Szkoła Podstawowa w Konopkach Pokrzywnicy
SOS Edukator w Łomży

Szkoła Podstawowa w Konopkach Pokrzywnicy

Konopki Pokrzywnica 9, 16-075 Zawady
e-mail: sp.konopkipokrzywnica@sosedukator.pl.
tel. 857140221

Zdalne lekcje 11.05-15.05.2020r.

Dodatkowe materiały do pracy z każdego przedmiotu znajdują się na stronie:

https://www.gov.pl/web/zdalnelekcje

Biblioteka

Biblioteka szkolna zachęca do skorzystania z materiałów zgromadzonych na stronach internetowych:

Świetlica

1) Kolorowanki online: https://www.kolorowankionline.net/

2) Kodowanie: 

3) Zajęcia tanecznehttps://www.youtube.com/watch?v=TOSYW3PZ778

Oddział przedszkolny- grupa 3,4-latki

PONIEDZIAŁEK 11.05.2020

3-LATKI

Temat: „Muzyka czajnika”

 1. Rozpoznajemy różne dźwięki - Posłuchajcie uważnie odgłosów  i zgadnijcie, co to jest ?

Po udzieleniu odpowiedzi pokazujemy dziecku filmik: https://www.youtube.com/watch?v=V0ML6ZWxKtY

  2. Słuchamy wiersza.Posłuchajcie uważnie J. Kulmowej ,,Deszczowa muzyka"

 Co to za dzwony?

A to w tej rynnie

a to deszczowa muzyka płynie.

A to na dębach,

jakby na bębnach,

dudni i dudni ulewa wiosenna.

Tłucze o szyby wesołym deszczem,

bębni kroplami jeszcze i jeszcze,

i na listeczkach gra z całej duszy

aż rozkrzyczane słowiki głuszy,

aż słowik szepcze do słowika:

– To ci muzyka!

Ta- ka mu- zy- ka

to jest muzyka!

Co?

 3. Rozmawiamy na temat wiersza

- O jakiej muzyce jest mowa w wierszu?

- Czy odgłos padającego deszczu to muzyka?

- Gdzie jeszcze możemy usłyszeć muzykę?

 4. Zabawa w poszukiwanie muzyki (w najbliższym otoczeniu dziecka)

Dziecko eksperymentuje przy tworzeniu muzyki z wykorzystaniem przedmiotów codziennego użytku w myśl hasła: „Muzyka jest wszędzie”.

Możemy zaproponować dzieciom różne przedmioty, które posiadamy w domu np. kuchenne, wydające  dźwięki :

- gwizdek od czajnika,

- miskę i tłuczek,

- dwie przykrywki  itp.

Możecie stworzyć domowa orkiestrę!

ZADANIE DODATKOWE

Jeżeli podobała się Wam zabawa w odgadywanie dźwięków, możecie obejrzeć dodatkowe filmiki Odgłosy natury: https://www.youtube.com/watch?v=JwbMnvfN2y8

 Odgłosy zwierząt: https://www.youtube.com/watch?v=hNSYN4ZHMOU

4-LATKI

Temat dnia : Śpiewaj tak jak on

 Zadanie I

Posłuchajcie piosenki (utwór dostępny pod linkiem) https://www.youtube.com/watch?v=9VyPX2ZNYgs

 I. Szumią w lesie stare drzewa,

kos piosenkę z nami śpiewa

Ref: Śpiewaj, śpiewaj tak jak on :

din, don, din, don, din, don. (bis)

 II  Siedzi  czyżyk  na gałązce ,

szpak zaprosił go na koncert.

 Ref: Śpiewaj, śpiewaj tak jak on :

din, don, din, don, din, don. (bis)

Dzięcioł stuka w korę drzewa,

cały las już z nami śpiewa.

 Ref: Śpiewaj, śpiewaj tak jak on :

din, don, din, don, din, don. (bis)

Rozmowa na temat piosenki:

-         Jakie ptaki występują w piosence?  ( kos, szpak, czyżyk, dzięcioł)

-         Kto śpiewa piosenkę z drzewami?

-         Kogo zaprosił szpak na koncert?

-         Jak skończyło się leśne śpiewanie?

 Zadanie II

 Zabawa ilustracyjna przy piosence

 Zwrotka I i refren- dziecko maszeruje po pokoju, na słowa  „ din, don, din, don, din ,don „ rytmicznie klaszcze

 Zwrotka II i refren- dziecko kuca, na słowa  „ din, don, din, don, din ,don „ rytmicznie klaszcze

 Zwrotka III i refren – dziecko stuka palcem w podłogę, na słowa  „ din, don, din, don, din ,don „ rytmicznie klaszcze

 Zadanie III

 W III zwrotce piosenki śpiewamy : „Dzięcioł stuka w korę drzewa,

cały las już z nami śpiewa”, pokoloruj dzięcioła według wzoru. (obrazek dostępny pod linkiem)

https://miastodzieci.pl/kolorowanki/dzieciol-na-drzewie/

 Zadanie IV

 Nazwij instrumenty muzyczne, podziel ich nazwy na sylaby, książka, str. 53

WTOREK 12.05.2020

4-LATKI 

Temat: Malowanie muzyki

 Zadanie 1.

Posłuchajcie wiersza T. Fiutowskiej pt. „Żabki” czytanego przez rodzica.

Przed groźnym boćkiem

Cztery żabki małe

Do stawu skakały.

Pierwsza- hyc!

Druga –hyc!

Trzecia- hyc!

A ta czwarta- nic.

 Bociek nad nią stoi,

Już otwiera dziób,

A ona do wody chlup!

Ona- myk,

Ona- bryk,

Bociek nie ma nic!

  Rozmowa na temat wiersza: Dlaczego żabki uciekły przed bocianem?

 Zadanie 2.

Naśladujcie głosy żab- głośno, cicho, w zależności od tego, jak trzyma rękę rodzic. Gdy podniesie ją do góry- mówicie głośno: rege, rege, kum, kum, a gdy ją opuści- mówicie cicho.

 Zadanie 3.

Posłuchajcie utworu „Żabki i bocian” A. Szalińskiego, jednocześnie naśladujcie ruchy żabek i bociana (skakanie i rechotanie żab, skradanie się bociana, ucieczka żabek, odejście bociana, zasypianie bociana na jednej nodze, rozglądanie się żabek, czy w pobliżu nie ma bociana). https://www.youtube.com/watch?v=6ME8rNHARx4

 Zadanie 4.

Posłuchajcie ponownie utworu „Żabki i bocian” i jednoczesne malujcie farbami plakatowymi ilustrację do niego.

 Zadanie 5.

Wykonanie grzechotki z puszki po napoju.

Wsypcie do puszki po napoju groch (kukurydzę, żwirek, piasek). Otwór zaklejcie taśmą klejącą. Wymieszajcie masę papierową (instrukcja dotycząca wykonania masy papierowej znajduje się w linku poniżej)tak, aby była jednolita. Wilgotną masą papierową proszę okleić puszkę. Gdy masa wystygnie malujemy puszki według własnego pomysłu. https://www.youtube.com/watch?v=oQmwoRWIXZE

 Zadanie 6. Proszę o powtórzenie oraz utrwalenie piosenki „Śpiewaj tak jak on”

3-LATKI

Temat: „Piosenka wesołych bocianów”

 ZADANIE 1. Odgadujemy zagadkę

Powrócił do nas z dalekiej strony,
ma długie nogi i dziób czerwony.
Swoim czerwonym dziobem
klekoce, nie pieje,
wśród żab i ślimaków
wielki postrach sieje.- Co to jest?

ZADANIE 2. Słuchamy opowiadania o bocianach. Posłuchajcie uważnie opowiadania „Piosenka wesołych bocianów”

Lecą bociany po niebie, pytają siwej chmury:

– Kle, kle, kle! Gdzie mieszka Marysia, co ma zadarty nosek?

Chmura odpowiedziała:

– Nie wiem.

Lecą bociany po niebie, pytają zielonego lasu:

– Kle, kle, kle! Gdzie mieszka Marysia, co ma zadarty nosek?

Las odpowiedział:

– Nie wiem.

Lecą bociany po niebie, pytają wesołej rzeczki:

– Kle, kle, kle! Gdzie mieszka Marysia, co ma zadarty nosek?

Rzeczka zaszumiała, zaświeciła, zaśmiała się:

– Znam Marysię. Co dzień przychodzi z piłką kąpać się w mojej wodzie. Mieszka w tym domu na górce.

Wygląda Marysia oknem.

– Kto o mnie pyta?

– To my, białe bociany z czerwonymi nogami. Przyleciałyśmy, żeby ci podziękować.

– A za co podziękować?

– Za to, żeś w zeszłym roku wyleczyła naszego brata bociana, kiedy złamał jedną ze swoich czerwonych nóg i był bardzo chory.

No i wszystkie bociany stanęły wkoło i zaśpiewały piękną piosenkę, jakiej ludzkie ucho jeszcze nie słyszało.

Była to piosenka wesołych bocianów.

Chcecie ją poznać? Zapytajcie Marysi z zadartym noskiem.

 ZADANIE 3. Rozmawiamy na temat opowiadania

-  Kogo szukały bociany?

- Kogo pytały o Marysię z zadartym noskiem?

- Za co chciały podziękować Marysi?

- W jaki sposób podziękowały Marysi?

ZADANIE 4. Słuchamy i naśladujemy głos bocianów. Obejrzyjcie krótki filmik o prawdziwych bocianach i posłuchajcie ich głosu czyli klekotania. https://www.youtube.com/watch?v=nZ8DJa4Oc8w

- Jaki głos wydają bociany?  (Naśladowanie głosu bocianów). Spróbujcie razem z rodzicem lub rodzeństwem, zaśpiewać głosem bociana (czyli śpiewając sylaby kle, kle) wybraną piosenkę, którą dobrze znacie.

 ZADANIE 4. Zabawa muzyczno-ruchowa „Jestem muzykantem” Dziecko tańczący w dowolny sposób przy nagraniu skocznej melodii. Podczas przerwy w muzyce na­śladuje grę na instrumencie ( bębenek, gitara, trąbka, skrzypce)

ŚRODA 13.05.2020

4-LATKI

Temat: Koncert muzyczny.

 Zadanie 1.

Posłuchajcie wiersza pt. „Koncert” T. Fiutowskiej czytanego przez rodziców.

W zaroślach nad stawem

Świerszcze koncert dają.

W malowniczym, pięknym miejscu

Filharmonię mają.

Stroją struny przy skrzypeczkach,

Smyki woskiem pociągają.

Świerszcz- dyrygent- znak już daje,

Koncert zaczynają.

Z lewej strony pierwsze skrzypce,

Z prawej grają drugie.

Rozbrzmiewają piękne dźwięki

Serenady długiej.

Nagle wiatr przyfrunął!

Już gra ze świerszczami.

Żaby biją brawa

Żabimi łapkami.

Wielka to przyjemność

Słuchać tej muzyki,

Przyznali to nawet

Śpiewacy- słowiki.

Rozmowa na temat wiersza:

- Kto dawał koncert nad stawem?

- Na jakich instrumentach grały świerszcze?

- Kto dał znak do rozpoczęcia koncertu?

- Czy słuchaczom podobał się koncert?

 Zadanie 2.

Obejrzyjcie obrazek przedstawiający skrzypce . Posłuchajcie informacji czytanych przez rodzica na temat budowy instrumentu. Skrzypce to instrument strunowy z grupy smyczkowych. Ma cztery struny i pudło rezonansowe. Dźwięki powstają przez pociąganie smyczkiem po strunach lub przez szarpanie strun palcami.

 Zadanie3.

Posłuchajcie fragmentu  utworu A. Vivaldiego „Cztery pory roku- Wiosna”. Zastanówcie się, w którym momencie świerszcze stroją skrzypce, a w którym grają skrzypce i kiedy wiatr zaczyna grać ze świerszczami. https://www.youtube.com/watch?v=Tl8Z-tr73ss

 Zadanie4.

Ponownie wysłuchajcie utworu A. Vivaldiego „Wiosna”, podczas którego będziecie wcielać się w różne role:

-świerszcz- gracie na skrzypcach,

-dyrygent- dyrygujecie,

-wiatr-  wirujemy po dywanie w rytmie muzyki.

 Zadanie 5.

Powtórzcie oraz utrwalcie sobie piosenkę „Śpiewaj tak jak on”

3-LATKI

Temat: Barwy muzyki

Zadanie 1. Zabawa Usypianie maskotek. Dzieci biorą swoje ulubione maskotki, siadają z nimi i słuchając kołysanki, kołyszą swoje maskotki. Potem nucą kołysankę z rodzicem na samogłosce a.  (kołysanki pod linkiem) https://www.youtube.com/watch?v=6r5C4JDfhtw

Zadanie 2.

Zapraszam do obejrzenia lekcji  - Dźwięki wysokie i niskie w podskokach https://www.youtube.com/watch?v=4YFmTNqTfsU

Zadanie 3

Malowanie nastroju słuchanego fragmentu muzyki poważnej. Dzieci mają do dyspozycji rozrobione w miseczkach dwie farby: czerwoną i żółtą. Słuchając muzyki (np. utworu F. Chopina https://www.youtube.com/watch?v=FItvuYc9VRw), malują palcami nastrój utworu wg własnego pomysłu.

CZWARTEK 14.05.2020

3-LATKI

Temat dnia: „Zielone żabki”

ZADANIE 1. Posłuchajcie wiersza

Zielone żabki

nad stawem zielonym

 urządziły sobie

zieloną zabawę.

W zielone się listki

ślicznie wystroiły i w zielonej trawie

walczyka tańczyły.

A kiedy pod wieczór

były już zmęczone,

to z pasikonikiem 

zagrały w...  zielone.

Rozmowa na temat wiersza.

- Co urządziły sobie żabki?

- W co wystroiły się żabki?

- Co robiły, gdy były zmęczone?

ZADANIE 2.  Zabawa ruchowa: „Gra w zielone”  Dziecko maszeruje po pokoju przy dźwiękach muzyki, na hasło : zielony! - szuka czegoś zielonego i dotyka tego. Na dźwięk muzyki – dalej maszeruje . Jeżeli usłyszy inny kolor , zatrzymuje się bez ruchu.

ZADANIE 3. Nauka rymowanki

Grasz w zielone? Gram.

Masz zielone? Mam.

ZADANIE 4. Poznanie wybranych kwiatów łąkowych

https://www.youtube.com/watch?v=lwXBWcnfgMo

Rytmiczne dzielenie  nazw kwiatów łąkowych: ma-ki, cha-bry, ja-skry, sto-kro-tki.

4-LATKI

Temat: Wiosną na łące

Zadanie 1.

Zapraszam na zajęcia o wiosennej, majowej łące, na której znajdziemy wiele pięknych, polnych kwiatów, roślin leczniczych, a także znajdziemy małych mieszkańców łąki: motyle, biedronki i pszczoły. Jak zawsze zaśpiewamy piosenkę tygodnia i obejrzymy bajki edukacyjne :) https://www.youtube.com/watch?v=XklOWbE7vHY

Zadanie 2.  Karta pracy, str. 45

Kończenie rysunku motyla na dole karty tak, żeby wyglądał jak ten na górze karty. Kolorowanie wybranego rysunku. Zadanie dla chętnych. Spacer na najbliższą łąkę

  • bezpośrednie obserwowanie mieszkańców łąki przez lupy i lornetki,
  • rozpoznawanie zwierząt po ich głosach,
  • zbieranie roślin,
  • wspólne zabawy z użyciem piłki.

PIĄTEK 15.05.2020

3-LATKI

Temat: Owady na łące

Zadanie 1.

Zapraszam dzieci na film edukacyjny „ Majowa łąka”  https://www.youtube.com/watch?v=toHxCZxUjac

Zadanie 2. Ćwiczenia w książce, str. 38 Oglądanie obrazka. Liczenie motyli fruwających nad łąką, a potem siedzących na kwiatach.

Zadanie 3. Ćwiczenia w książce, str.39 Liczenie biedronek, chabrów i stokrotek. Liczenie wszystkich kwiatów. Nazywanie zwierzęcia, które schowało się wśród traw. Naśladowanie jego głosu i ruchów.

Zadanie 4.  Karta pracy, nr 15 Odszukanie wśród naklejek zdjęcia biedronki. Naklejenie go w ramce. Kolorowanie biedronki.

4-LATKI Temat: Domek pszczół

Zadanie 1. 

Oglądamy bajkę edukacyjną „Pszczoła miodna”.

Zadanie 2. Ul.- wykonanie pracy plastycznej.

Wyprawka plastyczna nr 14. Sposób wykonania pracy:

  • pokolorowanie rysunku ula na żółto,
  • odszukanie wśród naklejek zdjęć pszczół i naklejeni trzech zdjęć z jednej strony i trzech  z drugiej strony ula.

Oddział przedszkolny- grupa 5,6-latki

Od 11.05 do 15.05 realizujemy temat: ,,Muzyka jest wszędzie":

  • posłuchamy legendy ,,O trębaczu z wieży mariackiej",
  • poznamy podstawowe pojęcia związane z muzyką: nuty, gama, pięciolinia,
  • dowiemy się, że hałas jest szkodliwy dla człowieka,
  • wprowadzimy literę j, J oraz będziemy doskonalić umiejętność dodawania i odejmowania w zakresie 10.

Pod podanym linkiem materiały na ten tydzień: https://drive.google.com/drive/folders/1MKh8MSZUa039XDa1D_lJftzc5Xbi0Xb6?usp=sharing

Religia klasy 0-III

Temat: Świętujemy 100 urodziny Świętego Jana Pawła II.

Narysuj, jak wyobrażasz sobie spotkanie ze Świętym Janem  Pawłem II w naszej szkole lub parafii.

Zajęcia ortograficzne klasy I-III

Temat: Utrwalenie poznanych zasad ortograficznych.

Przypomnij wszystkie poznane dotąd zasady ortograficzne następnie napisz dyktando przeznaczone dla Twojej klasy.

Klasa I

Język angielski:

Zajęcia online według harmonogramu wysłanego przez nauczyciela.

Informatyka:

Przeczytaj uważnie w podręczniku na str. 42 temat  numer 20. Następnie  wykonaj ćwiczenia  1, 2, i 3 na str. 43. Zdjęcie zadania  3 proszę przesłać na mój Messenger  - Agnieszka K. Wappa

Zadania dla chętnych: wykonaj ćwiczenia do lekcji 20 zamieszczone na płycie. Zdjęcie wykonanej pracy też można przesłać.

Muzyka:

Wysłuchać nagrania "Oda do radości" Ludwika van Beethovena

Plastyka:

Koszyk majowych kwiatów (przykładowe zdjęcie pracy na stronie internetowej szkoły) Wysłać zdjęcie na telefon.

Wychowanie fizyczne:

11.05.2020

Temat: Czekoladowy raj.

Praca z podręcznikiem s. 10-11 ustnie s. 11 ćw. 5

K s. 12-13 ćw. 1,2,3

KM s. 12-13 ćw. 1,2,3,4,5

Pd. s. 13 ćw. 6

12.05.2020

Temat: Czekoladowy raj.

Praca z podręcznikiem s. 12-13 czytać s. 13 ćw. 1,2

K s. 14-15 ćw. 5,6,7,8

Pd. s. 15 ćw. 9

KM s. 63 ćw. 4,5,6,7

13.05.2020

Temat: Mój kraj Polska.

Praca z podręcznikiem s. 14-15 ustnie ćw. 1,2,3,4; przeczytać List Henia s. 18

K s. 16-17 ćw. 1,2,3,4,5

KM s. 63 ćw. 4,5,6,7

14.05.2020

Temat: Jesteśmy Europejczykami.

Praca z podręcznikiem s. 16-17 ustnie s. 17 ćw. 4,5

K s. 18-19 ćw. 1,2,3,4

KM s. 14-15 ćw. 1,2

Wykonanie flagi dowolnego kraju sąsiadującego z Polską

15.05.2020

Temat: Niesamowite budowle.

Praca z podręcznikiem s. 20 ustnie ćw. 1,2

K s. 20 ćw. 1

KM s. 16 ćw. 1

Klasa II

Język angielski:

Zajęcia online według harmonogramu wysłanego przez nauczyciela.

Informatyka:

Przeczytaj uważnie w podręczniku na str. 42 temat  numer 20. Następnie  wykonaj ćwiczenie 1,2,3 na str. 43.  Zdjęcia zadania  3  proszę przesłać na mój Messenger  - Agnieszka K. Wappa

Zadania dla chętnych: wykonaj ćwiczenia do lekcji 20 zamieszczone na płycie. Zdjęcie wykonanej pracy też można przesłać.

Muzyka:

Utwór - jego melodia, rytm, harmonia, siła dźwięku, tempo, barwa K s. 69 ćw. 3

Plastyka:

Koszyk majowych kwiatów (przykładowe zdjęcie pracy na stronie internetowej szkoły) Wysłać zdjęcie na telefon.

11 maj (poniedziałek)

Temat: Igrzyska olimpijskie

Przeczytaj bardzo uważnie w podręczniku na str. 18 i 19 „Igrzyska olimpijskie”. Wyszukaj w przeczytanym tekście na następujące informacje i zapamiętaj je: Jak często organizowane są igrzyska olimpijskie? Jakie są najważniejsze  symbole igrzysk? Co symbolizują koła olimpijskie?

Wykonaj w kartach ćwiczeń na str. 20 ćwiczenie 1 i 2. Przejdź ponownie do podręcznika. Przeczytaj wyrazy umieszczone na marginesie na str. 19 i zapamiętaj ich pisownię, następnie wykonaj ćwiczenie 3 i 4 na str. 21 w kartach ćwiczeń. Praca domowa - ćwiczenie 5 na str. 21.

Matematyka- Wykonaj zadania 1 – 5 na str. 13 w kartach matematycznych.

Wychowanie fizyczne - https://www.youtube.com/watch?v=hg_NxIHkBX0

12 maj (wtorek)

Temat: Igrzyska paraolimpijskie

Przeczytaj w podręczniku na str. 20 tekst „Zanim zgaśnie olimpijski znicz w Londynie”. Odpowiedz ustnie na pytania: Skąd pochodzi fragment artykułu? Jakie informacje znajdziemy w gazecie sportowej? O jakich igrzyskach jest mowa w przeczytanym fragmencie? Jakie zawody odbędą się ostatniego dnia igrzysk paraolimpijskich? Ile medali zdobyli polscy sportowcy podczas igrzysk w Londynie?

Wykonaj w kartach ćwiczeń na str. 22 ćwiczenie 1 i 2. Zrób według instrukcji na str. 23 medale dla zawodników.

Matematyka- Wykonaj zadania 1 – 4 na str. 16 w kartach matematycznych. Praca domowa zadanie 5, 6 i 7 str. 17.

13 maj (środa)

Temat: Sport to zdrowie 

W podanych ciągach liter ukryły się nazwy dyscyplin sportowych. Wykreśl je a z pozostałych liter utwórz hasło i zapisz je w zeszycie.

  • PŁYSWAPNIOE
  • TRENTIS
  • KOTSZYKÓWKOA
  • ZSZERDMIERKA
  • RHOKEOJ
  • ŻWUŻEL
  • KOILARSTEWO

Zapoznaj się  w jaki sposób należy dbać o kondycję fizyczną (podręcznik str. 21). Bardzo uważnie przeczytaj  tekst Bieg rodzinny  na str. 22 i 23. Ulica Ciekawych Wyrazów – dialog. Zapamięta! Dialog to rozmowa dwóch osób.

Wykonaj w kartach ćwiczeń na str. 24 i 25 ćwiczenia 1 – 5. Praca domowa. Naucz się czytać tekst „Bieg rodzinny”

Matematyka- Dla przypomnienia budowy liczb trzycyfrowych obejrzyj filmik: https://www.youtube.com/watch?v=jFPOJo7Wncc. Wykonaj zadania 1 – 7 na str. 18 – 19.

Wychowanie fizyczne - https://www.youtube.com/watch?v=RsKRBBhgrYQ

14 maj (czwartek)

Temat: Czy zawsze trzeba wygrywać?

Przeczyta tekst „Zawody” z cyklu Listy od Hani i Henia. (podręcznik str. 24 – 25) Odpowiedz na pytania: W jakich zawodach wziął udział Henio? W jaki sposób Henio i jego klasa przygotowali się do zawodów? Dlaczego Wiktor za późno wystartował na zawodach? Co Henio sadził o swojej młodszej siostrze?

Wypisz jakie uczucia towarzyszą osobie, która wygrała i tej która przegrała – Ćwiczenie 1 str. 26. Następnie wykonaj ćwiczenie 2, 3 i 4 str. 26 – 27.

Matematyka- Przypomnij z poprzednich zajęć budowę liczb trzycyfrowych. Rozwiąż zadania 1 – 4 str. 22 - 23. Praca domowa zad. 5, 6 i 7 str. 23.

Wychowanie fizyczne -https://www.youtube.com/watch?v=BaVn-HIZkiQ

15 maj (piątek)

Temat: Klasowe igrzyska sportowe                                                                            

Przeczytaj wiersz Pawła Beręsewicza  „Wyścig w workach” – podręcznik str. 26. Odpowiedz ustnie na pytanie 2, 3 i 4 znajdujące się pod tekstem. Jeszcze raz głośno przeczytaj wiersz rodzicom ze szczególnym zwróceniem uwagi na właściwą intonację i znaki przestankowe. Wykonaj ćwiczenia 1 – 5 w kartach ćwiczeń na str. 28 – 29. Przejdź ponownie do podręcznika na str. 27 i przeczytaj wiersz Danuty Wawiłow zgodnie z poleceniem. Praca domowa. Ćwiczenia 1 – 6 str. 30 – 31.

Klasa III

Język angielski:

Zajęcia online według harmonogramu wysłanego przez nauczyciela.

Informatyka:

Przeczytaj uważnie w podręczniku na str. 38 temat  numer 18. Następnie  wykonaj ćwiczenia  1, 2 i 3 na str. 39. Zdjęcie zadania 2 proszę przesłać na mój Messenger  - Agnieszka K. Wappa

Zadania dla chętnych: wykonaj ćwiczenia do lekcji 18 zamieszczone na płycie. Zdjęcie wykonanej pracy też można przesłać.

Muzyka:

Kujawiak - polski taniec narodowy K s. 72 ćw. 1,2

Plastyka:

Koszyk majowych kwiatów (przykładowe zdjęcie pracy na stronie internetowej szkoły) Wysłać zdjęcie na telefon.

11-12 maj (poniedziałek - wtorek)

Temat: O psie, który jeździł koleją.

Wysłuchaj całej  lektury Romana Pisarskiego „O psie, który jeździł koleją” ze str. https://www.youtube.com/watch?v=aHXd5pxCcaA  i  wykonaj ćwiczenie 1 ze str.16 w kartach ćwiczeń. Przeczytaj fragment lektury z podręcznika str. 28 - 29 i napisz plan wydarzeń przeczytanego fragmentu w ćwiczeniu 2 na str.16. Wróć do podręcznika i wykonaj test ze znajomości lektury ze str. 30 – 31. Następnie zaznacz odpowiedzi w kartach ćwiczeń poprzez pokolorowanie w tabeli na str. 17 w ćwiczeniu 3 pól z literą dotyczącą poprawnej odpowiedzi. Po sprawdzeniu odpowiedzi pokoloruj na rysunku na brązowo odpowiednie pola. Przypomnij zasady pisowni wyrazów z rz wymiennym na r. Wykonaj ćwiczenie 4 na str. 17 oraz ćwiczenie 5, 6, 7 i 8 na str. 18. Praca domowa. Napisz w zeszycie kilka zdań o wybranej przygodzie psa Lampo.

Matematyka- Zapamiętaj!

  • 1 godzina = 60 minut 1 godz. = 60 min.
  • 1minuta = 60 sekund 1 min. = 60s
  • 1 doba = 24 godziny 1 doba = 24 godz.
  • 1 kwadrans = 15 minut 1 kwadrans = 15 min

Rozwiąż zadania 1 – 9 na str. 12 – 13 w kartach matematycznych. Przypomnij i zapamiętaj! Wiek to 100 lat Rok to 12 miesięcy Rok to 4 kwartały Ćwierć roku to kwartał. Wykonaj zadania 1 – 5 na str.14. Praca domowa zadania 6 – 10 str15. W ramach zajęć technicznych zrób pieska zgodnie z podana instrukcją na str. 19 w kartach ćwiczeń.

Wychowanie fizyczne - https://www.youtube.com/watch?v=hg_NxIHkBX0                                                                                                                                                                          

13 maj (środa)

Temat: Migracje zwierząt.

Obejrzyj filmik https://www.youtube.com/watch?v=dLgZrIJQwc4 o wędrówkach ptaków. Przeczytaj w podręczniku na str. 32 i 33 tekst „Dlaczego zwierzęta wędrują”? Odpowiedz ustnie na pytania znajdujące się pod tekstem. Wykonaj ćwiczenia 1 – 5 na str. 20 – 21. Ponownie przejdź do podręcznika i przeczytaj uważnie tekst  „Dalekomorskie wędrówki” na str. 34 – 35. Wykonaj ćwiczenie 6 na str. 22 w kartach ćwiczeń. Praca domowa ćwiczenie 8, 9 i 10 str. 23.

Matematyka- Przypomnij i zapamiętaj!

  • 1 kg = 100 dag
  • 1 dag = 10 g   ( 10 gram) 
  • 1t (1 tona) = 1000 kg

Wykonaj zadania  1 – 7 na str. 16 – 17 . Praca domowa zad. 8 str. 17.

Wychowanie fizyczne – https://www.youtube.com/watch?v=RsKRBBhgrYQ

14 maj (czwartek)

Temat: Transport lądowy 

Przeczytaj w podręczniku na str. 36 i 37 tekst „Transport lądowy”. Odpowiedz ustnie na pytania: W jaki sposób dawniej przewożono ludzi towary? Jak robi się to dzisiaj? Jakie pojazdy służą do transportu ludzi? Jakimi pojazdami przewozi się towary? Jakie inne pojazdy poruszają się po lądzie? Wykonaj ćwiczenie 1 na str. 24 w kartach ćwiczeń. Wysłuchaj wiersza J. Tuwima „Lokomotywa” https://www.youtube.com/watch?v=sp-hXpPD4BU Wykonaj ćwiczenie 2 i 3 na str. 24. Praca domowa ćwiczenie 5 i 6 str. 25

Matematyka. Rozwiąż zadania 1 – 9 na str. 18 – 19.

Wychowanie fizyczne - https://www.youtube.com/watch?v=BaVn-HIZkiQ  

15 maj (piątek)

Temat: W Europie.

Przeczytaj ze zrozumieniem tekst „Europa”( podręcznik str. 41) i odpowiedz na pytania: Kim była Europa? Co dostrzegła nad brzegiem morza? Kto krył się pod postacią byka? Dokąd byk zawiózł księżniczkę? Jakie państwo rozwinęło się na Krecie i na sąsiednich wyspach? Przeczytaj w podręczniku na str. 42 – 43 Tekst „Unia państw i narodów” i odpowiedz na pytania znajdujące się pod tekstem. Wykonaj w kartach ćwiczeń na str. 26 – 27 ćwiczenia 1 – 6. Ponownie przejdź do podręcznika str. 44 - 45 i przeczytaj zasady pisowni zmiękczeń. Zapamiętaj wszystkie podane w żółtych ramkach zasady! Praca domowa wykonaj ćwiczenia 1 – 7 str. 28 – 29.

Wychowanie fizyczne V-VII

Piłka Nożna: Poruszanie się w polu gry. Przepisy gry. Nauka przyjęcia różnymi częściami ciała, uderzenia piłki prostym podbiciem, z powietrza, po podaniu, prowadzenie piłki, doskonalenie strzałów.

Wystarczy wziąć piłkę i po obejrzeniu filmików wykonać kilka takich powtórzeń. Przed każdym takim ćwiczeniem wykonujemy rozgrzewkę.

Religia klasa V-VIII

Temat: 100 rocznica urodzin Świętego Jana Pawła II.

18 maja przypada 100 rocznica urodzin Świętego Jana Pawła II.

Postaraj się w tych dniach 17-18 maja obejrzeć w telewizji program poświęcony Ojcu Świętemu.
Napisz opowiadanie, jak wyobrażasz sobie spotkanie ze św. Janem Pawłem II, gdyby miał być Gościem w naszej szkole lub parafii. 

Godzina wychowawcza klasy V-VIII

Temat: Praca w służbie zdrowia. 

  1. Proszę wymienić zawody, których zadaniem jest bezpośrednie ratowanie ludzkiego życia.
  2. Krótko opisać zakres ich działalności.
  3. Można to wykonać na oddzielnej karcie lub w zeszycie do j. polskiego.

Klasa V

Informatyka:

Kontakt mailowy z nauczycielem.

Język angielski:

Lekcje online według harmonogramu wysłanego przez nauczyciela.

Biologia:

Temat: Rośliny nagonasienne – sposób rozmnażania się i pełniona rola. (Temat od strony 132 podręcznik).

Wymagania do lekcji:

  1. Wyjaśnić na czym polega rozmnażanie płciowe u sosny? (patrz str. 132 podr.)
  2. Znać przebieg cyklu rozwojowego sosny (patrz rysunek ze str. 132 podr).
  3. Znać minimum 3 funkcje roślin nagonasiennych w przyrodzie i 3 funkcje – pełnione w życiu człowieka.
  4. Umieć rozpoznać pospolite gatunki roślin nagonasiennych występujące w Polsce. (strona 134, 135 podręcznik).  

Zadania pisemne do wykonania na lekcji:

Ad. 2. Dobrą formą opracowania tego punktu może być przerysowanie i podpisanie schematu cyklu rozwojowego sosny przedstawionego na stronie 132 podręcznik. 

Praca domowa pisemna:

  1. Wykonać pisemnie pkt. 3 podany do lekcji.  Podpowiedź: dobrym rozwiązaniem punktu nr 3 może być wypisanie od myślników (lub podpunktów) każdej z ról pełnionych przez rośliny nagonasienne;

Matematyka:

Czwartek 7.05 i Poniedziałek 11.05

Temat: Dodawanie liczb całkowitych.

Celem lekcji jest poznanie sposobu dodawania liczb całkowitych.

Na początek obejrzyj film na stronie: https://www.youtube.com/watch?v=ITkFDk-Ou-k

Następnie zapoznaj się z informacjami w podręczniku na stronie 213, 214. Zwróć uwagę, że suma liczb przeciwnych jest równa zero. Rozwiąż zadanie 1-11 ze strony 215 - 216.

Poniedziałek 11.05 (zajęcia dodatkowe) i Wtorek 12.05

Temat: Odejmowanie liczb całkowitych.

Celem lekcji jest poznanie sposobu odejmowania liczb całkowitych.

Na początek obejrzyj film na stronie: https://www.youtube.com/watch?v=DklHvHy-Vd8

Następnie zapoznaj się z informacjami w podręczniku na stronie 217-219. Zwróć uwagę, że odejmowanie zastępujemy dodawaniem liczby przeciwnej. Rozwiąż zadanie 1-10 ze strony 219-220.

Środa 13.05 i Czwartek 14.05 i Poniedziałek 18.05

Temat: Pole prostokąta i kwadratu.

Celem lekcji jest poznanie wzorów i nabycie umiejętności obliczania pola prostokąta i kwadratu.

 Na początek obejrzyj film na stronie: https://www.youtube.com/watch?v=PJHloAdIbMQ

Następnie zapoznaj się z informacjami w podręczniku na stronie 224-225. Zwróć uwagę, jaki jest wzór na obliczanie pola prostokąta i kwadratu. Rozwiąż zadanie 1-19 ze strony 225 - 227.

 

Technika:

Temat: Metale. Stopy metali. 

  1. Temat z podręcznika str. 114 – 115.
  2. Należy wykonać notatkę z tego tematu w zeszycie przedmiotowym.
  3. Zadanie domowe – 6.3 punkt A str. 116.

 

Język polski:

12.05.2020 r. (2 lekcje)

Temat: Opis obrazu. Pejzaż.

  1. Porównaj reprodukcje obrazów. Co łączy, a co różni obie prace? Podręcznik str. 260 – 261.
  2. Wymień tytuł dzieła, które zrobiło na tobie duże wrażenie.
  3. Napisz, jakie możliwości daje wirtualne zwiedzanie muzeum. Porównaj ten sposób zwiedzania ze zwiedzaniem osobistym.
  4. Opisz wybraną reprodukcję ze str. 260. Wykorzystaj plan opisu i wzór ze str. 34 – 35 z podręcznika. Proszę napisać – do piątku i przesłać na maila lub fb.
  5.   Zapoznaj się ze zbiorami Muzeum Narodowego w Warszawie i Muzeum Narodowego w Krakowie (http://www.mnw.art.pl i www.imnk.pl).

13.05.2020 r. 

Temat: Czym jest muzyka? ,,Muzyka” – Ludwik Jerzy Kern. 

  1. Odczytać wiersz ze str. 162 z podręcznika.
  2. Odczytaj pytanie powtarzające się w wierszu.
  3. Jakiej odpowiedzi udziela na nie podmiot liryczny.
  4. Napisz, jakich utworów muzycznych lubisz słuchać.
  5. Odszukaj powtarzające się strofy, które odgrywają rolę melodyjnego refrenu.
  6. Naucz się ładnie czytać ten wiersz.
  7. Dowiedz się, gdzie jest najbliższa filharmonia i jakiej muzyki można tam słuchać.

14.05.2020 r.

Temat: O teatrze.

1. Podręcznik str. 264 – 265.

2. Przeczytaj fraszki teatralne.

3. Przepisz je starannie i czytelnie do zeszytu.

4. Ułóż samodzielnie rymowankę  o teatrze.

5. Odpowiedz na pytania 5 str. 264 oraz 6, 7 str. 265 – pisemnie w zeszycie przedmiotowym.

6. W zeszycie cwiczeń należy uzupełnić temat związany z teatrem.

15.05.2020 r. 

Temat: Wiersz ,,Teatr” Ewa Skarżyńska. Analiza utworu. 

1. Odczytanie wiersza str. 266.

2. Odszukaj kolejno w wierszu poetyckie wyobrażenia:

  • gasnącego światła na widowni,
  • zapalających się reflektorów,
  • odsuwającej się kurtyny,
  • rozlegającej się muzyki,
  • początku spektaklu na scenie.

3. Zwróć uwagę na przedstawienie w wierszu zjawisk i przedmiotów w taki sposób, jakby były żywymi istotami. Wskaż, co się budzi i rozkwita w teatrze. Jak sądzisz czemu służą zastosowane ożywienia.

4. Uzasadnij użycie wielkich liter w zakończeniu wiersza.

5. Napisz o sytuacji przedstawionej na obrazie Tadeusza Makowskiego.

 

Historia:

13.05.2020 r., 15.05.2020 r. (2 lekcje)

Temat: Jagiellonowie w Europie Środkowej.

  1. Temat z podręcznika ze str. 200 – 204.
  2. Notatka

Po śmierci Władysława Jagiełły w 1434 r. królem Polski został jego starszy syn – Władysław Warneńczyk. Miał wtedy 10 lat. W jego imieniu władzę sprawował biskup Krakowski – Zbigniew Oleśnicki. W 1440 r. możnowładcy węgierscy na swego króla wybrali polskiego władcę.  To miało pomóc obu państwom w walce z Turkami osmańskimi. W 1444 r. król  udał się do zajętej przez Turków Bułgarii. Bitwa zakończyła się porażką wojsk polsko – węgierskich. Król zginął w walce. Po jego śmierci tron objął Kazimierz  młodszy brat, który wcześniej panował na Litwie. W 1454 r. Związek Pruski rozpoczął powstanie przeciw Krzyżakom. Chcieli też połączenia swych ziem z terenami Pruskimi. Doszło do walk. W 1454 r. polskie wojska poniosły klęskę w walce z siłami zakonu. W 1466 r. podpisano w Toruniu pokój polsko – krzyżacki. Na jego mocy Polska odzyskała Pomorze Gdańskie i ziemię chełmińską. Tereny przyłączone do Polski zaczęto nazywać Prusami Królewskimi, natomiast Krzyżacy osiedli na terenach dawnych Prus tzw. pogańskich, nazwa oficjalna brzmiała Prusy Krzyżackie. W wyniku polityki dynastycznej najstarszy syn Kazimierza Jagiellończyka zasiadał na tronach Czech i Węgier.

 

Geografia:

Temat: Krajobraz  śródziemnomorski .

  Cele lekcji (nie przepisuj, jeżeli masz drukarkę możesz wydrukować i wkleić)

  • Uczeń zna: cechy krajobrazu śródziemnomorskiego,
  • Rośliny uprawne strefy śródziemnomorskiej,
  • Obiekty turystyczne w basenie Morza Śródziemnego
  • Wyjaśnia termin” makia”,
  • Wymienia cechy charakterystyczne  klimatu śródziemnomorskiego,
  • Potrafi wskazać na mapie obszary, na których występuje krajobraz,
  • Wskazuje na mapie  państwa leżące nad M. Śródziemnym,
  • Rozpoznaje charakterystyczne rośliny i zwierzęta strefy śródziemnomorskiej,
  • Potrafi oceniać atrakcyjność regionu wokół M. Śródziemnego pod kątem turystyki, z uwzględnieniem cech klimatu , dostępu do morza, w także występowania zabytkowych obiektów

Podręcznik str. 136-141  Zeszyt ćw. str. 80-82

Praca domowa: Odpowiedz na pytania na podstawie mapy politycznej i fizycznej Europy. Same odpowiedzi prześlij  na mój adres do następnej  lekcji.

  1. Jakie kontynenty oblewa Morze Śródziemne?
  2. Podaj nazwy czterech mórz  leżących w basenie Morze Śródziemnego?
  3. Podaj nazwy  5 największych wysp leżących na Morzu Śródziemnym.
  4. Podaj nazwę wyspy z najwyższym czynnym wulkanem Europy. Podaj nazwę wulkanu oraz jego wysokość.
  5. Podaj nazwy trzech największych półwyspów Europy  leżących nad Morzem Śródziemnym? Półwysep – część lądowej powierzchni Ziemi wysunięta w stronę zbiornika wodnego, otoczona z trzech stron wodą.
  6. Podaj nazwy 10  państw Europy  leżących nad M. Śródziemnym ( liczymy również  państwa leżące nad morzami  niosącymi swoje wody do M. Śródziemnego np. Adriatyckie).
  7. Gdzie – w jakim państwie i mieście znajdują się zabytki.( praca w oparciu o dodatkowe źródła informacji np. Internet. Poczytaj o  nich na stronach Internetu, zobacz , jak wygladają):
  • Koloseum-
  • Lazurowe wybrzeże( tylko państwo)-
  • Olimp-
  • Sagrada Familia-
  • Akropol-
  • Bazylika św. Piotra-
  • Pomnik Odkrywców-

 

Klasa VI

Biologia:

Temat: Ssaki – kręgowce które karmią młode mlekiem matki. (temat od strony 131 podręcznik).

Wymagania do lekcji:

1. Umieć wymienić przykładowe gatunki ssaków;

2a. Wymienić przykładowe środowiska życia ssaków.

2b. Wyjaśnij jakie przyczyny (wymienić minimum 1 przyczynę) spowodowały że ssaki mogą żyć w większości środowisk na Ziemi?

3a. Wymienić minimum 4 charakterystyczne tylko dla ssaków cechy.

3b*. Jakie cechy charakterystyczne ma skóra ssaków? (str. 133 podręcznik).

4. Budowa zewnętrzna ssaków na przykładzie budowy rysia europejskiego (str. 132);  

5. W jaki sposób rozmnażają się ssaki? Wyjaśnij na czym polega żyworodność ssaków? Czy istnieją ssaki jajorodne? (str. 134- 135).

 

Pisemna notatka z lekcji:

Ad.3a:  Charakterystyczne cechy ssaków:

- wszystkie ssaki są stałocieplne;

- większość ssaków jest żyworodna, rozwój zarodków zachodzi wewnątrz ciała samicy;

- mają bardzo skomplikowaną budowę skóry;

- są przystosowane do życia w bardzo różnorodnych środowiskach, prowadzą bardzo zróżnicowany tryb życia;

- większość ssaków ma charakterystyczną budowę zewnętrzną ciała złożoną z: głowy, tułowia, dwóch par kończyn, ogona.

 

Praca domowa pisemna:

- Wykonać pisemnie punkt: 2a i 2b podane do lekcji;

- Wykonać pisemnie: ćwiczenie 1, 2/ 135 str. podręcznik;

- Dla uczniów szczególnie zainteresowanych: Wymień dwie różnice między budową płuc ssaków i gadów. (w tym celu możecie oprócz podręcznika wykorzystać inne źródła informacji- np. Internet).

 

Informatyka:

Kontakt mailowy z nauczycielem.

Język angielski:

Lekcje online według harmonogramu wysłanego przez nauczyciela.

 

Technika:

Temat: Klasyfikacja urządzeń technicznych.

  1. Temat z podręcznika str. 112.
  2. Należy z tego tematu wykonać notatkę.
  3. Zadanie 1.1 str. 212. Wykonać w zeszycie.

 

Matematyka:

Poniedziałek 11.05 (2 lekcje)

Temat: Ostrosłupy.

Celem lekcji jest poznanie własności ostrosłupów.

Na początek obejrzyj film na stronie: https://www.youtube.com/watch?v=uTNtY3jtPpI

Następnie zapoznaj się z informacjami w podręczniku na stronie 228-230. Zwróć uwagę, że podstawą ostrosłupa jest dowolny wielokąt a ściany boczne są trójkątami . Rozwiąż w zeszycie zadanie 1-13 ze strony 231-232.

Poniedziałek 11.05 (zajęcia dodatkowe)

Temat: Odejmowanie liczb całkowitych.

Celem lekcji jest poznanie sposobu odejmowania liczb całkowitych.

Na początek obejrzyj film na stronie: https://www.youtube.com/watch?v=DklHvHy-Vd8

Zwróć uwagę, że odejmowanie zastępujemy dodawaniem liczby przeciwnej.

Oblicz:

30-12                   18-23                          30-(-12)                           -23+(-18)

23-18                   -30-12                        -12-(-30)                           12-(-30)

Wtorek 12.05, Czwartek 14.05 i Poniedziałek 18.05

Temat: Bryły obrotowe.

Celem lekcji jest poznanie własności brył obrotowych.

Na początek obejrzyj film na stronie: https://www.youtube.com/watch?v=e-foKblrBmg

Następnie zapoznaj się z informacjami w podręczniku na stronie 233-237. Zwróć uwagę, że bryły obrotowe powstają w wyniku obrotu figury geometrycznej. Rozwiąż w zeszycie zadanie 1-16 ze strony 237-240.

 

Język polski:

12.05.2020 r., 13.05.2020 r.

 Temat: Talenty można rozwijać lub ... zakopać.

  1. Odczytanie tekstu z podręcznika str. 275 – 276.
  2. Przypomnienie z kl. 5 czym są przypowieści. W jakim celu ogłaszał je Jezus?Gdzie są spisane?
  3. Kogo oznacza pan, a kim są słudzy w przeczytanym tekście? W co pan wyposażył swoje sługi?
  4. Na co liczył pan, dając majątek swoim sługom? Dlaczego nie wyraził swoich oczekiwań wprost?
  5. Kto i za co otrzymał nagrodę, a kto został oszukany? Co oznaczają ostatnie zdania przypowieści?
  6. Czym współcześnie są talenty? Wyjaśnij frazeologizmy: zakopać talent, odgrzebać, odkopać talent. Odszukaj w słowniku wyrazów bliskoznacznych synonimy słowa talent.
  7. Wykonanie pisemne ćw. 6 str. 276.
  8. Wykonanie zadań w zeszycie ćwiczeń str. 69.

13.05.2020 r., 14.05.2020

Temat: Obieżyświat czy domator? Oceniamy głównego bohatera książki ,,W 80 dni dookoła świata” Juliusza Verne’a.

  1. Wyjaśnia na podstawie dostępnych źródeł słowa: obieżyświat i domator.
  2. Poszukać należy wyrazów bliskoznacznych do podanych
  3. Wypisać ważniejsze wydarzeniach przedstawione w powieści.
  4. Określić etapy podróży głównego bohatera.
  5. Zredagować plan wydarzeń.
  6. Przygotować materiał do charakterystyki głównego bohatera.

15.05.2020 r., 

Temat: Dlaczego podróże pociągają ludzi?

  1. Należy powtórzyć z wcześniejszych lekcji znaczenie pojęć: akcja, wątek, fabuła.
  2. Wskazanie w powieści punktów szczególnie ważnych dla przebiegu akcji.
  3. Należy określić gatunek powieści.
  4. Należy podać cechy, które będą świadczyły, że to jest powieść podróżniczo – przygodowa.
  5. Wybrać oraz opisać ciekawą podróż bohaterów.
  6. Należy wymienić tytuły innych książek podrózniczo – przygodowych, mogą to być książki spoza kanonu lektur.

 

Historia:

14.05.2020 r.        

Temat: Omówienie i poprawa sprawdzianu.

  1. Sprawdziany ocenione zostaną omówione z każdym uczniem indywidualnie przez Messenger.

Temat: Napoleon Bonaparte tworzy nowy ład w Europie.

1. Temat z podręcznika ze str. 204 – 209.

2. Po upadku rządów jakubinów w 1794 r. Francja jeszcze przez 10 lat była republiką . Prowadziła też wojnę przeciwko koalicji państw, w której udział brały Wielka Brytania, Austria, później dołączyła też Rosja. Wsród dowódców wojsk francuskich wybił się młody generał Napoleon Bonaparte. Przeprowadził on zbrojny zamach stanu w 1799 r. Nowa konstytucja napisana na życzenie Bonapartego przypominała dyktaturę jednostki. Przejął władzę i przystąpił do reorganizacji armii. W następnych latach zawarł traktaty pokojowe z Austrią, Rosją, Anglią. W 1804 r. Bonaparte koronował się na cesarza Francji. Przystąpił też do rozdawania urzędów, przywilejów i stanowisk. W 1804 r. został wprowadzony w życie ,,Kodeks cywilny”, zwany też Kodeksem Napoleona, który zaczął obowiązywać we Francji i w krajach przez nią podbitych. Wielka Brytania zapowiedziała kolejną antyfrancuską koalicję. W grudniu 1805 r. N. Bonaparte odniósł zwycięstwo w bitwie pod Austerlitz w bitwie z Austrią i Rosją. Udało mu się tym samym doprowadzić do rozpadu Świętego Cesarstwa Rzymskiego Narodu Niemieckiego (Rzeszy), w to miejsce Utworzono Związek Reński, faktycznie podporządkowany Francji.

 

Geografia:

Temat: Turystyczne atrakcje Czech i Słowacji.

Główne cele lekcji w postaci wymagań edukacyjnych ( nie przepisywać tego, można wydrukować i wkleić) :

-charakteryzuje środowisko przyrodnicze Czech i Słowacji na podstawie mapy ogólno geograficznej (m.in. góry, najwyższy szczyt;, wyżyna, nizina)

- wymienia podstawowe podobieństwa i różnice między środowiskiem przyrodniczym  Czech a środowiskiem przyrodniczym Słowacji ,

-wymienia walory przyrodnicze i kulturowe Czech i Słowacji,

-omawia znaczenie turystyki aktywnej na Słowacji,

-wymienia przykładowe obiekty z” Listy światowego dziedzictwa UNESCO” znajdujące się w Czechach i na Słowacji,

-uzasadnia, że Czechy i Słowacja to kraje atrakcyjne pod względem turystycznym

 

Proszę zapoznać się z tematem lekcji str.138-144. Uzupełniamy zeszyt ćwiczeń str.85-88. 

Praca domowa:

1. W jakim kraju ( Czechy czy Słowacja) znajdują się obiekty ( rzeki, góry, atrakcje turystyczne):

  • Skalne miasto k. Adrspach-
  • Słowacki  raj-
  • Wełtawa-
  • Gerlach-
  • Złota Uliczka-
  • Szumawa-
  • PN Słowacki Kras-
  • Cesky Krumloov-
  • Dobszyńska Jaskinia Lodowa-
  • Czeski Raj-
  • Zamek Spiski koło Lewoczy-
  • Pałac w Lednicach-
  • Hradczany-
  • Tatrzański PN-
  • Karkonoski PN-
  • PN Niżne Tatry-
  • Rudawy Słowackie-
  • Wyżyna Czesko-Morawska-
  • Nizina Naddunajska-
  • Łaba-
  • Mariańskie Łaźnie-

Same odpowiedzi wyślij na mój adres do następnej lekcji.

Klasa VII

Biologia:

Lekcja nr 1 i 2 

Temat: Powtórzenie wiadomości z działu: "Narządy zmysłów". Test z działu.

Celem dzisiejszej lekcji jest powtórzenie i utrwalenie wiadomości z działu. Podsumowanie działu zrobimy w trzech etapach:

1) W ramach tej lekcji przeznaczcie dużą ilość czasu na ponowne przejrzenie wszystkich tematów lekcji. Przeczytajcie ze zrozumieniem wymagania które były podane do poszczególnych tematów z tego działu, sprawdzając - czy wszystkie umiecie.

2) przejrzyjcie dodatkowe materiały multimedialne dotyczące narządów zmysłów, zamieszczone pod poniższymi linkami:

  • Jak to się dzieje że widzimy?: https://www.youtube.com/watch?v=KARWiNcFPAo
  • Budowa i funkcje oka: https://www.youtube.com/watch?v=KIkHk__96Hg
  • Czy nos czuje smak?: https://www.youtube.com/watch?v=fzvMWvk5Dmc
  • Na czym polegają zjawiska dźwiękowe?: https://www.youtube.com/watch?v=p-57BqsuEVU

3) Przeczytajcie uważnie temat: Podsumowanie" str 211 podr.

- po dokładnym powtórzeniu wiadomości, wykonajcie pisemnie test: „Wiesz czy nie wiesz” ze str. 212 podr. Uwaga: Test rozwiązujemy w ten sposób, że w zeszytach piszemy nr zadania i numer strony oraz wybraną przez nas odpowiedź - czyli np.:

„Test: Wiesz czy nie wiesz” ze strony 212 podr.

Zad. 1 - odp C

Zad. 2

A. Spojówka - opis nr. 3

B. Siatkówka - opis nr. 4

C. Źrenica - opis 2 itd.

To oczywiście tylko przykłady - jak należy rozwiązanie testu zapisać w zeszycie, a nie gotowe odpowiedzi. Test wykonajcie uczciwie i samodzielnie, podliczcie uzyskane punkty, żeby sprawdzić poziom swoich wiadomości i popełnione błędy.

 

Chemia:

Materiały wysłane na messengera.

Fizyka:

Materiały wysłane na messengera.

Informatyka:

Kontakt mailowy z nauczycielem.

Język angielski:

Lekcje online według harmonogramu wysłanego przez nauczyciela.

Matematyka:

Poniedziałek 11.05 i Wtorek 12.05 

Temat: Odczytywanie i przedstawianie danych statystycznych za pomocą wykresów.

Celem lekcji jest odczytywanie informacji z wykresów.

Na początek obejrzyj film na stronie: https://www.youtube.com/watch?v=Qa3qOlQzPWQ

Następnie zapoznaj się z informacjami w podręczniku na stronie 201-202. Zwróć uwagę, że przerywane pionowe linie i dane pod wykresem ułatwiają odczytanie informacji. Rozwiąż w zeszycie zadania 1 – 12 ze strony 202-206.

Środa 6.05 (2 lekcje)

Temat: Średnia arytmetyczna.

Celem lekcji jest obliczanie średniej arytmetycznej liczb.

Na początek obejrzyj film na stronie: https://www.youtube.com/watch?v=_3T7nK1KUxM

Następnie zapoznaj się z informacjami w podręczniku na stronie 207-208. Zwróć uwagę, że średnia arytmetyczna to liczba uzyskana przez dodanie wszystkich wyników w próbie i podzielenie tej sumy przez liczebność próby. Rozwiąż w zeszycie zadania 1 – 12 ze strony 209-210.

 

Język polski:

12.05.2020 r. (2 lekcje)

Temat: Nie chciałem żywym śpiewać, dziś umarłym muszę...

  1. Materiał z podręcznika str. 294 – 396.
  2. Należy przypomnieć sobie informacje o życiu i twórczości Jana Kochanowskiego.
  3. Zapoznać się z materiałem i zapisać do zeszytu – tren jako gatunek literacki.
  4. Przeczytać ,,Treny” z podręcznika.

Układ części trenu:

    1. Pochwała cnót i zalet zmarłego.
    2. Ujawnienie wielkości poniesionej straty.
    3. Demonstracja żalu.
    4. Pocieszenie.
    5. Napomnienie – próba opamiętania się w rozpaczy.
  1. Wyjaśnia termin liryka osobista.
  2. Wskazuje porównania i omawia ich funkcję w utworze.

Zajęcia dodatkowe z języka polskiego– 11.05.2020 r.

Karta pracy zostanie przesłana na maila.

13.05.2020 r, 14.05.2020

Temat: Rozdzierająca skarga ojca – poety.

  1. Odczytuje Tren VIII – str. 298 – 301.
  2. Przedstawia dwa obrazy domu, o których mowa w Trenie VIII.
  3. Zwróć uwagę na dobór czasowników.
  4. Tren VIII jest skierowany do zmarłej Urszuli. Podaj dwa przykłady elementów językowych, które to potwierdzają.
  5. Wykonaj zadanie 4, 5, 6 pisemnie – str. 300.
  6. Dokonaj opisu obrazu ze str. 298.
  7. Zapisz wyjaśnienie słowa – kondolencje.
  8. Zapoznaj się ze schematem kondolencji.
  9. Spróbuj sam zredagować tę formę wypowiedzi.

15.05.2020

Temat: W teatrze słowa.

  1. Należy przeczytać tekst z podręcznika ze str. 302 – 307.
  2. Napisz o czym rozmawiali rodzice zmarłego dziecka.
  3. Zrelacjonuj sen, który opowiedział żonie poeta.
  4. Należy określić uczucia bohaterów, które ujawniają się w kolejnych wypowiedziach.
  5. Wyjaśnij, kim był tajemniczy gość, który odwoedził Jana i Dorotę. Opisz, jak wyglądał.
  6. Przedstaw propozycję, którą skierował do Mistrza z Czarnolasu. Jak ją uzasadnił?
  7. Jakie mogłoby być, twoim zdaniem postanowienie poety? Rozważ pozytywne i negatywne skutki możliwych decyzji J. Kochanowskiego.

 

Historia:

11.05.2020 r.

Temat: Dwudziestolecie międzywojenne. Powtórzenie.

  1. Tematy do powtórzenia obowiązują od str. 172 do str. 203  z podręcznika.
  2. Zagadnienia do powtórzenia:

- Konferencja pokojowa w Paryżu – główne postanowienia traktatu wersalskiego,

- skutki cywilizacyjne i kulturowe wielkiej wojny, jaki wpływ na zmiany cywilizacyjne miały wydarzenia wojenne, cechy charakterystyczne kultury masowej,

- zmiany w gospodarce sowieckiej  po 1929 r., kult jednostki, przyczyny i skutki   czystki w armii radzieckiej i na szczeblach najwyższej władzy,

-  narodziny faszyzmu we Włoszech – co ułatwiło Mussoliniemu przejęcie władzy,

-  cechy charakterystyczne państwa faszystowskiego,

- Niemcy pod władzą Hitlera – cechy charakterystyczne państwa stworzonego przez nazistów, polityka nazistów wobec Żydów,

- świat u progu wojny – proces kształtowania się sojuszu niemiecko – włosko – japońskiego,  polityka Wielkiej Brytanii i Francji wobec Niemiec, wojna domowa w Hiszpanii.

Daty – 1918 –

1919 –

1922 –

1929 –

1933 –

1934 –

1925 –

1936 -1939 –

1938 –

1939 –

      - Pojęcia:  ratyfikacja, plebiscyt, pacyfizm, totalitaryzm, faszyzm, nazizm.

13.05.2020 r.

Temat: Sprawdzian wiadomości. 

  1. Sprawdzian będzie przesłany na pocztę lub fb.
  2. Tego samego dnia należy go odesłać.
  3. Można pisać na kartce i numerować zadania, na które się odpowiada.

 

Geografia:

Temat: Ochrona przeciwpowodziowa a występowanie i skutki powodzi.

1. Wyjaśnij terminy( do zeszytu):

  • Powódź,
  • Dolina rzeczna,
  • Koryto rzeczne
  • Obszar zalewowy
  • Sztuczny zbiornik wodny
  • Retencja naturalna

2. Wymień przyczyny powodzi

3. Wymień obszary zagrożone powodzią

4. Wymień czynniki sprzyjające powodziom w Polsce

5. Największe powodzie w historii  Polski i ich skutki

6. Jak przeciwdziałać powodziom?

Do zeszytu  pkt.1,  zeszyt ćw. str104-105 (Do następnej lekcji ,czyli do piątku 15.05. odesłać  te zadania i odpowiedzi z zeszytu ćw. albo wyraźne zdjęcia). 

Temat: Warunki produkcji energii z różnych źródeł.

 1. Powtórz, jakie źródła energii zaliczamy do odnawialnych, a jakie do nieodnawialnych.

2. Omów wpływ warunków przyrodniczych i poza przyrodniczych na rozwój energetyki na przykładzie województw pomorskiego i łódzkiego.

Podręcznik str.175-177  Zeszyt ćw. str. 106-107

Praca domowa:

Prace domowa (do wysłania –same odpowiedzi. PRACUJ Z ATLASEM , do następnej lekcji, czyli do czwartku 21.05.20).

I. Dopływami jakich rzek są  rzeki:

  1. Narew-
  2. Bug-
  3. Warta-
  4. Noteć-
  5. Prosna-
  6. Wkra-
  7. Dunajec-
  8. Wieprz-
  9. Bystrzyca-
  10. Bóbr-
  11. Kaczawa-
  12. Raba-
  13. Soła
  14. Parsęta-
  15. Pasłęka-
  16. Łeba-
  17. Biebrza-
  18. Ślina-
  19. Czarna Hańcza-
  20. Drwęca-
  21. Drawa-
  22. Bzura-
  23. Wisłok-
  24. Nida-
  25. San
  26. Kwisa-
  27. Wisłoka-
  28. Nysa Łużycka-
  29. Nysa Kłodzka-
  30. Brda-
  31. Skawa-

II. Jakie rzeki płyną przez miasta:

a. Kraków, b. Gorzów. Wielkopolski, c. Płock, d. Łomża, e. Włocławek, f. Sandomierz, g. Tarnobrzeg, h. Lublin, i. Biała Podlaska, j. Augustów, k. Łódź l. Przemyśl, Ł. Nowy Sącz, m. Wrocław, n. Legnica  o. Konin, p. Poznań- r. Głogów  s. Malbork t. Słupsk, u. Toruń w. Bydgoszcz x. Częstochowa.

Klasa VIII

Biologia:

Temat: Czym jest ekosystem?

Wymagania do tematu:

1. Wyjaśnić czym jest ekosystem. Podać minimum 3 przykłady ekosystemów.

2a. Umieć wymienić 2 składniki każdego ekosystemu (odp: biocenoza, biotop)

2b. Wyjaśnić pojęcia: biocenoza, biotop. Podać minimum 3 przykłady elementów należących do biocenozy i 3 przykłady elementów należących do biotopu.

3. Umieć wymienić 2 główne rodzaje ekosystemów: ekosystemy naturalne, ekosystemy sztuczne. Wymienić minimum 3 przykłady ekosystemów naturalnych i 3 przykłady ekosystemów sztucznych;

4. Umieć wyjaśnić pojęcia z tematu:

sukcesja, sukcesja naturalna (+ wymienić przykłady sukcesji naturalnej), sukcesja sztuczna (+ wymienić przykłady sukcesji sztucznej) - patrz str. 118 i 119 podr. biocenoza, biotop.

Ad.1. Jest to określony rodzaj środowiska wraz ze wszystkimi elementami należącymi do tego środowiska - zarówno elementami przyrody ożywionej (elementy biocenozy)jak i elementami przyrody nieożywionej (elementy biotopu). Przykładami ekosystemów są:

- las;

- jezioro;

- puszcza;

- łąka (ekosystem sztuczny);

- pole (ekosystem sztuczny);

- pustynia;

- step

itp.

Praca domowa pisemna:

- wykonać pisemnie punkty 2b i 3 podane do lekcji;

- uczniowie chętni: wyjaśnić pisemnie pojęcia: sukcesja, sukcesja naturalna, sukcesja sztuczna + Odpowiedzieć wymieniając po 2 argumenty: "za i przeciw" na pytanie: Czy warto regulować rzeki (patrz str. 120 podr.)

 

Chemia:

Materiały wysłane na messengera.

Fizyka:

Materiały wysłane na messengera.

Informatyka:

Kontakt mailowy z nauczycielem.

Język angielski:

Lekcje online według harmonogramu wysłanego przez nauczyciela.

Matematyka:

Poniedziałek 11.05 i Wtorek 12.05

Temat: Symetria osiowa.

Celem lekcji jest rozpoznawanie figur symetrycznych względem prostej.

Na początek obejrzyj film na stronie: https://www.youtube.com/watch?v=vWSsJDeOiJE

Następnie zapoznaj się z informacjami w podręczniku na stronie 258-262. Zwróć uwagę, że punkty są symetryczne względem prostej, jeżeli są spełnione trzy warunki. Rozwiąż zadania 3, 6, 8, 9, 12, 14, 15, 16 ze strony 259-263.

Środa 13.05 (2 lekcje)

Temat: Figury osiowosymetryczne.

Celem lekcji jest wskazywanie figur osiowosymetrycznych.

Na początek obejrzyj film na stronie: https://www.youtube.com/watch?v=8bD_c0EVWc8

Następnie zapoznaj się z informacjami w podręczniku na stronie 264-266. Zwróć uwagę, że niektóre figury po złożeniu nakładają się na siebie. Rozwiąż zadania 1- 14 ze strony 266-268.

Poniedziałek 18.05 – temat lekcji: Symetria środkowa.

Język polski:

11.05.2020 r., (2 lekcje)

Temat: Sprawdzian wiadomości z języka polskiego.

  1. Sprawdzian zostanie przesłany na fb.
  2. Należy go odesłać tego samego dnia.

12.05.2020 r.,

Zajęcia dodatkowe z języka polskiego

13.05.2020 r.

Temat: A teraz działamy.

1. Ze strony 324 należy wybrać jeden temat do opracowania i przesłać go do oceny.

2. Na wykonanie zadania –7 dni.

14.05.2020 r., 15.05.2020 r.

Temat: W poszukiwaniu lepszego świata. Wisława Szymborska ,,Utopia”.

  1. Na podstawie dostępnych źródeł wyjaśnij znaczenie słowa ,,utopia”.
  2. Jak to pojęcie odniesiesz do wiersza W. Szymborskiej.
  3. Naszkicuj mapę wyspy opisanej w wierszu. Zaznacz wszystkie przywołane elementy krajobrazu.
  4. Odszukaj w wierszu frazeologizmy i przysłowia.
  5. Podaj synonimy i wyrazy pokrewne słowa powaby. Na czym polega jego wieloznaczność.
  6. ,,Mimo powabów wyspa jest bezludna ...”. Dokąd udali się mieszkańcy tej wyspy. Dlaczego odeszli? Przedstaw swoje propozycje.
  7. Zapisz wynikającą z wiersza refleksję na temat tego, co w życiu każdego człowieka jest wartościowe i stanowi źródło szczęścia. Użyj określeń przedstawionych w ćw. 5 str. 327.
  8. Wyobraź sobie, że jesteś rozbitkiem, który znalazł się na wyspie z wiersz  i spędził tam jeden dzień. Opisz go w liście skierowanym do przyszłych podróżników na Utopię.
  9. Wymyśl własną utopię – idealną krainę. Zapisz zasady, jakie powinny tam obowiązywać. 

 

Historia:

11.05.2020 r.

Temat: Upadek PRL i narodziny RP.

  1. Temat z podręcznika –str. 204 – 208.
  2. Notatka:

Od 1985 r. rozpoczął się rozpad ZSRR. Władza komunistyczna w Polsce starała się poluzować formy rządów jak i gospodarkę, momo to w sklepach brakowało towarów. Ruch solidarnościowy wykazywał się aktywnością. Wybuchały strajki od 1988 r. To zmusiło władzę do rozpoczęcia rozmów z Solidarnością. W 1989 r. część opozycji i PZPR zawarły kompromis przy okrągłym stole, które zaczęły się w lutym 1989 r. Zasiadły do niego przedstawiciele władz z Czesławem Kiszczakiem na czele oraz reprezentanci Solidarności, której przewodził Lech Wałęsa. Obrady ,,Okrągłego stołu” trwały ok. 2 miesiące. Postanowiono, że jeszcze w czerwcu tego roku odbędą się wybory parlamentarne. Po prawie półwieczu miały się odbyć wybory do senatu, do tej izby miały się odbyć wybory wolne, równe dla wszystkich, zaś do sejmu miejsca zostały podzielone na dwie części  ok. 65 % miejsc dla kandydatów PZPR i 35% dla innych kandydatów, w tym także dla Solidarności. Po wyborach Zgromadzenie Narodowe – Sejm i Senat miało wybrać prezydenta PRL. Nie wszystkie środowiska opozycyjne podzielały porozumienia ,,Okrągłego stołu”. Niektóre postulowały odsunięcie od władzy PZPR i rozliczenie   jej działaczy za zbrodnie na narodzie polskim popełnione w latach 1944 – 1989. Wyniki wyborów parlamentarnych z 4 czerwca 1989 roku przedstawiały się następującą – Solidarność zdobyła 35 % w sejmie, i 99 % w senacie. W lipcu dokonały się wybory prezydenta PZL, jedynym kandydatem był Wojciech Jaruzelski i on otrzymał ten urząd. We wrześniu powołano nowy rząd. Premierem został Tadeusz Mazowiecki. Pod kontrolą komunistów zostały służby specjalne, milicja, wojsko. Pod koniec grudnia 1989 r. Sejm przywrócił historyczną nazwę państwa Rzeczpospolita Polska. Zniesiono święto 22 lipca. Przywrócono obchody świąt – 3 Maja i 11 Listopada. W 1990 Wojciech Jaruzelski zrezygnował z urzędu prezydenta. Zostały pierwszy raz rozpisane wybory powszechne. Zwycięstwo w nich odniósł Lech Wałęsa.

  1.     Ten sam temat do uzupełnienia w zeszycie ćwiczeń.

13.05.2020 r.

Temat: Jesień Narodów.

  1. Temat z podręcznika ze str. 209 – 212.
  2. Notatka

W krajach bloku wschodniego rosło niezadowolenie z rządów komunistycznych. Brakowało podstawowych produktów, poziom życia ulegał pogorszeniu. Pewną nadzieję na zmiany niosła ugodowa polityka  M. Gorbaczowa. Niektóre państwa wybrały drogę dialogu z opozycją – Polska, Czechosłowacja, Bułgaria, Węgry. W tych krajach przemiany dokonały się na drodze pokojowej. Na skutek działalności opozycji władze zgodziły się na dialog. Władze NRD i Rumunii nie chciały się zgodzić na takie rozwiązanie. Symbolem Jesieni Narodów był upadek muru berlińskiego. 9 listopada 1989 roku mieszkańcy miasta przystąpili do rozbierania znienawidzonego obiektu.  W krótce też nastąpił proces demokratyzacji NRD. W X 1990 r. doszło do zjednoczenia obu państw niemieckich. W Rumunii wybuchło powstanie przeciw dyktatorowi. Do jego przeciwników dołączyła część armii. Podczas starć Nicolae Ceausescu został pojmany i aresztowany. Po krótkim procesie rozstrzelano go. W poł r. 1990 demokratycznie wybrano prezydenta Rumunii i parlament. W 1991 r. został formalnie rozwiązany Układ Warszawski. W 1991 r. została zlikwidowana RWPG.

  1.    Ten sam temat do zrealizowania w zeszycie ćwiczeń.

 

Wiedza o społeczeństwie

11.05.2020

Temat: Prawa człowieka zapisane w Konstytucji RP.

  1. Temat z podręcznika str. 182 – 185.
  2. Notatka

Prawo powinno zapewnić ochronę wolności. Konstytucja stanowi ,,Każdy jest obowiązany szanować wolność i prawa innych”. Najważniejsze znaczenie dla prawnej ochrony wolności ma prawo obywatela do obrony swoich praw przed niezależnym sądem – dotyczy to zarówno obrony przed innymi ludźmi, jak i przed państwem. Prawa człowieka są czymś, czego realizację państwo powinno nam zagwarantować, a wolność – czymś, w co państwo nie powinno ingerować.

- Należy przepisać pojęcia – Zasada domniemania niewinności – str. 182 oraz ekstradycja, cenzura prewencyjna – 183 str. schemat – ZASADY OGÓLNE ZAWARTE W KONSTYTUCJI RP – str. 182 oraz na PRAWA I WOLNOŚCI ZAPISANE W KONSTYTUCJI RP  - str. 183.

-  obowiązuje też znajomość praw i wolności w życiu publicznym – str. 184.

  1.   Praca domowa ćw. 3 str. 185. Wykonać w zeszycie przedmiotowym.

15.05.2020 r.

Temat: Ochrona praw człowieka.

  1. Podręcznik temat z podręcznika str. 186 – 19
  2. Systemy ochrony praw człowieka dzielimy na krajowe i międzynarodowe.

Powszechny, uniwersalny system ochrony praw człowieka opiera się na Organizacji Narodów Zjednoczonych. Najwyższym urzędnikiem ONZ odpowoedzialnym w tym zakresie jest Wysoki Komisarz do spraw Praw Człowieka. Funkcjonują też międzynarodowe systemy regionalne. System europejski tworzą:

- Rada Europy  - Europejski Trybunał Praw Człowieka w Strasburgu,

- Unia Europejska,

- Organizacja Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie (OBWE).

Rzecznik Praw Obywatelskich jest powoływany przez sejm i za zgodą senatu na pięcioletnią kadencję i nie może zajmować w tym czasie innego stanowiska. Jego obowiązkiem jest stanie na straży wolności oraz praw człowieka i obywatela.

Funkcje RPO:

- prewencyjna,

- kontrolna,

- analityczna.

Organizacje rządowe działające na rzecz ochrony praw człowieka:

- Polski Czerwony Krzyż,

- Amnsty International,

- Caritas,

- Konwencja o prawach dziecka

- Instytucje działające na rzecz ochrony praw dzieci UNICEF. W Polsce dzieci mają swego rzecznika – Rzecznik Praw Dziecka.

  1.     Praca domowa – 4 str. 191.

 

Edukacja dla bezpieczeństwa

15.05.2020 r.

Temat: Zagrożenia powodziowe.

  1. Temat z podręcznika ze str. 131 – 137.
  2. Polska należy do krajów, w których mimo braku wystarczającej wody pitnej dochodzi do okresowych zagrożeń powodziowych.

Rodzaje zagrożeń powodziowych:

- utrata zdrowia i życia,

- zniszczenie budynków mieszkalnych i gospodarczych,

- skażenie środowiska,

- brak wody pitnej,

- utrata dobytku.

Bezpośredni wpływ na powstawanie powodzi mają:

  • zmiany klimatyczne,
  • nieuregulowane koryta rzek i potoków,
  • zbyt małe nakłady finansowe na utrzymanie lub odnowę tarasów rozlewowych i na przeglądy okresowe planów zarządzania ryzykiem powodziowym,
  • słabo funkcjonujący system regulujący przepływ wody przez zbiorniki rentencyjne i zaporowe.

Zapobieganie powodziom: 

  • obiekty hydrotechniczne – zbiorniki retencyjne, zapory, wały przeciwpowodziowe,
  • regulowanie koryta rzek i potoków,
  • umiejętne prognozowanie zjawisk meteorologicznych.

         3. Należy zwrócić uwagę na ,,ewakuację z terenów objętych powodzią”.

         4. Praca domowa: ćw. 7 str. 137.

 

Geografia:

Temat: Stany Zjednoczone-potęga gospodarcza świata .

1. Położenie geograficzne, państwa sąsiadujące, największe rzeki (6), oblewające wody (oceany, morza ,zatoki).

2. Krainy geograficzne:

a. Góry- ………………………….. ,…………………………………..,…………………….

b. Niziny-……………………………….

c. Wyżyny-……………………………………..

d. Półwyspy-………………………………..

3. Terminy: Produkt światowy brutto, technopolia, farma

4. Dlaczego USA  są nazwane potęga gospodarczą świata? – podr. str 141

5. Jakie surowce  stanowią bazę surowcową?- mapka str.143 lub mapa gospodarcza Ameryki Pn. w atlasie

6. Działy przemysłu high-tech.podr. str.142

7. Czynniki lokalizacji Doliny Krzemowej- str.142

8. Jakie firmy maja siedziby w Dolinie Krzemowej?

9. Co oznacza skrót  GOW   i dlaczego dotyczy to  gospodarki USA?

10. Jakie usługi stanowią fundament gospodarki USA ( GOW)?

11. Cechy transportu USA.

12. Regiony rolnicze USA i główne uprawy.

13. Marnowanie żywności- przeczytajcie to uważnie  i  wyciągnijcie wnioski.

Do zeszytu odpowiedzi na  pkt. 1,2,5,6,8,9,12

Zeszyt ćw. str.66-68. Proszę przesłać  same odpowiedzi  z notatki ( z wyznaczonych punktów) oraz  zdjęcia  z zeszytu ćwiczeń na mój adres  do następnej lekcji.

 

 

 

 

 

 


© 2024 Społeczno - Oświatowe Stowarzyszenie Pomocy Pokrzywdzonym i Niepełnosprawnym EDUKATOR w Łomży
Organizacja pożytku publicznego działająca "non profit" zarejestrowana w 12 lipca 1999r.


Polityka prywatności i Cookies | Przekaż nam 1,5% Swojego podatku

Szkoła Podstawowa w Konopkach Pokrzywnicy