dzielenie ułamków dziesiętnych.

Celem lekcji jest przypomnienie sposobu dzielenia ułamków dziesiętnych.

Na początek obejrzyj film na stronie: https://www.youtube.com/watch?v=NmuR91sLyLk

Zwróć uwagę, że aby podzielić przez ułamek dziesiętny należy zapisać go w postaci liczby naturalnej, przesuwając przecinek w dzielnej i dzielniku jednocześnie o tę samą liczbę miejsc. Wykonaj dzielenie sposobem pisemnym

  • 246:0,6
  • 473:1,1
  • 288:0,12
  • 3,57:0,05
  • 14,5:0,25
  • 54,6:1,05

Wtorek 21.04, Czwartek 23.04, Poniedziałek 27.04

Temat: Diagramy procentowe.

Celem lekcji jest odczytywanie danych przedstawionych na diagramach.

Na początek możesz obejrzeć film na stronie: https://www.youtube.com/watch?v=msyy-WTr7Fc

Następnie zapoznaj się z informacjami w podręczniku na stronie 198- 200. Zwróć uwagę, że informacje mogą być przedstawione na różnych diagramach. Rozwiąż w zeszycie zadanie 1-22 ze strony 201-206.

Technika:

Temat: Instalacja elektryczna.

  1. Notatka z tego tematu.
  2. Proste obwody elektryczne – należy w zeszycie wykonać schemat prostego obwodu elektrycznego.

Język polski:

21.04.2020 r.

Temat: Plany filmowe.

  1. Przepisać do zeszytu podpisy pod zdjęciami z filmu.
  2. Wykonać ćwiczenie 1 str. 242 z podręcznika.
  3. Wyjaśnić znaczenie następujących terminów: kadr, kadrowanie, ujęcie, scena, należy skorzystać z dostępnych źródeł informacji.
  4. Ćwiczenie 4 str. 243 dla chętnych.

22.04.2020 ( 2 lekcje) 

Temat: Różnica między scenariuszem a scenopisem.

  1.   Należy przeczytać fragment ,,W pustyni i w puszczy” Henryka Sienkiewicza str. 244 - 245.

2. Porownać tekst powieści ze scenopisem ze stron 246 – 249 z podręcznika.

3. Przypomnieć cechy gatunku (powieści) ze str. 134.    

4. Przeanalizować, co się składa na fabułę (str. 51 podręcznik).

5. Przepisać do zeszytu znaczenie słowa ,,wątek” str. 249.

6. Ćwiczenie 3 str. 249 (podręcznik).

7. Przepisać znaczenie słowa ,,Scenopis” z podręcznika – str. 250.

8. Należy przypomniec sobie co to jest adaptacja filmowa.

9. Ćwiczenie 8 str. 250. ( podręcznik)

10. Ćwiczenie 10 str. 251. (podręcznik)

13. Ćwiczenie 13 str. 251. (podręcznik)

14. Wykonaj zadania z tego tematu w zeszycie ćwiczeń.

23.04.2020 r., 24.04.2020 r.

Temat: Kraina języka. Funkcje zaimków.

  1. Ćwiczenie 1 str. 252.
  2. Przepisać do zeszytu ,,To już wiem” str. 252 – podręcznik.
  3. Wykonać ćw. 2 str. 252.
  4. Przepisać ,,Zapamiętaj” ze srt. 253.
  5. Wykonąć ćwiczenie 3 str. 253 według wzoru.

Należy wskazać w podanych zdaniach zaimki, które służą

    1. do zadawania pytań,
    2. do łączenia zdań składowych w zdaniu złożonym.

Którego kolegę możesz nazwać swoim przyjacielem? – ten zaimek służy do zadawania pytań.

Do roli w przedstawieniu wybrano chłopca, którego znam z przedszkola. W tym zdaniu wyróżniony zaimek łączy ze sobą zdania składowe w zdaniu złożonym.

Co robiłeś wczoraj wieczorem?  - wskazany zaimek służy do zadawania pytań.

Nie mogę sobie przypomnieć, co jest zadane z języka polskiego.

Tu wyróżniony zaimek służy do łączenia zdań składowych w zdaniu złożonym.

  1. Wykonać ćwiczenie 4, 5, 6 str. 254 – podręcznik.
  2. Wykonać ćwiczenia z tego tematu w zeszycie ćwiczeń.

Historia:

23.04.2020 r.

Temat: Wojna w obronie konstytucji i II rozbiór Rzeczypospolitej.

  1. Temat z podręcznika ze str. 189 – 190.
  2. Konstytucja nie cieszyła się uznaniem wszystkich środowisk. Wśród nich byli liczni przeciwnicy.

W kwietniu 1792 r. Seweryn Rzewuski  i Ksawery Branicki w Petersburgu podpisali akt konfederacji. Nawoływała ona do obalenia ustaleń konstytucji. Konfederacja została ogłoszona w Targowicy  - miasteczku przygranicznym na Ukrainie.

W maju w 1792 r. ok.100 – tysięczna armia rosyjska przekroczyła granice Polski.

Doszło do walk. Pewne sukcesy odnieśli generałowie książę Józef Poniatowski oraz Tadeusz Kościuszko. W walkach pod Zieleńcami i pod Dubieńką udało się na chwilę powstrzymać oddziały rosyjskie.  

Pod koniec lipca 1792 r. na mocy uchwały Straży Praw król przystąpił do konfederacji targowickiej. W akcie protestu niektórzy zwolennicy reform i konstytucji opuścili kraj m.in. Hugo Kołłątaj, Tadeusz Kościuszko, Ignacy Potocki, Stanisław Małachowski.

Na początku 1793 r. doszło do II rozbioru przez Prusy i Rosję, która tym razem zajęła znaczną część kraju. Rozbiór został zatwierdzony pod groźbą wojsk

rosyjskich w Grodnie.

3. Ten sam temat obowiązuje w zeszycie ćwiczeń.

24.04.2020r.

Temat: Powstanie kościuszkowskie i upadek Rzeczypospolitej.

  1. Temat z podręcznika ze stron 191 – 194.
  2. W wyniku II rozbioru Rzeczpospolita stała się małym państwem, gdzie zmniejszono liczbę wojska.

W Krakowie na Rynku Głównym 24 marca 1794 r. Tadeusz Kościuszko zaprzysiągł akt powstania. Kościuszko został mianowany naczelnikiem sił zbrojnych. Chciał zwiększyć liczebność armii. Ogłoszono obowiązkowy pobór do armii.  Do oddziałów dołączyli chłopi. Ze względu na ich uzbrojenie, kosy o ostrzu osadzonym pionowo na drzewcu, nazywano ich kosynierami. Stał na czele wojska, pokonał armię rosyjską w bitwie pod Racławicami. Do walk w obronie ojczyzny stanęli mieszkańcy Warszawy i Wilna.  Do walk ruszyły biedniejsze warstwy społeczne. Proponowali oni, aby surowo rozprawić się z targowiczanami.

7 maja 1794 r. Tadeusz Kościuszko w Połańcu wydał rozporządzenie, określane mianem uniwersału połanieckiego, miało ono chronić chłopów. (przepisać postanowienia uniwersału połanieckiego – str. 193)

Do działań wojennych przystąpiły Prusy.  Na początku października wojska Kościuszki poniosły klęskę pod Maciejowicami. W listopadzie wojska rosyjskie zdobyły Pragę. Dokonały licznych mordów na ludności cywilnej. 5 listopada 1794 skapitulowała lewobrzeżna Warszawa. Zadecydowało to o upadku insurekcji kościuszkowskiej.

Geografia:

Temat: Energetyka w Europie

Do zeszytu zapisujemy notatkę i według punktów uczymy się:

1. Znaczenie energii elektrycznej.

2. Źródła energii elektrycznej ( schemat str.115):

a. odnawialne-niewyczerpalne np. energia wód,

b. nieodnawialne- wyczerpalne np. węgiel kamienny

3. W elektrowniach wytwarza się  prąd i przetwarza się  inne rodzaje energii na energię elektryczną.

4. Rodzaje elektrowni ( str. 116-117)

a. cieplne- spalanie węgla kamiennego, brunatnego, ropy, gazu ziemnego, zanieczyszczają środowisko, np. w Polsce ,

b. wodne-energia rzek np. Szwecja, Norwegia

c. geotermalne-ciepło wnętrza Ziemi np. Islandia,

d. wiatrowe- siła wiatru-np. Dania, Polska,

e. słoneczne-południowa Europa np.  Grecja 

5. Zmiany w wykorzystaniu źródeł energii:

a. coraz większa rolę odgrywają źródła odnawialne i energia jądrowa w związku z zanieczyszczeniem środowiska przez elektrownie cieplne oraz wyczerpywaniem się złóż surowców mineralnych

b. uzależnienie elektrowni od warunków środowiska przyrodniczego,

c. wydajność elektrowni jądrowych wiąże się z szkodliwymi odpadami i negatywnymi skutkami awarii  elektrowni .

Praca domowa: Przeanalizujcie schematy i wykresy  w podręczniku. Odesłać same odpowiedzi do zad. 2 –mapa ,skrótami np. 2a-  W ( lub D, L, F) wszystko na jednym zdjęciu albo w programie Microsoft Office Word.

1. Zeszyt ćwiczeń str. 73-76- nie wysyłać !!!!!!

2. Praca z mapą Europy( ponieważ macie problem z mapa Europy) na każdej lekcji będą ćwiczenia do domu: Na podstawie map w podręczniku ( s.96,97,106,109 lub w atlasie) oraz tekstu „Oczami   podróżnika” dopisz nazwę państwa z którym jest związane. Obiekty te naucz się pokazywać na mapie fizycznej( na razie w atlasie) . Posługuj się skrótami: D-Dania, F- Francja,  W- Węgry, L-Londyn

a. Półwysep Jutlandzki-……………………

b. Rzeka Tamiza-

c. Wzgórze Montmartre-…

d. Luwr-……..

e. Dunaj-…………….

f. Cieśnina  Kattegat-…………………..  Cieśnina  Mały i Wielki Bełt--………………………………….

g. Lille-…………………..

h. Sekwana-………………..

i. Most Tower Bridge-………….

j. Wersal-…………………..

k. Wieża Eiffla-………..

l. Cannes( wym. Kan)-…………………….

m. Morze Północne-………………………..

n. Cieśnina Skagerrak-……………………

o. Mała i Wielka Nizina Węgierska-………………

p. Saint –Tropez( wym. sę trope)-…………………………………………….

q.  Wyspa Zelandia-………….

r. Park Rozrywki Legoland-……….

s. Katedra Notre Dame-……………….

t. Jezioro Balaton-…………….

u. Masyw Centralny-…………………….

v. Pireneje-………………………

w. Mont Blanc-………….

x. Lyon-………

y. Rodan-…………………….……………

z. Kraina  z lawendą  Prowansja -………………….

aa. Nicea-………..

bb. Marsylia-……………………..

cc. Zatoka Biskajska-…………………….

dd. Loara-…………….

ee. Półwysep Bretoński-………………………

ff. Cieśnina Sund-……………

gg. Lazurowe Wybrzeże-………

Informatyka:

Kontakt mailowy z nauczycielem.

Języka angielski: 

Lekcje on-line według harmonogramu wysłanego przez nauczyciela.

Klasa VII

Biologia:

Chemia:

Materiały wysłane na messengera.

Fizyka:

Materiały wysłane na messengera.

Matematyka:

Poniedziałek 20.04 i Wtorek 21.04

Temat: Wielkości wprost proporcjonalne.

Celem lekcji jest poznanie zależności będącej proporcjonalnością prostą oraz stosowanie do rozwiązywania zadań.

Na początek obejrzyj film na stronie: https://www.youtube.com/watch?v=o1RO4Gv59vs

Następnie zapoznaj się z informacjami w podręczniku na stronie 176, 177. Zwróć uwagę, że wraz ze wzrostem jednej wielkości druga wielkość rośnie tyle samo razy. Rozwiąż w zeszycie zadania 1 - 11 ze strony 176-178.

Środa 22.04 (2 lekcje)

Temat: Proporcja.

Celem lekcji jest stosowanie proporcji do rozwiązywania równań i zadań.

Na początek obejrzyj film na stronie: https://www.youtube.com/watch?v=BpxhX_4x7rU

Następnie zapoznaj się z informacjami w podręczniku na stronie 179. Zwróć uwagę, że rozwiązując równanie w postaci proporcji najpierw mnożymy po przekątnej. Rozwiąż w zeszycie zadanie 1-10 ze strony 180, 181.

Język polski:

20.04.2020 r. (2 lekcje) 

Temat: Imiesłów przymiotnikowy.

1. Przepisać do zeszytu informację na temat imiesłowu przymiotnikowego – str. 273 z podręcznika.

2. Wykonać w zeszycie przedmiotowym ćwiczenie 1 / 274. np. Był to Rosjanin niemający w sobie nic wulgarnego, wprost wykwintny w swych manierach.  niemający – imiesłów przymiotnikowy czynny

3. Zapisać w zeszycie przedmiotowym ćw. 2 str. 274

Karolina Lanckorońska redagowała biuletyny, które dostarczały informacji konspiratorom ze Lwowa.

Karolina Lanckorońska redagowała biuletyny dostarczające informacji konspiratorom ze Lwowa.

4. Ćwiczenie 3 str. 274 – podręcznik

5. Ten sam temat obowiązuje do uzupełnienia w zeszycie ćwiczeń.

Zajęcia dodatkowe- Opisać jedną dowolną lekcję, którą uczniowie odbyli drogą internetową.

22.04.2020 r.

Temat: Przygotowujemy się do omawiania lektury ,,Dywizjon 303”.

  1. Należy poszukać w Internecie informacji o autorze ,,Dywizjonu 303”.  Wykonać notatkę, w której uwzględnić okoliczności powstania książki.
  2. Akcja powieści – rozgrywa się w ciągu kilku tygodni – od sierpnia do września 1940 r.

Miejsce akcji to Northolt pod Londynem. Tam stacjonował polski Dywizjon 303. Akcja toczy się również w przestrzeni powietrznej nad Anglią. Wszystkie elementy książki są prawdziwe – czas, bohaterowie, zdarzenia. Reportaż – gatunek dziennikarsko – literacki, obejmujący utwory będące sprawozdaniami z wydarzeń, których autor był naocznym świadkiem lub w nich uczestniczył.

23.04.2020 r.

Temat: O asach podniebnych przestworzy.

  1. Na podstawie lektury napisz, jakie warunki musi spełnić kandydat na pilota myśliwca.
  2.  Wpisz do zeszytu określenia cech pilotów użyte przez Fiedlera.
  3. Przedstaw wyczyny pilotów z Dywizjonu 30
  4. Naucz się ładnie opowiadać wybranego fragmentu powieści.
  5. Za odpowiedzi pisemne na wyżej postawione pytania, jak i za odpowiedź ustną będą wystawione oceny.

24.04.2020 r.

Temat: Bohaterskie postawy polskich lotników.

Notatka:

1. Powieść ukazała bohaterską postawę polskich lotników, ich poświęcenie i ofiarność w bitwie o Wielką Brytanię. Mimo że polskie ziemie znajdowały się pod okupacją, lotnicy walczyli na innych frontach II wojny światowej. Wielka Brytania była ostatnim krajem, który stawił czoła Niemcom i nie poddał się.

2. Bohaterowie:

- kapitan Witold Urbanowicz, który od X dowodził polskin Dywizjonem 303,

- sierżant Stefan Karubin,

- podporucznik Kazimierz Daszewski

3. Zadaniem ucznia jest podanie dodatkowych informacji o tych postaciach i zapisanie ich w zeszycie uczniowskim.

Historia:

20.04.2020 r.

Temat: Poprawa sprawdzianu.

Sprawdzian oceniony zostanie przesłany na pocztę elektroniczną. Należy go poprawić i   wpisać do zeszytu.

22.04.2020 r.

Temat: Skutki cywilizacyjne i kulturowe wielkiej wojny.

  1. Obowiązuje temat z podręcznika ze stron 177 – 182.
  2. Notatka
  3. I wojna światowa przyniosła wielkie straty. Życie straciło od 8,5 do 10 mln. żołnierzy, ok. 7 mln zostało inwalidami, 15 mln odniosło rany. Wojna była dotkliwa też dla ludności cywilnej: głód, groźne choroby – przez cały niemal świat po zakończeniu wojny przeszła grypa zwana hiszpanką.  W wyniku wojny, chorób, głodu życie mogło stracić ok. 50  mln Europejczyków. Zniszczeniu uległy drogi kolejowe, fabryki, mosty. Wśród ludności szerzyło się bezrobocie. Wiele krajów zostało dotkniętych kryzysem gospodarczym. Z czasem udało się przywrócić stabilność gospodarczą. Pod koniec lat 20 –tych XX wieku doszło do kolejnego kryzysu gospodarczego. 24 października 1929 r. na giełdzie nowojorskiej nastąpił gwałtowny spadek papierów wartościowych.  Było to przyczyną bankructwa  wielu gałęzi przemysłu. W tym okresie nastąpiła ekspansja zawodowa kobiet. I wojna światowa znalazła odzwierciedlenie w sztuce. Powstały powieści antywojenne, do najsłynniejszych należały: ,,Na zachodzie bez zmian” Ericha Marii Remarque’a, ,,Pożegnanie z bronią” Ernesta Hemingwaya. Malarze w swoich dziełach ukazywali okrucieństwa wojny. W tym okresie rozwijała się kultura masowa – radio, telewizja, kino. W muzyce pojawił się nurt zwany jazzem.
  4.    Ten sam temat obowiązuje do uzupełnienia w zeszycie ćwiczeń.

Geografia:

Temat: Rodzaje usług. Transport i łączność.

  1. Podział usług ze względu na działalność- ( podr. str 148 schemat, nie rysowć do zeszytu).
  2. Jakie działy  działalności wyróżniamy  w  komunikacji ?
  3. Podział transportu.
  4. Omów gęstość dróg kołowych i autostrad w Polsce. Wyjaśnij pojęcie ” autostrada”. Na podstawie dostępnych informacji napisz na jakich odcinkach w Polsce znajdują się autostrady.
  5. Cztery najważniejsze  porty handlowe Polski to:……………………………………………………………
  6. Do najważniejszych połączeń promowych należą:…………………………………………………………………
  7. Odrą transportuje się  głównie……………………………………………………………………………………….
  8. Transport lotniczy- mapa str.150 podr. – naucz się wszystkich  portów lotniczych- nie przepisuj do zeszytu
  9. Rurociągiem  Przyjaźń transportujemy ……………………………… z …………….. do…………… Rurociąg Pomorski  łączy……………….. Gazociąg Jamalski  poprowadzono z …. do………..
  10. Łączność i komunikacja
  11. Wpływ transportu na jakość życia mieszkańców i gospodarkę ( przeanalizuj tabelę  str.152)

Praca domowa:

  1. Uzupełnij luki w notatce podczas przepisywania.
  2. Wyjaśnij pojęcie ” autostrada” Na podstawie dostępnych informacji ,napisz na jakich odcinkach w Polsce znajdują się autostrady ( lub są w budowie) –trzy A1, A2, A4
  3. Zeszyt ćw.  90-94

Temat:  Handel.

  1. Wyjaśnij krótko terminy:
  • Eksport
  • Import
  • Saldo bilansu handlu zagranicznego
  1. Jakie państwa są głównymi partnerami handlowymi Polski.
  2. Jakie towary Polska importuje( sprowadza)?
  3. Jakie towary eksportujemy ( sprzedajemy)?
  4. Przykłady sukcesów polskich firm na arenie międzynarodowej- wypisz polskie  znane firmy na całym świecie ( z czego znane)?

Praca domowa: zeszyt ćwiczeń str. 98-99

Wysyłacie mi same odpowiedzi z zeszytu ćw. str.90-94 i 98-99 np.1. 1F  ( na pocztę w programie Microsoft Office Word- nie zdjęcia, bo nie mogę otworzyć).

Język rosyjski:

Indywidualny kontakt z nauczycielem.

Informatyka:

Kontakt mailowy z nauczycielem.

Języka angielski: 

Lekcje on-line według harmonogramu wysłanego przez nauczyciela.

Klasa VIII

Biologia:

Chemia:

Materiały wysłane na messengera.

Fizyka:

Materiały wysłane na messengera.

Wiedza o społeczeństwie:

Temat: We wspólnej Europie.

  1. Temat z podręcznika ze str. 165 – 168.
  2. W parlamencie europejskim zasiada 51 posłów polskich.  W Parlamencie Europejskim działają komisje, które zajmują się różnymi aspektami funkcjonowania UE.  W ich ramach funkcjonują komisje europejskie. Przewodniczącymi niektórych komisji są eurodeputowani z Polski.
  3. Oprócz funkcji politycznych istnieją stanowiska urzędnicze, które przydziela się zgodnie z rozdzielnikiem.
  4. Co daje UE krajom, do niej należącym – schemat ze str. 166 – podręcznik.Te korzyści należy uwzględnić w notatce.
  5. Programy finansowania UE – najważniejsze cele:
  • zmniejszenie emisji dwutlenku węgla, ochrona zdrowia, wykorzystanie   potencjałów regionu,
  • wykorzystanie osiągnięć nauki w gospodarce, wdrażanie technologii, które służą ochronie zdrowia i środowiska,
  • wsparcie osób młodych na rynku pracy, walka z wykluczeniem społecznym,
  • powszechny dostęp do Internetu i usług on- line,
  • wyrównywanie opóźnień rozwojowych, polepszenie warunków życia mieszkańców, pomoc przy decydujących inwestycjach.
  1.   Prawa obywateli UE.

Temat: Problemy współczesnego świata.

1 Temat z podręcznika ze str. 169 – 174.

2. Należy zwrócić uwagę na pojęcie globalizacji, mapę konfliktów na świecie – str. 170.

    Najważniejsze konflikty współczesnego świata –

    - konflikty zbrojne,

    - problemy natury ekonomicznej i demograficznej,

     - terroryzm,

    - zagrożenia środowiska naturalnego i choroby.

3. Należy wykonać notatkę w zeszycie przedmiotowym z uwzględnieniem wyżej wymienionych zagrożeń.

Edukacja dla bezpieczeństwa:

Temat: Polska a bezpieczeństwo międzynarodowe. (cd).

  1. Dalszy ciąg tematu str. 118 – 122.
  2. Rola i zadania Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie (OBWE).

Międzynarodowa organizacja zrzeszająca głównie państwa europejskie, powstałą 1 I 1995 r. Jej celem jest zapewnienie bezpieczeństwa na terenie Europy, przeciwdziałanie konfliktom regionalnym i ogólnoeuropejskim. Należą też do niej USA i Kanada.

Organizacje o zasięgu ogólnoświatowym, które działają w ramach ONZ:

 - UNESCO,

- WHO,

- WTO,

- CBSS,

- Grupa Wyszehradzka, V 4

( opisz zadania tych organizacji)

  1. Zagrożenia bezpieczeństwa narodowego:

- zagrożenia militarne,

- zagrożenia ekologiczne,

- zagrożenia społeczne,

zagrożenia ekonomiczne.

Matematyka:

Poniedziałek 20.04 i Wtorek 21.04

Temat: Długość okręgu.

Celem lekcji jest rozwiązywanie zadań dotyczących długości okręgu.

Na początek obejrzyj film na stronie: https://www.youtube.com/watch?v=lcOkwOcvkow

Następnie zapoznaj się z informacjami w podręczniku na stronie 235-237. Zwróć uwagę na liczbę pi oraz wzór na długość okręgu. Rozwiąż zadania 1- 10 ze strony 236-238.

Środa 22.04 (2 lekcje)

Temat: Pole koła.

Celem lekcji jest rozwiązywanie zadań dotyczących pola koła.

Na początek obejrzyj film na stronie: https://www.youtube.com/watch?v=k-04uoODF0g

Następnie zapoznaj się z informacjami w podręczniku na stronie 239. Zwróć uwagę, jaki jest wzór na pole koła. Rozwiąż zadania 1 – 9 ze strony 239-240.

Język polski:

20.04.2020r. (2 lekcje)

Temat: O normie językowej i błędach w wypowiedziach.

  1. Należy zapoznać się z informacjami  - podręcznik str. 294.
  2. Należy zapisać do zeszytu:

Norma językowa – to zbiór wszystkich środków językowych i zasad ich stosowania, które są uznawane przez dane społeczeństwo w określonym czasie za poprawne. Reguły te dotyczą m.in. wymowy, odmiany, tworzenia wyrazów, łączenia ich w związki wyrazowe i wypowiedzenia. Wyróżniamy :

  • Normę wzorcową, która obowiązuje w sytuacjach oficjalnych, stosowaną przez ludzi wykształconych;
  • Normę użytkową stosowaną w sytuacjach nieoficjalnych przez użytkowników języka.

Błąd językowy to nieświadome odstępstwo od normy lub nieuzasadniona innowacja językowa.

  1. Należy też zapoznać z rodzajami błędów – podręcznik str. 294 – 295.
  2. Wykonać ćwiczenia – 4, 5 str. 295 oraz 6, 7, 10 str. 296.
  3. Należy także wykonać zadania z tego zakresu tematycznego w zeszycie ćwiczeń.

21.04.2020 r. 

Temat: Zajęcia dodatkowe z języka polskiego.

W Polsce wiele zabytków architektury regionalnej można oglądać w skansenach. Zredaguj ogłoszenie zachęcające do odwiedzenia skansenu. Sformułuj dwa argumenty, którymi przekonasz kolegów do udziału w wycieczce.

22.04.2020 r.

Temat: Zmierzyć się ze złem.

Przygotować informację biograficzną związaną z życiem i twórczością Krzysztofa Kamila Baczyńskiego. Można wydrukowaną informację dołączyć do zeszytu.

  1. Przeczytać utwór pt. ,,Elegia o... (chłopcu polskim)” – podręcznik str. 298.
  2. Uczeń przedstawia realia ukazane w wierszu.
  3. Wskazuje elementy związane z przeszłością oraz z teraźniejszością.
  4. Należy wyodrębnić obrazy poetyckie – przykład podany w podręczniku – str. 299.

Inny przykład – ,,Wyuczyli cię, syneczku ziemi twej na pamięć,”

skojarzenia pozytywne – poznawanie przeszłości kraju, jego tragicznego losu na przestzeni dzieów, odzyskanie niepodległości i radość z tego faktu, to pierwsze pokolenie, które urodziło się w niepodległej Polsce, mogło spędzić beztroskie dzieciństwo,

skojarzenia negatywne – zetknięcie się z okrutną wojenną rzeczywistością, gdzie nie ma miejsca na radość, beztroskę, tylko obowiązek walki o ojczyznę, znoszenie trudów, dziecieństwo spędzili w wolnym kraju, ich młodość przypadła jednak na lata wojny i okupacji.

  1. Kim może być podmiot liryczny i do kogo kieruje swoje słowa?
  2. Wiersz przypomina kołysankę, należy wskazać środki językowe, które wpływają na rytm wiersza.
  3.   W obronie jakich wartości występuje poeta? Zredaguj pisemną wypowiedź.  

23.04.2020 r.,

Temat: W cieniu barykady.

1. Przedstaw krótko bohaterów wierszy Anny Świrszczyńskiej. Napisz, co ich łączy. Wiersze – podręcznik str. 301.

2. Wymień wartości cenione przez ,,najlepszego ucznia z języka polskiego”.

3. Objaśnij, jakimi zasadami kierował się w życiu i co uważał za swoją powinność.

4. Zapisz treść rozkazu, jaki mógł otrzymać bohater wiersza.

5. Zapisz swoje przemyślenia, które tłumaczą cytat ,,biegł z pistoletem na wroga”, zawahał się. Jakie mogły być tego konsekwencje.

6. Określ perspektywę przyjętą przez podmiot liryczny i jego sposób relacjonowania zdarzeń.

24.04.2020 r.

Temat: Otworzyć wrota czasu.

1. Odszukaj w dostępnych źródłach informacji dotyczących życia i twórczości Melchiora Wańkowicza. Zapisz je w zeszycie lub dołącz wydruk.

2. Ustal, kiedy mógł zostać napisany tekst Melchiora Wańkowicza.

3. Dlaczego autor pisze do córki, skoro wie, że ona go nie przeczyta.

4. Przedstaw uczucia rodziców wyrażone w przeczytanym fragmencie  tekstu. Które ze znanych źródeł poruszają podobne problemy.

5. Jakie symboliczne znaczenie mogą mieć przedstawione w tekście zdarzenia:

  • porządkowanie grobów
  • przysięga młodych harcerzy.

6. Napisz, jaki obraz Krystyny wyłania się ze wspomnień ojca.

7. Zredaguj zaproszenie na spotkanie z jednym z weteranów Powstania Warszawskiego.

Historia:

20.04.2020 r.

Temat:Rewolucja Solidarności 1980 – 1981.

  1. Temat z podręcznika ze str. 185 – 188.
  2. Na początku lipca 1980 r. władze chciały wprowadzić podwyżki.  Fale protestów nasiliły się w poł. sierpnia1980 r. W Stoczni Gdańskiej im. Lenina bezpośrednią przyczyną protestów było zwolnienie z pracy działaczki Wolnych Związków Zawodowych Anny Walentynowicz. Utworzony został Międzyzakładowy Komitet Strajkowy z Lechem Wałęsą na czele. Strajkujący sformułowali 21 postulatów. Zawierały one żądania strajkujących względem władz. W wyniku strajków z VIII 1980 r. powstał Niezależny Samorządny Związek Zawodowy NSZZ ,,Solidarność”. Władze komunistyczne zezwoliły na wydawanie legalnej gazety ,,Tygodnik Solidarność”. Niezależnie od władz rolnicy powołali Niezależny Samorządny Związek Zawodowy Rolników Indywidualnych ,,Solidarność”, studenci zaś Niezależne Zrzeszenie Studentów NZS. Władze komunistyczne chciały zlikwidować Solidarność. W X 1981 r. funkcję I sekretarza KC PZPR objął gen. Wojciech Jaruzelski. Głęboki kryzys gospodarczy przeżywała gospodarka. W sklepach brakowało towarów. Na wiele artykułów spożywczych i przemysłowych obowiązywały kartki.
  3. Praca samodzielna – należy krótko opisać główne postulaty, jakie przedstawili strajkujący, władzy komunistycznej.
  4. Ten sam temat obowiązuje w zeszycie ćwiczeń.

22.04.2020 r.

Temat: Stan wojenny w Polsce.

  1. Temat z podręcznika ze str. 189 – 192.
  2. Notatka

Władze komunistyczne przygotowywały się do zdławienia działalności związków. W nocy z 12 na 13 1981 r. został wprowadzony stan wojenny.

Przemówienie gen. W. Jaruzelskiego było często powtarzane  w tym dniu – 134 XII. Stanął on na czele Wojskowej Rady Ocalenia Narodowego. Aresztowano wielu działaczy Solidarności, wielu internowano. Działalność związku została zawieszona, a następnie zlikwidowana. Została wprowadzona godzina milicyjna. Po wprowadzeniu stanu wojennego zwalniano z pracy członków Solidarności oraz ich zwolenników. Ci, którzy uniknęli zatrzymania, dążyli do odbudowania struktur Solidarności. Nawoływali oni do manifestacji i buntów. Przeciw protestującym wysyłano milicję i wojsko.

Stan wojenny zawieszono pod koniec 1982 r., formalnie zniesiony został 22 lipca 1983 r. W maju 1983 r. milicjanci śmiertelnie pobili studenta Grzegorza Przemyka. W październiku 1984 r. funkcjonariusze SB porwali i  okrutnie zamordowali ks. Jerzego Popiełuszkę. Sprawcy zostali osądzeni, ale złagodzono im wyroki i po kilku latach opuścili więzienie.

Geografia:

Temat: Ludność Ameryki. Urbanizacja w Ameryce. 

Podręcznik str.122-131

1.Liczba ludności mieszkańców: Ameryki Pn-………………………….., Ameryki Pd-…………………………………….

2. Odmiany ludności w Ameryce:

a. biała

b. czarna

c. żółta-

3. Odmiany mieszane :

a. Metysi- potomkowie Indian i białej odmiany człowieka

b. Mulaci- potomkowie Murzynów i  czarnej odmiany człowieka, 

c. Zambosi-potomkowie Indian i Murzynów

4.Wielkie migracje:

a. napływ ludności pochodzenia azjatyckiego- ok. 30-40 tys. lat temu. Dał początek  Indianom amerykańskim, Aleutom na Alasce  i Innuitom w Kanadzie.

b. Odkrycie Ameryki przez K. Kolumba-napływ ludności białej pochodzenia europejskiego: Hiszpanie, Portugalczycy, potem Brytyjczycy, Francuzi i inni.

c. okres niewolnictwa-czarnoskóra ludność pochodzenia afrykańskiego.

5. Zmiany liczby ludności Ameryk – str.123 wykres( nic nie pisz)

6. Sytuacja rdzennej ludności.
7.  Urbanizacja to:
-powstawanie nowych miast,
-rozwój nowych miast,
-nieupodabniane się miejskiego stylu życia,
-wzrost liczby ludności miejskiej
Wskaźnik urbanizacji mówi nam, ile procent ludności kraju stanowi ludność miejska. Wskaźnik urbanizacji dla Ameryki wynosi ok. 80% to znaczy, że 80 % ludności stanowi ludność miejska.
8. Obszary najgęściej i najrzadziej zaludnione ( analizujemy mapę str.127 podr.)
9. Miasta giganty tzw. megamiasta (wypisz 6):…………………………………….
10.Megalopolis- zespół połączonych ze sobą wielkich aglomeracji:
a. wschodnie wybrzeże- BosWash( Od Bostonu do Washingtonu)
b. południowokalifornijskie (Los Angeles, San Francisco)
c. ChiPitts- Wielkich Jezior 9np. Chicagi, Detroit, Pittsburgh)
b. Brazylijskie - Sao Paulo, Rio de Janeiro

Przepisać  notatkę i  uzupełnić  zeszyt ćwiczeń 57- 62.Podane wyżej miasta należy umieć wskazać na mapie. Nic nie wysyłajcie!

Informatyka:

Kontakt mailowy z nauczycielem.

Języka angielski: 

Lekcje on-line według harmonogramu wysłanego przez nauczyciela.

 

 


© 2024 Społeczno - Oświatowe Stowarzyszenie Pomocy Pokrzywdzonym i Niepełnosprawnym EDUKATOR w Łomży
Organizacja pożytku publicznego działająca "non profit" zarejestrowana w 12 lipca 1999r.


Polityka prywatności i Cookies | Przekaż nam 1,5% Swojego podatku

Szkoła Podstawowa w Konopkach Pokrzywnicy